porty lotnicze

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń Ardanowski Jan Krzysztof, PiS Borowi...

04 Oct 2018 | Komentarze comments | Read more

Co z portem lotniczym w Mielcu k. Tarnowa?

Od lat przekonujemy władze Mielca do inwestycji w lokalne lotnisko. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych p...

19 Apr 2017 | Komentarze comments | Read more
szybka kolej miejska

Propozycja kolei aglomeracyjnej dla Konina

W Olsztynie powstaje kolej miejska. W planach jest budowa przystanków przy istniejących liniach kolejowych, zwłaszcza wzdłuż linii kole...

18 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku

- Jak ZTM tłumaczy rekodrowo niskie wskaźniki wykorzystania kolei miejskiej w Warszawie?- dlaczego przewozy SKM są tak mało popularne?...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Jutro rusza kolej miejska we Wrocławiu po ponad 72-letniej przerwie

Część Wrocławian opowieść o tym że przed wojną we Wrocławiu już funkcjonowała kolejowa komunikacja miejska, traktuje jak miejską lege...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

- czy PKP PLK potwierdza że wycofało się z projektu dot. budowy nowych przystanków Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej który opracowało ...

03 Mar 2016 | Komentarze comments| Read more

reformy PKP

polityka transportowa

W sprawie protestów wokół polityki transportowej

Szanowny Panie Redaktorze, temat Ostatniego Pokolenia jest poza kompetencjami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Z wyrazami szacu...

12 Dec 2024 | Komentarze comments| Read more

Sprawa likwidacji kolei podmiejskiej w Zielonej Górze- głos ekonomisty

Dlaczego likwidacja śródmiejskiego odcinka sieci kolejowej może wygenerować do 300 mln strat? Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny Ziel...

19 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z portem lotniczym w Koszalinie?

Port lotniczy Radom ponad rok temu pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do G...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Polski absurd ekonomiczny- likwidacja lokalnych lotnisk pasażerskich. Biedne regiony tracą przez to rocznie ok. 130 mln PLN dochodów z turystyki

Fot. Zdjęcia likwidowanego lotniska w Legnicy W Polsce zlikwidowano większość portów lotniczych. Powtarzanym w mediach tabloidowych ...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more
ekologia

Bezpieczeństwo rowerzystów w krajach rozwijających się

W polskich miastach nie ma dróg rowerowych, mimo że przy odrobinie dobrej woli możnaby je wyznaczyć choćby na chodnikach. Wzdłuż polsk...

20 Sep 2012 | Komentarze comments| Read more
lotniska powojskowe

Propozycja Redakcji: Kolej do Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost

Schemat połączenia:WprowadzeniePort lotniczy w Babimoście koło Zielonej Góry, podobnie jak wiele innych portów lotniczych na świecie, stoi ...

31 Mar 2024 | Read more
transport autobusowy

W Polsce transport publiczny upada

Transport publiczny ma to do siebie, iż musi zostać zorganizowany i nie zorganizuje się sam z siebie. W krajach cywilizacji Zachodu normal...

28 Feb 2016 | Read more
urban sprawl

O polskich miastach doby suburbanizacji

Suburbanizacja, często nazywana opuchnięciem miast, urbanizacją rozlewającą się albo urban sprawl to proces rozlewania się miast w wi...

09 Apr 2017 | Read more
porty morskie

Czy z Gdańska do Kłajpedy mogłyby kursować promy?

Czy z Gdańska promy morskie mogłyby kursowac w relacji do Kłajpedy? Swego czasu zaproponowałem takie połączenie. Nie otrzymałem nigdy...

18 Apr 2017 | Read more
PKP

Bałagan na szynach, miliardy w błoto. PKP wiecznie żywe

Rząd opowiada historie z gatunku finansowego science-fiction na temat planów budowy sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Tymczasem d...

22 Jul 2010 | Read more
demonopolizacja rynku

Czy w Polsce koleje miejskie mogą ożyć?

W Polsce istnieje wielka szansa na wprowadzenie nowoczesnego systemu miejskiego transportu szynowego typu S-bahn znanego podróżującym do ...

04 May 2017 | Read more
deregulacja

Propozycje reform w dziedzinie transportu

Wybory parlamentarne w Polsce to festiwal rozczarowań. Dla wielu prowincjonalnych polityków program polityczny nie ma znaczenia, oni- w pr...

03 Mar 2016 | Read more
koleje w Wielkiej Brytanii

Tanie linie kolejowe - ich historia w Wielkiej Brytanii

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#V...

20 Sep 2012 | Read more

dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Koszalińska Kolej Nadmorska- czy ruszy?

Koszalińska Kolej Nadmorska- czy ruszy?

Trwają starania, by wkrótce ruszyła Koszalińska Kolej Nadmorska-czyli linia kolejowa Koszalin- Mielno, równoległa do zatłoczonej drogi kołowej.

Według statystyk coraz więcej osób udaje się nad morze do Mielna. Gazety donoszą o korkach na drodze do Mielna i oburzeniu kierowców. Pora zmienić tą sytuację, a liberalizacja rynku przewozów kolejowych dopuszcza prywatne podmioty do obsługi takich linii. Problemem jest wciąż uzyskanie licencji- obecne ustawodawstwo w równy sposób traktuje małe i duże podmioty wykonujące przewozy na sieci, żądając jednakowo wysokiej opłaty licencyjnej (ponad 1750 euro).

Według p. Madeja, zwolennika rewitalizacji linii, stacja kolejowa jest oddalona od plaży o około 400 metrów, natomiast przystanek autobusowy o 200 metrów. Obecnie autobusy kursują w szczycie sezonu co 10 minut, są przepełnione do granic możliwości i stoją w korkach drogowych. Możliwe jest wiec wprowadzenie częstej komunikacji kolejowej. Linia ta była nawet kiedyś obsługiwana tramwajami, ruch zamknięto 30 września 1938.

Mielno rocznie odwiedza 95 000 turystów (1999). Powodem porażki PKP w tej relacji była zbyt niska częstotliwość kursowania- bowiem pociąg kursował wówczas raz na dwie godziny a pod koniec nawet tylko kilka razy dziennie, a autobusy kursowały równolegle co 15 minut. Pasażerowie wybierali częściej kursujący środek transportu. Dziś, patrząc na sukces licznych kolei nadmorskich w Niemczech (Meclenbuergische Bäderbahn Molli GmbH& Co KG, Usedomer Bäderbahn GmbH, Ruegensche Kleinbahn GmbH& Co), kolej KKN wydaje się być pomysłem trafionym.

Dąży się, by linia była obsługiwana przez operatora niezależnego od PKP i w tej sprawie odbyło się nawet spotkanie w Koszalinie w połowie 2003 roku. Prywatny przewoźnik kolejowy SKPL w poszukiwaniu autobusu szynowego zwrócił się do prywatnych kolei regionalnych w RFN o sprzedaż lub wypożyczenie takiego pojazdu na sezon, co prawdopodobnie zostanie załatwione pozytywnie (koszt używanego dwudziestokilkuletniego, ale w pełni sprawnego pojazdu to ok. 65 tys. PLN). Takie rozwiązania w gospodarce taborem są praktykowane w Niemczech, jednak w Polsce będą nowością i spotkają się z problemami natury biurokratycznej, która musi dopuścić pojazd na polskie tory, mimo jego dopuszczenia do ruchu na kolejach krajów UE.

Problemy w realizacji projektu to finansowanie projektu kolei KKN, co jest z powodu niejasnego trybu przyznawania dotacji jest najtrudniejszym problemem. Ponadto zarządca linii kolejowej PLK poinformowało o zdjęciu elektrycznej, wobec czego wykorzystanie podmiejskiego pociągu elektrycznego typu EZT w przypadku wzmożonego ruchu nie jest już możliwe. Zostanie wobec tego wykorzystany używany spalinowy autobus szynowy sprowadzony z Niemiec. Stawka za wykorzystanie infrastruktury na zarządzanym przez PLK odcinku linii nr 402 Koszalin-  Mścice o długości 8,41 km wynosiła w 2003 roku 2.64 PLN za każdy pociagokilometr. Potencjalnym operatorem, który ma przywrócić sezonowy ruch pociągów jest PR. Czesć infrastruktury przejmą samorządy: linia odgałężiajaca się od magistrali Kołobrzeg- Koszalin, czyli odcinek Mielno- Mścice o długości 5,24 km, o uregulowanym stanie własnościowym, może zostać przekazany przez PKP samorządom i już to nastąpiło. Czas jazdy pociągu z Koszalina do Mścić wyniesie około 9 minut, w sumie przejazd do Mielna ok. 14 minut.

Jako pozytywny element odróżniający próby uruchomienia tej linii od wielu innych inicjatyw w całej Polsce jest pozytywny stosunek miejscowych władz PKP, które udostępniły chętnemu operatorowi dane o infrastrukturze i były przychylne jego inicjatywie. Niestety, wciąż zmieniające się regulacje prawne, m.in. zamiana koncesji na licencja w 2003 roku powoduje iż przewoźnicy mają inne zmartwienia niż uruchamianie nowych linii. Obecne prawodawstwo jest bardzo restrykcyjne wobec niezależnych przewoźników i poprzez przesadny i wyjątkowo kosztowny mechanizm kontroli państwowej wręcz blokuje inicjatywę w tej branży.

Adam Fularz


Posted by Adam Phoo on 02:48. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Koszalińska Kolej Nadmorska- czy ruszy?

Prześlij komentarz

Photo Gallery

Designed by Solaranlagen | with the help of Bed In A Bag and Lawyers