porty lotnicze

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń Ardanowski Jan Krzysztof, PiS Borowi...

04 Oct 2018 | Komentarze comments | Read more

Co z portem lotniczym w Mielcu k. Tarnowa?

Od lat przekonujemy władze Mielca do inwestycji w lokalne lotnisko. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych p...

19 Apr 2017 | Komentarze comments | Read more
szybka kolej miejska

Propozycja kolei aglomeracyjnej dla Konina

W Olsztynie powstaje kolej miejska. W planach jest budowa przystanków przy istniejących liniach kolejowych, zwłaszcza wzdłuż linii kole...

18 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku

- Jak ZTM tłumaczy rekodrowo niskie wskaźniki wykorzystania kolei miejskiej w Warszawie?- dlaczego przewozy SKM są tak mało popularne?...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Jutro rusza kolej miejska we Wrocławiu po ponad 72-letniej przerwie

Część Wrocławian opowieść o tym że przed wojną we Wrocławiu już funkcjonowała kolejowa komunikacja miejska, traktuje jak miejską lege...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

- czy PKP PLK potwierdza że wycofało się z projektu dot. budowy nowych przystanków Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej który opracowało ...

03 Mar 2016 | Komentarze comments| Read more

reformy PKP

polityka transportowa

W sprawie protestów wokół polityki transportowej

Szanowny Panie Redaktorze, temat Ostatniego Pokolenia jest poza kompetencjami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Z wyrazami szacu...

12 Dec 2024 | Komentarze comments| Read more

Sprawa likwidacji kolei podmiejskiej w Zielonej Górze- głos ekonomisty

Dlaczego likwidacja śródmiejskiego odcinka sieci kolejowej może wygenerować do 300 mln strat? Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny Ziel...

19 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z portem lotniczym w Koszalinie?

Port lotniczy Radom ponad rok temu pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do G...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Polski absurd ekonomiczny- likwidacja lokalnych lotnisk pasażerskich. Biedne regiony tracą przez to rocznie ok. 130 mln PLN dochodów z turystyki

Fot. Zdjęcia likwidowanego lotniska w Legnicy W Polsce zlikwidowano większość portów lotniczych. Powtarzanym w mediach tabloidowych ...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more
ekologia

Bezpieczeństwo rowerzystów w krajach rozwijających się

W polskich miastach nie ma dróg rowerowych, mimo że przy odrobinie dobrej woli możnaby je wyznaczyć choćby na chodnikach. Wzdłuż polsk...

20 Sep 2012 | Komentarze comments| Read more
lotniska powojskowe

Propozycja Redakcji: Kolej do Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost

Schemat połączenia:WprowadzeniePort lotniczy w Babimoście koło Zielonej Góry, podobnie jak wiele innych portów lotniczych na świecie, stoi ...

31 Mar 2024 | Read more
transport autobusowy

W Polsce transport publiczny upada

Transport publiczny ma to do siebie, iż musi zostać zorganizowany i nie zorganizuje się sam z siebie. W krajach cywilizacji Zachodu normal...

28 Feb 2016 | Read more
urban sprawl

O polskich miastach doby suburbanizacji

Suburbanizacja, często nazywana opuchnięciem miast, urbanizacją rozlewającą się albo urban sprawl to proces rozlewania się miast w wi...

09 Apr 2017 | Read more
porty morskie

Czy z Gdańska do Kłajpedy mogłyby kursować promy?

Czy z Gdańska promy morskie mogłyby kursowac w relacji do Kłajpedy? Swego czasu zaproponowałem takie połączenie. Nie otrzymałem nigdy...

18 Apr 2017 | Read more
PKP

Bałagan na szynach, miliardy w błoto. PKP wiecznie żywe

Rząd opowiada historie z gatunku finansowego science-fiction na temat planów budowy sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Tymczasem d...

22 Jul 2010 | Read more
demonopolizacja rynku

Czy w Polsce koleje miejskie mogą ożyć?

W Polsce istnieje wielka szansa na wprowadzenie nowoczesnego systemu miejskiego transportu szynowego typu S-bahn znanego podróżującym do ...

04 May 2017 | Read more
deregulacja

Propozycje reform w dziedzinie transportu

Wybory parlamentarne w Polsce to festiwal rozczarowań. Dla wielu prowincjonalnych polityków program polityczny nie ma znaczenia, oni- w pr...

03 Mar 2016 | Read more
koleje w Wielkiej Brytanii

Tanie linie kolejowe - ich historia w Wielkiej Brytanii

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#V...

20 Sep 2012 | Read more

dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Protesty przeciwko likwidacji linii kolejowych

Przeciwko likwidacji linii kolejowych

Dodane przez:  / 06 października 2015 / Ilość komentarzy: 0

Kowary

W czerwcu bieżącego roku PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały lokalne samorządy na Dolnym Śląsku o zamiarze likwidacji ok. 100 km linii kolejowych w przypadku braku zainteresowania w związku z wznowieniem na nich ruchu pociągów. Wśród nich znalazła się m.in. linia nr 308 (Jelenia Góra – Mysłakowice – Kowary – Kamienna Góra) oraz linia nr 340 (Mysłakowice – Karpacz), które przebiegają przez region mocno rozwinięty pod względem turystyki.

Obecnie niezmotoryzowani turyści i mieszkańcy regionu, wysiadając z pociągu na stacji w Jeleniej Górze, praktycznie nie mają możliwości bezpośredniej podróży do Karpacza czy Kowar. Spod dworca PKP nie odjeżdżają autobusy PKS do tych miejscowości, a dworzec autobusowy jest oddalony od kolejowego o ponad 2 km. Na dodatek w jego pobliżu nie ma nawet okrojonej informacji turystycznej. Jedyna opcja to bus, którego znalezienie również wymaga umiejętności poszukiwawczych lub… skorzystanie z taksówki za kwotę nawet 100 zł. Zwracamy uwagę, że obie miejscowości są oddalone o zaledwie 15 km od Jeleniej Góry.

W dobie ogromnych dolnośląskich inwestycji kolejowych dotyczących zarówno infrastruktury (np. modernizacja linii kolejowej nr 274 Wrocław – Jelenia Góra, na którą wydano ponad 400 mln zł), jak i taboru (np. zakup nowoczesnych pociągów Impuls firmy Newag przez Koleje Dolnośląskie S.A.), a także w związku z zapowiedzią kursów słynnego Pendolino na trasie Jelenia Góra – Warszawa samorządy za namową lokalnej Grupy Inicjatywnej „Kolej Karkonoska" wstępnie wyraziły sprzeciw wobec zamiaru likwidacji tych linii kolejowych. W obecnej sytuacji linie kolejowe, na których ruch pociągów został zwieszony ponad 15 lat temu nadają się do wyremontowania, a nie do likwidacji (!).

Dolny Śląsk

Ich rewitalizacja faktycznie nie była sensowna przed remontem linii nr 274, gdy rozkładowy czas przejazdu pociągu relacji Wrocław – Jelenia Góra wynosił nawet 3 godz. 40 min. Oprócz tego tabor kolejowy nie zmieniał się przez lata, aż do czasu inwestycji w pociągi Impuls firmy Newag, szynobusy bydgoskiej Pesy czy nawet spektakularne Pendolino. Po dokonaniu remontu obecnie najkrótszy rozkładowy czas przejazdu na ww. relacji wynosi 2 godz. 18 min. Obecnie prowadzone są jeszcze inne prace na tej linii, które ograniczają prędkość pociągów. W trakcie remontu są również perony na stacji Jelenia Góra. Wszystkie te działania docelowo doprowadzą do tego, że podróż koleją z Wrocławia do Jeleniej Góry będzie trwała mniej niż 2 godziny, czyli będzie krótsza niż czas przejazdu autobusu na tej trasie. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na medialne zapowiedzi jednego kursu Pendolino z Jeleniej Góry do Warszawy już od grudnia 2015 roku.

