dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

MIB odpowiada na pytanie o koleje wąskotorowe


MIB udzieliło odpowiedzi na zapytania prasowe dot. kolei wąskotorowych. Oto stanowisko MIB:

 

Przekazuję odpowiedź na pytanie z 4 października br.

 

Odkryłem że na stacji w Zaniemyślu szyny mają 121 lat. Czy MIB planuje zmiany prawne tak aby torowiska kolei wąskotorowych można było modernizować? Z prasy: Obecnie mamy do czynienia z paradoksem: wszystkie polskie koleje wąskotorowe, kupując paliwo do pojazdów, wspierają Fundusz (Kolejowy- przyp. red.), nie mogąc jednocześnie z niego korzystać. Pośrednio finansujemy narodowego zarządcę infrastruktury, jednocześnie sami nie mając żadnego systemowego wsparcia. To prowadzi do nieuchronnego pogarszania się infrastruktury na wszystkich polskich kolejach lokalnych. - za Rynek Kolejowy.

 

 

oraz na pytanie z 2 października br.

 

Czy MIB planuje jakieś zmiany w finansowaniu infrastruktury kolei wąskotorowych? W weekend jechałem koleją wąskotorową której szyny miały wg moich obliczeń 121 lat. W Szwajcarii większość kolei wąsk. ma zmoderniowaną infrastrukturę, jest zelelektryfikowana, są przejścia podziemne, są automaty biletowe, wyświetlacze godzin odjazdu, etc. W wagonach są nawet niekiedy zjeżdżalnie dla dzieci.


Na podstawie analizy przepisów:

•             ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 510);

•             ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1727, z późn. zm.);

•             ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1867, z późn. zm.);

wyjaśniam, że publiczny transport zbiorowy może odbywać się m.in. na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych, zawartej pomiędzy organizatorem i operatorem lub organizatorem i przewoźnikiem, który spełnia warunki do podejmowania i wykonywania działalności w zakresie przewozu osób. Warunki w zakresie pasażerskich przewozów kolejowych zostały określone w ustawie o transporcie kolejowym. W rozumieniu przepisów ww. ustawy podmiot wykonujący przewozy na infrastrukturze kolei wąskotorowej jest przewoźnikiem kolejowym.

 

Zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, organizatorem publicznego transportu zbiorowego jest właściwa jednostka samorządu terytorialnego albo minister właściwy ds. transportu, którzy zapewniają funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego na danym obszarze.

Zgodnie z art. 3 ust 4a ustawy o Funduszu Kolejowym, samorządy poszczególnych województw mogą przeznaczyć środki Funduszu na finansowanie zadań w zakresie zakupu, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych. W tym przypadku stroną takiej umowy, jako organizator publicznego transportu zbiorowego, może być zarówno województwo, jak również inny organizator, np. powiat, gmina, związek międzygminny, związek powiatów, związek powiatowo-gminny lub związek metropolitalny.

Oznacza to, że środki Funduszu Kolejowego zapewnione na zakup, modernizację oraz naprawy pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich mogą być również wykorzystane na pojazdy przeznaczone do przewozów pasażerskich na infrastrukturze kolei wąskotorowej, które są wykonywane na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych. Nie mają w tym przypadku zastosowania przepisy rozdziału VII ustawy o transporcie kolejowym. Decyzja o sposobie wykorzystania środków z Funduszu należy do wyłącznej kompetencji zarządu danego województwa, który przedkłada ministrowi właściwemu ds. transportu plan rzeczowo-finansowy wydatkowania środków, przyjęty w drodze uchwały zarządu województwa.

Informuję, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przygotowało projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe" oraz ustawy o transporcie kolejowym, który przewiduje możliwość nieodpłatnego przekazywania mienia PKP SA albo PKP PLK SA, stanowiącego materiały lub urządzenia uzyskane przy remoncie, odnowieniu, modernizacji lub likwidacji infrastruktury kolejowej, w drodze umowy darowizny na rzecz jednostki samorządu terytorialnego albo organizacji pozarządowej posiadającej status organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 60 i 573), która ma co najmniej pięcioletnie doświadczenie w zakresie sprawowania opieki nad zabytkami ruchomymi, będącymi wytworami techniki kolejowej – w celu poprawy stanu technicznego lub utrzymania linii kolejowych, o których mowa w art. 17d ust. 2 pkt 1 lit. a, lit. b tiret drugie i lit. c ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym tj. kolei wąskotorowych, wpisanych do rejestru zabytków lub inwentarza muzealiów, eksploatowanych wyłącznie dla realizacji przewozów rekreacyjno-wypoczynkowych lub okolicznościowych.

 


 

Szymon Huptyś

Rzecznik prasowy

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa


Posted by Telewizja Opera on 11:57. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for MIB odpowiada na pytanie o koleje wąskotorowe

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery