To byłby port tanich linii lotn. i ruchu cargo, najprawdopodobniej o nazwie Port Lotniczy Jelenia Góra- Legnica, wyposażony w airport link- połączenie kolejowe, z kursami autobusów szynowych do Jeleniej Góry i może nawet w Sudety. Konieczna byłaby także kompleksowa modernizacja infrastruktury kolejowej na trasie do Jeleniej Góry, tak aby czas przejazdu ściąć do 40- 50 minut- tego typu inwestycje robi się w komplecie, razem z portem.
Władze miasta Jeleniej Góry nie są zainteresowane ożywieniem dawnego portu lotnczego w Krzywej.
Pozbawione szans wydają się marzenia o reaktywacji poortu lotniczego koło Bolesławca, w Krzywej.
Władze miasta pytaliśmy:
"
Szanowni Państwo,
Jaki jest aktualny status lotniska w Państwa pobliżu? Czy urząd miejski prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby powstać port lotniczy Jelenia Góra/ Bolesławiec.
W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie długotrwałego oczekiwania znalazł się przewoźnik lotniczy chętny do obsługi połączeń z portu lotniczego. Jest to linia Air Baltic, obsługująca wiele lotnisk w mniejszych miastach i posiadająca doświadczenie w zakresie obsługi lotniczej niewielkich miast i małych portów lotniczych.
Czy władze miasta planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz miasta wobec portu lotniczego? Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom miejscowych władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego, skompletowano niezbędne wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane pozwolenia. Proces ten zajął kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście- kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po częściowej prywatyzacji portu lotniczego pojawili się przewoźnicy pasażerscy.
Jakie są plany Urzędu Miejskiego odnośnie możliwej siatki połączeń? Czy władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania połączeń pasażerskich do Warszawy wzorem władz woj. lubuskiego? W tym województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na trasie do Warszawy."
Odpowiedź władz miasta
Kierowanie do Jeleniej Góry i samorządu jeleniogórskiego pytań o nasze zainteresowanie lotniskiem w Krzywej mija się z celem, z kilku powodów. Odpowiadamy na Pańskie pytania niezmiennie w ten sam sposób i mamy nadzieję, że zaspokaja to Pańskie zainteresowania. Mamy ogromną prośbę o potraktowanie tej odpowiedzi w tej sprawie jako ostatecznej na okres co najmniej 10 lat. W sprawie relacji Jeleniej Góry do Krzywej nic się z pewnością nie zmieni w tym czasie.
A w szczegółach:
(1) Żeby samorząd (jakikolwiek) miał plany co do zagospodarowania lotniska musiałby mieć choćby wizję tytułu prawnego do dysponowania nieruchomością. Z różnych względów Jelenia Góra takiego nie ma, a ze względów finansowo-organizacyjno-logistycznych nie zamierza się o nie starać.
(2 ) Odległość Jeleniej Góry od Krzywej jest niewiele mniejsza od odległości Jeleniej Góry od lotniska wrocławskiego, więc wysiłek (także finansowy, ale jest wiele innych) utworzenia drugiego, konkurencyjnego dla Wrocławia lotniska z punktu widzenia Jeleniej Góry nie jest przedsięwzięciem ani realnym, ani rentownym, ani branym pod uwagę.
Jelenia Góra ma własne lotnisko (sportowe), administrowane przez Aeroklub, z prognozą jego rozbudowania do przyjmowania małych samolotów i to wystarczy w perspektywie co najmniej kilkunastu lat.
O co pytaliśmy:
- czy możliwa jest naprawa tego lotniska wzorem Olsztyna / Szymany wraz z odbudową linii kolejowej Jelenia Góra- Zebrzydowa- Bolesławiec- lotnisko Krzywa?
Z prasy:
Ryanair negocjuje z Radomiem i Olsztynem
Na temat potencjału polskiego rynku lotniczego wypowiedział się również jedyny Polak w zarządzie Ryanaira, Juliusz Komorek. - W Polsce czasami słychać takie głosy, że lotnisk jest za dużo i niepotrzebnie są budowane. Z naszego punktu widzenia to nie jest prawda. W Polsce jest jedenaście lotnisk na które lata Ryanair. Dla porównania w Hiszpani jest ok. 40 lotnisk międzynarodowych, a we Francji ok. 50 – powiedział.
Jego zdaniem, np. Radom jest lotniskiem z wyraźnym potencjałem, bo samo miasto jest duże, a port będzie również przyciągać pasażerów z regionu. – Na południe od Radomia następne lotnisko mamy dopiero w Krakowie albo w Rzeszowie. Ten obszar jest przecież bardzo duży. Jeśli spojrzymy na Olsztyn, to w tym narożniku Polski, który jest wielkości Irlandii, nie ma póki co ani jednego lotniska. Jeśli tylko to lotnisko zostanie otwarte i będzie miało właściwe ceny, to my będziemy inaugurowali z niego nowe połączenia – powiedział Juliusz Komorek. – Prowadzimy już rozmowy z lotniskami w Radomiu i Olsztynie – oświadczył. |
http://www.rynekinfrastruktury.pl/wi...ych-51008.html
Już niemal rozebrano port lotniczy Jelenia Góra/ Bolesławiec.
pytania prasowe: dlaczego rozbierany jest port koło Jeleniej Góry?
(z mediów)
PRW.PL wg http://www.prw.pl/articles/view/20337/nowy-pomysl-na-latanieNowy pomysł na latanie
Utworzono: 2012-02-23 08:37
Po blisko 20 latach lotnisko w Krzywej (pod Bolesławcem koło Jeleniej Góry- przypis redakcji Jeleniogorska.pl) przeżywa swoisty renesans.
Pięć lat temu minister infrastruktury zakazał samorządowcom likwidacji jakichkolwiek obiektów lotniczych. Przede wszystkim dlatego, że z roku na rok na drogach robi się coraz ciaśniej, a podróż samolotem już dziś (np. z Wrocławia do Warszawy i z powrotem za 120 złotych!) jest znacznie tańsza, szybsza i bezpieczniejsza.
Jednak wielu samorządom nie udało się utrzymać lotnisk. Pod koniec stycznia radni w Legnicy podjęli uchwałę o przeznaczeniu swojego pasa startowego pod budowę fabryk. Na potrzeby przemysłu zostało też przeznaczone lotnisko w Krzywej.
Jednak dzięki uporowi dwóch przedsiębiorców nad Krzywą znów latają samoloty... i nie tylko samoloty. Jednym z tych biznesmenów jest Stanisław Barabaś z Lubina.
Posłuchaj:

wg
http://wikimapia.org/44955/pl/Lotnisko-w-Krzywej
Szanowni Państwo,
Port lotniczy Radom ostatnio pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do Gdańska, Wrocławia, Berlina i Pragi. Pokazuje to że nawet niewielkie miasta mogą liczyć na połączenia pasażerskie.
Interesuje mnie czy są Państwo zainteresowani powrotem do dyskusji na temat pasażerskiego portu lotniczego przy Państwa mieście. Jako ekonomista skutecznie przekonałem wiele samorządów polskich miast do postawienia na lotnictwo pasażerskie i do budowy czy rozbudowy terminali pasażerskich.
W Polsce najmniejszym miastem z własnym portem lotniczym jest 4-rotysięczny Babimost w woj. lubuskim, położony ok. 33 km od Zielonej Góry. Niedawno, dzięki połączeniu kolejowemu do portu lotniczego celem dowozu pasażerów udało się przywrócić do ruchu port lotniczy Szymany koło 27-tysięcznego Szczytna. Port ten znajduje się 55 km od Olsztyna.
Porty lotnicze udaje się w polskich warunkach ożywiać w corazto mniejszych miejscowościach. Jestem przekonany, że wiele z tych portów lotniczych po dekadzie lub dwóch zacznie pokrywać swoje koszty, lub nie będą one wymagały tak wielkich dotacji jak na początku działalności.
Jako ekonomista zachęcam i przekonuję do powrotu do dyskusji na temat ożywienia tutejszego portu lotniczego. Skoro w Radomiu jest to możliwe, podobnie jak w Szczytnie - Szymanach czy Babimoście, port w mieście znacznie większym powinien być możliwy ekonomicznie. Porty lotnicze okazują się ekonomicznie możliwe w miastach odległych nawet o 55 km od większych miejscowości.
Tymczasem Polska jako kraj jest bardzo uboga w porty lotnicze. Tymczasem w Niemczech można naliczyć 39 samych portów lotniczych. W niewielkiej Finlandii jest ich 25. We Francji działa 56 portów lotniczych, zaś w Hiszpanii, kraju o podobnej liczbie ludności jak Polska, jest ich aż 52.
W Polsce nadal jest miejsce dla nowych portów lotniczych, możliwe jest także dotowanie połączeń pasażerskich do lokalnych portów lotniczych w ramach umów marketingowych czy umów o usługi użyteczności publicznej (PSO).
Wydatki na przystosowanie portu lotniczego posiadającego juz drogę startową do obsługi połączeń pasażerskich to ok. 16- 25 mln PLN (ILS i budowa wieży dla kontrolerów ruchu oraz małego terminalu pasażerskiego wraz z wyposażeniem). Budowa całkiem nowego portu lotniczego bez cen wykupu gruntów to: jak w przypadku Szyman koło Szczytna, koszt budowy lotniska wyniósł 205 mln zł. Budowa 2,5-kilometrowego pasa startowego kosztowała 106 mln zł, zaś wzniesiony od podstaw terminal pasażerski kosztował 57 mln zł. Ale był to port lotniczy zbudowany od podstaw w miejscu starego portu. Budowa samego terminalu i pomocy nawigacyjnych przy juz istniejącym pasie startowym jest znacznie tańsza.
Kwota 20- 25 mln PLN to nie są wydatki na które nie stać polskich władz samorządowych. Niemniej, często nie chcą one angażować się w ten temat, mimo że nawet port lotniczy w Radomiu przyciągając linie Sprintair odniósł niewielki sukces marketingowy.
Warto więc zaapelować z perspektywy ekonomisty o zmianę tej sytuacji. W Polsce może i powinno powstać więcej lokalnych portów lotniczych, zwłaszcza wykorzystujących istniejącą infrastrukturę powojskowych portów lotniczych. Budowa terminali pasażerskich i finansowanie instalacji nawigacyjnych może być sfinansowane przez samorządy lokalne.
Często powstanie lokalnego pasażerskiego portu lotniczego to wieloletnia praca nim taka instytucja zacznie w ogóle działać. W Radopmiu przygotowania pochłonęły niemal dekadę. w polskich warunkach samorządy powinny podjąc decyzje już dziś, by porty lotnicze mogły powstać do 2026 roku.
Adam Fularz
ekonomista, rocznik 1979, specjalizuje się w infrastrukturze i ekonomice miast i regionów. Ukończył Universite de Metz, Viadrina University, podjął przewód doktorski.
dotyczy: portu lotniczego w Bolesławcu/ Krzywej
Szanowni Państwo,
Jaki jest aktualny status lotniska w Państwa pobliżu? Czy urząd miejski prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby powstać port lotniczy Jelenia Góra- Bolesławiec.
W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie długotrwałego oczekiwania znalazł się przewoźnik lotniczy chętny do obsługi połączeń z portu lotniczego. Jest to linia Air Baltic, obsługująca wiele lotnisk w mniejszych miastach i posiadająca doświadczenie w zakresie obsługi lotniczej niewielkich miast i małych portów lotniczych.
Czy władze miasta planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz miasta wobec portu lotniczego? Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom miejscowych władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego, skompletowano niezbędne wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane pozwolenia. Proces ten zajął kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście- kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po częściowej prywatyzacji portu lotniczego pojawili się przewoźnicy pasażerscy.
Jakie są plany Urzędu Miejskiego odnośnie możliwej siatki połączeń? Czy władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania połączeń pasażerskich do Warszawy wzorem władz woj. lubuskiego? W tym województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na trasie do Warszawy.
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
Już niemal rozebrano port lotniczy Jelenia Góra/ Bolesławiec.
pytania prasowe: dlaqczego rozbierany jest port koło Jeleniej Góry?
(z mediów)
PRW.PL wg http://www.prw.pl/articles/view/20337/nowy-pomysl-na-latanieNowy pomysł na latanie
Utworzono: 2012-02-23 08:37
Po blisko 20 latach lotnisko w Krzywej (pod Bolesławcem koło Jeleniej Góry- przypis redakcji Jeleniogorska.pl) przeżywa swoisty renesans.
Pięć lat temu minister infrastruktury zakazał samorządowcom likwidacji jakichkolwiek obiektów lotniczych. Przede wszystkim dlatego, że z roku na rok na drogach robi się coraz ciaśniej, a podróż samolotem już dziś (np. z Wrocławia do Warszawy i z powrotem za 120 złotych!) jest znacznie tańsza, szybsza i bezpieczniejsza.
Jednak wielu samorządom nie udało się utrzymać lotnisk. Pod koniec stycznia radni w Legnicy podjęli uchwałę o przeznaczeniu swojego pasa startowego pod budowę fabryk. Na potrzeby przemysłu zostało też przeznaczone lotnisko w Krzywej.
Jednak dzięki uporowi dwóch przedsiębiorców nad Krzywą znów latają samoloty... i nie tylko samoloty. Jednym z tych biznesmenów jest Stanisław Barabaś z Lubina.