porty lotnicze

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń Ardanowski Jan Krzysztof, PiS Borowi...

04 Oct 2018 | Komentarze comments | Read more

Co z portem lotniczym w Mielcu k. Tarnowa?

Od lat przekonujemy władze Mielca do inwestycji w lokalne lotnisko. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych p...

19 Apr 2017 | Komentarze comments | Read more
szybka kolej miejska

Propozycja kolei aglomeracyjnej dla Konina

W Olsztynie powstaje kolej miejska. W planach jest budowa przystanków przy istniejących liniach kolejowych, zwłaszcza wzdłuż linii kole...

18 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku

- Jak ZTM tłumaczy rekodrowo niskie wskaźniki wykorzystania kolei miejskiej w Warszawie?- dlaczego przewozy SKM są tak mało popularne?...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Jutro rusza kolej miejska we Wrocławiu po ponad 72-letniej przerwie

Część Wrocławian opowieść o tym że przed wojną we Wrocławiu już funkcjonowała kolejowa komunikacja miejska, traktuje jak miejską lege...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

- czy PKP PLK potwierdza że wycofało się z projektu dot. budowy nowych przystanków Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej który opracowało ...

03 Mar 2016 | Komentarze comments| Read more

reformy PKP

polityka transportowa

W sprawie protestów wokół polityki transportowej

Szanowny Panie Redaktorze, temat Ostatniego Pokolenia jest poza kompetencjami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Z wyrazami szacu...

12 Dec 2024 | Komentarze comments| Read more

Sprawa likwidacji kolei podmiejskiej w Zielonej Górze- głos ekonomisty

Dlaczego likwidacja śródmiejskiego odcinka sieci kolejowej może wygenerować do 300 mln strat? Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny Ziel...

19 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z portem lotniczym w Koszalinie?

Port lotniczy Radom ponad rok temu pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do G...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Polski absurd ekonomiczny- likwidacja lokalnych lotnisk pasażerskich. Biedne regiony tracą przez to rocznie ok. 130 mln PLN dochodów z turystyki

Fot. Zdjęcia likwidowanego lotniska w Legnicy W Polsce zlikwidowano większość portów lotniczych. Powtarzanym w mediach tabloidowych ...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more
ekologia

Bezpieczeństwo rowerzystów w krajach rozwijających się

W polskich miastach nie ma dróg rowerowych, mimo że przy odrobinie dobrej woli możnaby je wyznaczyć choćby na chodnikach. Wzdłuż polsk...

20 Sep 2012 | Komentarze comments| Read more
lotniska powojskowe

Propozycja Redakcji: Kolej do Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost

Schemat połączenia:WprowadzeniePort lotniczy w Babimoście koło Zielonej Góry, podobnie jak wiele innych portów lotniczych na świecie, stoi ...

31 Mar 2024 | Read more
transport autobusowy

W Polsce transport publiczny upada

Transport publiczny ma to do siebie, iż musi zostać zorganizowany i nie zorganizuje się sam z siebie. W krajach cywilizacji Zachodu normal...

28 Feb 2016 | Read more
urban sprawl

O polskich miastach doby suburbanizacji

Suburbanizacja, często nazywana opuchnięciem miast, urbanizacją rozlewającą się albo urban sprawl to proces rozlewania się miast w wi...

09 Apr 2017 | Read more
porty morskie

Czy z Gdańska do Kłajpedy mogłyby kursować promy?

Czy z Gdańska promy morskie mogłyby kursowac w relacji do Kłajpedy? Swego czasu zaproponowałem takie połączenie. Nie otrzymałem nigdy...

18 Apr 2017 | Read more
PKP

Bałagan na szynach, miliardy w błoto. PKP wiecznie żywe

Rząd opowiada historie z gatunku finansowego science-fiction na temat planów budowy sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Tymczasem d...

22 Jul 2010 | Read more
demonopolizacja rynku

Czy w Polsce koleje miejskie mogą ożyć?

W Polsce istnieje wielka szansa na wprowadzenie nowoczesnego systemu miejskiego transportu szynowego typu S-bahn znanego podróżującym do ...

04 May 2017 | Read more
deregulacja

Propozycje reform w dziedzinie transportu

Wybory parlamentarne w Polsce to festiwal rozczarowań. Dla wielu prowincjonalnych polityków program polityczny nie ma znaczenia, oni- w pr...

03 Mar 2016 | Read more
koleje w Wielkiej Brytanii

Tanie linie kolejowe - ich historia w Wielkiej Brytanii

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#V...

20 Sep 2012 | Read more

dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Port Lotniczy w Olszynie może zbankrutować już na starcie




Ostatnio ogłoszono:
Z przyjemnością informujemy, że od 21 stycznia 2016 roku w naszej siatce połączeń pojawią się nowe interesujące kierunki:
Olsztyn Mazury – Berlin oraz Olsztyn Mazury – Kraków.
Loty na poszczególnych trasach będą realizowane trzy razy w tygodniu samolotem SAAB340.


Musimy chyba przyzwyczaić się do tego, że port lotniczy Osztyn- Szymany będzie bankrutem. Władze samorządowe robią wszystko, by tak się właśnie stało.

Im dłużej port jest nieczynny dla przebudowy, tym gorzje dla niego. Na czas przebudowy mógłby działać na przykład tymczasowy terminal pasażerski w starej hali opdraw i przylotów, którą niepotrzebnie - zamknięto.

Nie wiem kto zarządza tym portem lotniczym, ale go efektywnie- po prostu zamknął. Fakty mówią same za siebie- port lotniczy działał w przeszłości, ale od lat ma wymowne zero w statystykach. Gdyby prace inaczej skoordynowano i myślano w kategoriach realnego prowadzenia biznesu lotniskowego, a nie- biznesu lotniskowego w marzeniach i w teorii, port lotniczy swój trudny restart już mógłby mieć za sobą.

Port lotniczy w samym centrum większego od Olszyna Radomia- na swój trudny start czekał aż rok, zmarnotwawiwszy 100 mln PLN kosztów przebudowy i utrzymania. Port lotniczy Szymany wypada tak, że lepiej nie wspominać. Wartość tą już przebito. Port lotniczy Radom ma wystartować już 1 września, port lotniczy Szymany - wystartował dopiero w styczniu 2016

Gdyby ktoś rozsądny kierował tą firmą, od dawna port ten obsługiwałby pierwsze kierunki lotów. Przecież tam już istniał port lotniczy, podobno był na nim nawet system ILS, ale uszkodził go piorun.

Co się stało ze starym terminalem i jego starym, przecież ongiś kompletnym, wyposażeniem? Skoro wiele prac już ukończono, dlaczego port tak odwleka ów trudny start?

Historia tego portu może sugerować, że w tym regionie trudno o kogoś, kto potrafi zadbać o sprawnie działający port lotniczy. Manager z krwi i kości prowadziłby biznes w warunkach przebudowy, przecież tak trudno w ogóle mieć jakikolwiek ruch w portach tak źle położonych.

Linia kolejowa, stary terminal- to wszystko powinno było działać już teraz, natychmiast. Im dłużej będzie się odwlekać trudny start na rynku- start który dawno temu już mógł się odbyć w oparciu o to co już było- tym trudniej ten port będzie miał w przyszłości.

Odwlekające się otwarcie portu lotniczego w Olszynie jak najgorzej świadczy o szansach rynkowych tego portu lotniczego na osięgnięcie pozycji na rynku. Port od tylu lat jest w przebudowie, że wielu w ogóle uznało go za nieczynny na zawsze.

Nie wiadomo dlaczego w ogóle port ten zamknięto, przecież ogniś działał Terminal nr 1, i port ten obsługiwał skromny, niewielku ruch. Ów niewielki terminal mógłby nadal być w użyciu podczas budowy Terminalu na 2, a dzięki temu port mógłby w praktyce sprawdzać się na rynku jako port lotniczy nie tylko- niemal od zawsze w budowie.

Port Szymany to port dziś czysto teoretyczny, choć mogło by być inaczej gdyby lokalne władze były kompetentne w kwestiach doboru managerów do zarządzania portami lotniczymi.

Kompetentni zarządzający znający się na tak małych portach lotniczych uznaliby za stosowne ożywić mały, niewielki Pierwszy Terminal i w oparciu o tą skromną infrastrukturę najpierw przetestować potencjał portu i linii kolejowej dowożącej pasażerów.

Teoria o portach lotniczych to jedno, praktyka to drugie. Władzom regionu sugeruję natychmiast i najpierw podjąć próbę rynkową portu z niewielkim terminalem starego portu lotniczego, by przekonać się na przykład, jakie połączenia krajowe mają sens, i jakie linie w ogóle zgodzą się je obsługiwać, i z jakimi dopłatami.

Przecież tak działa port lotniczy Zielona Góra, a loty są przez samorząd województwa dotowane. Linia kolejowa do portu jest, ale nie działa, do nieczynnej stacji jest pewien dysans pieszy.

Jako praktyk teorii o portach lotniczych na przykładzie portu lotniczego Zielona Góra, doradzam aby jak najprędzej ożywić port lotniczy w oparciu o istniejący terminal starego portu i próbować pozyskiwać linie lotnicze z klasy regional.

W takim modelu rynkowym port mógł działać już od dawna, wówczas nowy terminal mógłby już mieć jakiś ruch, już mogliby być pierwsi pasażerowie. A tak- port lotniczy musi budować siatkę połączeń od zera. Z niczego.

