Opowieśc o polskim marnotawstwie
Taka mała dygresja- tory do Warszawy: ile tutaj było marnotrawstwa.... Na odcinku kilku km wokół dworca Łódź Fabryczna najpierw położono nowe tory, potem je zdjęto (zmarnowano może i ze 100 mln PLN). Modernizuje się fragment tej linii wymieniając tory dostosowane do prędkości 140 km na tory dostosowane do prędkości zaledwie o 20 km wyższej (160 km/h). Rentowność tej inwestycji jest żadna, nikt tego nie planuje, gdzie są analizy wielokryteriowe? Jak wybierane są w ogóle projekty do realizacji? Zamiast obok dodać drugi tor, to modernizuje się zapchaną i dobrą linie o już wypełnionej przepustowości (Warszawa – Skierniewice -Miedniewice, 69 par pociągów/dobę), co jest wyrzuceniem milionów w błoto. Wypełnienie przepustowości istniejących linii było zwykle impulsem do budowy kolejnej linii po nowym śladzie albo pozostawienia starego torowiska i budowy nowego równolegle obok, by odciążyć wypełniony odcinek. Ale nie w Polsce. PKP jakiś czas temu podpisało umowę na zmarnotrawienie kolejnych 870 milionów.
Za te pieniądze możnaby zbudować fragment linii kolei dużych prędkości omijających jakieś zygzaki i łuki które powstały bodaj w 1840-którymś roku, jakieś 170 lat temu. To tak jakby wywalać setki milionów na autostradę o tak krętych zakrętach, że i tak pociągi będą jeździły powoli.
Ostatnio jechałem do Łodzi. Pasażerowie żartowali że pociągi to szybko jeździły na odcinku z Koluszek do Łodzi-Widzew tylko krótko po kosztującym setki mln PLN remoncie. Dziś znów się snują tragicznie powoli....
(..)pokazuję jakieś kilkumiliardowe marnotrawstwo. Powstałe na przykład w wyniku całkowitego i drastycznego łamania unijnych przepisów na temat planowania inwestycji, przygotowywania analiz wielokryteriowych, zestawiania projektów według stopy zwrotu poszerzonej o elementy środowiskowe i wybierania opcji o najlepszej rentowności. Tego nie było. Pieniądze zmarnowano. Może napisałbym o tym do Pana czasopisma ale jakoś przestał się Pan odzywać czy odpisywać, może się Pan obraził, choć nie wiem za co.

Posted by Adam Phoo
on 09:09.
Filed under
kolej w Polsce
.
You can follow any responses to this entry through the
RSS 2.0