dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

O końcu Juliusza Engelhardta

Minister-monopol odchodzi

Dzwoni mi w uszach wypowiedź Karola Trammera dla Krytyki Politycznej. Publicysta stwierdził że były wiceminister transportu był w istocie lobbystą Grupy PKP w randze wiceministra. Niezgodzić z tą opinia jest się trudno. Pan Engelhardt wręcz pochodził z Grupy PKP, był jednym z byłych dyrektorów państwowego czebolu. Jego polityka była odrodzeniem się stosunków komunistycznych, wielką wańką-wstańką gospodarki planowej. Przetargi? Otwarcie rynku? Nic z tych rzeczy. Samorządom przekazano koleje regionalne jako jeden kloc, bez odpowiedniego finansowania, jednocześnie sprytnym zabiegiem prawnym zwalniając je z unijnego obowiązku rozpisywania przetargów. Od razu było wiadome że przy tak rozdrobnionym akcjonariacie nie sposób jest zarządzać taką spółką. Jeśli tworzono takie spółki samorządowe na zachodzie Europy, to często miały one w ofercie jedynie kilka, góra kilkanaście relacji. Swoją strukturą i wielkością przypominały regionalne przedsiębiorstwa autobusowe, taki miały też zasięg.

Postkomunista jednakże wypiął się na tych którzy wołali o bardziej zdywersyfikowany rynek kolejowy. Brutalnie zmonopolizował wszystkie pociągi dalekobieżne- przedtem sektor ten był podzielony między dwie spółki, po demonopolizacji, mimo protestów- całość usług dalekobieżnych świadczył jeden rządowy podmiot. Monopolizacja rynku była wielkim sukcesem ministra-monopolu, ale też wielką stratą dla dobrobytu pasażerów.

Kolejnym sukcesem ministra-monopolu było powstrzymywanie rodzącej się konkurencji na torach. Nie wiem, czy postulowany przez niego kaganiec da konkurencji przewoźników wreszcie uchwalono. Szczerze mówiąc, jakoś mało mnie to pasjonuje. Oto przewoźnicy mieli się porozumiewać jeśli chcieliby uruchomić konkurujące usługi. Dziwne że w wielu krajach tych porozumień nie trzeba. W Wielkiej Brytanii pasażer sam potrafi, bez niczyjej pomocy wybrać, czy woli wolniejszy pociąg za 30 PLN z biletem sprzedawanym w Internecie, czy ekspres za 800 PLN z czasem przejazdu jak samolotem i biletem czekającym w kasie.

Nie wszystko się ministrowi- lobbyście udało, więc dzięki trendom wolnorynkowym cena za odcinek Gliwice- Warszawa spadła podobno ze 120 PLN do około 40 PLN. Pasażerowie mogli nagle podróżować znacznie taniej taborem tańszym w eksploatacji, choć w dużo gorszych warunkach. Konkurencja na rynku kosztowała rządowego przewoźnika około 40- 50 mln strat dodatkowo. I tak zresztą rządowe czebole którymi niemalże ręcznie sterował wyrwany z minionego reżimu polityk, zaczęły generować setki mln PLN strat. Niereformowalne, ze znanymi od dekad przerostami zatrudnienia, były wyciągane z trumny, przejadały swój majątek, żyjąc z konsumpcji tego co zgromadziły w przeszłości.

Okres rządów ministra-monopolu był jednym z najczarniejszych okresów polskiej kolei. Nigdy wcześniej ktoś zajmując tą pozycję, nie skrywając wcale swoich interesów gospodarczych, tak jawnie i otwarcie nie prowadził lobbingu. Minister Engelhardt pokazał że można. Że można, zamiast dla obywateli, pracować dla swoich dawnych kolegów. Że interes konkretnej grupy gospodarczej można przedstawiać jako interes ogółu, że można nawet swoim kolegom przyznać umowę na 2,8 miliarda złotych bez żadnego przetargu. Albo zlecać w niejasny sposób kontrakty spółce brata prezesa PKP. Zaś konkurencji można odmówić wjazdu na tory, a nawet zabrać zagranicznemu przewoźnikowi już raz udzielone dopuszczenie jego taboru, gdy zechce wygrać przetarg z rządowym czebolem. Minister Engelhardt był bardziej ministrem gospodarczej mafii etatystów, bo tak wyglądały te przypominające Rosję putinowską praktyki gospodarcze. Rekonkwista minionego ustroju.

A. Fularz


--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 10:53. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for O końcu Juliusza Engelhardta

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery