dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Rząd informuje na temat planów rozbudowy dróg wodnych śródlądowych

Rząd opdowiada na pytania o drogi wodne śródlądowe, jakie wystosowała nasza redakcja. 

 

Jakie są plany rządu wobec sieci dróg wodnych śródlądowych?

Stały Komitet Rady Ministrów w dniu 3 czerwca br. rekomendował Radzie Ministrów przyjęcie przygotowanych przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej „Założeń do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030". Resort koncentruje się na działaniach, których realizacja przywróci śródlądowym drogom wodnym funkcje transportowe i gospodarcze, tj. zapewni im parametry żeglugowe zgodne z co najmniej IV klasą żeglowności.  Działania Ministerstwa koncentrują się na czterech priorytetach:

•             Odrzańska Droga Wodna (E-30) – osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności i włączenie jej w europejską sieć dróg wodnych,

•             droga wodna rzeki Wisły – uzyskanie znacznej poprawy warunków nawigacyjnych,

•             połączenie Odra-Wisła-Zalew Wiślany oraz Warszawa-Brześć – rozbudowa dróg wodnych E-70 i E-40,

•             rozwój partnerstwa i współpracy na rzecz śródlądowych dróg wodnych.

Jakie środki finansowe zostaną na ten cel wydatkowane, z jakich źródeł, kiedy to nastąpi?

Szacunkowy koszt wszystkich zaplanowanych inwestycji wynosi 76,8 mld zł w perspektywie do roku 2030. Potencjalne źródła finansowania przedsięwzięć to przede wszystkim środki finansowe pochodzące z: Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Funduszu „Łącząc Europę" (CEF), Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, funduszy celowych – np. środki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej czy też środki z Funduszu Żeglugi Śródlądowej, a także środki budżetu państwa, samorządów terytorialnych, inwestorów z zainteresowanych sektorów oraz środki przeznaczone na realizację zadań ujętych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Realizację zadań inwestycyjnych na polskich drogach wodnych planuje się zarówno w perspektywie krótkoterminowej (najbliższe lata), jak i długoterminowej (do 2030 r.).

Czy w ustawach budżetowych znalazły się zapisy dot. finansowania budowy dróg wodnych? W jakiej kwocie zaplanowano wydatki?

Z uwagi na okres funkcjonowania ministerstwa i tworzoną koncepcję montażu finansowania inwestycji, zaproponowaną w założeniach do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030, póki co w ustawach budżetowych nie ma zapisów dotyczących finansowania naszych planów. Przyjęcie „Założeń do planów…" przez Radę Ministrów potwierdzi, że rozwój żeglugi śródlądowej jest jednym z priorytetów rządu, czemu wyraz w swoim expose dała Pani Premier Beata Szydło. Konkretne plany inwestycyjne wymagają dalszych uzgodnień resortowych w zakresie przewidywanego montażu finansowego. MGMiŻŚ zwróci się do Ministerstwa Finansów z prośbą o aktywne włączenie się w prace nad szczegółowym mechanizmem pozwalającym na realizację poszczególnych przedsięwzięć.

Co MGMiŻŚ sądzi na temat poniższego tekstu? Czy ma jakieś uwagi, uaktualnienia, sprostowania?

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odnosi się sceptycznie do przedstawionego tekstu. Przede wszystkim jest to w wielu częściach materiał nieaktualny, oparty na starych danych i informacjach – trudno komentować tekst, w którym w 2016 r. wskazuje się planowany do 2010 r. wzrost przewozów na Kanale Łaba-Havela do 19 mln ton oraz przedstawia się między innymi informacje o przewozach żeglugą śródlądową z 2011 r. Ponadto materiał obarczony jest wieloma błędami, do których należy między innymi niewłaściwe wskazywanie klas śródlądowych dróg wodnych – według Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych (Dz. U. z 2002 r. nr 77, poz. 695) w Polsce nie występuje VI klasa drogi wodnej. Trudno jest również odnieść się do przedstawionych w tekście propozycji (m.in. kanały lateralne równoległe do rzek), gdyż to dopiero dokumenty planistyczne, w tym przede wszystkim analizy przeprowadzone w ramach studiów wykonalności dostarczają odpowiedzi na zasadnicze pytania dotyczące najkorzystniejszych rozwiązań.

Realizacja priorytetu dotyczącego osiągnięcia międzynarodowej klasy żeglowności na Odrzańskiej Drodze Wodnej i włączenia jej w europejską sieć dróg wodnych, umożliwi znaczny wzrost przewozu ładunków. Stanowi to szansę rozwoju dla wskazanych przez Pana Redaktora śródlądowych portów, które mają możliwość stać się istotnymi portami przeładunkowymi w tym rejonie. Niemniej jednak, w chwili obecnej porty i przystanie należą do samorządów i prywatnych inwestorów i w związku z tym ministerstwo nie będzie wskazywało konkretnych lokalizacji. Tego rodzaju decyzje powinny wynikać z przesłanek rynkowych i być podejmowane przez inwestorów. Jednocześnie resort będzie prowadził pracę nad ustawą o śródlądowych drogach wodnych, portach i przystaniach, w której zostaną uregulowane statusy portów.

Czy powstanie Urząd Żeglugi Śródlądowej w Zielonej Górze? Obecnie działają tylko urzędy we Wrocławiu i w Szczecinie.

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej planuje je zreformować, tzn. wyposażyć niektóre z nich w piony inwestycyjne, a niektóre urzędy chce przekształcić w inspektoraty, które będą podlegać tym kilku wyposażonym w piony inwestycyjne urzędom. Bliższe informacje w tym zakresie będą dostępne na dalszym etapie prac nad kompetencjami inwestycyjnymi MGMiŻŚ.

 Urszula Pasieczna

 

Biuro Prasowe

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej

 

ul. Nowy Świat 6/12

00-400 Warszawa

 





--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 03:00. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Rząd informuje na temat planów rozbudowy dróg wodnych śródlądowych

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery