dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

O przyczynach porażki w reformowaniu kolei w Polsce

Przyczyny porażki  Wystarczy wziąć pierwszą z brzegu książkę do ekonomii, by przekonać  się że „nowa ekonomia instytucjonalna" jest w głównym nurcie  ekonomii od co najmniej dekady. Już w 2002 roku jej główni  przedstawiciele, Vernon Smith i Daniel Kahneman otrzymali nagrodę Nobla.  Co głosi ta nauka w bardzo wielkim skrócie? Ano, że wyniki i działanie  rynku zależy od jego struktury. I przemożną rolę w działaniu rynku  odgrywają instytucje istniejące w jego otoczeniu.   Możliwe że główną przyczyną porażki reform sektora kolei jest stan  instytucji składających się na jego otoczenie. Rozmawiając o tym z  partnerką z zespołu badawczego jako przykład podałem np. stan sektora  czasopism tej branży. Jest z nimi tak źle, że jako ekonomista wolę  publikować na blogu. „Papierowe" wydawnictwa przesłanych im prac  zwykle ani myślą udostępniać w sieci, co w dzisiejszych czasach dla  ekonomisty oznacza mniej cytowań, ba, niemalże brak szans na zapoznanie  się z jego tekstem. W ogóle brakuje na polskim rynku tej sterty  miesięczników i dwutygodników piszących o kolei choćby w Niemczech. Z  tym że większość objętości tamtejszych czasopism zajmują doniesienia  z pełnego innowacji rynku mniejszych, niepaństwowych przewoźników  pasażerskich, którego w Polsce praktycznie brak. Ostatnio z tej grupy  przedsiębiorstw np.  kolej UBB zbudowała linię do Świnoujścia. W  Niemczech podobnego rozwoju jest znacznie więcej, jest więc o czym  pisać.  Rynek kolejowy i ogólnie sektor transportu w Polsce nie ma także żadnego  znaczniejszego think- tanku, branżowego instytutu napakowanego wytrawnymi  ekonomistami. Instytut Studiów Transportowych w Leeds to instytucja która  mogłaby być wzorem kompetentnego zaplecza intelektualnego dla reform  kolei. Mój były przełożony Chris Nash i inni ekonomiści odegrali  kluczową rolę w sukcesie jakim pod względem liczby podróży czy wzrostu  przewozów (liczonych w pasażerokm) okazało się rozbicie monopolu kolei  BR. Owo otoczenie to także zasoby ekonomicznej literatury branżowej w  bibliotekach (kluczowych podręczników dla branży w polskich bibliotekach  nie uświadczymy), to zasoby ludzkie: wiedza specjalistów i ekspertów.   Adam Fularz    
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 09:50. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for O przyczynach porażki w reformowaniu kolei w Polsce

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery