Pytania do władz miasta Zamość o decyzję w sprawie odbudowy torowiska tzw. Zamojskiej Kolei Aglomeracyjnej
Do władz miasta Zamość
dotyczy: Pytania do władz miasta Zamość o decyzję w sprawie odbudowy torowiska tzw. Zamojskiej Kolei Aglomeracyjnej
Szanowni Państwo,
Dla Gazety Zamojskiej [1] opisuję dodatkową inwestycję, polegająca na odtworzeniu wiaduktu kolejowego nad linią LHS, oraz odbudowę północnego obejścia miasta dla poc. regionalnych celem eliminacji zmiany kierunku jazdy na stacji Zawada, utworzenia tzw. Zamojskiej Kolei Aglomeracyjnej wykorzystującej przystanek kolejowy w ścisłym centrum miasta, i skracającej czas przejazdu w relacji do Lublina i Krasnegostawu.
Jakie jest stanowisko władz miasta wobec tej propozycji inwestycji? Wiadukt nad torowiskiem LHS zachował się, podobnie jak część innych mostów na tej trasie.
Czy pociągi z Zamościa w ogóle muszą zmieniać kierunek w Zawadzie? Dlaczego nie odbudować zapomnianego torowiska omijającego Zawadę? Tworząc przy okazji prawdziwą kolej miejską w relacji Zamość Główny- Zamość Stare Miasto- Zamość Północny- Krasnystaw?
Czy jest szansa na budowę łącznika linii normalnotorowej i szerokotorowej po zdemontowanym torowisku łączącym dworzec LHS Zamość Północny z centrum miasta? Jest możliwa odbudowa linii dla celów pociągów pasażerskich- może to być linia w splocie dwóch szerokości torów. Mogłyby kursować po niej pociągi normalnotorowe jak i "szybkiej kolei" mogącej ekspresowo połączyć Zamość z resztą kraju za pomocą "podrasowanej" do dobrych parametrów linii LHS.
Dodatkowo, dzięki temu torowisko pociągi towarowe mogłyby oszczędzić wstrząsów zamojskiej starówce.
Co pisała prasa na ten temat:
Wariant D: Kolejowa Obwodnica Północna (ok 15km).
Początkowy odcinek jest stosunkowo łatwy do odtworzenia, kosztem całkowitego pominięcia miejscowości Zawada. Żeby nie pozbawiać mieszkańców szybkich połączeń proponowałbym dodatkowy przystanek dla szynobusów o roboczej nazwie Zawada Północ (lub Zawada Łącznica), przystanek zyskałaby również miejscowość Siedliska w którym zbudowałbym krótki peron. Przebiegałaby istniejąca linią do Bortatycz(tu można umieścić kolejny przystanek), dalej konieczna byłaby odbudowa zlikwidowanego toru przez obwodnicę północną i wraz z wiaduktem na Majdanie. Umieściłbym tu kolejne przystanki zamiast jednego w kiepskim miejscu, tj. dawnego Zamość Północ, nowe przystanki to: Zamość – Lubelska (przy wiadukcie na Lublin), Zamość – Powiatowa (także przy wiadukcie na ulicy Powiatowej). (...). W zasadzie ten wariant jest propozycją ekstremalną z lepszą obsługa północnych dzielnic Zamościa i wychodzi z tego coś na kształt kolei podmiejskiej.
Zalety:
wszystkie tereny już należą do kolei,
dość łatwa budowa, brak przeszkód terenowych
nowe przystanki Siedliska, Zamość – Bortatycze, Zamość – Lubelska, Zamość – Powiatowa, zwiększające drastycznie zasięg oddziaływania kolei,
w pobliżu zamojskich przystanków kursuje sporo połączeń autobusów MZK,
szybka, prosta i bezkolizyjna trasa,
rozwojowe lokalizacje przystanków na obwodnicy północnej,
możliwość wydłużenia kursów na Roztocze, bez konieczności zmiany kierunku od istniejącej stacji Zamość,
Wady:
bardzo wysoki koszt odbudowy, ale jak unia daje kasę warto rozważyć ten wariant,
dużo prac ziemnych przy łącznicy na Majdanie(praktycznie budowa od podstaw z wyjątkiem istniejącego szkieletu wiaduktu),
dla połączeń w kierunku na Hrubieszów konieczna będzie zmiana kierunku w Zamościu, co jest jeszcze do zaakceptowania, ponieważ tu nastąpi znacząca wymiana pasażerów,
Rysunek: Kolejowa Obwodnica Północna. Legenda: kolor żółty - linia LHS, kolor czerwony Kolejowa Obwodnica Północna, kolor zielony - linia Zawada - Hrubieszów Miasto.wg lubelskakolej.net
W każdy z zaproponowanych wariantów napotykamy różne problemy: techniczne, prawne i finansowe. Aczkolwiek nie są to pomysły niemożliwe do zrealizowania. Z mojego punktu widzenia najciekawsze są warianty C i D, które są wariantami przeciwstawnymi. Postuluję wyprostowanie układu torowego w głowicy północnej stacji Zawada, w celu zmniejszenia zużycia torowiska obecnym „wygibasami" oraz przeniesienie peronu bliżej północnej głowicy skracając dojście z centrum miejscowości.
wg http://lubelskakolej.net/wp/
Wyeliminowana zostałaby konieczność dokonywania nawrotu w Zawadzie (choć w przypadku autobusu szynowego może ona zająć tylko od 1 do 2 minut). Konieczna wówczas jest postulowana przez redaktora, reaktywacja północnego wejścia kolei do Zamościa przez stację Zamość Północny oraz nieczynną odnogę do centrum miasta.
Obwodnica dla poc. towarowych
Poprzez budowę dodatkowych łącznic umożliwiłoby to także wyprowadzenie pociągów towarowych z historycznego centrum Zamościa. Jest to szczególnie ważne w celu ochrony zabytków zamojskiej starówki.
Możliwe jest prowadzenie pociągu jako składu dwuczłonowego, i wówczas na przystanku Zamość Stare Miasto następowałoby rozdzielenie składów. Jeden człon podążyłby jako poc. przyspieszony przez Zawadę i Zwierzyn do Biłograja (dystans 50 km musiałby pokonać w 30- 35 minut by połączenie przyciągneło pasażerów w relacji Biłgoraj- Lublin), drugi człon podążyłby np. do Jarosławca. Proponowane jest także wznowienie zawieszonego w grudniu 2004 roku ruchu pociągów regionalnych (a nie tylko poc. Intercity) z Zamościa do stacji Hrubieszów Miasto. Po zbudowaniu przystanku Zamość Stare Miasto kolej może i powinna stać się bardzo ważnym środkiem transportu w tej relacji. Proponowana częstotliwość ruchu to 120 minut, z opcją 60 minut w szczycie przewozowym.
Odbudowano by zapomniany most kolejowy nad LHS. Linię wprowadzonoby do miasta jako w splocie 1435/ 1520 lub jako torowisko szerokotorowe i normalnotorowe, lub dwutorowe, z jednym torem z dwoma rozstawami szyb w splocie.
Po pracach wykonanych przez PKP PLK wydaje się, że realizacja tak kosztownego projektu jest niecelowa. Zdaniem Łukasza Kwasiborskiego zaoszczędzone środki powinny trafić na realizację prac (napraw, rewitalizacji) innych odcinków sieci kolejowej w regionie. Jako przykład wskazał budowę łącznicy omijającą stację Zawada, która pozwoliłaby w istotny sposób na skrócenie czasu przejazdu z Lublina do Zamościa.
Nie wykluczamy takiej inwestycji. Wszystko zależy jednak od źródeł finasowania. Zakładamy, że taka inwestycja mogłaby zostać przeprowadzona przy wykorzystaniu regionalnych środków UE na lata 2014 -20 zarządzanych przez samorządy wojewódzkie.
Maciej Dutkiewicz
Wydział Prasowy
Biuro Komunikacji i Promocji
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ul. Targowa 74
03-734 Warszawa
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.