Czy w Krakowie jest możliwe naziemne metro? Propozycja z roku 2010.
Temat: Pytania: Czy w Krakowie jest możliwe naziemne metro? Propozycja z roku 2010.
-jaki jest aktualny stan linii kolejowej w Krakowa Głównego do Nowej Huty Czyżyny?
-czy władze miasta rozważają odtworzenie i remont tej linii kolei miejskiej?
-jakie są perspektywy utworzenia "metra naziemnego" w Krakowie?
- jaki jest aktualny stan linii kolejowej w Krakowa Głównego do Nowej Huty Czyżyny?
Przyjmując, że chodzi o linię nr 947 do Łęgu, możemy stwierdzić, że linia ta nie jest własnością Gminy Miejskiej Kraków i ma skomplikowany stan własnościowy, który w przypadku podjęcia decyzji o uruchomieniu przewozów pasażerskich wymagałby uporządkowania. Jak zaznaczono Miasto nie jest właścicielem ani zarządcą żadnej z linii kolejowych i aktualnie ni=e dysponuje szczegółowymi danymi na temat jej stanu technicznego. Możemy jedynie stwierdzić, że na odcinku przechodzącym przez tereny zakładów tytoniowych linia praktycznie nie istnieje. Stan techniczny tej, jak również pozostałych linii kolejowych jest przedmiotem analiz prowadzonych w ramach Studium wykonalności dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa, które jest aktualnie opracowywane na zamówienie Gminy Miejskiej Kraków.
- czy władze miasta rozważają odtworzenie i remont tej linii kolei miejskiej?
W ramach ww. opracowania przeprowadzone zostaną analizy dotyczące zasadności zaangażowania środków Miasta w przebudowę tej linii w celu uruchomienia regularnej komunikacji kolejowej w ramach SKA.
- jakie są perspektywy utworzenia "metra naziemnego" w Krakowie?
Miasto stale współpracuje z Województwem Małopolskim i PKP PLK S.A. dla jak najbardziej efektywnego wykorzystania linii kolejowych dla przewozów pasażerskich w ramach SKA, angażując się finansowo przede wszystkim w budowę nowych przystanków i węzłów przesiadkowych oraz prowadząc analizy dotyczące dalszych kierunków rozwoju tego systemu. Miasto nie traktuje systemu SKA jako alternatywy dla budowy metra (lub innego systemu o zbliżonych parametrach) lecz jako uzupełnienie systemu transportu pasażerskiego w Krakowie. Sieć kolejowa nie obsługuje głównych kierunków przemieszczeń wewnątrz Krakowa, dlatego też nie będzie odgrywać wiodącej roli w przewozach. W związku z tym nie używamy terminu „metro naziemne" w odniesieniu do sieci kolejowej.
Odnosząc się do Pańskich propozycji należy stwierdzić, że w dużym zakresie pokrywają się one lub są w dużym stopniu zbieżne z zapisami Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Krakowa, w którym wskazano planowane lokalizacje przystanków SKA. Można to stwierdzić porównując Pańskie propozycje z planszą K4 „Systemy transportu – kierunki i zasady rozwoju", dostępną pod adresem: http://www.bip.krakow.pl/?mmi=
Wydział Gospodarki Komunalnej, który jest zleceniodawcą „Studium wykonalności dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa" przekaże wykonawcy Studium Pańskie propozycje jako materiał pomocniczy do analiz.
- Miasto Kraków miało zlecić opracowanie studium wykonalności dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa. Czy to zlecono? Jakie były założenia i zadania dla wykonawcy?
Jak już wspomniano wyżej, Miasto zleciło opracowanie Studium. Umowa została zawarta 10.07.2017r. Podstawowe założenia i cele, podane we wcześniejszej korespondencji pozostają aktualne. Szczegółowy zakres zlecenia można znaleźć pod adresem: http://www.bip.krakow.pl/?sub_
Maciej Grzyb Dyrektor Biura Prasowego
| |
Urząd Miasta Krakowa 31-004 Kraków, pl. Wszystkich Świętych 3-4 tel. +48 12 616 13 60, fax +48 12 616 17 11 |
Opis tematu: Czy w Krakowie jest możliwe naziemne metro? Propozycja z roku 2010.
Budowę metra w Krakowie umieszczano w planach rozwoju Krakowa już od 1965 roku. Pomysł definitywnie zarzucono w 2004 roku, a szkoda, bo da się, i to kwotą dość umiarkowaną. Po zbadaniu sprawy okazuje się iż miasto może pozyskać taki środek transportu relatywnie niewielkim nakładem kosztów. Niniejszy dokument proponuje system SKM noszący handlową nazwę „Metro Kraków". Technicznie będzie on szybką koleją miejską, praktycznie będzie spełniał rolę metra, kursując w relacji Nowa Huta- Dworzec Główny PKP. Trasa w większości przebiegnie istniejącymi liniami kolejowymi i jedynie w dwóch miejscach proponowane jest jej poprowadzenie w tunelu lub na estakadach oraz budowa nowych odcinków.
Metro w Krakowie może powstać relatywnie niewielkimi nakładami. Jeśli przeprowadzonoby poprawny proces transport investment appraisal (oszacowania inwestycji transportowych) dla możliwych przebiegów inwestycji w tym korytarzu, to okazuje się że najlepszy stosunek kosztów przedsięwzięcia do osiągniętych efektów uzyskamy wykorzystując istniejącą linię kolejową do Łęgu oraz budując odcinek w tunelu lub w wykopie jedynie pod osiedlem Nowa Huta. Nawet to jedyne konieczne przedłużenie linii na terenie os. Nowa Huta może się odbyć metodą odkrywkową lub wręcz przebiegać po powierzchni, jeśli różnice wysokości nie spowodują konieczności poprowadzenia tego odcinka pod powierzchnią ziemi.
Pobieżne, szacunkowe nakłady przy założeniu ruchu co 20 lub 10 minut, na części trasy linia jednotorowa z mijankami:
-Elektryfikacja i modernizacja niezelektryfikowanego odcinka: 30 mln PLN
-Koszt taboru: 40- 60 mln PLN
-Koszty wykupu terenów/ogródków działkowych przy podejściu do Kr. Głównego oraz innych terenów na terenie Nowej Huty: 5-10 mln
-Koszt budowy 1,5 km linii kolejowej metodą odkrywkową na terenie Nowej Huty wraz z przystankami oraz podejścia do st. Kraków Główny: od 100 mln do 150 mln PLN.
-Koszt budowy przystanków na istniejącym odcinku linii wraz z jego modernizacją: 15- 25 mln PLN
Suma kosztów: 190- 275 mln PLN. Przy dofinansowaniu z Unii Europejskiej wkład samorządu/ władz miasta wyniósłby od 50 do 70 mln PLN.
Organizacyjnie i instytucjonalnie system powstanie praktycznie tylko wtedy gdy powstanie nowy podmiot którego zadaniem będzie obsługa tego systemu w przyszłości oraz wykonanie potrzebnych prac projektowych i koncepcyjnych. Tak samo było w Warszawie- kolej miejska powstała dopiero wówczas gdy władze powołały miejskiego przewoźnika kolejowego i wyłożyły kapitał na zakup taboru. Przykłady z Europy i z Polski sugerują że pierwszym krokiem we wdrażaniu idei czy to metra, czy SKM, jest pozyskanie kompetentnego partnera który to zadanie poprowadzi. Nawet polskie przykłady dowodzą iż jest to możliwe.
Największym kosztem inwestycji jest przedłużenie istniejącej linii kolejowej do centrum dzielnicy Nowa Huta Wschodni odcinek metra oznacza konieczność nowego doprowadzenia linii do Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego przeprowadzając ją ponad korytarzem transportowym z Krakowa do Katowic i Wrocławia (linia kolejowa E30) poprzez budowę wiaduktów lub tunelu. Przebieg linii przez Nową Hutę jest tylko roboczą propozycją.
Adam Fularz
Załączniki:
Do tekstu dołączam artykuł prasowy opisujący plany budowy tzw. metra głębokiego.
Kraków żegna się z metrem [12-07-2004]
Ruszająca budowa tunelu szybkiego tramwaju pod Dworcem Centralnym w Krakowie przekreśla najprawdopodobniej szanse na budowę metra łączącego wschodnią i zachodnią część miasta - pisze krakowska Gazeta Wyborcza. Budowę podziemnej kolejki umieszczano w planach rozwoju Krakowa od 1965r. W końcu lat 80. ówczesna rada narodowa uznała metro za docelowy i podstawowy środek komunikacji w mieście.
Biuro Rozwoju Krakowa otrzymało zlecenie na opracowanie projektu pierwszej linii metra, tzw. W-Z. Miała ona łączyć Wzgórza Krzesławickie z Bronowicami, a pomiędzy rondem Mogilskim i ul. Czarnowiejską prowadzić pod ziemią. W latach dziewięćdziesiątych zmieniono jednak koncepcję. Kraków postawił na szybki tramwaj ze względu na niższe koszty. W raporcie z 1994 roku, obliczono, że aby inwestycja miała sens bilet na metro musiałby kosztować 20-25 zł. Według byłego wiceprezydenta miasta, Jana Friedberga, który w swoim czasie zablokował plany budowy metra - projekt szybkiego tramwaju schodzącego pod ziemię tylko w najbardziej newralgicznych punktach jest w chwili obecnej i dającej się przewidzieć przyszłości wystarczający.
Ryszard Frankowicz, generalny projektant Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego, żałuje, że możliwości budowy metra nie uwzględniono w projekcie tunelu. - Wystarczyłoby krótkie, może 50-metrowe odgałęzienie doprowadzające za ulicę Pawią, otwierające możliwość rozbudowy w przyszłości - tłumaczy Frankowicz. Specjaliści z Wielkiej Brytanii uznali pomysł za niepotrzebny i zbyt kosztowny. Zdaniem Tadeusza Trzmiela, obecnego wiceprezydenta Krakowa, aby opłacało się budować metro, potoki pasażerów powinny przekraczać 15-18 tys. i takie prognozy tworzono w latach 70. i 80. Nie sprawdziły się one jednak i dziś na żadnym ciągu komunikacyjnym nie stwierdzono większego ruchu niż 8 tys. osób w godzinach szczytu. Nic też nie wskazuje, aby w najbliższej przyszłości miało się to zmienić.
(źródło: Gazeta Wyborcza Kraków, 8 lipca 2004)
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
--
______________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.