dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Co z linią kolejową z Przemyśla na Słowację?



W imieniu Zbigniewa Kozaka - zastępcy dyrektora Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego, przesyłam poniżej odpowiedź na pytania:



Daniel Kozik
Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego



Odpowiadając na pytanie w zakresie udrożnienia linii kolejowej nr 102 z Przemyśla, która docelowo prowadziłaby na Słowacje informuję, że:
Obecnie linia kolejowa 102 na odcinku Przemyśl - Granica Państwa jest nieczynna dla ruchu pociągów. Planowanie jakichkolwiek działań wymaga nakładów inwestycyjnych służących odbudowaniu nieistniejących nasypów, torów oraz infrastruktury sterowania ruchem. Ostatnim etapem będzie dopuszczenie linii kolejowej przez Zarządcę Infrastruktury - PKP PLK S.A. do eksploatacji. W nie lepszym stanie jest linia kolejowa po stronie ukraińskiej. Zasygnalizowane powyżej działania w zakresie linii kolejowej nr 102 leżą w gestii zarządcy narodowej sieci kolejowej tj.: PKP PLK S.A.
Ponadto linia kolejowa nr 108 na odcinki Krościenko (przejście graniczne) Zagórz jest linią wyłączoną z eksploatacji. Stan techniczny ww. odcinka linii nie pozwala prowadzić ruchu pociągów w przeważającej części z prędkością wyższą niż 40 km/h. W obecnej perspektywie finansowej RPO WP 2014 - 2020 ze względu na ograniczone środki finansowe powyższy odcinek linii kolejowej nie znalazł się na liście zadań planowanych do realizacji.
Linia kolejowa nr 107 łącząca Zagórz ze stroną słowacką również wymaga dalszych nakładów inwestycyjnych celem podniesienia jej parametrów technicznych, w aktualnej perspektywie finansowej została zakwalifikowana  na liście rezerwowej przedsięwzięć planowanych do realizacji.
Ustosunkowując się do kwestii połączeń kolejowych które mogłyby zostać uruchomione, podstawowym utrudnieniem w rozważaniu przywrócenia ruchu kolejowego jest brak istniejącego kolejowego przejścia granicznego, na którym byłaby realizowana pełna odprawa podróżnych. Przejście takie dodatkowo musi spełniać liczne warunki stanowiąc zewnętrzną granicę Unii Europejskiej. Rozważenie przez Województwo Podkarpackie uruchomienia połączeń kolejowych przez linię kolejową L102 wymaga spełnienia szeregu uwarunkowań, w tym pełnego przywrócenia infrastruktury torowej do eksploatacji jako warunku niezbędnego, stworzenia systemu odpraw pasażerskich i włączenia się w to przedsięwzięcie również strony ukraińskiej. Dopiero spełnienie zasygnalizowanych powyżej działań  otworzy drogę do dyskusji w zakresie możliwości uruchomienia połączeń kolejowych przez linię kolejową nr 102/108/107 na Słowację.
Rozpatrując powyższą tematykę należy mieć również na uwadze fakt, że na nieczynnym odcinku linii kolejowej nr 108 z dużym powodzeniem realizowany jest projekt "bieszczadzkich drezyn rowerowych". Ww. projekt jest odbierany przez społeczności lokalne i nie tylko z dużym zainteresowaniem. Tak więc wszelkie działania zmierzające do przywrócenia ruchu kolejowego musiałyby uwzględniać istnienie tej atrakcji turystycznej.


W obecnej sytuacji, uruchomienie korytarza połączeń kolejowych przez linię kolejową nr 102/108/107 na Słowację, miałoby znaczenie bardziej turystyczne, mniej gospodarcze, na pewno nie osiągnie znaczenia strategicznego jak w okresie podległości austriackiej, na który powołuje się autor zapytania.



Pytanie  redakcji:


Co z linią kolejową z Przemyśla na Słowację?

do UMWP
Czy planują Państwo udroznienie linii kolejowej z Przemyśla na Słowację?

Linia obecnie jest nieczynna. Po stronie ukraińskiej brakuje ok. 7 tys. mb szyn. Była to ongiś linia magistralna, główna linia regionu. Por. mapa poniżej.

"Mało kto zdaje sobie sprawę, że ta podrzędna jednotorowa linia, którą obecnie przejeżdżają dwa pociągi na dobę, była jedną z najważniejszych transkarpackich magistrali monarchii austro-węgierskiej, łączącą Przemyśl przez Zagórz i Łupków z Budapesztem, że miała dwa tory, że jeszcze przed wojną jeździły tędy międzynarodowe pociągi pospieszne. Kolej ta miała kiedyś poważne znaczenie strategiczne. Budowano ją pośpiesznie w okresie sporego natężenia stosunków międzypaństwowych w Europie. Jednocześnie powstawała wielka twierdza w Przemyślu. Poszczególne odcinki oddawano do użytku od maja 1872 r. do grudnia 1872 r., a w 1874 r. gotowy był tunel pod Przełęczą Łupkowską"

Z przewodnika po Bieszczadach wydawnictwa "Rewasz" (wycofany z nowszych wydań rozdział "Z Przemyśla do Zagórza")


__________________________________________________________________________



Merkuriusz  Polski




Wydawnictwo Merkuriusz Polski

Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764


AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI

________________________________

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego
al. Łukasza Cieplińskiego 4
35-010 Rzeszów, skr. pocztowa 17




--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.






Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 08:58. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Co z linią kolejową z Przemyśla na Słowację?

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery