Petycja o odbudowę Kolei Izerskiej
Projekt zakłada odbudowę fragmentu dawnej linii kolejowej (284) z Mirska do czeskich Jindrichovic pod Smrkem (8km) oraz odcinka (linia 336) Mirsk - Świeradów Zdrój (7,7km) jak i również odcinek linii (317) Mirsk- GryfowŚl.(8km) wówczas uzyskalibyśmy transgraniczne połączenie kolejowe umożliwiające stworzenie okrężnej kolei Gór Izerskich (opracował dr. Krzysztof Lewandowski):
Świeradów Zdrój, Mirsk, Gryfów, Jelenia Gora, Szklarska Poręba, Harachov(CZ), Liberec(CZ), Frydlant(CZ), Jindrichovice pod Smrkem(CZ), Mirsk, Świeradów Zdrój
Docelową grupą projektu stanowią turyści odwiedzający region. Poprawa komunikacji zwiększy dostępności do regionu i jego walorów turystycznych oraz usprawni poruszanie się wewnątrz omawianego obszaru. Pozytywnie wpłynie na rozwój turystyki transgranicznej, a tym samym przyczyni się do zwiększenia ilości turystów, co przełoży się również na rozwój gospodarczy i wzrost poziomu życia mieszkańców. Poprawie ulegną także warunki transportu zbiorowego dla mieszkańców regionu.
Linia kolejowa Gryfów- Mirsk –Pobiedna została oddana do użytku 10 maja 1897 a w 1902 roku przedłużono ją do Jindrichovice pod Smrkem (Heiner...sdorf an der Tafelfichte) . Po drugiej wojnie światowej na odcinku Mirsk- Jindrichovice pod Smrkem nigdy nie wznowiono ruchu pasażerskiego chociaż w rozkładzie z 1947 r. takie połączenie było planowane. Do 1987 roku prowadzony był ruch towarowy. W roku 1992 linię kolejową rozebrano.
Odcinek Mirsk – Świeradów Zdrój wybudowany w 1909 roku i nosił nazwę Isergebirgsbahn A.G (Kolej Izerska S.A). Po drugiej wojnie światowej linia nie zmieniła swojego charakteru i dalej miała charakter drugorzędny, obsługując przeważnie miejscową ludność,turystów oraz kuracjuszy przyjeżdżających do Świeradowa Zdroju. 11.02.1996 ze względu na stan techniczny linii ruch pasażerski został wstrzymany.

