dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Port Lotniczy w Olszynie może zbankrutować już na starcie




Ostatnio ogłoszono:
Z przyjemnością informujemy, że od 21 stycznia 2016 roku w naszej siatce połączeń pojawią się nowe interesujące kierunki:
Olsztyn Mazury – Berlin oraz Olsztyn Mazury – Kraków.
Loty na poszczególnych trasach będą realizowane trzy razy w tygodniu samolotem SAAB340.


Musimy chyba przyzwyczaić się do tego, że port lotniczy Osztyn- Szymany będzie bankrutem. Władze samorządowe robią wszystko, by tak się właśnie stało.

Im dłużej port jest nieczynny dla przebudowy, tym gorzje dla niego. Na czas przebudowy mógłby działać na przykład tymczasowy terminal pasażerski w starej hali opdraw i przylotów, którą niepotrzebnie - zamknięto.

Nie wiem kto zarządza tym portem lotniczym, ale go efektywnie- po prostu zamknął. Fakty mówią same za siebie- port lotniczy działał w przeszłości, ale od lat ma wymowne zero w statystykach. Gdyby prace inaczej skoordynowano i myślano w kategoriach realnego prowadzenia biznesu lotniskowego, a nie- biznesu lotniskowego w marzeniach i w teorii, port lotniczy swój trudny restart już mógłby mieć za sobą.

Port lotniczy w samym centrum większego od Olszyna Radomia- na swój trudny start czekał aż rok, zmarnotwawiwszy 100 mln PLN kosztów przebudowy i utrzymania. Port lotniczy Szymany wypada tak, że lepiej nie wspominać. Wartość tą już przebito. Port lotniczy Radom ma wystartować już 1 września, port lotniczy Szymany - wystartował dopiero w styczniu 2016

Gdyby ktoś rozsądny kierował tą firmą, od dawna port ten obsługiwałby pierwsze kierunki lotów. Przecież tam już istniał port lotniczy, podobno był na nim nawet system ILS, ale uszkodził go piorun.

Co się stało ze starym terminalem i jego starym, przecież ongiś kompletnym, wyposażeniem? Skoro wiele prac już ukończono, dlaczego port tak odwleka ów trudny start?

Historia tego portu może sugerować, że w tym regionie trudno o kogoś, kto potrafi zadbać o sprawnie działający port lotniczy. Manager z krwi i kości prowadziłby biznes w warunkach przebudowy, przecież tak trudno w ogóle mieć jakikolwiek ruch w portach tak źle położonych.

Linia kolejowa, stary terminal- to wszystko powinno było działać już teraz, natychmiast. Im dłużej będzie się odwlekać trudny start na rynku- start który dawno temu już mógł się odbyć w oparciu o to co już było- tym trudniej ten port będzie miał w przyszłości.

Odwlekające się otwarcie portu lotniczego w Olszynie jak najgorzej świadczy o szansach rynkowych tego portu lotniczego na osięgnięcie pozycji na rynku. Port od tylu lat jest w przebudowie, że wielu w ogóle uznało go za nieczynny na zawsze.

Nie wiadomo dlaczego w ogóle port ten zamknięto, przecież ogniś działał Terminal nr 1, i port ten obsługiwał skromny, niewielku ruch. Ów niewielki terminal mógłby nadal być w użyciu podczas budowy Terminalu na 2, a dzięki temu port mógłby w praktyce sprawdzać się na rynku jako port lotniczy nie tylko- niemal od zawsze w budowie.

Port Szymany to port dziś czysto teoretyczny, choć mogło by być inaczej gdyby lokalne władze były kompetentne w kwestiach doboru managerów do zarządzania portami lotniczymi.

Kompetentni zarządzający znający się na tak małych portach lotniczych uznaliby za stosowne ożywić mały, niewielki Pierwszy Terminal i w oparciu o tą skromną infrastrukturę najpierw przetestować potencjał portu i linii kolejowej dowożącej pasażerów.

Teoria o portach lotniczych to jedno, praktyka to drugie. Władzom regionu sugeruję natychmiast i najpierw podjąć próbę rynkową portu z niewielkim terminalem starego portu lotniczego, by przekonać się na przykład, jakie połączenia krajowe mają sens, i jakie linie w ogóle zgodzą się je obsługiwać, i z jakimi dopłatami.

Przecież tak działa port lotniczy Zielona Góra, a loty są przez samorząd województwa dotowane. Linia kolejowa do portu jest, ale nie działa, do nieczynnej stacji jest pewien dysans pieszy.

Jako praktyk teorii o portach lotniczych na przykładzie portu lotniczego Zielona Góra, doradzam aby jak najprędzej ożywić port lotniczy w oparciu o istniejący terminal starego portu i próbować pozyskiwać linie lotnicze z klasy regional.

