dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

- czy PKP PLK potwierdza że wycofało się z projektu dot. budowy nowych przystanków Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej który opracowało Biuro Urbanistyki?


Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.


Panie Redaktorze
            W ubiegłym roku wykonaliśmy prace modernizacyjne na kilku stacjach (Jelenia Góra Zachodnia, Piechowice oraz Wojanów), leżących w obrębie jeleniogórskiej aglomeracji. W bieżącym roku kontynuujemy przebudowę stacji Jelenia Góra oraz prowadzimy roboty na odcinku Marciszów – Janowice Wielkie. Realizacja tych zadań poprawia techniczne warunki dla prowadzenia kolejowej komunikacji oraz podnosi komfort odprawy podróżnych na terenie Jeleniej Góry oraz w jej aglomeracji.  
Natomiast budowa nowych przystanków (w ciągu linii kolejowych nr 274 i  nr 311) – jest rozpatrywana wspólnie z władzami samorządowymi woj. dolnośląskiego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Aglomeracji Jeleniogórskiej, planowanych do realizacji w ramach RPO do 2020 roku. W tym roku planujemy rozpocząć prace nad studium wykonalności dla realizacji tego przedsięwzięcia.
 ,

Bohdan Ząbek
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ul. Joannitów 13

50-525 Wrocław

ODPOWIEDZI WŁADZ MIASTA:


Nasze plany dotyczące możliwości stworzenia tzw. SKM (Szybkiej Kolei Miejskiej), to znaczy swoistego "tramwaju" (linie tramwajową zlikwidowano w Jeleniej Górze, podobnie jak w Legnicy i Wałbrzychu w roku 1969, po 72 latach funkcjonowania) są zupełnie inne. Ze względów techniczno-organizacyjnych, a przede wszystkim - finansowych nie przewidujemy inicjatywy wznowienia kursowania pociągów do Karpacza. Skoncentrowaliśmy się kilka lat temu, u progu poprzedniej kadencji na opracowaniu koncepcji SKM, na trasie Janowice Wielkie - Jelenia Góra - Piechowice (to obszar o relatywnie dużym ruchu pasażerskim, "pracowniczo-szkolnym), z ew. przedłużeniem później do Szklarskiej Poręby. Koncepcję tę opracowano na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego tamtejsze Biuro Urbanistyki. Zakładaliśmy w skromnym projekcie "zagęszczenie" przystanków kolejowych głównie w obszarze miasta, niemniej ze środków budżetu samorządu jest to zupełnie niemożliwe, a PKP PLK, które mogłoby być beneficjentem środków unijnych nie zgłosiło się do projektu, który obejmował ten zakres działań. Priorytety inwestycyjno-modernizacyjne szeroko pojętych instytucji kolejowych są bowiem inne, a bez tego samorządy nie mogą podejmować działań w tym obszarze. Przykładów trudnej współpracy jest więcej, choćby fakt demontażu istniejącej lokomotywowni w Jeleniej Górze, która mogłaby podjąć się remontów znacznej części zespołów, bowiem - wg planów kolejarzy - nowa lokomotywownia, wybudowana od podstaw za nieporównanie większe środki, ma powstać w okolicach Legnicy.

Odpowiedź na fragment tekstu:

W relacji do Szklarskiej Poręby czynna jest linia kolejowa PKP, więc poprowadzenie tą drogą "kolei aglomeracyjnej" nie ma podstaw ekonomicznych, bo stworzyłaby się sytuacja, że PKP dopuszcza do konkurencji z innym przewoźnikiem na torowisku będącym własnością PKP, a trudno taką sytuację sobie wyobrazić. Tym bardziej, że potoki pasażerskie na tej trasie nie uzasadniają realizacji takiego przedsięwzięcia.

ADAM FULARZ W ODPOWIEDZI - żaden z przewoźników kursujących z Jeleniej Góry do Szkalrskiej Poręby poza PKP Intercity nie jest własnością PKP. Ceskie Drahy i KD nie mają własnościowo nic wspólnego z PKP. Tak więc sytuacja o której Pan pisze że trudno ją sobie wyobrazić, już od dawna ma miejsce.
Potoki pasażerskie są pochodną oferty przewozowej na trasie kolejowej. Ta jest bardzo zła, więc i potoki pasażerskie są odpowiednio złe.

C. Wiklik


Informuję, iż pytanie o "kolej miejską, czy aglomeracyjną" w relacji Jelenia Góra - - Kowary - Karpacz jest bezzasadne, albowiem: wszystkie budynki dworcowe na tej linii mają już inne funkcje, niektóre zostały zagospodarowane przez samorządy (Karpacz), inne sprzedane - w całości lub w części - przez PKP prywatnym właścicielom, nie istnieje trakcja elektryczna, wymiany wymagają w komplecie torowiska, część nasypów kolejowych w planach poszczególnych gmin (autonomicznych jst) ma inne przeznaczenie, m.in. podstaw wałów do budowy suchych zbiorników przeciwpowodziowych, itp., itd.

W relacji do Szklarskiej Poręby czynna jest linia kolejowa PKP, więc poprowadzenie tą drogą "kolei aglomeracyjnej" nie ma podstaw ekonomicznych, bo stworzyłaby się sytuacja, że PKP dopuszcza do konkurencji z innym przewoźnikiem na torowisku będącym własnością PKP, a trudno taką sytuację sobie wyobrazić. Tym bardziej, że potoki pasażerskie na tej trasie nie uzasadniają realizacji takiego przedsięwzięcia.

C. Wiklik

Posted by Adam Phoo on 09:56. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery