Pytanie prasowe o linię kolei do osiedla Kraśnik Fabryczny
- częstotliwość ruchu co 10 - 20 minut w ciągu dnia
- obsługa większości obszaru zurbanizowanego, budowa nowych przystanków
- szereg linii przecinających aglomeracje z gęstą i częstą ofertą przewozową
-unifikacja systemu biletowego transportu naziemnego miejskiego z ofertą systemu biletowego systemu pre- metra.
W tymże celu wykorzystano zarówno linie zelektryfikowane danej aglomeracji, jak też i linie bez trakcji elektrycznej, wprowadzając system często kursujących wagonów motorowych (autobusów szynowych).
Interesuje mnie, jakie jest stanowisko Państwa urzędu w sprawie wprowadzenia systemu pre- metra, metra naziemnego w Państwa aglomeracji? Schematy połączeń załączam.
--
Idea systemów pre-metra jest sprawą naprawdę interesującą i być może przyszłościową w dobie nieustannie wzrastającego natężenia ruchu kołowego, które obserwujemy również w tak niewielkim mieście jakim jest Kraśnik. Jeżeli konkretnie chodzi o nasze miasto, to Urząd Miasta nie jest właścicielem terenu pozostałego po bocznicy kolejowej. Należy on do kraśnickiej Fabryki Łożysk Tocznych i trudno nam wyrokować jakie plany z owym gruntem ma jego właściciel, którym obecnie jest nowy chiński inwestor. Warto tutaj przypomnieć, że miasto wyraziło kilka lat temu wstępnie zainteresowane przejęciem torowiska w zamian za zaległości podatkowe Fabryki wobec miasta Kraśnik. Plany przejęcia gruntu wiązały się z zaproponowaną przez burmistrza Kraśnika koncepcją budowy obwodnicy północnej naszego miasta. Od początku jednak, burmistrz Mirosław Włodarczyk zastrzegał, że koncepcja obwodnicy północnej może zostać wcielona w życie dopiero wtedy gdy udałoby się porozumieć w tej sprawie z Urzędem Marszałkowskim w celu jej realizacji przez województwo. Miasta nie było ówcześnie stać na zakup tego gruntu i zamrożenie pieniędzy na kilka lub kilkanaście lat nie mając pewności, iż władze województwa lubelskiego będą zainteresowane przeprowadzeniem tej inwestycji. W 2011r. ówczesny marszałek województwa odnosił się sceptycznie do koncepcji budowy obwodnicy północnej Kraśnika. W takiej sytuacji właściciel torowiska, Fabryka Łożysk Tocznych, podjął decyzję o rozbiórce i sprzedaży torów kolejowych na drodze przetargu na co władze miasta nie mogły mieć ze zrozumiałych względów żadnego wpływu. Pytanie czy w takim mieście jak Kraśnik sama idea systemu pre-metra sprawdziłaby się pozostaje otwarte. Oczywiście sprawą podstawową jest tutaj brak własności terenu torowiska przez miasto oraz kwestie finansowe gdyż przeznaczenie dużych pieniędzy z budżetu miasta na taką inwestycję wydaje się obecnie mało realne.
Rzecznik Prasowy
Urząd Miasta Kraśnik
ul. Lubelska 84
Opisujemy w prasie propozycję odbudowy odcinka sieci kolei podmiejskiej na trasie Lublin- Kraśnik Fabryczny. Po udanym odtworzeniu kolei aglomeracyjnej na odcinku Kraków Gł. -Wieliczka (pociągi pasażerskie kursują co 30 minut w dni powszednie) doszło do wyczerpania się przepustowości sieci kolejowej i linia obecnie nie kursuje wcale albo bardzo rzadko, z powodu trwającej przebudowy torowiska średnicowego do odcinka 4-rotorowego. Sądzimy że jest szansa na połączenia aglomeracyjne także wokół Lublina.
Czy miasto Kraśnik jest zainteresowane odbudową linii na terenie miasta Kraśnik celem przeniesienia części ruchu w korytarzu Kraśnik- Lublin na sieć kolejową? Myśleliśmy o kursach kolei miejskiej w cyklu co 60 lub co 30 minut w porannym szczycie. Pociągi kończyłyby bieg na nowym przystanku Kraśnik Fabryczny. Linia byłaby odbudowana. Stąd -prośba o stanowisko władz miasta w sprawie odbudowy linii Kraśnik- Kraśnik Fabryczny dla celów Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej- interesuje nas głównie opinia samorządu oraz aktualny stan prawny działek terenu na wspomnianej linii. Być może byłyby one wywłaszczone.
Kraśnik Fabryczny to była towarowa stacja kolejowa w mieście Kraśnik, w dzielnicy Kraśnik Fabryczny na terenie Fabryki Łożysk Tocznych w województwie lubelskim, w Polsce.
Uwzględniając plany Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej, zbliżającą się modernizację linii kolejowej nr 68 na odcinku z Lublina do Kraśnika (elektryfikacja i dodanie drugiego toru), a także wielkość naszego miasta, należy podjąć działania mające na celu rewitalizację bocznicy i budowę przystanku osobowego w Dzielnicy Fabrycznej. Co więcej - przy bocznicy powinny powstać dodatkowe przystanki przy Strefie Ekonomicznej czy osiedlu Piaski.
Stacja | Następny przystanek | Odległość |
---|---|---|
Kraśnik | Kraśnik Fabryczny | 6 km Trasa odcinka proponowanego do odbudowy: |
|
Sprawa bocznicy kolejowej należącej do niedawna do kraśnickiej Fabryki Łożysk Tocznych stała się głośna kiedy to burmistrz Mirosław Włodarczyk na początku kadencji 2010 - 2014 przedstawił koncepcję budowy obwodnicy północnej Kraśnika. Obwodnica miała połączyć starą część Kraśnika z dzielnicą fabryczną, a jej trasa miała według planu biec trasą bocznicy kolejowej prowadzącej od FŁT aż do skrzyżowania ul. Urzędowskiej z ul. Graniczną.
Mając na uwadze ogromna potrzebę takiej inwestycji, miasto wyraziło wstępnie zainteresowane przejęciem torowiska w zamian za zaległości podatkowe Fabryki wobec miasta Kraśnik. Od początku jednak, burmistrz Włodarczyk zastrzegał, że koncepcja obwodnicy północnej może zostać wcielona w życie dopiero wtedy gdy udałoby się porozumieć w tej sprawie z Urzędem Marszałkowskim w celu jej realizacji przez województwo. Miasta nie było ówcześnie stać na zakup tego gruntu i zamrożenie pieniędzy na kilka lub kilkanaście lat nie mając pewności, iż władze województwa lubelskiego będą zainteresowane przeprowadzeniem tej inwestycji. W 2011r. ówczesny marszałek Krzysztof Hetman odnosił się sceptycznie do koncepcji budowy obwodnicy północnej Kraśnika.
Prezes Fabryki Łożysk Tocznych, Pan Grzegorz Jasiński,podjął decyzję o sprzedaży torów na drodze przetargu na co władze miasta nie miały ze zrozumiałych względów żadnego wpływu.
Rzecznik PrasowyUrząd Miasta Kraśnik
Nadal nie wiemy, w jakich okolicznościach doszło do rozbiórki obecnego torowiska. Ale być może jest szansa, by to torowosko odtworzyć używając materiału staroużytecznego.
Fot. Przebieg odcinka Kraśnik- Kraśnik Fabryczny
Pytaliśmy czy miasto Kraśnik jest zainteresowane odbudową linii na terenie miasta Kraśnik celem przeniesienia części ruchu w korytarzu Kraśnik- Lublin na sieć kolejową. Myśleliśmy o kursach kolei miejskiej w cyklu co 60 lub co 30 minut w porannym szczycie.
Pomiędzy stacjami Kraśnik a Kraśnik Fabryczny możliwe jest inne poprowadzenie linii niż jej pierwotny przebieg poza centrum Kraśnika.Kraśnik Fabryczny – towarowa stacja kolejowa w mieście Kraśnik, w dzielnicy Kraśnik Fabryczny na terenie Fabryki Łożysk Tocznych w województwie lubelskim, w Polsce.
W odpowiedzi na e-mail z dnia 24 kwietnia 2015 roku z przykrością informuję,
że miasto Kraśnik nie jest zainteresowane odbudową zdemontowanej bocznicy
kolejowej pomiędzy FŁT- Kraśnik S.A. a Dworcem PKP Kraśnik.
Powodem takiej decyzji są:
1. Wysokie koszty odbudowy linii kolejowej.
2. Brak tradycji komunikacji kolejowej na terenie miasta.
3. Rozbudowana sieć dróg i działająca komunikacja autobusowa.
4. położenie linii kolejowej na skraju miasta w niezurbanizowanej części.
5. Teren pod bocznicą kolejową należy do FŁT-Kraśnik S.A.
6. Planowana budowa tzw. "obwodnicy północnej" przylegającej do linii
kolejowej lub w jej miejscu.
Miasta Kraśnika
przyszłościową w dobie nieustannie wzrastającego natężenia ruchu
kołowego, które obserwujemy również w tak niewielkim mieście jakim
jest Kraśnik.
Jeżeli konkretnie chodzi o nasze miasto, to Urząd Miasta nie jest
właścicielem terenu pozostałego po bocznicy kolejowej. Należy on do
kraśnickiej Fabryki Łożysk Tocznych i trudno nam wyrokować jakie plany
z owym gruntem ma jego właściciel, którym obecnie jest nowy chiński
inwestor.
Warto tutaj przypomnieć, że miasto wyraziło kilka lat temu wstępnie
zainteresowane przejęciem torowiska w zamian za zaległości podatkowe
Fabryki wobec miasta Kraśnik. Plany przejęcia gruntu wiązały się z
zaproponowaną przez burmistrza Kraśnika koncepcją budowy obwodnicy
północnej naszego miasta. Od początku jednak, burmistrz Mirosław
Włodarczyk zastrzegał, że koncepcja obwodnicy północnej może zostać
wcielona w życie dopiero wtedy gdy udałoby się porozumieć w tej sprawie
z Urzędem Marszałkowskim w celu jej realizacji przez województwo. Miasta nie było
ówcześnie stać na zakup tego gruntu i zamrożenie pieniędzy na kilka
lub kilkanaście lat nie mając pewności, iż władze województwa
lubelskiego będą zainteresowane przeprowadzeniem tej inwestycji. W 2011r.
ówczesny marszałek województwa odnosił się sceptycznie do koncepcji
budowy obwodnicy północnej Kraśnika.
W takiej sytuacji właściciel torowiska, Fabryka Łożysk Tocznych,
podjął decyzję o rozbiórce i sprzedaży torów kolejowych na drodze
przetargu na co władze miasta nie mogły mieć ze zrozumiałych względów
żadnego wpływu. Pytanie czy w takim mieście jak Kraśnik sama idea systemu pre-metra
sprawdziłaby się pozostaje otwarte. Oczywiście sprawą podstawową jest
tutaj brak własności terenu torowiska przez miasto oraz kwestie finansowe
gdyż przeznaczenie dużych pieniędzy z budżetu miasta na taką
inwestycję wydaje się obecnie mało realne.
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.