dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Opowieśc o polskim marnotawstwie

Taka mała dygresja- tory do Warszawy: ile tutaj było marnotrawstwa.... Na odcinku kilku km wokół dworca Łódź Fabryczna najpierw położono nowe tory, potem je zdjęto (zmarnowano może i ze 100 mln PLN). Modernizuje się fragment tej linii wymieniając  tory dostosowane do prędkości 140 km na tory dostosowane do prędkości zaledwie o 20 km wyższej (160 km/h). Rentowność tej inwestycji jest żadna, nikt tego nie planuje, gdzie są analizy wielokryteriowe? Jak wybierane są w ogóle projekty do realizacji? Zamiast obok dodać drugi tor, to modernizuje się zapchaną i dobrą linie o już wypełnionej przepustowości (Warszawa – Skierniewice -Miedniewice, 69 par pociągów/dobę), co jest wyrzuceniem milionów w błoto. Wypełnienie przepustowości istniejących linii było zwykle impulsem do budowy kolejnej linii po nowym śladzie albo pozostawienia starego torowiska i budowy nowego równolegle obok, by odciążyć wypełniony odcinek. Ale nie w Polsce. PKP jakiś czas temu podpisało umowę na zmarnotrawienie kolejnych 870  milionów.

Za te pieniądze możnaby zbudować fragment linii kolei dużych prędkości omijających jakieś zygzaki i łuki które powstały bodaj w 1840-którymś roku, jakieś 170 lat temu. To tak jakby wywalać setki milionów na autostradę o tak krętych zakrętach, że i tak pociągi będą jeździły powoli.

Ostatnio jechałem do Łodzi. Pasażerowie żartowali że pociągi to szybko jeździły na odcinku z Koluszek do Łodzi-Widzew tylko krótko po kosztującym setki mln PLN remoncie. Dziś znów się snują tragicznie powoli....
 (..)pokazuję jakieś kilkumiliardowe marnotrawstwo. Powstałe na przykład w wyniku całkowitego i drastycznego łamania unijnych przepisów na temat planowania inwestycji, przygotowywania analiz wielokryteriowych, zestawiania projektów według stopy zwrotu poszerzonej o elementy środowiskowe i wybierania opcji o najlepszej rentowności. Tego nie było. Pieniądze  zmarnowano. Może napisałbym o tym do Pana czasopisma ale jakoś przestał się Pan odzywać czy odpisywać, może się Pan obraził, choć nie wiem za co.

Posted by Adam Phoo on 09:09. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Opowieśc o polskim marnotawstwie

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery