MIB odpowiada na pytania dot. PKP PLK S.A.
ODPOWIEDŹ MIB
PKP PLK SA przystępując do prac modernizacyjnych analizuje potrzeby i zasadność realizacji poszczególnych rozwiązań. Dla projektów finansowanych ze środków UE wymagane jest sporządzenie pełnego Studium Wykonalności. W znacznej części przypadków sporządzona dokumentacja przedprojektowa, określająca zakres zadań inwestycyjnych, jest weryfikowana przez inicjatywę JASPERS przed akceptacją finansowania projektu przez Komisję Europejską. W toku prac przedprojektowych analizowane są możliwe warianty realizacji zadań i oceniana jest ich zasadność techniczna oraz efektywność ekonomiczna. Bardzo istotną rolę przy określaniu zakresu działań inwestycyjnych jest stanowisko jednostek samorządu, odpowiedzialnych za organizację transportu na terenie poszczególnych województw.
Ostatecznie przyjęte rozwiązania są wypadkową zapotrzebowania zgłaszanego przez przewoźników i organizatorów transportu, uzasadnienia technicznego podejmowanych działań, oceny efektywności ekonomiczne planowanych prac oraz wymogów i stanowiska służb Komisji Europejskiej w przypadku finansowania projektu ze środków UE.
Szymon Huptyś
Rzecznik prasowy
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
Tel. 22 630 11 22
@MIB_GOV_PL
Co chcieliśmy wiedzieć : Pytania dot. PKP PLK S.A.
Czy uważają Państwo że spółka PKP PLK zarządza infrastrukturą w sposób kompetentny? Część podmiotów na rynku zarzuca:
· - modernizację prawie 180-letnich linii kolejowych bez łagodzenia geometrii zakrętów, czy zmiany ich przebiegu, co uniemożliwia ich rentowną eksploatację w XXI wieku. Koszty zmiany przebiegu (łagodzenia ługów) podczas całkowitej wymiany torowisk nie są znacznie większe od kosztów odtwarzania rozwiązań technicznych z sprzed 180 czy 160 lat. Po co pozosrtawiać np. łuki z lat 1830-tych o promieniu 50 sążni w XXI wieku?
· - modernizację linii kolejowych bez odtwarzania istniejących, ale w międzyczasie zlikwidowanych "dróg na skróty" (jak np. skrótu z Legionowa do Nasielska na linii Gdańsk- Warszawa, oraz kilkanaście innych przypadków)
· - przekazywanie mających znaczny potencjał linii biegnących równolegle do przepełnionych ruchem linii o wypełnionej przepustowości samorządom, celem ich likwidacji pod ścieżki rowerowe,
· - likwidację infrastruktury kolejowej w śródmieściach miast, mimo że mogłaby być wykorzystana dla potrzeb szynowych systemów komunikacji miejskiej (casus Poznania, Zielonej Góry, Wrocławia, Szczecina, Torunia, Krakowa etc etc.)
· - Modernizację śródmiejskiej infrastruktury kolejowej aglomeracji bez wprowadzania segmentacji ruchu miejskiego / podmiejskiego (dla przykładu, odcinek Poznań Główny- Poznań Wschód miał szerokość trzech torów kolejowych, na nasypie zmniejszono ich liczbę do dwóch, a z uwagi na obciążenie linii ruchem nie jest możliwe dodanie połączeń podmiejskich i miejskich do Swarzędza, przez co sieć drogowa ulega dalszej kongestii).
· - likwidację licznych linii kolejowych w obrębie aglomeracji, co uniemożliwia odtwarzanie połączeń podmiejskich (casus np. aglomeracji Poznania- wiele linii do dużych ośrodków podmiejskich zlikwidowano, podbnie w przypadku Szczecina, Gorzowa, Wrocławia, Krakowa - linie do Niepołomic, Kocmyrzowa etc.), likwidację bocznic w centrach dużych miast które mogłyby być użyte w systemach kolei miejskich / syst. transportu szynowego aglomeracji)
· - modernizację linii kolejowych w śródmieściach miast bez zapewnienia przepustowości lub dodatkowych par torów dla ruchu miejskiego, bez budowy przystanków, bez przygotoania nawet miejsc dla budowy przystanków (casus np. linii kolejowej z Warszawy Gdańskiej przez zachodnie dzielnice miasta)
· - likwidacji śródmiejskich odcinków ślepych torów kolejowych (casus planowanego dworca kolejowego Most Teatralny w Poznaniu. Infrastruktura uległa likwidacji).
· - likwidacji sieci kolejowych do kurortów i miejsc wypoczynku (Karpacz, Świeradów- Zdrój, z Zakopanego p. Nowy Targ do Słowacji, z Przemyśla p. Chyrów w Bieszczady- likwidacja odc. normalnotorowego na terytorium Ukrainy, )
· - tworzenie wąskich gardeł na sieci poprzez likwidację alternatywnych tras kolejowych pozwalających odciążyć ruch w wąskich gardłach sieci.
--
______________________________
Merkuriusz Polski
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.