Petycja w sprawie odbudowy kolei do centrum Miechowa po śladzie linii wąskotorowej
Prośba o przekazanie dokumentu radnym miasta Miechów
Do Urząd M. Miechów
Radni Miasta Miechów
Szanowni Państwo,
Uprzejmie apeluje o rozpoczęcie prac planistycznych nad odbudową linii kolei podmiejskiej obsługującej przystanek Miechów Centrum- dawny dw. wąskotorowy- i budowę nowego połączenia z torem linii do Krakowa Głównego.
Powstałby nowy łącznik Dworzec Kolejowy Miechów - prowadzący do odbudowanej stacji kolei podmiejskiej o nazwie Miechów Miasto lub Miechów Centrum poprzez częściową odbudowę odcinka kolei do centrum miasta Miechów. Jej likwidacja była nieprzemyślana, co dowodzi rozwój kolei podmiejskiej wokół Krakowa.
Dziś połączenie z Krakowa do Wieliczki obsługiwane jest nowoczesnym taborem co 30 minut, a pociągi są często przepełnione. Linię do Miechowa Wąsk. z Charszcznicy Wąskotorowej otwarto w 1916 roku, przebiegała w odległości ok. 1 km od centrum miasta. Ominięcie centrum miasta Miechów było wielkim błędem budowniczych kolei.1985 – zamknięto odcinek Charsznica Wąskotorowa -Miechów Wąs. Centrum- Kazimierza Wielka. W 1992 roku odcinek Charsznica Wąskotorowa - Miechów Centrum- Działoszyce rozebrano.
Gdyby kolej w centrum Miechowa ocalała, czas przejazdu do centrum Krakowa wynosiłby zaledwie kilkanaście do dwudziestukilku minut. Bez kolei- jest około 2-krotnie dłuższy. Przesiadki wymagają sporo czasu, sieć drogowa jest dużo wolniejsza w terenie silnej urbanizacji, jak w aglomeracji krakowskiej. Kolej byłaby najszybszym środkiem transportu do centrum Krakowa.
Władze miasta powinny zaplanować odbudowę kolei do centrum Miechowa. Możliwa jest odbudowa linii uwzględniając przebieg do centrum miasta - wraz z budową bardziej dogodnie ulokowanej stacji w centrum miasta.
Brak linii kolejowej do centrum miasta to największa przeszkoda w rozwoju Miechowa. Wieliczka, dzięki nowoczesnemu połączeniu- stała się prawdziwym miastem satelickim Krakowa, możliwe są wygodne, codzienne i szybkie dojazdy do miejsc pracy i nauki.
Polityka władz miasta Miechowa powinna się zmienić o 180 stopni. Dziś odbudowuje się linie kolejowe, władze miasta powinny odbudować ongiś tu istniejącą linię kolejową. Czasy się zmieniły, wystarczyła zresztą zmiana przewoźnika, by linia kolejowa do Wieliczki- ożyła. Kiilkanaście lat temu, gdy linię do Wieliczki prawie demontowano, kolej była na dnie upadku, a rynek przewoźników był zmonopolizowany. Dziś sytuacja ulega bardzo powolnej poprawie. Zmieniono przewoźnika, i nagle kolej w tej relacji- odżyła.
Władze miasta powinny walczyć o środki na odbudowę torowiska, zaproponować linię w lekko innym przebiegu- częściowo po starym korytarzu, częściowo w nowej lokalizacji, by objąć centrum miasta Miechów.
Warto, aby z linii korzystali liczni turyści, którzy mogliby odwiedzać urokliwe zabytki w Miechowie na podobnej zasadzie, jak odwiedzają Wieliczkę. Odbudowa kolei i doprowadzenie jej do historycznego centrum miasta to krok przyszłościowy: umożliwi rozwój oparty na turystyce i znacząco podniesie wartość nieruchomości w Miechowie. Gdyby połączenia do Miechowa obsługiwane były w cyklu co 30 minut, a dojazd z centrum Miechowa do centrum Krakowa zajmował ok. 20- 25 minut, wówczas miasto mogłoby liczyć na dużo szybszy rozwój niż obecnie.
Wyobraźmy sobie- że mieszkańcy miasta Miechów miały inne władze- które nie zlikwidowały połączenia, ale- istniejącą linię przebudowano doprowadzając ją do historycznego centrum miasta. Połączenia obsługiwane przez innego, nowego przewoźnika, nowym taborem, co 30 minut, przywoziłyby codziennie stały potok turystów zwiedzających okolice Krakowa, oraz przewoziłyby spory ruch podmiejski.
Niestety, wybrano inaczej. Zamiast rozwoju opartym na idei miasta satelickiego- wybrano demontaż infrastruktury transportu zbiorowego, uniemożliwiając wręcz rozwój Miechowa jako miasta satelickiego.
Linię zlikwidowano dawno temu. Likwidacja linii kosztowała około 120- 200 mln PLN. Tyle kosztuje budowa takiej linii od podstaw. Możliwe jest zmniejszenie kosztów odbudowy poprzez budowę linii niezelektyfikowanej, zakładając jej obsługę zwykłym spalinowym autobusem szynowym. Naprawa istniejącej linii- gdyby taka się zachowała, kosztowałaby kilkadziesiąt razy mniej.
Obawiam się że likwidacja była najboleśniejszym ciosem ekonomicznym w przyszłość miasta Miechowa. W Polsce kolej na razie nie działa, ale w przyszłości to kolej będzie podstawą komunikacji w aglomeracjach takich jak krakowska. Zlikwidowali Państwo najnowocześniejszy- w chwili obecnej- środek transportu aglomeracyjnego. Likwidacja połączeń miała miejsce wiele lat temu.
Wszelkie połączenia z przesiadką wymagają czasu na dokonanie przesiadki, poza tym przy ew. spóźnieniu przesiadki się rozpadają. Połączenia z przesiadką są dużo dłuższe, mniej wygodne i mniej popularne od bezprzesiadkowych. Wykorzystanie wolniejszego transportu drogowego dodatkowo wydłuży podróż, powodując niedorozwój gospodarczy miasta pozbawionego sprawnej komunikacji publicznej w aglomeracji. Można nawet policzyć szacunkowe koszty zdyskontowanych strat z tego tytułu i zestawić je z kosztami odbudowy linii kolejowej.
Apeluję o podjęcie prac nad odbudową połączenia kolejowego do centrum Miechowa. Koszty mogą sięgnąć od kilkudziesięciu do ponad 100 mln PLN, przy czym wkład samorządu musiałby wynieść minimum kilka- kilkanaście mln PLN. Koszty będą nieporównywalnie wyższe niż gdyby nie likwidowano torowiska kolejowego do centrum Miechowa dekady temu. Koszty mogą znacząco spaść jeśli pozostały fragmenty terenu umożliwiające odbudowę toru np. na poboczu istniejących ulic.
Schematyczną propozycję odbudowy załączam- władze powinny zamówić studium wykonalności by poznać dokładne koszty odbudowy. Zapraszam także władze miasta Miechowa oraz radnych do podróży koleją na odcinku Wieliczka- Kraków Główny. Mam nadzieję że radni zechcą odbyć sesję wyjazdową w pociągu relacji Wieliczka- Kraków Główny, aby przekonać się, jak mogłaby działać odbudowana, nowoczesna kolej do centrum miasta Miechów. Przykład Wieliczki pokazuje że kolej można odbudować.
Pozdrawiam
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Posted by Telewizja Opera
on 15:09.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0