porty lotnicze

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń Ardanowski Jan Krzysztof, PiS Borowi...

04 Oct 2018 | Komentarze comments | Read more

Co z portem lotniczym w Mielcu k. Tarnowa?

Od lat przekonujemy władze Mielca do inwestycji w lokalne lotnisko. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych p...

19 Apr 2017 | Komentarze comments | Read more
szybka kolej miejska

Propozycja kolei aglomeracyjnej dla Konina

W Olsztynie powstaje kolej miejska. W planach jest budowa przystanków przy istniejących liniach kolejowych, zwłaszcza wzdłuż linii kole...

18 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku

- Jak ZTM tłumaczy rekodrowo niskie wskaźniki wykorzystania kolei miejskiej w Warszawie?- dlaczego przewozy SKM są tak mało popularne?...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Jutro rusza kolej miejska we Wrocławiu po ponad 72-letniej przerwie

Część Wrocławian opowieść o tym że przed wojną we Wrocławiu już funkcjonowała kolejowa komunikacja miejska, traktuje jak miejską lege...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

- czy PKP PLK potwierdza że wycofało się z projektu dot. budowy nowych przystanków Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej który opracowało ...

03 Mar 2016 | Komentarze comments| Read more

reformy PKP

polityka transportowa

W sprawie protestów wokół polityki transportowej

Szanowny Panie Redaktorze, temat Ostatniego Pokolenia jest poza kompetencjami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Z wyrazami szacu...

12 Dec 2024 | Komentarze comments| Read more

Sprawa likwidacji kolei podmiejskiej w Zielonej Górze- głos ekonomisty

Dlaczego likwidacja śródmiejskiego odcinka sieci kolejowej może wygenerować do 300 mln strat? Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny Ziel...

19 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z portem lotniczym w Koszalinie?

Port lotniczy Radom ponad rok temu pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do G...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Polski absurd ekonomiczny- likwidacja lokalnych lotnisk pasażerskich. Biedne regiony tracą przez to rocznie ok. 130 mln PLN dochodów z turystyki

Fot. Zdjęcia likwidowanego lotniska w Legnicy W Polsce zlikwidowano większość portów lotniczych. Powtarzanym w mediach tabloidowych ...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more
ekologia

Bezpieczeństwo rowerzystów w krajach rozwijających się

W polskich miastach nie ma dróg rowerowych, mimo że przy odrobinie dobrej woli możnaby je wyznaczyć choćby na chodnikach. Wzdłuż polsk...

20 Sep 2012 | Komentarze comments| Read more
lotniska powojskowe

Propozycja Redakcji: Kolej do Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost

Schemat połączenia:WprowadzeniePort lotniczy w Babimoście koło Zielonej Góry, podobnie jak wiele innych portów lotniczych na świecie, stoi ...

31 Mar 2024 | Read more
transport autobusowy

W Polsce transport publiczny upada

Transport publiczny ma to do siebie, iż musi zostać zorganizowany i nie zorganizuje się sam z siebie. W krajach cywilizacji Zachodu normal...

28 Feb 2016 | Read more
urban sprawl

O polskich miastach doby suburbanizacji

Suburbanizacja, często nazywana opuchnięciem miast, urbanizacją rozlewającą się albo urban sprawl to proces rozlewania się miast w wi...

09 Apr 2017 | Read more
porty morskie

Czy z Gdańska do Kłajpedy mogłyby kursować promy?

Czy z Gdańska promy morskie mogłyby kursowac w relacji do Kłajpedy? Swego czasu zaproponowałem takie połączenie. Nie otrzymałem nigdy...

18 Apr 2017 | Read more
PKP

Bałagan na szynach, miliardy w błoto. PKP wiecznie żywe

Rząd opowiada historie z gatunku finansowego science-fiction na temat planów budowy sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Tymczasem d...

22 Jul 2010 | Read more
demonopolizacja rynku

Czy w Polsce koleje miejskie mogą ożyć?

W Polsce istnieje wielka szansa na wprowadzenie nowoczesnego systemu miejskiego transportu szynowego typu S-bahn znanego podróżującym do ...

04 May 2017 | Read more
deregulacja

Propozycje reform w dziedzinie transportu

Wybory parlamentarne w Polsce to festiwal rozczarowań. Dla wielu prowincjonalnych polityków program polityczny nie ma znaczenia, oni- w pr...

03 Mar 2016 | Read more
koleje w Wielkiej Brytanii

Tanie linie kolejowe - ich historia w Wielkiej Brytanii

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#V...

20 Sep 2012 | Read more

dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

O planach budowy lotniska w Stalowej Woli

[Stalowa Wola] Dać szansę lotnisku...
W ostatnich tygodniach uwaga lokalnych mediów zwróciła się w kierunku położonego nieopodal Stalowej Woli lotniska w Turbi. A wszystko to za sprawą prezydenta Andrzeja Szlęzaka, który upatrzył sobie jego teren wraz z sąsiadującymi działkami na miejsce do utworzenia Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Najwięcej kontrowersji wzbudziła budowa pasa startowego, chociaż zdaniem Szlęzaka pomysł jest na tyle dobry, aby w przyszłości podjąć się jego realizacji.

Inicjatorami rozbudowy lotniska okazali się niemieccy inwestorzy, choć sama jego koncepcja nie jest żadną nowością, gdyż jak nam wiadomo stalowowolski Aeroklub nosił się już z takim zamiarem kilkanaście lat. Jednak z braku środków i zainteresowania samorządu ich plany zostały odłożone na półkę.

Zamiary wróciły, ale przeciwnicy kręcą nosami ze względu na zbyt duży koszt inwestycji, twierdząc, że budowa pasa startowego o długości co najmniej 2600 metrów z przeznaczeniem do obsługi wyłącznie ruchu towarowego, pochłonie niepotrzebnie ogromną sumę, nie wliczając innych związanych z tym kosztów.

Warto się jednak zastanowić nad tym, czy słowo "lotnisko" zawsze musi się kojarzyć z tak wzmożonym ruchem, jaki jest na warszawskim Okęciu, krakowskich Balicach, czy też ostatnio modnej, rzeszowskiej Jasionce. Patrząc realnym okiem w naszym powiecie takie "kolosy" nie mają szans na zaistnienie, ani racji bytu.

Natomiast prawdziwą szansą dla Stalowej Woli oraz sąsiadujących gmin, mogłoby okazać się stworzenie lotniska o charakterze mniejszym, regionalnym, co wymaga jednak bliższej współpracy naszych włodarzy z Aeroklubem.

Stalowa Wola znalazła się w sytuacji, gdzie określenie "huciany gród" przestało być już od dawna powodem do dumy. Budowa dróg i obwodnic, mimo że stale posuwa się do przodu nie jest już wystarczająca, aby przyciągnąć potencjalnego inwestora, zwłaszcza z zagranicy. A miasto z lotniskiem, obsługującym zarówno ruch biznesowy, turystyczny, jak i sportowy, zyskałoby na atrakcyjności, a może i z biegiem czasu stałoby się jego wizytówką.

Podstawową kwestią jest budowa pasa startowego, gdyż jak do tej pory samoloty startują i lądują na trawie, przez co zmniejsza się ich żywotność. Opady niekiedy całkowicie uniemożliwiają korzystanie z lotniska, gdyż jego nawierzchnia zmienia się po prostu w błoto.

Asfaltowy pas nie tylko uratowałby lotniskowe tereny przed kaprysami pogody, ale też dałby szansę wykorzystania tkwiącego w naszym lotnisku potencjału. Jak się okazuje, zupełnie wystarczający na potrzeby Turbi jest nie pas o długości 2600 metrów, ale o połowę krótszy, który zgodnie z normami Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego, może wynosić od 800 do 1200 metrów.

Z czasem można go przedłużyć, jak też w miarę rosnących z biegiem czasu potrzeb wyposażyć, np. w drogi do kołowania, czy o dodatkowe hangary. W porównaniu z normalną drogą 1,2 km jest po prostu śmieszną odległością, ale dla ruchu powietrznego to jest okno na cały świat.

Mimo że koszt inwestycji jest parokrotnie droższy od budowy drogi lokalnej, to czas w jakim mógłby on być zrealizowany jest o wiele krótszy. Co więcej, od samego początku dałby możliwość lądowania większych samolotów, co w rezultacie usprawniłoby obsługę połączeń krajowych i międzynarodowych zarówno z krajami Unii Europejskiej, jak i z sąsiadami ze Wschodu.

W Turbi mogłyby lądować małe samoloty pasażerskie, czy też cieszące się coraz większą popularnością tzw. taksówki powietrzne, którymi najczęściej latają biznesmeni, a przecież na zainteresowaniu naszym regionem, takich właśnie osób zależy nam najbardziej.

Ten pas w znacznym stopniu zbliżyłby Stalową Wolę do Europy, ułatwiając przy tym życie nie tylko przedsiębiorcom, ale też zwykłym ludziom, chociażby pasjonatom "bujania w obłokach".



Betonowy pas przydałby się również naszemu Aeroklubowi też i z innych względów. Działając głównie jako organizacja o charakterze rekreacyjno - sportowym, przez te czterdzieści kilka lat jego członkowie zorganizowali wiele ciekawych i znaczących imprez, w tym liczne zawody samolotowe, szybowcowe, spadochronowe oraz pamiętne zloty balonowe.

Dzięki dużemu zaangażowaniu wyszkolili wielu pilotów, skoczków i modelarzy. Ten kawałek betonu, tak jak szkolna tablica jest nieodłączną częścią dalszej edukacji przyszłych asów przestworzy, dla których latanie jest nie tylko sportem, ale też i sposobem na życie.

Brak pasa startowego utrudnił w dużej mierze wykonywanie skoków spadochronowych, gdyż w trosce o żywotność swoich maszyn, właściciele nowoczesnych samolotów dla skoczków nie chcą ich udostępniać naszemu lotnisku.

W rezultacie działająca przy stalowowolskim Aeroklubie sekcja spadochronowa, została zmuszona zaniechać lokalnej działalności i przenieść się do Zamościa, czasami zdarza się naszym skoczkom pojechać do Ostrowa Wielkopolskiego i podziwiać możliwości lotniska z utwardzonym pasem - tam spadochroniarze z połowy Europy są już źródłem dochodu dla aeroklubu.

Poza tym większość samolotów nie jest przystosowana do lądowania na trawiastym podłożu. Wielu pilotów, rezygnuje z lotu do Stalowej Woli po usłyszeniu komunikatu, że mają lądować na "trawce". Takich sytuacji już było wiele.

Za budową pasa przemawia również interes mieszkańców samej Turbi. Hałas startującego samolotu może niekiedy być dla nich uciążliwy, choć współczesne normy techniczne skutecznie z nim walczą.

Władze miasta powinny zdać sobie sprawę, że nigdy nie pozyskamy dobrego inwestora, jeżeli nie będziemy wychodzić im naprzeciw, jako coraz to nowocześniejszy i bardziej atrakcyjny powiat.

Istnieje duża szansa, że inwestycja w aeroklubowe lotnisko, a na sam początek tylko budowa pasa startowego przyczyni się w znacznym stopniu do ożywienia gospodarki w naszym mieście i sąsiednich gminach.

Stalowa Wola bez publicznie dostępnego, sprawnego lotniska może raczej zapomnieć na najbliższe lata o nowych miejscach pracy, inwestycjach, czy też randze metropolii do której dzięki mądrze prowadzonej społeczno - gospodarczej polityce ma szanse urosnąć.


źródło : stalowka.net

Posted by Adam Phoo on 05:55. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for O planach budowy lotniska w Stalowej Woli

Prześlij komentarz

Photo Gallery

Designed by Solaranlagen | with the help of Bed In A Bag and Lawyers