porty lotnicze

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń Ardanowski Jan Krzysztof, PiS Borowi...

04 Oct 2018 | Komentarze comments | Read more

Co z portem lotniczym w Mielcu k. Tarnowa?

Od lat przekonujemy władze Mielca do inwestycji w lokalne lotnisko. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych p...

19 Apr 2017 | Komentarze comments | Read more
szybka kolej miejska

Propozycja kolei aglomeracyjnej dla Konina

W Olsztynie powstaje kolej miejska. W planach jest budowa przystanków przy istniejących liniach kolejowych, zwłaszcza wzdłuż linii kole...

18 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku

- Jak ZTM tłumaczy rekodrowo niskie wskaźniki wykorzystania kolei miejskiej w Warszawie?- dlaczego przewozy SKM są tak mało popularne?...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Jutro rusza kolej miejska we Wrocławiu po ponad 72-letniej przerwie

Część Wrocławian opowieść o tym że przed wojną we Wrocławiu już funkcjonowała kolejowa komunikacja miejska, traktuje jak miejską lege...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

- czy PKP PLK potwierdza że wycofało się z projektu dot. budowy nowych przystanków Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej który opracowało ...

03 Mar 2016 | Komentarze comments| Read more

reformy PKP

polityka transportowa

W sprawie protestów wokół polityki transportowej

Szanowny Panie Redaktorze, temat Ostatniego Pokolenia jest poza kompetencjami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Z wyrazami szacu...

12 Dec 2024 | Komentarze comments| Read more

Sprawa likwidacji kolei podmiejskiej w Zielonej Górze- głos ekonomisty

Dlaczego likwidacja śródmiejskiego odcinka sieci kolejowej może wygenerować do 300 mln strat? Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny Ziel...

19 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z portem lotniczym w Koszalinie?

Port lotniczy Radom ponad rok temu pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do G...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Polski absurd ekonomiczny- likwidacja lokalnych lotnisk pasażerskich. Biedne regiony tracą przez to rocznie ok. 130 mln PLN dochodów z turystyki

Fot. Zdjęcia likwidowanego lotniska w Legnicy W Polsce zlikwidowano większość portów lotniczych. Powtarzanym w mediach tabloidowych ...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more
ekologia

Bezpieczeństwo rowerzystów w krajach rozwijających się

W polskich miastach nie ma dróg rowerowych, mimo że przy odrobinie dobrej woli możnaby je wyznaczyć choćby na chodnikach. Wzdłuż polsk...

20 Sep 2012 | Komentarze comments| Read more
lotniska powojskowe

Propozycja Redakcji: Kolej do Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost

Schemat połączenia:WprowadzeniePort lotniczy w Babimoście koło Zielonej Góry, podobnie jak wiele innych portów lotniczych na świecie, stoi ...

31 Mar 2024 | Read more
transport autobusowy

W Polsce transport publiczny upada

Transport publiczny ma to do siebie, iż musi zostać zorganizowany i nie zorganizuje się sam z siebie. W krajach cywilizacji Zachodu normal...

28 Feb 2016 | Read more
urban sprawl

O polskich miastach doby suburbanizacji

Suburbanizacja, często nazywana opuchnięciem miast, urbanizacją rozlewającą się albo urban sprawl to proces rozlewania się miast w wi...

09 Apr 2017 | Read more
porty morskie

Czy z Gdańska do Kłajpedy mogłyby kursować promy?

Czy z Gdańska promy morskie mogłyby kursowac w relacji do Kłajpedy? Swego czasu zaproponowałem takie połączenie. Nie otrzymałem nigdy...

18 Apr 2017 | Read more
PKP

Bałagan na szynach, miliardy w błoto. PKP wiecznie żywe

Rząd opowiada historie z gatunku finansowego science-fiction na temat planów budowy sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Tymczasem d...

22 Jul 2010 | Read more
demonopolizacja rynku

Czy w Polsce koleje miejskie mogą ożyć?

W Polsce istnieje wielka szansa na wprowadzenie nowoczesnego systemu miejskiego transportu szynowego typu S-bahn znanego podróżującym do ...

04 May 2017 | Read more
deregulacja

Propozycje reform w dziedzinie transportu

Wybory parlamentarne w Polsce to festiwal rozczarowań. Dla wielu prowincjonalnych polityków program polityczny nie ma znaczenia, oni- w pr...

03 Mar 2016 | Read more
koleje w Wielkiej Brytanii

Tanie linie kolejowe - ich historia w Wielkiej Brytanii

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#V...

20 Sep 2012 | Read more

dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Czy można połączyć PLL LOT i PKP Intercity?

Niedawno w mediach pojawiła się informacja o planach połączenia Polskich Linii Lotniczych LOT, mających spory problem związany z nierentownością (strata 250 mln PLN) z jedną ze spółek państwowej grupy PKP. Rozważano połączenie tych linii lotniczych albo z PKP Cargo, albo z PKP Intercity.


Chciałem sprawdzić czy połączenie z PKP Intercity jest technicznie możliwe i wynonalne. Port lotniczy Warszawa Okęcie posiada stację kolejową Warszawa Lotnisko Chopina, ale stację tą zbudowano błędnie zakładając że będzie ona obsługiwana wyłącznie przez składy aglomeracyjne. W związku z tym jej peron ma tylko 150 metrów długości. Natomiast długość składu pociągu Pendolino to 187,5 metra. Na stacji zmieściłyby się natomiast składy PESA Dart których długośc wynosi właśnie 150 metrów.

Gdyby nie parametry tej stacji kolejowej, być może już teraz byłaby ona obsługiwana przez pociągi dalekobieżne, wzorem wielu duzych portów lotniczych Europy. Niestety, plany połączenia kolejowego do portu lotniczego w Warszawie przygotowano błędnie. Zamiast wykonać stację przelotową, powstała stacja czołowa, na której pociągi przelotowe muszą zmieniać kierunek ruchu. Niemniej nawet z tymi ograniczeniami stacja może być wykorzystana - przynajmniej według moich informacji- dla ruchu dalekobieżnego pojazdami Pesa Dart. Nie mając danych Wg Kuriera Kolejowego [1], także pociągi ED160 Flirt wykorzystywane przez przewoźnika PKP Intercity mają mieć długość prawie 150 metrów, a więc powinny się zmieścić na peronie stacji Warszawa Lotnisko Chopina.

Włączenie stacji kolejowej Warszawa Lotnisko Chopina do sieci kolei dalekobieżnej przy połączeniu PLL Lot i PKP Intercity w jedną spółkę umożliwiłoby zastąpienie części krajowych tras lotniczych połączeniami kolejowymi. Z takiego modelu przed laty korzystała Lufthansa, ale ten system zarzucono. Pociągi kursowały w specjalnym malowaniu Lufthansy i łączyły różne miasta z  portami lotniczymi Frankfurt nad Menem i Monachium- głównymi hubami tych linii lotniczych.

Możliwe są połączenia:
Poznań- Port Lotniczy Warszawa Okęcie, Kraków- Port Lotniczy Warszawa Okęcie,
Wrocław-Port Lotniczy Warszawa Okęcie,
Łódź- Port Lotniczy Warszawa Okęcie,
Bydgoszcz- Port Lotniczy Warszawa Okęcie,
Gdańsk- Port Lotniczy Warszawa Okęcie,
Olsztyn- Port Lotniczy Warszawa Okęcie
Białystok- Port Lotniczy Warszawa Okęcie,
Lublin- Port Lotniczy Warszawa Okęcie,
i inne podobne relacje.

Wszystkie pociągi z Poznania, Krakowa, Wrocławia, Łodzi, Bydgoszczy musiałyby zmieniać kierunek na stacji Warszawa Lotnisko Chopina. Wykorzystanoby przy tym linie kolejową 510 łączącą port lotniczy z kierunkiem zachodnim. Jak informuje PKP PLK, linia kolejowa 510  która łączy stację Warszawa Główna Towarowa ze stacją Warszawa Aleje Jerozolimskie ma bardzo duże znaczenie przede wszystkim dla ruchu towarowego w obrębie Warszawy. Używają jej regularnie przewoźnicy obsługujący elektrociepłownię Siekierki oraz dowożący paliwo do lotniska Okęcie. Maksymalna prędkość na tej linii wynosi 40 km/h. Przewoźnicy pasażerscy z linii nie korzystają. Linia ta zostałaby dostosowana do jej wykorzystania dla przewozów dalekobieżnych przy pozytywnej decyzji o połączeniu PKP Intercity z liniami lotniczymi PLL LOT.

Niniejszy artykuł opisywał jedynie techniczne aspekty połączenia PKP Intercity i PLL LOT w jedną spółkę. Autor nie odniósł się do kwestii ekonomicznych.

Adam Fularz 2016

[1]https://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/15650/pkp-ic-kupuje-flirt-y-najnowszej-generacji.html
[2] Z pytań do PKP PLK:- dlaczego nie wybudowano stacji kolejowej przy porcie lotniczym Warszawa- Okęcie jako stacji przelotowej, tylko jako stację ślepo zakończoną?
- czy składy PKP Intercity mają możliwość dotarcia i zawrócenia na tej stacji? Chodzi mi o składy ezt wykorzystywane przez tego przewoźnika (flirty, darty, pendolino)
- czy jest możliwość przebudowania tej stacji na przelotową np. poprzez przedłużenie tunelu ?

Piszemy artykuł o możliwej fuzji PKP Intercity i LOT i chcę opisac możliwości techniczne obsługi tej stacji przez pociągi Pendolino. Czy jest taka możliwość? Czy pociągi Pendolino mogłyby korzystać z tej stacji - zmieniać bieg i korzystać z linii 510

- o linii  510 tak mi Państwo odpisali:
Linia kolejowa 510  która łączy stację Warszawa Główna Towarowa ze stacją Warszawa Aleje Jerozolimskie ma bardzo duże znaczenie przede wszystkim dla ruchu towarowego w obrębie Warszawy. Używają jej regularnie przewoźnicy obsługujący elektrociepłownię Siekierki oraz dowożący paliwo do lotniska Okęcie. Maksymalna prędkość na tej linii wynosi 40 km/h. Przewoźnicy pasażerscy z linii nie korzystają.
- czy linia nadaje się do wykorzystania przez przewoźników pasażerskich, np. składy Pendolino? O ile wydłuży się czas podróży poc. Pendolino w relacji np. Kraków/ Katowice- Warszawa- Gdańsk w przypadku wjazdu linią 510 do portu lotniczego, zmianie kierunku podróży - i kontynuacji trasy?
[3] Odpowiedzi PKP PLK: inwestycja połączenia do Lotniska Chopina była realizowana z myślą o ruchu aglomeracyjnych. Peron na stacji został przystosowany do obsługi pociągów aglomeracyjnych.

Linia 510 jest wykorzystywana przez pociągi towarowe, natomiast składy dalekobieżne korzystają z infrastruktury dla nich zmodernizowanej co gwarantuje najlepsze rozwiązanie komunikacyjne. (...) tak jak napisałem, peron jest przystosowany do obsługi pociągów aglomeracyjnych a nie dalekobieżnych.

Posted by Adam Phoo on 02:44. Filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Czy można połączyć PLL LOT i PKP Intercity?

Prześlij komentarz

Photo Gallery

Designed by Solaranlagen | with the help of Bed In A Bag and Lawyers