porty lotnicze

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń Ardanowski Jan Krzysztof, PiS Borowi...

04 Oct 2018 | Komentarze comments | Read more

Co z portem lotniczym w Mielcu k. Tarnowa?

Od lat przekonujemy władze Mielca do inwestycji w lokalne lotnisko. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych p...

19 Apr 2017 | Komentarze comments | Read more
szybka kolej miejska

Propozycja kolei aglomeracyjnej dla Konina

W Olsztynie powstaje kolej miejska. W planach jest budowa przystanków przy istniejących liniach kolejowych, zwłaszcza wzdłuż linii kole...

18 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku

- Jak ZTM tłumaczy rekodrowo niskie wskaźniki wykorzystania kolei miejskiej w Warszawie?- dlaczego przewozy SKM są tak mało popularne?...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Jutro rusza kolej miejska we Wrocławiu po ponad 72-letniej przerwie

Część Wrocławian opowieść o tym że przed wojną we Wrocławiu już funkcjonowała kolejowa komunikacja miejska, traktuje jak miejską lege...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

- czy PKP PLK potwierdza że wycofało się z projektu dot. budowy nowych przystanków Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej który opracowało ...

03 Mar 2016 | Komentarze comments| Read more

reformy PKP

polityka transportowa

W sprawie protestów wokół polityki transportowej

Szanowny Panie Redaktorze, temat Ostatniego Pokolenia jest poza kompetencjami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Z wyrazami szacu...

12 Dec 2024 | Komentarze comments| Read more

Sprawa likwidacji kolei podmiejskiej w Zielonej Górze- głos ekonomisty

Dlaczego likwidacja śródmiejskiego odcinka sieci kolejowej może wygenerować do 300 mln strat? Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny Ziel...

19 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z portem lotniczym w Koszalinie?

Port lotniczy Radom ponad rok temu pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do G...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Polski absurd ekonomiczny- likwidacja lokalnych lotnisk pasażerskich. Biedne regiony tracą przez to rocznie ok. 130 mln PLN dochodów z turystyki

Fot. Zdjęcia likwidowanego lotniska w Legnicy W Polsce zlikwidowano większość portów lotniczych. Powtarzanym w mediach tabloidowych ...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more
ekologia

Bezpieczeństwo rowerzystów w krajach rozwijających się

W polskich miastach nie ma dróg rowerowych, mimo że przy odrobinie dobrej woli możnaby je wyznaczyć choćby na chodnikach. Wzdłuż polsk...

20 Sep 2012 | Komentarze comments| Read more
lotniska powojskowe

Propozycja Redakcji: Kolej do Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost

Schemat połączenia:WprowadzeniePort lotniczy w Babimoście koło Zielonej Góry, podobnie jak wiele innych portów lotniczych na świecie, stoi ...

31 Mar 2024 | Read more
transport autobusowy

W Polsce transport publiczny upada

Transport publiczny ma to do siebie, iż musi zostać zorganizowany i nie zorganizuje się sam z siebie. W krajach cywilizacji Zachodu normal...

28 Feb 2016 | Read more
urban sprawl

O polskich miastach doby suburbanizacji

Suburbanizacja, często nazywana opuchnięciem miast, urbanizacją rozlewającą się albo urban sprawl to proces rozlewania się miast w wi...

09 Apr 2017 | Read more
porty morskie

Czy z Gdańska do Kłajpedy mogłyby kursować promy?

Czy z Gdańska promy morskie mogłyby kursowac w relacji do Kłajpedy? Swego czasu zaproponowałem takie połączenie. Nie otrzymałem nigdy...

18 Apr 2017 | Read more
PKP

Bałagan na szynach, miliardy w błoto. PKP wiecznie żywe

Rząd opowiada historie z gatunku finansowego science-fiction na temat planów budowy sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Tymczasem d...

22 Jul 2010 | Read more
demonopolizacja rynku

Czy w Polsce koleje miejskie mogą ożyć?

W Polsce istnieje wielka szansa na wprowadzenie nowoczesnego systemu miejskiego transportu szynowego typu S-bahn znanego podróżującym do ...

04 May 2017 | Read more
deregulacja

Propozycje reform w dziedzinie transportu

Wybory parlamentarne w Polsce to festiwal rozczarowań. Dla wielu prowincjonalnych polityków program polityczny nie ma znaczenia, oni- w pr...

03 Mar 2016 | Read more
koleje w Wielkiej Brytanii

Tanie linie kolejowe - ich historia w Wielkiej Brytanii

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#V...

20 Sep 2012 | Read more

dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Ministerstwo o założeniach polskiej polityki transportowej


- jak ministerstwo widzi w skrócie założenia swojej polityki transportowej? Czy i jak planuje wzmocnić rolę transportu zbiorowego? Czy motoryzacja indywidualna pozostanie podstawowym i głównym srodkiem transportowym w kraju? Jak MIB zamierza przeciwdziałać upadkowi komunikacji zbiorowej? Wykresy pracy przewozowej jak i liczb  pasażerów dowodzą kilkukrotnego spadku przewozów tr. zbiorowym na porzestrzeni ostatnich 25 lat.

Odpowiedzi:

 

Działania podejmowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, w tym działania na poziomie strategicznym, są ukierunkowane na wzmocnienie roli transportu zbiorowego oraz stworzenia spójnego i sprawnie funkcjonującego systemu transportowego, zintegrowanego z systemem europejskim i globalnym.

Aktualnie obowiązującym dokumentem strategicznym, określającym cele i działania, których realizacja pozwoli stworzyć w Polsce nowoczesny system transportowy, jest Strategia Rozwoju Transportu (z perspektywą do 2030 roku) (SRT).

SRT jest kluczowym dokumentem związanym z perspektywą finansową 2014-2020. Zawarte w niej założenia są wiążące z punktu widzenia planów objęcia systemem finansowania unijnego inwestycji transportowych planowanych do 2020 roku. Jej wdrożenie pozwoli nie tylko usunąć aktualnie istniejące bariery, ale także stworzyć nową jakość zarówno w infrastrukturze transportowej oraz zarządzaniu, jak i w systemach przewozowych.

Osiągnięcie celu głównego wiąże się z realizacją pięciu celów szczegółowych właściwych dla każdej z gałęzi transportu, dotyczących:

·         stworzenia nowoczesnej, spójnej sieci infrastruktury transportowej,

·         poprawy sposobu organizacji i zarządzania systemem transportowym,

·         poprawy bezpieczeństwa użytkowników ruchu oraz przewożonych towarów,

·         ograniczania negatywnego wpływu transportu na środowisko,

·         zbudowania racjonalnego modelu finansowania inwestycji infrastrukturalnych.

Organizatorami kolejowych, dotowanych  przewozów pasażerskich o charakterze publicznym, w zależności od zasięgu przewozów są:

·         Minister Infrastruktury i Budownictwa (przewozy międzywojewódzkie i międzynarodowe o charakterze dalekobieżnym),

·         samorządy województw (przewozy wojewódzkie, międzywojewódzkie i transgraniczne o charakterze regionalnym).

Zasady funkcjonowania międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, których organizatorem jest Minister określa Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 9 października 2012 r. w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym, czyli tzw. Plan Transportowy. Są to przewozy wykonywane w ramach świadczenia usług o charakterze użyteczności publicznej. Plan określa również poziom ich finansowania ze środków publicznych, sposób świadczenia, prognozowane zapotrzebowanie oraz potencjalne kierunki rozwoju. W Planie zaprezentowano linie komunikacyjne, na których Minister zaplanował wykonywanie przewozów pozostających w ramach jego odpowiedzialności. Plan Transportowy jest podstawowym dokumentem kreującym zasadniczy zakres oferty świadczonej przez Ministra, jako organizatora publicznego transportu zbiorowego.

Obowiązujący Plan przewiduje, iż pierwsza weryfikacja i aktualizacja dokumentu nastąpi w roku 2016. W związku z tym, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podjęło prace analityczne zmierzające do opracowania materiałów przygotowawczych, niezbędnych do przeprowadzenia w 2016 r. procesu legislacyjnego dotyczącego nowelizacji obecnego rozporządzenia.

Z projektem oraz szczegółowymi propozycjami rozwiązań w nim zawartymi będzie można zapoznać się po skierowaniu go do uzgodnień międzyresortowych, kiedy zgodnie z ustawą o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej.

Zasady funkcjonowania i wykonywania drogowych przewozów o charakterze użyteczności publicznej oraz przewozów komercyjnych w Polsce określa ustawa o publicznym transporcie zbiorowym.

Zgodnie z przepisami ustawy, organizowanie drogowych przewozów o charakterze użyteczności publicznej na szczeblu lokalnym należy wyłącznie do kompetencji organów samorządowych. Decyzje o kształcie połączeń drogowych na swoim obszarze jednostki samorządu terytorialnego podejmują samodzielnie, z uwzględnieniem potrzeb mieszkańców oraz poziomu dostępnych środków finansowych. To organizatorzy najlepiej definiują i znają potrzeby swoich mieszkańców w zakresie publicznego transportu zbiorowego m.in. poprzez opracowanie planów transportowych.

Na rynku przewozów osób mogą działać również przewoźnicy komercyjni. Biorąc po uwagę, że rynek komercyjnych przewozów autobusowych działa w warunkach wolnej konkurencji, podejmowanie decyzji o uruchamianiu połączeń  komunikacyjnych  w przewozach drogowych osób  leży  w gestii prywatnych  przedsiębiorców.

Resort nie ma wpływu na kształtowanie sieci połączeń organizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego i przewoźników komercyjnych działających na zasadach wolnego rynku. 

 

 


 

Elżbieta Kisil

Rzecznik prasowy

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Tel. 22 630 11 22


 

Posted by Telewizja Opera on 00:50. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Ministerstwo o założeniach polskiej polityki transportowej

Prześlij komentarz

Photo Gallery

Designed by Solaranlagen | with the help of Bed In A Bag and Lawyers