55 lat temu ten lot zapoczątkował ruch pasażerski w tym porcie. Lecz stały budynek dworca pasażerskiego powstał dopiero w 1977 roku. Wcześniej, w latach 1961-1977 samoloty pasażerskie korzystały z tymczasowych pomieszczeń w celu obsługi podróżnych. Obsługiwano głównie loty VIP-ów, lokalnych władz. Połączenie lotnicze znacznie skracało dystans do Warszawy, wówczas podróż kolejowa trwała prawie 10 godzin.
Obecnie szanse na reaktywacje portu lotniczego Babimost wiąże się z budową połączenia kolejowego do tego portu lotniczego. Do portu lotniczego istnieje bocznica kolejowa, ale zarosły ją wysokie drzewa. Jej właściciel, prezes firmy IG Polska, popiera pomysł wykorzystania tej bocznicy do uruchomienia połączeń kolejowych i deklarował jej udostępnienie dla szynobusu kursującego na lotnisko- co potwierdzał w rozmowie telefonicznej. Władze regionalne jednakże nie są zainteresowane wznowieniem połączeń kolejowych do portu lotniczego. Piszą:
"Województwo Lubuskie jako organizator publicznego transportu zbiorowego realizuje swoje zadania w tym zakresie na podstawie Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich przyjętego przez Sejmik Województwa. W dokumencie tym nie ma zapisów dotyczących planów uruchomienia połączeń kolejowych do lotniska Zielona Góra - Babimost.
Należy zauważyć, że koszty takiego przedsięwzięcia, związane z przygotowaniem odpowiedniej infrastruktury oraz z uruchomieniem przewozów, wydają się niewspółmierne do otrzymanych korzyści. W przypadku wykorzystania istniejącej bocznicy kolejowej wychodzącej ze stacji Babimost niezbędne stają się następujące działania: zakup bocznicy (ok. 2,2 km), która w chwili obecnej jest własnością firmy IG Polska Sp. z o.o. oraz jej modernizacja, budowa nowego odcinka linii do terminala pasażerskiego o długości około 2,1 km a także wykonanie peronu.
By kolej na lotnisko spełniła swoje zadanie niezbędna jest większa liczba lotów oraz gęsta siatka połączeń kolejowych tak, by czas oczekiwania podróżnego po wyjściu z terminala nie przekraczał kilkunastu minut."
Dzięki połączeniu kolejowemu skutecznie reaktywowano port lotniczy Szczytno- Szymany położony 55 km od Olsztyna. Przez 2 dekady od 1996 roku port lotniczy nie miał połączenia kolejowego i notował bardzo mały ruch pasażerski. Dopiero budowa linii kolejowej do terminalu pasażerskiego trwale ożywiła ten port lotniczy. Olsztyn-Mazury jest szóstym portem lotniczym w Polsce (po Krakowie, Warszawie, Szczecinie-Goleniowie, Lublinie i Gdańsku), który posiada pasażerskie połączenie kolejowe. Obecnie trwają prace nad budową połączenia kolejowego do portu Jesionka koło Rzeszowa.
opr. na podstawie FB portu lotniczego.

Pierwszy kosmonauta Jurij Gagarin
wychodzi z samolotu na lotnisku w Babimoście 21 lipca 1961 r. Powiększ

Jurij Gagarin /salutuje/ w Babimoście. Powiększ

Pilot w samolocie Lim-2 na lotnisku w Babimoście. Powiększ

Piloci na lotnisku w Babimoście.
fot. Babimojsczyzna.pl
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T
+48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661