W takim modelu rynkowym port mógł działać już od dawna, wówczas nowy terminal mógłby już mieć jakiś ruch, już mogliby być pierwsi pasażerowie. A tak- port lotniczy musi budować siatkę połączeń od zera. Z niczego.

Jak sądzę, gdyby ktoś kompetentny przebudowywał port lotniczy, nigdy nie zabiłby ruchu do zera na tak długo. To jak najgorzej świadczy o szansach na utrzymanie się portu lotniczego w tym regionie.

Zalecam jak najszybsze uruchomienie starego terminalu, jak najszybsze uruchomienie pierwszych połączeń- lotniczych i kolejowych.

Rynek ten jest tak niebywale trudny, że nie można już zgadzać się, by termin otwarcia portu tak się przedłużał. W mojej opinii, każdy normalny zarządca portu lotniczego w Europie nigdy by nie pozwolił sobie na tak długie okresy bez żadnego ruchu. Takie okresy w statystykach przerażają działy analiz linii lotniczych. Przecież przy rozpatrywaniu szans nowych linii wyszukuje się dawne statystyki ruchu w danym porcie. W światowych zbiorach takich danych port Olsztyn-Szymany wypada jak najgorzej.

Mam uzasadnione obawy, że port lotniczy jest prowadzony niekompetentnie, zaniedbano zupełnie obsługę bieżącego ruchu pasażerskiego, który - w normalnych warunkach prowadzenia takich inwestycji w Europie Zachodniej w porcie tej wielkości- byłby prowadzony w starym terminalu. Tak samo jest w porcie lotniczym Zielona Góra- nikt nie zamknął starego terminalu na czas przebudowy portu związanej z budową kolejnego terminalu.

Gdyby podobną przebudowę prowadzono w Europie Zachodniej, nigdy nie pozwolonoby na tak długi okres zamknięcia portu- przecież to grozi bankuctwem tego portu w przyszłości i statystycznie zwiększa szanse bankructwa. Dlaczego- port nie zadziałał natychmiast po zakończeniu wszelkich potrzebnych prac na pasach startowych- w oparciu o stary terminal pasażerski?

Start portu lotniczego to trudny i kosztowny proces, i na początek proponuję otwarcie w oparciu o subwencjonowane przez władze samorządowe loty krajowe, i w oparciu o stary, pierwszy terminal portu pasażerskiego, który byłby natychmiast na nowo uruchomiony. Jeśli miałbym jako ekonomista ratować ten port od niechybnego bankructwa w przyszłości, tak bym postąpił.

Ze względu na przedłużającą się budowę docelowego portu lotniczego, warto dopomnieć się uruchomienia portu w oparciu o dawną infastrukturę pierwszego terminalu. Chcę, by port ten zadziałał już, natychmiast, w oparciu o stary terminal. Chcemy, by ruszyło także obiecane połączenie kolejowe, nie tylko do Olszyna, ale także do Iławy, Ełku, Białegostoku, Ostrołęki, Wielbarku. a w przyszłości przez Ostrołękę do Łomży, po remoncie linii do tej miejscowości.

Chcemy, by port ruszył od razu z całym zestawem połączeń kolejowych, skomunikowany bezpośrednio nie tylko z Olsztynem, ale także z całą serią miast regionu.

Oto kilka pytań, które narzucają się osobie śledzącej sprawę portu:

- co się stało ze starym terminalem portu lotniczego Szymany i starym wyposażeniem portu lotniczego Szymany? Jaki jest los tego sprzętu i wyposażenia? Czy można go użyć aby otworzyć port lotniczy już teraz, dziś? Być może ten sprzęt mógłby być sprzedany w przyszłości na jakieś podrzędne lokalne lotnisko i nadal służyć gospodarczo?

-dlaczego nie działa stary terminal odpraw i jaki jest obecny los dawnej hali odpraw? Czy nie mógł to być terminal zapasowy na czas budowy obecnego portu? Dzięki temu port lotniczy mógłby szybciej rozpocząc obsługę lotów np. krajowych? Szybciej miałby za sobą trudny okres początkowy?

-Czy nie można wykorzystać tego budyneczku jako zapasowego terminala odpraw pasażerskich, tak na zapas lub na wszelki wypadek? Nowy port nie wiadomo kiedy będzie ukończony, a tak- ów dawny Terminal 1, Terminal Pierwszy mógłby obsługiwać niewielki ruch początkowy.

Połączenia kolejowe
Kiedy ruszy planowane połączenie na lotnisko? Na początku nowe pociągi mogłyby służyć dowozowi pracowników budowy etc.

Czy planowane jest połączenie do Ełku? Linia Szymany- Szytno- Ełk na pewno miałaby powodzenie.

Czy planowane jest odtworzenie połączeń do Wielbarka? Ostrołęki? Białegostoku? Kiedy ruszą takie połączenia kolejowe?


Posted by Adam Phoo on 05:59. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Port Lotniczy w Olszynie może zbankrutować już na starcie

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery