dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Manifest „My Pasażerowie”

Manifest „My Pasażerowie" został przygotowany z inicjatywy Instytutu Spraw Obywatelskich (INSPRO) i Fundacji Pro Kolej w ramach kampanii obywatelskiej „Lepszy transport".

Manifest

1. Nie chcemy białych plam transportowych

  • Polacy chętnie korzystają z transportu publicznego, ale na obszarach wiejskich coraz więcej z nich nie ma takiej możliwości
  • Chcemy systemu transportowego, który umożliwi dojazd do pracy, szkoły średniej, urzędu i przychodni mieszkańcowi każdego sołectwa
  • To jest możliwe, gdyż już teraz z praktycznie każdego sołectwa realizowane są przewozy zamknięte do szkół podstawowych i gimnazjów!
  • Autobusy poza komunikacją miejską i wynajmami przewożą wg GUS ok. 400 mln pasażerów rocznie
  • Wg danych Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN do ponad 20% sołectw w Polsce nie dociera jakikolwiek transportu publiczny (a do wielu pozostałych – tylko dwa autobusy dziennie)
  • Wg danych SGH od wstąpienia Polski do UE wielkość realizowanych usług w komunikacji publicznej poza miastami spadła o ok. 40%

2. Chcemy powszechnej dostępności do dobrej jakości transportu

  • Podróż z wózkiem inwalidzkim lub dziecięcym na terenach wiejskich jest ogromnym wyzwaniem, zaś ostatni autobus do wielu miejscowości przyjeżdża przed 16:00, co uniemożliwia powrót z pracy
  • Chcemy transportu przyjaznego dla osób niepełnosprawnych i rodziców z dziećmi oraz dobrej częstotliwości kursowania pojazdów komunikacji publicznej na terenach wiejskich
  • To jest możliwe –gdyby tylko 10% środków unijnych na transport publiczny i kolej przeznaczyć na autobusy poza miastami, każdy powiat mógłby dostawać co roku po 6-7 małych, nowoczesnych i tanich w utrzymaniu autobusów!
  • Co roku wydajemy ok. 10 miliardów złotych na projekty unijne w transporcie publicznym i na kolei
  • Spośród kilku tysięcy przewoźników autobusowych i busowych mniej niż 10 realizowało projekty unijne dotyczące zakupu taboru autobusowego dla komunikacji publicznej
  • Wciąż tylko śladowa ilość kursów transportu publicznego poza miastami realizowana jest autobusami niskopodłogowymi, podczas gdy w miastach jest to już ok. 90%

3. Chcemy wspólnych biletów i dobrej informacji dla pasażerów

  • W gąszczu taryf i dziwnych rozkładów jazdy znajdują się tylko tubylcy
  • Chcemy możliwości dowiedzenia się w jednym miejscu o rozkładzie jazdy wszystkich środków transportu w Polsce oraz biletów obowiązujących we wszystkich środkach transportu na terenie wybranej gminy lub powiatu
  • To jest możliwe i działa na przykład w Czechach!
  • Obecnie ani GUS, ani samorządy nie ma pełnych danych dotyczących tego gdzie i kiedy faktycznie kursują autobusy. Takich danych nie mają również potencjalni pasażerowie – zwłaszcza przyjezdni (np. turyści)
  • Na terenach wiejskich każdy przewoźnik ma odrębną taryfę, zaś bilety miesięczne ważne są tylko u określonego przewoźnika, na określoną trasę

4. Chcemy narzędzi i finansowania dla samorządów wspierających transport dla obywateli

  • Samorządy są pozostawione same sobie z zadaniem organizacji transportu
  • Rząd powinien wspierać samorządy w zakupie nowych autobusów (ze środków unijnych), planowaniu sieci transportowych oraz zamawianiu przewozów – ale wsparcie powinno zależeć od jakości organizowanego transportu. Samorządy powinny być też zachęcane do udostępniania przewozów szkolnych pasażerom
  • To jest możliwe – samorządy chętnie startują w konkursach o różne granty!
  • Obecnie samorządy są odpowiedzialne za organizację komunikacji, ale nie mogą narzucić przewoźnikom busowym określonych rozkładów jazdy ani standardów jakości
  • Finansowanie budżetowe przewozów uzależnione jest od liczby sprzedanych biletów ulgowych

5. Chcemy odpowiedzialności samorządu za transport publiczny

  • Obywatele domagający się lepszego transportu są odsyłani między starostą i wójtem, nie mają też jasnych podstaw domagania się lepszego transportu
  • Chcemy jasnego określenia minimalnych standardów obsługi komunikacyjnej, których mieszkańcy mogą wymagać od konkretnego samorządu
  • To jest możliwe – i działa chociażby w przypadku przewozów szkolnych!
  • Obecnie odpowiedzialność samorządów za komunikację publiczną jest rozmyta pomiędzy gminy, powiaty i województwa. Nie jest określone, czy jednostki muszą zapewniać jakikolwiek minimalny standard usług
  • Inaczej jest w przypadku przewozów szkolnych – konkretna jednostka samorządu (gmina) odpowiedzialna jest za dowóz dzieci do szkoły, jeśli odległość z domu przekracza określoną liczbę kilometrów
wg Inspro/ Prokolej

--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.






Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 23:27. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Manifest „My Pasażerowie”

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery