dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Co z białostockim lotniskiem?

30 kwietnia 2015 roku obchodzono w Białymstoku rocznicę 70 lat działalności pasażerskiego portu lotniczego. Port lotniczy już nie działa, pas startowy o wymiarach 1420 na 50 metrów jest już zniszczony. 

Lotniczy Port Pasażerski Białystok zaczął działalność krótko po II wojnie światowej, bo już 30 kwietnia 1945 roku. Linie lotnicze LOT utworzyły oddział białostocki i zaczęły obsługę połączenia do Warszawy kursującego w poniedziałki, środy i piątki używając samolotów Douglas DC-3. Lot z Warszawy do Białegostoku trwał 50 minut. Bilety były drogie. Połączenia szybko wstrzymano. 

Douglas DC-3, SE-CFP.jpg
Samolot Douglas DC-3, cc wikipedia

"Tuż po wojnie utworzono w Białymstoku Oddział Polskich Linii Lotniczych LOT. 30 kwietnia 1945 r. uruchomiono loty rejsowe. Co tydzień w poniedziałki, środy i piątki lądowały u nas Douglasy DC-3. Lot z Białegostoku do Warszawy trwał 50 minut, a bilet kosztował 400 złotych. Ten interes - jako relikt kapitalizmu - szybko zwinięto."

Apeluję o jak najszybsze utworzenie spółki z o.o. o nazwie "Port lotniczy Białystok". Spółka podpisałaby umowy z rzewoźnikami, takimi jak linie Air Baltic czy Sprint Air. Spółka dostosowałaby istniejące pomieszczenia aeroklubu w Białymstoku do funkcji teminalu pasażerskiego, nabyłaby niezbędne wyposażenie takie jak wóżki bagażowe, odladzarkę do samolotów etc. 

Terminal pasażerski mógłby powstać początkowo w pomieszczeniach aeroklubu. Niem a potrzeby budowy oddzielnych budynków aby zaczął obsługe pasażerów na lotnisku. Potrzebny jest jednakże podmiot który pokryje koszty tej- nierentownej działalności.

Apeluję do Państwa radnych o jak najszybsze powołanie spółki które rozpoczęłaby negocjacje z przewoźnikami pasażerskimi. Im szybciej taka spółka powstanie, tym szybciej Białystok będzie miał szansę na przywrócenie lotów pasażerskich. 

Chcemy, by na tej samej zasadzie co w pobliskich Pardubicach- powstało lotnisko pasażerskie w Białymstoku- obsługujące na początku loty samolotów czarterowych i loty krajowe, a z czasem - tanie linie lotnicze. 

Chcemy powtórzenia sukcesu lotniska pasażerskiego w Pardubicach- w Białymstoku. W Pardubicach zatrudniono zespół pracowników z czeskich linii lotniczych Czech Airlines. Hana Smejkalowa, szef zarządu lotniska, pochodzi z linii lotniczych Czech Airlines, i ma zamiar stworzyć z tego portu rodzaj regionalnego portu lotniczego. To samo jest możliwe w Białymstoku, ale wymaga zmiany polityki władz. Także w Białymstoku można wykorzystać nieużywany hangar na terminal pasażerski.

Chcemy by port lotniczy powstał na takiej samej zasadzie jak w Pardubicach. Pardubicach - niewielkim czeskim mieście gdzie działa port lotniczy, na terminal pasażerski zaadoptowano stary hangar lotniczy. Jako że lotnisko rozwinęło się i obsługuje 120 tys. pasażerów rocznie, pasażerowie nie mieszczą się i muszą oczekiwać przed terminalem- hangarem. 

W Zielonej Górze na dostosowanie powojskowego portu lotniczego wydano 16 mln PLN, z czego sfinansowano system ILS oraz nowy terminal pasażerski a 3,2 mln PLN, a także naprawę dróg kołowania, płyt postojowych, systemu Meteo etc.

Dlaczego miasto Białystok nie jest zainteresowane przeprowadzeniem takiej inwestycji? To nie jest aż tak duży wydatek, by uruchomić niewielki port pasażerski zatrudniający ok. 30 pracowników, jak w Zielonej Górze. Jak sądzę, istnieje popyt na loty krajowe.





Fot. dostępność drogowa lotnisk w kontekście Białegostoku


-- 

70 lat historii pasażerskiego portu lotniczego w Białymstoku


30 kwietnia 2015 roku obchodzono w Białymstoku rocznicę 70 lat działalności pasażerskiego portu lotniczego. Port lotniczy już nie działa, pas startowy o wymiarach 1420 na 50 metrów jest już zniszczony. 

Lotniczy Port Pasażerski Białystok zaczął działalność krótko po II wojnie światowej, bo już 30 kwietnia 1945 roku. Linie lotnicze LOT utworzyły oddział białostocki i zaczęły obsługę połączenia do Warszawy kursującego w poniedziałki, środy i piątki używając samolotów Douglas DC-3. Lot z Warszawy do Białegostoku trwał 50 minut. Bilety były drogie. Połączenia szybko wstrzymano. 

Douglas DC-3, SE-CFP.jpg
Samolot Douglas DC-3, cc wikipedia

"Tuż po wojnie utworzono w Białymstoku Oddział Polskich Linii Lotniczych LOT. 30 kwietnia 1945 r. uruchomiono loty rejsowe. Co tydzień w poniedziałki, środy i piątki lądowały u nas Douglasy DC-3. Lot z Białegostoku do Warszawy trwał 50 minut, a bilet kosztował 400 złotych. Ten interes - jako relikt kapitalizmu - szybko zwinięto."

Największe polskie miasto bez portu lotniczego- pozostanie największym polskim miastem bez portu lotniczego. Należy zdementować pogłoski- zamieniane w fakty na łamach lokalnej prasy białostockiej- port lotniczy w Białymstoku nie jest planowany. Nie powstanie przede wszystkim terminal pasażerski, nie jest on planowany, zaś zarządca lotniska- spółka Aero Partner, jest tym planom przeciwny, wnioskując z wypowiedzi Mikołaja Doskocza, reprezentującego obecnego zarządcę lotniska.

Pan M. Doskocz z firmy Aero Partner poinformował nas że terminal pasażerski nie powstanie, i że planowane jest jedynie lotnisko general aviation, bez możliwości obsługi pasażerów i linii regularnych. Jako przyczynę dla której nie powstanie terminal portu pasażerskiego, wymieniono brak rentowności. Białystok, największe miasto Unii Europejskiej bez portu lotniczego, pozostanie nadal największym miastem UE bez portu pasażerskiego. Lotnisko- pozbawione terminalu pasażerskiego- nie będzie mogło odprawiać lotów regularnych w ruchu rozkładowym.

Wszelkie pogłoski z prasy o mającym powstać w Białymstoku lotnisku pasażerskim, okazały się nie mieć potwierdzenia w faktach. Samoloty pasażerskie nie będą mogły korzystać z lotniska w Białymstoku z prostej przyczyny- pas startowy będzie zbyt wąski (by możliwe było jego przedłużenie w przyszłości dla samolotów tanich linii, powinien być szerszy niż planowane 30 metrów szerokości). Pas startowy najprawdopodobniej będzie także miał zbyt małą nośność, by można to lotnisko było kiedykolwiek rozbudować bez zerwania budowanego aktualnie pasa startowego i położenia w jego miejscu kolejnego pasa o właściwej szerokości i nośności. 

Decyzje władz miasta Białystok skutecznie uniemożliwiły w przyszłości powstanie portu pasażerskiego w Białymstoku.

Ma jedynie powstać utwardzona droga startowa na istniejącym lotnisku Krywalny, zbyt wąska i krótka by w przyszłości móc obsługiwać zyskowne dla portów lotniczych większe samoloty pasażerskie. 

Port najprawdopodobniej- sądząc z doniesień prasowych- został zaprojektowany bez możliwości rozbudowy czy przedłużenia drogi startowej w przyszłości. Koszt skucia planowanego obecnie pasa i budowy w jego miejsce nowego, może uczynić takie przedsięwzięcie znacznie bardziej nierentownym. 

Spółka zarządzająca lotniskiem w Białymstoku jest przekonana co do tego że port pasażerski w Białymstoku byłby nierentowny. Pan Mikołaj Doskocz ze spółki Aero Partner wyraził przekonanie że port lotniczy w Radomiu - jest nieuzasadniony. Port lotniczy w Radomiu nadal jest obsługiwany przez dwie linie, w ubiegłym miesiącu- będącym pierwszym miesiącem ruchu w tym nowopowstałym porcie lotniczym- odprawiono ok. 200 pasażerów, jak informuje portal pasazer.com

Władze miasta informują że "nie wyklucza się i nie ogranicza rozwoju lotniska w przyszłości w stronę budowy portu pasażerskiego i terminala cargo."- ale wiadomości te są niepewne, z uwagi na zaawansowanie prac nad powstaniem portu którego rozbudowa w przyszłości może być wręcz niemożliwa lub nieopłacalna, bo będzie oznaczać konieczność zerwania budowanego aktualnie pasa startowego. 

Jednocześnie same władze miejskie słusznie zauważają że "po uruchomieniu portu lotniczego w Lublinie, Białystok pozostaje największym miastem w Unii Europejskiej pozbawionym komunikacji lotniczej w regionie Polski Wschodniej."

Mikołaj Doskocz, zarządca lotniska Krywlany (Aero Partner sp. z o.o.)

"Na chwilę obecną projekt modernizacji obejmuje utwardzenie drogi startowej, drogi kołowania, płyt postojowych oraz lokalizacje niezbędnej infrastruktury lotniczej. Do uruchomienia lotniska nie jest niezbędny terminal pasażerski, wobec czego dziś nie ma potrzeby inwestowania w niego. Nie wykluczamy, ze w przyszłości pojawi się zapotrzebowanie na tego typu infrastrukturę.

Planowana inwestycja zakłada budowę drogi startowej o nawierzchni spełniającej takie parametry, aby możliwe było jej przedłużenie lub poszerzenie do większych statków powietrznych.

Na chwile obecna, biorąc pod uwagę specyfikę rynku, nieuzasadnione ekonomiczne byłoby prowadzenie inwestycji podobnej jak lotnisko Radom.  Takie lotnisko nie mogłoby samo się utrzymać a kwestia ewentualnego dofinansowania stałaby w sprzeczności z podejściem KE. Pomijam fakt, ze inwestycja w lotnisko podobne do Radomia to koszt min. 200 mln zł, a planowane lotnisko Krywlany będzie kosztowało ponad 10 razy mniej.

Strategia transportu w Polsce do 2020 (z perspektywą do 2030) zakłada funkcjonowanie lotniczego transportu w oparciu o istniejącą sieć TENT. Nie ma tam białostockiego lotniska, wiec nasze założenie o modernizacji Krywlan pod katem general aviation jest jedyna możliwa droga do poprawy jakości komunikacji lotniczej na Podlasiu. Duży port lotniczy nie wpisywałby się w ogólnokrajową strategię transportu"
- uważa Mikołaj Doskocz e spółki zarządającej lotniskiem Krywlany.

Informuje on: "jesteśmy w trakcie procedury utworzenia na Krywlanach lotniska publicznego użytku o ograniczonej certyfikacji."
--

Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
+48604443623
+442035142037
adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Posted by Adam Phoo on 04:17. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Co z białostockim lotniskiem?

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery