porty lotnicze

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń Ardanowski Jan Krzysztof, PiS Borowi...

04 Oct 2018 | Komentarze comments | Read more

Co z portem lotniczym w Mielcu k. Tarnowa?

Od lat przekonujemy władze Mielca do inwestycji w lokalne lotnisko. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych p...

19 Apr 2017 | Komentarze comments | Read more
szybka kolej miejska

Propozycja kolei aglomeracyjnej dla Konina

W Olsztynie powstaje kolej miejska. W planach jest budowa przystanków przy istniejących liniach kolejowych, zwłaszcza wzdłuż linii kole...

18 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku

- Jak ZTM tłumaczy rekodrowo niskie wskaźniki wykorzystania kolei miejskiej w Warszawie?- dlaczego przewozy SKM są tak mało popularne?...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Jutro rusza kolej miejska we Wrocławiu po ponad 72-letniej przerwie

Część Wrocławian opowieść o tym że przed wojną we Wrocławiu już funkcjonowała kolejowa komunikacja miejska, traktuje jak miejską lege...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

- czy PKP PLK potwierdza że wycofało się z projektu dot. budowy nowych przystanków Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej który opracowało ...

03 Mar 2016 | Komentarze comments| Read more

reformy PKP

polityka transportowa

W sprawie protestów wokół polityki transportowej

Szanowny Panie Redaktorze, temat Ostatniego Pokolenia jest poza kompetencjami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Z wyrazami szacu...

12 Dec 2024 | Komentarze comments| Read more

Sprawa likwidacji kolei podmiejskiej w Zielonej Górze- głos ekonomisty

Dlaczego likwidacja śródmiejskiego odcinka sieci kolejowej może wygenerować do 300 mln strat? Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny Ziel...

19 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z portem lotniczym w Koszalinie?

Port lotniczy Radom ponad rok temu pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do G...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Polski absurd ekonomiczny- likwidacja lokalnych lotnisk pasażerskich. Biedne regiony tracą przez to rocznie ok. 130 mln PLN dochodów z turystyki

Fot. Zdjęcia likwidowanego lotniska w Legnicy W Polsce zlikwidowano większość portów lotniczych. Powtarzanym w mediach tabloidowych ...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more
ekologia

Bezpieczeństwo rowerzystów w krajach rozwijających się

W polskich miastach nie ma dróg rowerowych, mimo że przy odrobinie dobrej woli możnaby je wyznaczyć choćby na chodnikach. Wzdłuż polsk...

20 Sep 2012 | Komentarze comments| Read more
lotniska powojskowe

Propozycja Redakcji: Kolej do Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost

Schemat połączenia:WprowadzeniePort lotniczy w Babimoście koło Zielonej Góry, podobnie jak wiele innych portów lotniczych na świecie, stoi ...

31 Mar 2024 | Read more
transport autobusowy

W Polsce transport publiczny upada

Transport publiczny ma to do siebie, iż musi zostać zorganizowany i nie zorganizuje się sam z siebie. W krajach cywilizacji Zachodu normal...

28 Feb 2016 | Read more
urban sprawl

O polskich miastach doby suburbanizacji

Suburbanizacja, często nazywana opuchnięciem miast, urbanizacją rozlewającą się albo urban sprawl to proces rozlewania się miast w wi...

09 Apr 2017 | Read more
porty morskie

Czy z Gdańska do Kłajpedy mogłyby kursować promy?

Czy z Gdańska promy morskie mogłyby kursowac w relacji do Kłajpedy? Swego czasu zaproponowałem takie połączenie. Nie otrzymałem nigdy...

18 Apr 2017 | Read more
PKP

Bałagan na szynach, miliardy w błoto. PKP wiecznie żywe

Rząd opowiada historie z gatunku finansowego science-fiction na temat planów budowy sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Tymczasem d...

22 Jul 2010 | Read more
demonopolizacja rynku

Czy w Polsce koleje miejskie mogą ożyć?

W Polsce istnieje wielka szansa na wprowadzenie nowoczesnego systemu miejskiego transportu szynowego typu S-bahn znanego podróżującym do ...

04 May 2017 | Read more
deregulacja

Propozycje reform w dziedzinie transportu

Wybory parlamentarne w Polsce to festiwal rozczarowań. Dla wielu prowincjonalnych polityków program polityczny nie ma znaczenia, oni- w pr...

03 Mar 2016 | Read more
koleje w Wielkiej Brytanii

Tanie linie kolejowe - ich historia w Wielkiej Brytanii

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#V...

20 Sep 2012 | Read more

dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Monopolizacja rynku kolejowego utrzyma się do roku 2033?

- czy MIB potwierdza że rynek kolejowy do co najmniej 2033 roku pozostanie monopolem?

- jak MIB ustosunkuje się do informacji iż w Polsce rozebrano lub trwale zniszczono połowę sieci kolei pasażerskiej? Z ponad 26 tys. km sieci kolei pasażerskiej pozostało ok. 13 tys. km linii z ruchem pas.
Odpowiedzi Ministerstwa:

Panie Redaktorze,

 

Porozumienie osiągnięte w negocjacjach między Radą UE, Komisją Europejską a Parlamentem Europejskim wobec IV pakietu kolejowego, nie kończy prac na forum UE. Porozumienie to musi jeszcze zostać formalnie zatwierdzone przez Radę UE i PE. Zgodnie z projektem rozporządzenia, podstawową formą udzielania zamówień o świadczenie usług publicznych w transporcie kolejowym będzie tryb przetargowy. Projekt rozporządzenia rzeczywiście przewiduje kilka wyjątków od tej reguły.  Organy państw członkowskich będą mogły zdecydować się na bezpośrednie udzielanie zamówień, gdy uzasadnią to strukturą i położeniem geograficznym rynku i sieci oraz obietnicą ulepszenia i zwiększenia opłacalności usług. Bezpośrednie udzielanie zamówień będzie też możliwe w przypadku zamówień o ograniczonym zakresie oraz w wyjątkowych okolicznościach. Dzięki takim wyjątkom  rozwiązana zostanie kwestia adekwatności procedury przetargowej na małych rynkach oraz potrzeba zapewnienia długofalowej ciągłości usług publicznych w transporcie kolejowym. Projekt rozporządzenia utrzymuje w okresie przejściowym, wynoszącym łącznie 7 lat  możliwość bezpośredniego zlecania usług na podstawie obecnie obowiązujących przepisów rozporządzenia 1370/2007.  Postanowienia te powstały w wyniku długich i trudnych negocjacji między Komisją Europejską, Radą UE i Parlamentem Europejskim, wymagających często znacznych ustępstw i kompromisów ze strony wszystkich uczestników tego procesu,  mając na względzie także inne uregulowania zawarte w projekcie rozporządzenia.

 

Kwestie związane z likwidacją linii kolejowych bądź ich odcinków są uregulowane w przepisach ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.  Zgodnie z nimi, zarządca infrastruktury kolejowej, który po przyznaniu tras pociągów stwierdzi, że wpływy za udostępnienie infrastruktury kolejowej nie pokrywają kosztów jej udostępniania, może wszcząć procedurę likwidacyjną. Czynności związane z likwidacją linii kolejowych odbywały się zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami tj. po uzyskaniu akceptacji przewoźników kolejowych oraz jednostek samorządu terytorialnego, przez teren których przebiegały zlikwidowane linie kolejowe bądź ich odcinki. 

Obecnie, dostrzegając potrzebę zachowania optymalnej siatki połączeń, MIB zainicjowało prace związane z ustaleniem docelowego poziomu infrastruktury kolejowej na terenie kraju. W ramach prowadzonych prac zostały podjęte działania polegające m.in. na wstrzymaniu likwidacji linii kolejowych oraz systemowemu odejściu od likwidowania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

 

 

Elżbieta Kisil

Rzecznik prasowy

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

 

Fragment tekstu Gazety Wyborczej

"Problem w tym, że przeciw liberalizacji oponuje Rada Unii Europejskiej. Powodem jest m.in. to, że wiele krajów członkowskich, zwłaszcza w naszej części Europy, boi się konkurencji ze strony zagranicznych przewoźników. W efekcie podczas negocjacji Komisja zgodziła się na ustępstwa na rzecz przeciwników liberalizacji. Zaszły one tak daleko, że nawet jeśli wejdzie ona w życie (wynegocjowany termin to... 2033 r.), to na tak łagodnych warunkach, że nie wprowadzi prawie żadnych realnych zmian. Według ostatnich postanowień organizatorzy transportu nadal będą mieć swobodę w zlecaniu obsługi połączeń bezprzetargowo.

- To znacznie zawęża wybór dla klientów i zamawiających przewozy. Szukając oferty, często mają obecnie jednego dostawcę, który może dyktować warunki i koszty. Z braku konkurencji nie ma nawet jak porównać atrakcyjności oferty - mówi Jakub Majewski, prezes fundacji ProKolej.

Wynik negocjacji ocenia jako straconą szansę. Uważa, że podzielony między krajami członkowskimi rynek kolejowy jest w sprzeczności z misją Unii Europejskiej i zasadą otwartych granic dla transportu i handlu. - Spróbujmy sobie wyobrazić, że rynek jest zamknięty dla transportu drogowego i nasze ciężarówki czy autobusy mogą jeździć tylko do granicy. Jak wtedy wytłumaczyć klientom, że to dla ich dobra? - pyta Majewski. Wskazuje, że po otwarciu rynków zyskało wiele innych branż w transporcie, np. lotnictwo, gdzie drastycznie spadły ceny biletów."

Read more: http://wyborcza.biz/biznes/1,147749,20052677,unijny-rynek-przewozow-pasazerskich-nie-do-uwolnienia.html#ixzz48ongGjUL

 

--

Adam Fularz

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623

+442035142037
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra


AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

Posted by Telewizja Opera on 02:42. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Monopolizacja rynku kolejowego utrzyma się do roku 2033?

Prześlij komentarz

Photo Gallery

Designed by Solaranlagen | with the help of Bed In A Bag and Lawyers