dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Lotnisko dla Gorzowa: Co z Bazą Lotniczą w podgorzowskich Lipkach Wielkich?

Jak donosi przedwojenna prasa, przed II wojną światową miało istnieć połączenie lotnicze Gorzowa z niemieckim miastem Halle oraz z Cottbus. Dziś lotnisko w podgorzowskich Lipkach Wielkich jest nieużywane. Wystarczy przedłużyć pas startowy o 450 metrów by mógł on służyć samolotom biznesowym. Niestety, na przeszkodzie stoi - przede wszystkim- brak chęci ze strony lokalnych władz. Od lat w tej sprawie nic się nie dzieje. Loty pasażerskie rozkładowe z Gorzowa Wielkopolskiego do Halle i Cottbus wstrzymano kilkadziesiąt lat temu.

Stanowisko władz miasta Gorzów

Władze Gorzowa Wielkopolskiego podtrzymują stanowisko zawarte w poprzedniej korespondencji „(…)Jedynym aspektem branym obecnie pod uwagę jest koncepcja utworzenia lądowiska biznesowo-turystycznego. Jest to rozwiązanie coraz powszechniej stosowane z dwóch powodów. Po pierwsze  wymogi techniczne są dużo bardziej liberalne. Po drugie nakłady finansowe są niższe, zarówno na realizację inwestycji jak i na utrzymanie bieżące lądowiska.(…)".

Informuję również, iż Leśna Baza Lotnicza w Lipkach Wielkich znajduje się we właściwościach Nadleśnictwa Karwin, które z kolei należy do Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie. Tym samym proponuję bezpośredni kontakt z RDLP, która dysponuje pełną wiedzą na temat aktualnego stanu prawnego przedmiotowej bazy.

Jednocześnie informuję, iż z informacji uzyskanych w Departamencie Lotnictwa Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa wynika, iż obowiązującymi są nadal zapisy „Programu rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych" z 8 maja 2007 r.

Ewa Sadowska-Cieślak

Korespondencja z Urzędem Lotnictwa Cywilnego:

Władze Gorzowa twierdzą że wymogi techniczne przy zakładaniu na istniejącym lotnisku "lądowiska biznesowo-turystycznego" są dużo bardziej liberalne. Chciałbym przekonać jednak władze miasta do przedłużenia pasa startowego o 450 metrów i uruchomienia rozkładowych lotów pasażerskich.

Czy w Państwa opinii władze Gorzowa mają rację? Jak to wygląda z wymogami? Dlaczego w Europie Zachodniej są lotniska z połączeniami rozkładowymi które zatrudniają tylko 12-14 pracowników jak lotnisko w Epinal we Francji? W Niemczech ta sama osoba może być kontrolerem lotów jak i odbierać bagaż od pasażerów- podobno w Augsburgu działało lotnisko pasażerskie z tylko jedną osobą obsługi plus strażą pożarną. Czy dla małych lotnisk jedna osoba obsługi - zamiast np. 120 osób- nie byłaby wystarczająca? Prypomnę że od 1945 roku zlikwidowano ponad połowę pasażerskich portów lotniczych w Polsce. Taki port pasażerski przed wojną funkcjonował także w Gorzowie.

Czy wymogi w Polsce nie są przesadzone? Kontaktowaliśmy się z lotniskami w Radomiu i w Olsztynie, próbując dociec dlaczego zatrudniają one 10-krotnie więcej pracowników niż lotniska np. we Francji, przy podobnej liczbie połączeń, i odpisano nam że jest to wymóg polskiego prawa.

Załączam odpowiedź władz Gorzowa.

Szanowny Panie,

Władze Gorzowa Wielkopolskiego podtrzymują stanowisko zawarte w poprzedniej korespondencji „(…)Jedynym aspektem branym obecnie pod uwagę jest koncepcja utworzenia lądowiska biznesowo-turystycznego. Jest to rozwiązanie coraz powszechniej stosowane z dwóch powodów. Po pierwsze wymogi techniczne są dużo bardziej liberalne. Po drugie nakłady finansowe są niższe, zarówno na realizację inwestycji jak i na utrzymanie bieżące lądowiska.(…)".

Pozdrawiam

Krzysztof Weber



Krzysztof Weber
Kancelaria Prezydenta Miasta


Urząd Miasta Gorzowa Wlkp. 
ul. Sikorskiego 3-4, 

66-400 Gorzów Wlkp.

Odpowiedź ULC:

Odpowiadając na przesłane pytania uprzejmie informuję, że w ustawie Prawo lotnicze nie ma wymogów dotyczących liczby pracowników zatrudnionych na lotnisku. Natomiast zarówno przepisy Unii Europejskiej dotyczące lotnisk oraz polskie przepisy, które powstały w oparciu o przepisy Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) nakładają na zarządzających lotniskami, w zależności od rodzaju lotniska, określone zadania i obowiązki, których realizacja wymaga zatrudnienie określonej liczby personelu. O liczbie zatrudnionego personelu decyduje zarządzający lotniskiem, który powinien mieć na uwadze, między innymi:

a. wielkość i rodzaj lotniska,

b. rodzaj i wielkość obsługiwanego ruchu lotniczego,

c. liczbę pasażerów,

d. kategorię ochrony przeciwpożarowej,

e. ilość, rodzaj i układ dróg startowych, dróg kołowania i płaszczyzn postojowych, a także wielkość i rodzaj infrastruktury towarzyszącej (terminal, hangary, systemy zasilania, urządzenia do tankowania statków powietrznych),

f. ilość i rodzaj pojazdów służb lotniskowych, sprzęt niezbędny do utrzymania lotniska latem i zimą, handling, ochrona lotniska, itd.).

 

 

Marta Chylińska

Rzecznik prasowy

Wydział Spraw Zagranicznych i Mediów

Biuro Prezesa ULC

--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.






Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 01:31. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Lotnisko dla Gorzowa: Co z Bazą Lotniczą w podgorzowskich Lipkach Wielkich?

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery