Co z koleją aglomeracyjną z Nowego Targu do Zakopanego?
Kolej aglomeracyjna Zakopane - Nowy Targ ma kluczowe znaczenie dla rozwiązania problemów komunikacyjnych Zakopanego. W celu zdiagnozowania problemów Miasto przeprowadziło badania ruchu, z których wynika, że kolej aglomeracyjna może stać się realną alternatywą dla ruchu samochodowego. Dzisiaj większa część podróży na trasie Zakopane-Nowy Targ odbywa się z wykorzystaniem samochodów osobowych. Są to podróże w obu kierunkach, których celem jest dojazd do pracy, szkół, urzędów. W efekcie uruchomienia kolei aglomeracyjnej spodziewane jest znaczne zmniejszenie ruchu samochodowego na Zakopiance.
Aby osiągnąć odpowiednio wysoki poziom zainteresowania korzystaniem z kolei przez mieszkańców należy zadbać o różnorodne czynniki, w tym:
- dopasowanie rozkładów jazdy do zapotrzebowania, przede wszystkim w szczycie porannym i popołudniowym
- skoordynowanie kolei z komunikacją miejską - przede wszystkim w Zakopanem i Nowym Targu
- stworzenie systemu opłat łączonych (wspólny bilet) dla kolei i komunikacji miejskiej
- stworzenie infrastruktury parkingowej - Park&Ride
- zagęszczenie przystanków.
Uruchomienie kolei aglomeracyjnej leży w gestii Marszałka Województwa Małopolskiego. W projekt, obok województwa, zaangażowane są Zakopane, Nowy Targ oraz gminy: Poronin, Biały Dunajec i Szaflary. Obecnie trwają prace nad zorganizowaniem i zintegrowaniem tego systemu transportu.
Miasto Zakopane podjęło szereg działań przyczyniających się do rozwiązania problemów komunikacyjnych, takich jak: kompleksowe badania ruchu, opracowanie Planu Zrównoważonego Rozwoju Transportu Zbiorowego, czy opracowanie Studium Komunikacyjnego.
Zaawansowane są działania Miasta w celu utworzenia Centrum Komunikacyjnego na dworcu PKP. 9 października tego roku Prezes Zarządu PKP S.A. Krzysztof Mamiński i Burmistrz Zakopanego Leszek Dorula podpisali porozumienie, w myśl którego Polskie Koleje Państwowe przekazują na rzecz Miasta dworzec kolejowy wraz z przyległym placem. Pozwala ono na realizację strategicznej inwestycji, jaką jest Centrum Komunikacyjne integrujące wszystkie środki komunikacji. Posiadamy już wymagane pozwolenia na modernizację zabytkowych budynków dworca, przyznane zostały także pierwsze środki finansowe z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego. Oczekujemy na rozstrzygnięcia kolejnych wniosków. To przedsięwzięcie wraz z realizowanymi inwestycjami kolejowymi i cały czas rozwijaną komunikacją miejską pozwoli na zmniejszenie ruchu kołowego w Zakopanem i całym regionie.
Z poważaniem,
Agata Pacelt-Mikler
Biuro ds. Kontaktów z Mediami/
Współpraca z miastami partnerskimi
Urząd Miasta Zakopane
ul. Kościuszki 13
Szanowny Panie Redaktorze,
koncepcja szynobusów, kursujących z dużą częstotliwością pomiędzy Nowym Targiem a Zakopanem, spotyka się z pozytywnym odzewem nie tylko władz Zakopanego, ale również pozostałych samorządów leżących wzdłuż tej linii.
Modernizacja tego odcinka ma być elementem większej inwestycji, która doprowadzić ma do tego, aby podróż pociągiem pomiędzy Krakowem a Zakopanem trwała 2 godziny 10 minut. Na niektórych odcinkach (Kraków Płaszów i Sucha Beskidzka) prace już trwają. Na odcinku Nowy Targ – Zakopane PLK prowadzi prace koncepcyjne, dotyczące modernizacji linii kolejowej. Są one konsultowane z przedstawicielami podhalańskich samorządów, które są zainteresowane możliwie szybkim przeprowadzeniem niezbędnych prac.
Sprawnie zorganizowany, nowoczesny transport kolejowy może być doskonałą alternatywą dla zatłoczonej „Zakopianki". Ponadto projekt ten zyskuje na znaczeniu ze względów ekologicznych. Mógłby on bowiem zmniejszyć liczbę samochodów wjeżdżających do Zakopanego, a tym samym usprawnić ruch na terenie miasta oraz przyczynić się do poprawy jakości powietrza w Kotlinie Zakopiańskiej.
Z poważaniem
Szymon Zatorski
Adam
Witam!
Szanowny Panie, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą prace studialne dla linii kolejowych nr 97, 98, 99 – odcinki Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane oraz dla linii kolejowej nr 94 na odcinku Kraków Płaszów – Skawina – Oświęcim. Jednakże prace studialne znajdują się (zgodnie z harmonogramem) na wczesnym etapie zaawansowania.
W związku z tym nie jest obecnie możliwe wskazanie zakresu rzeczowego ewentualnych robót budowlanych, ani terminów ich realizacji.
Pozdrawiam,
Dorota Szalacha
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Szanowny Panie Redaktorze,
koncepcja szynobusów, kursujących z dużą częstotliwością pomiędzy Nowym Targiem a Zakopanem, spotyka się z pozytywnym odzewem nie tylko władz Zakopanego, ale również pozostałych samorządów leżących wzdłuż tej linii.
Modernizacja tego odcinka ma być elementem większej inwestycji, która doprowadzić ma do tego, aby podróż pociągiem pomiędzy Krakowem a Zakopanem trwała 2 godziny 10 minut. Na niektórych odcinkach (Kraków Płaszów i Sucha Beskidzka) prace już trwają. Na odcinku Nowy Targ – Zakopane PLK prowadzi prace koncepcyjne, dotyczące modernizacji linii kolejowej. Są one konsultowane z przedstawicielami podhalańskich samorządów, które są zainteresowane możliwie szybkim przeprowadzeniem niezbędnych prac.
Sprawnie zorganizowany, nowoczesny transport kolejowy może być doskonałą alternatywą dla zatłoczonej „Zakopianki". Ponadto projekt ten zyskuje na znaczeniu ze względów ekologicznych. Mógłby on bowiem zmniejszyć liczbę samochodów wjeżdżających do Zakopanego, a tym samym usprawnić ruch na terenie miasta oraz przyczynić się do poprawy jakości powietrza w Kotlinie Zakopiańskiej.
Z poważaniem
Szymon Zatorski
Szymon Zatorski
rzecznik prasowy
Urząd Miasta Zakopane
ul. Kościuszki 13
34-500 Zakopane
Pytanie prasowe komunikacja do Morskiego Oka
Ministerstwo kolei udzieliło inżynierowi Waleryanowi Dzieślewskiemu we Lwowie na przeciąg jednego roku zezwolenia na podjęcie robót przedwstępnych technicznych dla budowy kolei niższego rzędu od stacyi kolejowej Poronin albo Zakopane wzdłuż potoku Poronin i rzeki Białki do Morskiego Oka z odgałęzianiem do Krzyżnego.
Ilustrowany kuryer codzienny, 27-05-1914
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.