porty lotnicze

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń Ardanowski Jan Krzysztof, PiS Borowi...

04 Oct 2018 | Komentarze comments | Read more

Co z portem lotniczym w Mielcu k. Tarnowa?

Od lat przekonujemy władze Mielca do inwestycji w lokalne lotnisko. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych p...

19 Apr 2017 | Komentarze comments | Read more
szybka kolej miejska

Propozycja kolei aglomeracyjnej dla Konina

W Olsztynie powstaje kolej miejska. W planach jest budowa przystanków przy istniejących liniach kolejowych, zwłaszcza wzdłuż linii kole...

18 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku

- Jak ZTM tłumaczy rekodrowo niskie wskaźniki wykorzystania kolei miejskiej w Warszawie?- dlaczego przewozy SKM są tak mało popularne?...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Jutro rusza kolej miejska we Wrocławiu po ponad 72-letniej przerwie

Część Wrocławian opowieść o tym że przed wojną we Wrocławiu już funkcjonowała kolejowa komunikacja miejska, traktuje jak miejską lege...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

- czy PKP PLK potwierdza że wycofało się z projektu dot. budowy nowych przystanków Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej który opracowało ...

03 Mar 2016 | Komentarze comments| Read more

reformy PKP

polityka transportowa

W sprawie protestów wokół polityki transportowej

Szanowny Panie Redaktorze, temat Ostatniego Pokolenia jest poza kompetencjami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Z wyrazami szacu...

12 Dec 2024 | Komentarze comments| Read more

Sprawa likwidacji kolei podmiejskiej w Zielonej Górze- głos ekonomisty

Dlaczego likwidacja śródmiejskiego odcinka sieci kolejowej może wygenerować do 300 mln strat? Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny Ziel...

19 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z portem lotniczym w Koszalinie?

Port lotniczy Radom ponad rok temu pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do G...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Polski absurd ekonomiczny- likwidacja lokalnych lotnisk pasażerskich. Biedne regiony tracą przez to rocznie ok. 130 mln PLN dochodów z turystyki

Fot. Zdjęcia likwidowanego lotniska w Legnicy W Polsce zlikwidowano większość portów lotniczych. Powtarzanym w mediach tabloidowych ...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more
ekologia

Bezpieczeństwo rowerzystów w krajach rozwijających się

W polskich miastach nie ma dróg rowerowych, mimo że przy odrobinie dobrej woli możnaby je wyznaczyć choćby na chodnikach. Wzdłuż polsk...

20 Sep 2012 | Komentarze comments| Read more
lotniska powojskowe

Propozycja Redakcji: Kolej do Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost

Schemat połączenia:WprowadzeniePort lotniczy w Babimoście koło Zielonej Góry, podobnie jak wiele innych portów lotniczych na świecie, stoi ...

31 Mar 2024 | Read more
transport autobusowy

W Polsce transport publiczny upada

Transport publiczny ma to do siebie, iż musi zostać zorganizowany i nie zorganizuje się sam z siebie. W krajach cywilizacji Zachodu normal...

28 Feb 2016 | Read more
urban sprawl

O polskich miastach doby suburbanizacji

Suburbanizacja, często nazywana opuchnięciem miast, urbanizacją rozlewającą się albo urban sprawl to proces rozlewania się miast w wi...

09 Apr 2017 | Read more
porty morskie

Czy z Gdańska do Kłajpedy mogłyby kursować promy?

Czy z Gdańska promy morskie mogłyby kursowac w relacji do Kłajpedy? Swego czasu zaproponowałem takie połączenie. Nie otrzymałem nigdy...

18 Apr 2017 | Read more
PKP

Bałagan na szynach, miliardy w błoto. PKP wiecznie żywe

Rząd opowiada historie z gatunku finansowego science-fiction na temat planów budowy sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Tymczasem d...

22 Jul 2010 | Read more
demonopolizacja rynku

Czy w Polsce koleje miejskie mogą ożyć?

W Polsce istnieje wielka szansa na wprowadzenie nowoczesnego systemu miejskiego transportu szynowego typu S-bahn znanego podróżującym do ...

04 May 2017 | Read more
deregulacja

Propozycje reform w dziedzinie transportu

Wybory parlamentarne w Polsce to festiwal rozczarowań. Dla wielu prowincjonalnych polityków program polityczny nie ma znaczenia, oni- w pr...

03 Mar 2016 | Read more
koleje w Wielkiej Brytanii

Tanie linie kolejowe - ich historia w Wielkiej Brytanii

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#V...

20 Sep 2012 | Read more

dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Polska po likwidacji połowy sieci kolei pasażerskiej

Ilekroć jestem w Czechach, ogarnia mnie przerażenie. Jak Polska, dzięki likwidacji połowy sieci czynnej kolei pasażerskiej, stała się zaściankiem Europy. Ongiś rozległe aglomeracje typu urbanizacji rozproszonej, z czasem stały się krajem zapadłęj prowincji, dokąd nawet kolej nie dociera.

PKP swoim uwiądem doprowadziły polską gospodarkę i przede wszystkim turystykę, na krawędź bankructwa. Odcięte od kolei kurorty turystyczne są cieniem swojej świetności, kiedyto nawet do zapadłych dziur docierały bezpośrednie pociągi do Berlina lub Amsterdamu.




Upadła gospodarka, stoki których nawet nie opłaca się naśnieżać, kolej linowa: wyciąg górski który przyniósł 7-cyfrowe sumy strat.  To wszystko jest zasługą upadku kolei. Wspaniałe hotele upadły, klienci tylko narzekają że różne atrakcje tutejszych spa są niedostępne, a parkingi są tak ciasne, że obsługa rozwiązuje kłótnie kierowców w recepcji, twierdząc że to nie motel, że rezerwuje się gościom prawo do miejsca parkingowego. Jednym słowem, wszyscy się domagają morza parkingów w miejsce upadłego transportu kolejowego. Ongiś linia kolejowa dochodziła aż do tego hotelu, położonego już wysoko w górach.

Tutaj transportu publicznego już nie ma. Zostają długie spacery albo taksówki za kilkadziesiąt złotych na najbliższy dworzec.
Turystyka upada. Goście muszą dojeżdżać taksówkami, albo docierają tylko zmotoryzowani, co odcina zamożnych starszych wiekiem turystów zza granicy.

Turyści narzekają że podróż do takich miejsc jak Świeradów Zdrój to aż dwa dni podróży z niektórych rejonów Polski. Transport lotniczy jednak nie działa. Lotniska także zlikwidowano. Sudeckie lotnisko w Krzywej zamieniono w cementownię. Porty lotnicze także muszą się opłacać. Kiedyś odprawiano stąd nawet regularne loty pasażerskie do Moskwy, na potrzeby licznie tu przebywających sowieckich rodzin wojskowych.

Nowością za to są tutejsze autostrady w niemieckim stylu. Pytanie, czy kolej, czy autostrady ratują takie miejscowości jak Świeradów Zdrój.

Kiedyś nie było tutaj nawet przejścia granicznego. To także nowy wynalazek. Niemniej to są rejony, gdzie bez samochodu osobowego lepiej się nie zapuszaczać. Dotyczy to także turystyki górskiej- skoro transport publiczny nie istnieje, to po polskiej stronie nie wrócimy koleją czy autobusem z gór. Między Szklarską Porębą a Śieradowem nie kursuje nic poza jednym - dwoma kursami dziennie.

Tutaj turystykę także trzeba uprawiać samochodem. Zmniejsza to ilość chętnych. Polskie szlaki góskie to zwykłę wertepy, nawet tutaj cywilizacja Europy jeszcze nie dotarła. Po czeskie stronie szlaki urównano, podróżują niepełnosprawni na wózkach. Po polskiej stronie na pewno wybiliby sobie zęby.

Polskie schroniska mają zapewne jeszcze poniemieckie klamki, jak żartują odwiedzający je turyści. Tłok w nich niezwykły, ale to tylko niemieccy turyści wwożący się kolejką gondolową na szczyt do schroniska. Pierogi to wydatek kilkunastu złotych.

Kolejka przyniosła gigantyczne straty, stoki są dopiero sztucznie naśnieżane, a zaraz sylwester. W tutejszych kurortach jest 5 cm śniegu. Sztucznego.

Być może bardziej by się opłacało naśnieżać tutajesze stoki, gdyby odbudowano kolej ze Świeradowa przez Mirsk i Wolimierz do Liberca w Czechach. Dziś możemy się tam dostać jedynie taksówką. Turyści z Czech to miejsce całkowicie omijają i bojktują. Brak tutaj- znanego z Czech, transportu publicznego. Nie można nawet dotrzeć w góry, by pomaszerować spowrotem na stronę czeską, albo nawet nie ma po co przechodzić górami, bo brak jest jakiejkolwiek, najmniejszej choćby szansy powrotu. Czechów tu nie ma. Po prostu jest ich tyle co kot napłakał.

Czesi są bardzo sportowym narodem i jest ich za to pełno na szlakach w górach, choć w pozbawione dojazdu na stronę czeską polskie rejony nader rzadko się zapuszczają. Za to czeska kolej dotarła po latach do Jakuszyc.
To otworzyło nowe kierunki dla czeskich turystów. Nie badałem jeszcze wpływu nowego potoku podróżnych na lokalną gospodarkę. Ale sądzę, że z czasem może to poprawić sytuację tamtejszej gospodarki. Odcinek ze Szklarskiej Poręby do Harrachowa był długo nieczynny, a odcinek Tanvald- Harrachov był przez długie lata koleją zębatą. Linia ta jest zwana Koleją Izerską. Po polskiej stronie samorząd przejął torowisko i je naprawił. Ale to wyjątek w skali Polski. Wszędzie indziej tory rozebrano, w najlepszym przypadku zamieniając tory na drogę rowerową. Nieporównanie więcej linii zupełnie rozebrano, jak tory do Świeradowa Zdroju. Po co? Dlaczego? Koszt torowiska jest niczym wielkim w porównaniu do strat które odnosi lokalna gospodarka, zatrzymana na etapie niemalże przedwojennym w skali jej rozwoju.

Wiele polskich kurortów powtórzyło ten los. Dziś nie dojedziemy do większości z nich. Polska wybrała inną drogę rozwoju niż Czechy. Szkoda, że mieszkańców tego kraju nikt nie pytał o zdanie. 

Posted by Adam Phoo on 06:16. Filed under , , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Polska po likwidacji połowy sieci kolei pasażerskiej

Prześlij komentarz

Photo Gallery

Designed by Solaranlagen | with the help of Bed In A Bag and Lawyers