Jak sądzę, gdyby ktoś kompetentny przebudowywał port lotniczy, nigdy nie zabiłby ruchu do zera na tak długo. To jak najgorzej świadczy o szansach na utrzymanie się portu lotniczego w tym regionie.

Zalecam jak najszybsze uruchomienie starego terminalu, jak najszybsze uruchomienie pierwszych połączeń- lotniczych i kolejowych.

Rynek ten jest tak niebywale trudny, że nie można już zgadzać się, by termin otwarcia portu tak się przedłużał. W mojej opinii, każdy normalny zarządca portu lotniczego w Europie nigdy by nie pozwolił sobie na tak długie okresy bez żadnego ruchu. Takie okresy w statystykach przerażają działy analiz linii lotniczych. Przecież przy rozpatrywaniu szans nowych linii wyszukuje się dawne statystyki ruchu w danym porcie. W światowych zbiorach takich danych port Olsztyn-Szymany wypada jak najgorzej.

Mam uzasadnione obawy, że port lotniczy jest prowadzony niekompetentnie, zaniedbano zupełnie obsługę bieżącego ruchu pasażerskiego, który - w normalnych warunkach prowadzenia takich inwestycji w Europie Zachodniej w porcie tej wielkości- byłby prowadzony w starym terminalu. Tak samo jest w porcie lotniczym Zielona Góra- nikt nie zamknął starego terminalu na czas przebudowy portu związanej z budową kolejnego terminalu.

Gdyby podobną przebudowę prowadzono w Europie Zachodniej, nigdy nie pozwolonoby na tak długi okres zamknięcia portu- przecież to grozi bankuctwem tego portu w przyszłości i statystycznie zwiększa szanse bankructwa. Dlaczego- port nie zadziałał natychmiast po zakończeniu wszelkich potrzebnych prac na pasach startowych- w oparciu o stary terminal pasażerski?

Start portu lotniczego to trudny i kosztowny proces, i na początek proponuję otwarcie w oparciu o subwencjonowane przez władze samorządowe loty krajowe, i w oparciu o stary, pierwszy terminal portu pasażerskiego, który byłby natychmiast na nowo uruchomiony. Jeśli miałbym jako ekonomista ratować ten port od niechybnego bankructwa w przyszłości, tak bym postąpił.

Ze względu na przedłużającą się budowę docelowego portu lotniczego, warto dopomnieć się uruchomienia portu w oparciu o dawną infastrukturę pierwszego terminalu. Chcę, by port ten zadziałał już, natychmiast, w oparciu o stary terminal. Chcemy, by ruszyło także obiecane połączenie kolejowe, nie tylko do Olszyna, ale także do Iławy, Ełku, Białegostoku, Ostrołęki, Wielbarku. a w przyszłości przez Ostrołękę do Łomży, po remoncie linii do tej miejscowości.

Chcemy, by port ruszył od razu z całym zestawem połączeń kolejowych, skomunikowany bezpośrednio nie tylko z Olsztynem, ale także z całą serią miast regionu.

Oto kilka pytań, które narzucają się osobie śledzącej sprawę portu:

- co się stało ze starym terminalem portu lotniczego Szymany i starym wyposażeniem portu lotniczego Szymany? Jaki jest los tego sprzętu i wyposażenia? Czy można go użyć aby otworzyć port lotniczy już teraz, dziś? Być może ten sprzęt mógłby być sprzedany w przyszłości na jakieś podrzędne lokalne lotnisko i nadal służyć gospodarczo?

-dlaczego nie działa stary terminal odpraw i jaki jest obecny los dawnej hali odpraw? Czy nie mógł to być terminal zapasowy na czas budowy obecnego portu? Dzięki temu port lotniczy mógłby szybciej rozpocząc obsługę lotów np. krajowych? Szybciej miałby za sobą trudny okres początkowy?

-Czy nie można wykorzystać tego budyneczku jako zapasowego terminala odpraw pasażerskich, tak na zapas lub na wszelki wypadek? Nowy port nie wiadomo kiedy będzie ukończony, a tak- ów dawny Terminal 1, Terminal Pierwszy mógłby obsługiwać niewielki ruch początkowy.

Połączenia kolejowe
Kiedy ruszy planowane połączenie na lotnisko? Na początku nowe pociągi mogłyby służyć dowozowi pracowników budowy etc.

Czy planowane jest połączenie do Ełku? Linia Szymany- Szytno- Ełk na pewno miałaby powodzenie.

Czy planowane jest odtworzenie połączeń do Wielbarka? Ostrołęki? Białegostoku? Kiedy ruszą takie połączenia kolejowe?


Posted by Adam Phoo on 05:59. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Port Lotniczy w Olszynie może zbankrutować już na starcie

Prześlij komentarz

Photo Gallery

Designed by Solaranlagen | with the help of Bed In A Bag and Lawyers