W związku z wyżej wymienionymi problemami oraz działaniami na sieci dolnośląskich linii kolejowych Grupa Inicjatywna (składająca się już z kilkunastu osób) pod przewodnictwem dwóch osób – radnego Miasta Karpacz Andrzeja Olszewskiego oraz pasjonata kolejnictwa – Jacka Chorągwickiego z Mysłakowic – podjęła wszelkie starania w celu nagłośnienia sprawy i zwrócenia uwagi na problem skomunikowania Karpacza, Kowar i Mysłakowic z Jelenią Górą. W tym celu przy współpracy z radnym Jeleniej Góry Oliwerem Kubickim i szefem Dolnośląskiego Komitetu Obrony Linii Kolejowych Grzegorzem Olesiem została ogłoszona zbiórka podpisów pod petycją przeciwko likwidacji linii kolejowych. Podczas tej akcji zebrano już kilka tysięcy podpisów (dokładna liczba będzie znana na początku października).

Ponadto „Kolej Karkonoska" zorganizowała szereg imprez kolejowych zrzeszających miłośników kolei, które odbyły się m.in. w Karpaczu, Krzeszowie, Mysłakowicach i Kowarach. W tej ostatniej miejscowości 29.08.2015 roku – przy dużym wsparciu władz miasta – został zorganizowany festyn kolejowy z okazji zakończenia wakacji. W Kowarach poparcie tych wszystkich oddolnych działań wykazały nie tylko lokalne samorządy (Miasto Karpacz, Miasto Kowary, Gmina Mysłakowice, Gmina Podgórzyn, Miasto Kamienna Góra, Miasto Jelenia Góra), ale także szereg podmiotów związanych z promocją kolejnictwa (m.in. Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku z Jaworzyny Śląskiej, Kolejkowo czy Krzywińska Kolej Drezynowa), promocją regionu (m.in. Muzeum Zabawek ze zbiorów Henryka Tomaszewskiego, Muzeum Sportu i Turystyki, Western City, Klocki z Charakterem, Karpaczówka, lokalni twórcy) i darczyńcy.

Kowary

„Kolej Karkonoska", w celu przygotowania „Weekendu drezynowego na 3 Stacje w Karkonoszach: Karpacz, Kowary, Mysłakowice", dzięki lokalnym młodym wolontariuszom wysprzątała wszystkie stacje. Porządki polegały nie tylko na zbieraniu śmieci (ze stacji Mysłakowice zostały wywiezione dwa pełne samochody), ale także na zamalowaniu szpetnego graffiti na stacji Kowary, wysprzątaniu jej z fekaliów, wymianie tablicy stacyjnej na nową (dar od firmy Znaki.pl), wykoszeniu traw czy wręcz odkopaniu spod warstwy ziemi połowy peronu. Dodatkowo na kowarskiej stacji jedna ze ścian została zagruntowana i w trakcie imprezy przyozdobiona efektownym muralem kolejowym, który został namalowany farbami od firmy Maestro z Wrocławia przez Emila Gosia z Wrocławia.

W najbliższym czasie „Kolej Karkonoska" wraz ze Związkiem Gmin Karkonoskich ma zamierza zorganizować sympozjum kolejowe z udziałem samorządowców w celu powzięcia dalszych działań administracyjnych, kontynuujących wyrażony na początku lipca sprzeciw odnośnie likwidacji linii kolejowych 308 i 340.

Wierzymy głęboko, że oddolna inicjatywa przyniesie wymierny skutek i samorządowcy w końcu przejrzą na oczy oraz dogadają się w kwestii wspólnej rewitalizacji tych linii. Patrząc na ostatnie możliwości finansowania unijnego tych inwestycji komunikacyjnych, trzeba powiedzieć wprost: jeśli teraz nie uda się tego zrobić, to nie zrobi się już tego nigdy, a kolejne pokolenia nas za to rozliczą


--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
+442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 10:39. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Protesty przeciwko likwidacji linii kolejowych

Prześlij komentarz

Photo Gallery

Designed by Solaranlagen | with the help of Bed In A Bag and Lawyers