porty lotnicze

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń Ardanowski Jan Krzysztof, PiS Borowi...

04 Oct 2018 | Komentarze comments | Read more

Co z portem lotniczym w Mielcu k. Tarnowa?

Od lat przekonujemy władze Mielca do inwestycji w lokalne lotnisko. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych p...

19 Apr 2017 | Komentarze comments | Read more
szybka kolej miejska

Propozycja kolei aglomeracyjnej dla Konina

W Olsztynie powstaje kolej miejska. W planach jest budowa przystanków przy istniejących liniach kolejowych, zwłaszcza wzdłuż linii kole...

18 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku

- Jak ZTM tłumaczy rekodrowo niskie wskaźniki wykorzystania kolei miejskiej w Warszawie?- dlaczego przewozy SKM są tak mało popularne?...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Jutro rusza kolej miejska we Wrocławiu po ponad 72-letniej przerwie

Część Wrocławian opowieść o tym że przed wojną we Wrocławiu już funkcjonowała kolejowa komunikacja miejska, traktuje jak miejską lege...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

- czy PKP PLK potwierdza że wycofało się z projektu dot. budowy nowych przystanków Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej który opracowało ...

03 Mar 2016 | Komentarze comments| Read more

reformy PKP

polityka transportowa

W sprawie protestów wokół polityki transportowej

Szanowny Panie Redaktorze, temat Ostatniego Pokolenia jest poza kompetencjami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Z wyrazami szacu...

12 Dec 2024 | Komentarze comments| Read more

Sprawa likwidacji kolei podmiejskiej w Zielonej Górze- głos ekonomisty

Dlaczego likwidacja śródmiejskiego odcinka sieci kolejowej może wygenerować do 300 mln strat? Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny Ziel...

19 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z portem lotniczym w Koszalinie?

Port lotniczy Radom ponad rok temu pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do G...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Polski absurd ekonomiczny- likwidacja lokalnych lotnisk pasażerskich. Biedne regiony tracą przez to rocznie ok. 130 mln PLN dochodów z turystyki

Fot. Zdjęcia likwidowanego lotniska w Legnicy W Polsce zlikwidowano większość portów lotniczych. Powtarzanym w mediach tabloidowych ...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more
ekologia

Bezpieczeństwo rowerzystów w krajach rozwijających się

W polskich miastach nie ma dróg rowerowych, mimo że przy odrobinie dobrej woli możnaby je wyznaczyć choćby na chodnikach. Wzdłuż polsk...

20 Sep 2012 | Komentarze comments| Read more
lotniska powojskowe

Propozycja Redakcji: Kolej do Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost

Schemat połączenia:WprowadzeniePort lotniczy w Babimoście koło Zielonej Góry, podobnie jak wiele innych portów lotniczych na świecie, stoi ...

31 Mar 2024 | Read more
transport autobusowy

W Polsce transport publiczny upada

Transport publiczny ma to do siebie, iż musi zostać zorganizowany i nie zorganizuje się sam z siebie. W krajach cywilizacji Zachodu normal...

28 Feb 2016 | Read more
urban sprawl

O polskich miastach doby suburbanizacji

Suburbanizacja, często nazywana opuchnięciem miast, urbanizacją rozlewającą się albo urban sprawl to proces rozlewania się miast w wi...

09 Apr 2017 | Read more
porty morskie

Czy z Gdańska do Kłajpedy mogłyby kursować promy?

Czy z Gdańska promy morskie mogłyby kursowac w relacji do Kłajpedy? Swego czasu zaproponowałem takie połączenie. Nie otrzymałem nigdy...

18 Apr 2017 | Read more
PKP

Bałagan na szynach, miliardy w błoto. PKP wiecznie żywe

Rząd opowiada historie z gatunku finansowego science-fiction na temat planów budowy sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Tymczasem d...

22 Jul 2010 | Read more
demonopolizacja rynku

Czy w Polsce koleje miejskie mogą ożyć?

W Polsce istnieje wielka szansa na wprowadzenie nowoczesnego systemu miejskiego transportu szynowego typu S-bahn znanego podróżującym do ...

04 May 2017 | Read more
deregulacja

Propozycje reform w dziedzinie transportu

Wybory parlamentarne w Polsce to festiwal rozczarowań. Dla wielu prowincjonalnych polityków program polityczny nie ma znaczenia, oni- w pr...

03 Mar 2016 | Read more
koleje w Wielkiej Brytanii

Tanie linie kolejowe - ich historia w Wielkiej Brytanii

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#V...

20 Sep 2012 | Read more

dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Co z nieużywanym portem lotniczym Orneta?

W województwie warmińsko- mazurskim, regionie o wielkości Irlandii, działa tylko jeden port lotniczy, który w dodatku od lat znajduje się w budowie. Brakuje zwykłych lotnisk komunikacyjnych typu general aviation. Jednocześnie- od lat marnuje się były powojskowy port lotniczy w Ornecie, na północy województwa.

Mogłoby tutaj powstać lokalne lotnisko general aviation. Już zresztą w przeszłości fani lotnictwa na krótko organizowali tutaj loty samolotów GA.

Lotnisko sportowe i general aviation w tak duzym regionie mogłoby sie po prostu utrzymać na rynku- z samych opłat lotniskowych. Zarządcą lotniska mogłaby być ta sama spółka lotniskowa która obsługuje już lotnisko Szymany.

O próbach ożywienia lotniska na północny wschód od Olsztyna- w Ornecie, niewiele wiadomo. Jednakże tą lokalizację rozpatrywano w czasie analizowania potencjalnych lokalizacji dla portu lotniczego w regionie.

W pracy autora porównywano lokalizację portu lotniczego w Ornecie z innymi lokalizacjami (por.
http://www.academia.edu/2530641/Analiza_potencjalnych_lokalizacji_portu_lotniczego_w_wojew
odztwie_warminsko_-_mazurskim).

Proponuję, by władze regionu warmińsko- mazurskiego przystąpiły do procesu przebudowy portu lotniczego Orneta. Istniejące powojskowe lotnisko byłoby przebudowane do roli lotniska General Aviation.

Samorząd przeznaczyłby środki na naprawę zniszczonej- środkowej części pasa startowego, która została podobno wysadzona. Istniejące lotnisko stałoby się nie tylko miejscem dla miłośników motoryzacji, jak obecnie (por. https://www.facebook.com/lotniskoorneta ) ale także stałoby się komercyjnym portem pasażerskim dla samolotów general aviation.

Proponuję także, by władze zdecydowały się na dostosowanie tego lotniska do obsługi pasażerskich lotów krajowych. Powstałby tutaj regionalny port lotniczy Olsztyn- Elbląg w Ornecie.

Wydatek na port lotniczy nie jest tak wielkim wydatkiem, by w regionie o tak dużej powierzchni - równej powierzchni np. Irlandii, nie uruchomić drugiego portu lotniczego.

Aby ułatwić jego start na rynku, samorząd mógłby dofinansować linie lotnicze. Już z obecnego portu Szczytno Szymany linie lotnicze Sprintair zamierzały obsługiwać loty krajowe:

"Jedną z nich jest Sprint Air, który - jak wynika z prezentacji, do której dotarł Pasazer.com - mógłby uruchomić loty do Gdańska, Wrocławia, Warszawy i Krakowa lub Katowic."

wg http://www.pasazer.com/news/27601/szymany,coraz,blizej,startu.html


Port lotniczy Olsztyn- Ełk w Ornecie mógłby ruszyć z podobną siatką połączeń. Skoro w porcie lotniczym Szymany w ogóle pojawili się przewoźniocy lotniczy, pokazuje to że nowe porty lotnicze mają szansę utrzymać się na rynku.

Nowy port lotniczy Olsztyn - Elbląg w Ornecie odniesie sukces, jeśli tylko powtórzy lot portu lotniczego Szczytno- Szymany i przyciągnie jakichkolwiek przewoźników.

Ninieszy apel o kolejny port lotniczy na obszarze Warmii nie jest mrzonką- o ile władze regionu przekonają się do pomysłu. Jeśli w porcie lotniczym Szymany udało się przyciągnięcie przewoźników lotniczych, to tym bardziej władze regionu powinny podjąć prace nad powstaniem kolejnego portu, który tak samo mógłby być zarządzany przez spółkę Warmia i Mazury.

Warto zaapelować do władz regionu o potraktowanie tej propozycji z uwagą i o podjęcie prac nad reaktywają portu pasażerskiego i lotniska general aviation w Ornecie.

Opis portu w Ornecie

Lotnisko w obrębie Krzykały w Ornecie jest byłym lotniskiem wojskowym.Obecnie
sporządzony plan zagospodarowania przestrzennego przeznacza teren tenpod farmę
wiatrową, uprawy rolne oraz zabudowę siedliskową. Lotnisko posiada pas startowy o
wymiarach 2000 m x 30 m z asfaltobetonu, jednak jego środkowa część na długości około
50 m jest wysadzona (http://pl.wikipedia.org/wiki/Polskie_lotniska 23.02.2009 r.)
(…)
Istniejące lotnisko w Ornecie stanowi obszar o powierzchni nieprzekraczającej 300 ha. Jak
zaznaczono w rozdziale 1.3.2.1 część pasa tego lotniska jest wysadzona, co w przypadku
adaptacji do celów użytkowych wiązałoby się z przeprowadzeniem prac ziemnych. Lotnisko
położone jest na terenach rolnych, nie zachodzi konieczność wyrębu drzewostanu w celu
powiększenia jego areału (rysunek 4.4).
Nie występuje problem lokalizacji dodatkowych usług związanych z funkcjonowaniem
lotniska oraz wydłużeniem pasa startowego. Jak wynika z rysunku 4.5 najbliższą zwartą
zabudowę stanowią osiedla miejskie Ornety oddalone od lotniska o ok. 1,6 km.
Rysunek 4.5 Lotnisko w Ornecie wraz z otoczeniem Źródło: http://geoportal.gov.pl
10.05.2009 r.
Teren oddalony jest od Olsztyna o ok. 54 km. Uwzględniając zapisy zawarte w Planie
zakładające modernizacje drogi nr 51 (na odcinku Olsztyn – Dobre Miasto) do parametrów
klasy GP można – przy założeniu maksymalnych dostępnych prędkości oraz braku utrudnień
w ruchu pojazdów – wywnioskować , że perspektywiczny czas dojazdu z lotniska do stolicy
województwa wyniósłby ok. 40 minut.
Stan obecny infrastruktury drogowej ocenia się jako zły – droga nr 507 z Ornety do Dobrego
Miasta o klasie G stanowi blisko 50% całej trasy, co znacznie wydłuża czas dojazdu.
Infrastrukturę kolejową stanowi linia jednotorowa nr 221 relacji Olsztyn Główny –
Braniewo, o prędkości maksymalnej 50 km/h.
Według informacji w PKP PLK linia ta będzie modernizowana na odcinku Dobre Miasto –
Orneta, termin realizacji to sierpień 2009 r. Analizowany obszar nie leży w strefie
ograniczającej zabudowę ze względu na cenne walory przyrodnicze. Teren posiada bardzo
dobre warunki dla naturalnego wietrzenia oraz nie leży na trasie przelotu ptaków. Istnieje
możliwość przyłączenia do sieci kanalizacyjnej oraz wodociągowej z sieci miejskiej.
Ochrona przed hałasem terenów zamieszkałych wyraża się w oddaleniu lotniska od tych
terenów oraz istnieniu zadrzewień tłumiących hałas. Podobnie, jak w przypadku Szyman,
lotnisko położone jest korzystnie względem róży wiatrów oraz nie zagraża rozwojowi
terenów sąsiadujących. Nie istnieje zagrożenie przeszkodami lotniczymi w strefach podejść
do lądowania oraz powierzchniach ograniczających i ochronnych.
wg
http://www.academia.edu/2530641/Analiza_potencjalnych_lokalizacji_portu_lotniczego_w_wojew
odztwie_warminsko_-_mazurskim

Posted by Adam Phoo on 09:38. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Co z nieużywanym portem lotniczym Orneta?

Prześlij komentarz

Photo Gallery

Designed by Solaranlagen | with the help of Bed In A Bag and Lawyers