dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Czy można połączyć PLL LOT i PKP Intercity?

Niedawno w mediach pojawiła się informacja o planach połączenia Polskich Linii Lotniczych LOT, mających spory problem związany z nierentownością (strata 250 mln PLN) z jedną ze spółek państwowej grupy PKP. Rozważano połączenie tych linii lotniczych albo z PKP Cargo, albo z PKP Intercity.


Chciałem sprawdzić czy połączenie z PKP Intercity jest technicznie możliwe i wynonalne. Port lotniczy Warszawa Okęcie posiada stację kolejową Warszawa Lotnisko Chopina, ale stację tą zbudowano błędnie zakładając że będzie ona obsługiwana wyłącznie przez składy aglomeracyjne. W związku z tym jej peron ma tylko 150 metrów długości. Natomiast długość składu pociągu Pendolino to 187,5 metra. Na stacji zmieściłyby się natomiast składy PESA Dart których długośc wynosi właśnie 150 metrów.

Gdyby nie parametry tej stacji kolejowej, być może już teraz byłaby ona obsługiwana przez pociągi dalekobieżne, wzorem wielu duzych portów lotniczych Europy. Niestety, plany połączenia kolejowego do portu lotniczego w Warszawie przygotowano błędnie. Zamiast wykonać stację przelotową, powstała stacja czołowa, na której pociągi przelotowe muszą zmieniać kierunek ruchu. Niemniej nawet z tymi ograniczeniami stacja może być wykorzystana - przynajmniej według moich informacji- dla ruchu dalekobieżnego pojazdami Pesa Dart. Nie mając danych Wg Kuriera Kolejowego [1], także pociągi ED160 Flirt wykorzystywane przez przewoźnika PKP Intercity mają mieć długość prawie 150 metrów, a więc powinny się zmieścić na peronie stacji Warszawa Lotnisko Chopina.

Włączenie stacji kolejowej Warszawa Lotnisko Chopina do sieci kolei dalekobieżnej przy połączeniu PLL Lot i PKP Intercity w jedną spółkę umożliwiłoby zastąpienie części krajowych tras lotniczych połączeniami kolejowymi. Z takiego modelu przed laty korzystała Lufthansa, ale ten system zarzucono. Pociągi kursowały w specjalnym malowaniu Lufthansy i łączyły różne miasta z  portami lotniczymi Frankfurt nad Menem i Monachium- głównymi hubami tych linii lotniczych.

Możliwe są połączenia:
Poznań- Port Lotniczy Warszawa Okęcie, Kraków- Port Lotniczy Warszawa Okęcie,
Wrocław-Port Lotniczy Warszawa Okęcie,
Łódź- Port Lotniczy Warszawa Okęcie,
Bydgoszcz- Port Lotniczy Warszawa Okęcie,
Gdańsk- Port Lotniczy Warszawa Okęcie,
Olsztyn- Port Lotniczy Warszawa Okęcie
Białystok- Port Lotniczy Warszawa Okęcie,
Lublin- Port Lotniczy Warszawa Okęcie,
i inne podobne relacje.

Wszystkie pociągi z Poznania, Krakowa, Wrocławia, Łodzi, Bydgoszczy musiałyby zmieniać kierunek na stacji Warszawa Lotnisko Chopina. Wykorzystanoby przy tym linie kolejową 510 łączącą port lotniczy z kierunkiem zachodnim. Jak informuje PKP PLK, linia kolejowa 510  która łączy stację Warszawa Główna Towarowa ze stacją Warszawa Aleje Jerozolimskie ma bardzo duże znaczenie przede wszystkim dla ruchu towarowego w obrębie Warszawy. Używają jej regularnie przewoźnicy obsługujący elektrociepłownię Siekierki oraz dowożący paliwo do lotniska Okęcie. Maksymalna prędkość na tej linii wynosi 40 km/h. Przewoźnicy pasażerscy z linii nie korzystają. Linia ta zostałaby dostosowana do jej wykorzystania dla przewozów dalekobieżnych przy pozytywnej decyzji o połączeniu PKP Intercity z liniami lotniczymi PLL LOT.

Niniejszy artykuł opisywał jedynie techniczne aspekty połączenia PKP Intercity i PLL LOT w jedną spółkę. Autor nie odniósł się do kwestii ekonomicznych.

Adam Fularz 2016

[1]https://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/15650/pkp-ic-kupuje-flirt-y-najnowszej-generacji.html
[2] Z pytań do PKP PLK:- dlaczego nie wybudowano stacji kolejowej przy porcie lotniczym Warszawa- Okęcie jako stacji przelotowej, tylko jako stację ślepo zakończoną?
- czy składy PKP Intercity mają możliwość dotarcia i zawrócenia na tej stacji? Chodzi mi o składy ezt wykorzystywane przez tego przewoźnika (flirty, darty, pendolino)
- czy jest możliwość przebudowania tej stacji na przelotową np. poprzez przedłużenie tunelu ?

Piszemy artykuł o możliwej fuzji PKP Intercity i LOT i chcę opisac możliwości techniczne obsługi tej stacji przez pociągi Pendolino. Czy jest taka możliwość? Czy pociągi Pendolino mogłyby korzystać z tej stacji - zmieniać bieg i korzystać z linii 510

- o linii  510 tak mi Państwo odpisali:
Linia kolejowa 510  która łączy stację Warszawa Główna Towarowa ze stacją Warszawa Aleje Jerozolimskie ma bardzo duże znaczenie przede wszystkim dla ruchu towarowego w obrębie Warszawy. Używają jej regularnie przewoźnicy obsługujący elektrociepłownię Siekierki oraz dowożący paliwo do lotniska Okęcie. Maksymalna prędkość na tej linii wynosi 40 km/h. Przewoźnicy pasażerscy z linii nie korzystają.
- czy linia nadaje się do wykorzystania przez przewoźników pasażerskich, np. składy Pendolino? O ile wydłuży się czas podróży poc. Pendolino w relacji np. Kraków/ Katowice- Warszawa- Gdańsk w przypadku wjazdu linią 510 do portu lotniczego, zmianie kierunku podróży - i kontynuacji trasy?
[3] Odpowiedzi PKP PLK: inwestycja połączenia do Lotniska Chopina była realizowana z myślą o ruchu aglomeracyjnych. Peron na stacji został przystosowany do obsługi pociągów aglomeracyjnych.

Linia 510 jest wykorzystywana przez pociągi towarowe, natomiast składy dalekobieżne korzystają z infrastruktury dla nich zmodernizowanej co gwarantuje najlepsze rozwiązanie komunikacyjne. (...) tak jak napisałem, peron jest przystosowany do obsługi pociągów aglomeracyjnych a nie dalekobieżnych.

Posted by Adam Phoo on 02:44. Filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Czy można połączyć PLL LOT i PKP Intercity?

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery