Petycja do Ministra Infrastruktury o tanie koleje dużych prędkości
P e t y c j a
Do Ministra Infrastruktury
Drogi Panie,
Wnoszę o rewolucję w dziedzinie kolei dużych prędkości w Polsce poprzez podzielenie spółki PKP Intercity wzorem podziału spółki SNCF we Francji czy spółki Thalys.
Wydzielenie polegałoby na wydzieleniu z PKP Intercity podmiotu - spółki zależnej mającej konkurować z tanimi liniami lotniczymi czy tanimi liniami autobusów. W Polsce monopol PKP w mojej ocenie całkowicie przegrywa na tym rynku. Ludność generalnie porzuciła kolej na rzecz samochodów, blablacar, tanich linii lotniczych czy autobusowych.
Wnoszę o podzielenie - przymusowe- PKP Intercity i wydzielenie spółki która będzie miała działać w formule biznesowej tanich linii kolejowych dużych prędkości. Wzorem mogą być modele biznesowe stosowane przez marki Ouigo oraz Izy na zachodzie Europy -we Francji i Belgii. por.
We Francji ten model powstał już 5 lat temu i dojrzał, por. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ouigo
Zaletą marki Ouigo jest dużo bardziej intensywne wykorzystanie zasobów np. Ouigo o wiele lepiej wykorzystuje tabor niż koleje Sncf- skład pociągu dużych prędkości w Ouigo spędza dziennie 13 godzin w trasie zamiast tylko 7 godzin jak w monopolu Sncf. Pracowników wykorzystuje się dużo mniej i dużo bardziej intensywnie. W składach upchnięto więcej miejsc i zrezygnowano z wagonów barowych. Bilety sprzedaje się tylko online lub przez agentów. I tylko do 4 godz przed odjazdem.
W Polsce kolej dużych prędkości jest- nie wiem czemu- traktowana przez państwowy monopol kolejowy jako produkt luksusowy i marka premium. Proponuję aby to bezwzględnie rozbić. Konieczna jest demokratyzacja kolei dużych prędkości.
Wprowadzenie radykalnej zmiany polega na podziale monopolu Pkp Intercity i wydzieleniu części taboru dużych prędkości- składów Pendolino- do nowej spółki tanich kolei dużych prędkości. Proponuję aby nowy podmiot miał w dyspozycji 3/4 albo połowę taboru Pendolino. W skladach upchniętoby więcej miejsc siedzących. Zrezygnowanoby z wagonów barowych. Pracowników wykorzywanoby tak intensywnie jak w tanich liniach lotniczych czy tanich liniach kolejowych Izy czy Ouigo.
Proponuję dla nowego operatora kdp relacje Warszawa-Katowice i miasta GOP poprzez centralną magistralę kolejową oraz Warszawa- Kraków przez CMK. Pociągi muszą w maksymalnym stopniu wykorzystywać tańsze dworce kolejowe- np. Warszawa Gdańska zamiast Centralna czy Kraków Płaszów zamiast Kraków Główny. We Francji takie dworce są tańsze dla przewoźnika niż główne dworce kolei- niczym tańsze lotniska dla tanich linii lotniczych. W Polsce- jeśli te dworce nie są tańsze to należy zmodyfikować cenniki zarządców dworców kolei.
Reasumując- wnoszę o wprowadzenie na polskim rynku modelu biznesowego tanich linii kolejowych dużych prędkości. Wnoszę aby ze względu monopolu jaki panuje na tym rynku- dokonać przymusowego jego podziału.
Pozdrawiam
Adam Fularz
Linki
https://www.izy.com/fr/homepage
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.