Agencja prasowa zbiera odpowiedzi na propozycję ekonomisty transportu dot. odbudowy zlikwidowanych polskich lotnisk
Prosimy o przesłanie odpowiedzi Państwa organizacji na poniższą propozycję ekonomisty transportu dot. odbudowy portów lotniczych ongiś istniejących w Polsce. W przeszłości działały one gospodarczo i zamknięto je, często zupełnie bezmyślnie, w czasach kryzysów gospodarczych.
Szanowni Państwo,
Składam propozycję programu narodowej sieci lotnisk pasażerskich. Uważam że obecnie jest ich zbyt mało. Proszę o odpowiedź na niniejszą propozycję.
---
Polska potrzebuje narodowej strategii rozwoju portów lotniczych. Obecne dokumenty są mocno przestarzałe i nie nadążają za szybkim rozwojem tego rynku.
--
W Hiszpanii i we Francji działa ok. 50 pasażerskich portów lotniczych. Szczególnie Hiszpania w ostatnich latach znacząco zwiększyła liczbę lotnisk pasażerskich. Polska jest krajem o podobnej powierzchni, i powinien w tym kraju powstać ambitny program rządowy mający na celu odtworzenie zlikwidowanych portów lotniczych i budowę nowych.
Problemem Polski jest przede wszystkim likwidacja portów pasażerskich. W Polsce zlikwidowano nieco ponad połowę z nich.
Polska jest jedynym krajem na świecie, gdzie doszło do likwidacji portów lotniczych na taką skalę jak to ma miejsce obecnie. Zlikwidowano porty w Krzywej koło Bolesławca, w Szprotawie- Wiechlicach, w Zaganiu- Tomaszowie, w Legnicy, w Jeleniej Górze, w Nysie, w Gliwicach, w Katowicach- Muchowcu, w Częstochowie- Rudnikach, etc.etc.
Pora wybiła dla planów połączenia lotnisk sieciami KDP, kolei dużych prędkości. Swoje kolejowe airport linki powinny otrzymać porty lotnicze we Wrocławiu, Zielonej Górze, Radomiu, Rzeszowie, Białymstoku, Słupsku, Koszalinie, Kołobrzegu, Szczecinku, Gdyni- Kosakowie, Orencie, Malborku, Mielcu, Krośnie, Pile, Toruniu, Poznaniu, Bydgoszczy, Łasku, Łodzi, Łęczycy, Tomaszowie Mazowieckim, Sochaczewie, Mińsku Mazowieckim, Białej Podlaskiej, Suwałkach, Rostkach lub Pisanicy koło Ełku, Legnicy, Krzywej koło Bolesławca, Jeleniej Górze, Gubinie- Drewitz, Świnoujściu- Heringsdorf, Lęborku, Opolu- Kamieniu Śląskim, Częstochowie- Rudnikach, Piotrkowie Trybunalskim, Zamościu, Żaganiu, Lubinie.
Wszystkie te powyższe porty lotnicze możnaby naprawić w oparciu o model portu lotniczego z połączeniem kolejowym.
Port lotniczy Poznań- Bednary i Nowy Tomyśl- Kąkolewo mógłby ruszyć z połączeniem autobusowym. Port lotniczy w Arłamowie koło Przemyśla możnaby uruchomić z dowozem już odprawionych pasażerów z Przemyśla, lub z połączeniem autobusowym i odprawą w pobliskim hotelu.
We Wrocławiu, Zielonej Górze, Radomiu, Rzeszowie, Łodzi, Bydgoszczy, Świnoujściu- Heringsdorf, Poznaniu, zbudowanoby połączenia kolejowe do terminali pasażerskich tych portów lotniczych, wykorzystując istniejące bocznice kolejowe.
Porty lotnicze w polskich regionach byłyby odbudowane wraz z połączeniami kolejowymi do tychże portów lotniczych: w Białymstoku- Krywlanach, Słupsku- Redzikowie, Koszalinie- Zegrzu Pomorskim, Kołobrzegu- Bagiczu, Szczecinku- Wilczych Laskacj, Gdyni- Kosakowie, Ornecie między Olsztynem a Elblągiem, Malborku, Mielcu, Krośnie, Pile, Toruniu, Łasku, Łęczycy, Tomaszowie Mazowieckim, Sochaczewie, Mińsku Mazowieckim, Białej Podlaskiej, Suwałkach, Rostkach lub Pisanicy koło Ełku, Legnicy, Krzywej koło Bolesławca, Jeleniej Górze, Gubinie- Drewitz, Lęborku, Opolu- Kamieniu Śląskim, Częstochowie- Rudnikach, Piotrkowie Trybunalskim, Zamościu, Żaganiu, Lubinie.
Port lotniczy Poznań- Bednary i Nowy Tomyśl- Kąkolewo to dwa lokalne porty koło Poznania, które także mogłyby zostać uruchomione.
Adam Fularz
Pytanie, czy powstanie Krajowy Program Lotniskowy- na wzór programu kolejowego?
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
Pytanie, czy powstanie Krajowy Program Lotniskowy- na wzór programu kolejowego?
Pytanie o politykę partii rządzącej w zakresie zlikwidowanych portów lotniczych
do Ministra Infrastruktury i Budownictwa
Szanowni Państwo,
Czy nowy rząd w Polsce nie uważa za stosowane wysłuchać mojego głosu zamieszczonego w czasopiśmie Rzeczypospolita i zmienić- niesamowicie okrutnej polityki nie- finansowania rozwoju lotnisk lokalnych - polityki wadliwej z punktu widzenia nowoczesnego ekonomisty wolnorynkowego wierzącego w celowość wspierania finansowego gałęzi przemysłu typu infant industries, którą w szczególności są lokalne lotniska?
Czy w tym kontekście nie powinien powstać Krajowy Program Lotniskowy, na wzór Krajowego Programu Kolejowego? Lotniskom w Bieszczadach, na Podlasiu czy w innych regionach kraju- pozbawionych lotnisk- bardzo niewiele brakuje by móc obsługiwać loty pasażerskie. Straszą nieużywane, zrujnowane terminale na Podlasiu, w Białej Podlaskiej, zaś w Bieszczadach port w Krajnej/ Arłamowie koło Przemyśla już nie obsługuje lotów pasażerskich, choć kiedyś lokalne lotnisko było źródłem niemal całości ruchu turystycznego w pobliskim Hotelu Arłamów. Dziś kurort ten niemalże upadł, i nigdy już nie osiągnął dawnej światowej renomy. Pasażerów na samoloty odprawiano wprost z hotelu. Warto wrócić być może do tych sprawdzonych rozwiązań? Co myśli o takich pomysłach MIB?
Jaką politykę ma obecny rząd w sprawie zlikwidowanych portów lotniczych? Dla lokalnych wydań prasowych często opisujemy problemy lokalnych polityków nie mogących doprowadzić do odbudowy portów lotniczych w Polsce.
Czy rząd planuje jakąś specjalną strategię odbudowy portów lotniczych w mniejszych miastach kraju? Czy nie powinien powstać Krajowy Program Lotniskowy uwzględniający odbudowę portów lotniczych w kilkudziesięciu lokalizacjach gdzie kiedyś one istniały i utrzymywały się gospodarczo? Jako ekonomiści widzimy szanse na powrót do trendu rozwoju lotnictwa na prowincji, oczywiście w mniejszej skali. W wielu krajach do takich lotów dopłaca się subsydia. W Polsce subsydiowana jest jedynie trasa lotnicza do 4-rotysięcznego Babimostu, odległego o ponad godzinę jazdy autobusem podmiejskim od Zielonej Góry.
Port lotniczy Zielona GóraFOTO: FB portu lotniczego Zielona Góra
Lista zlikwidowanych pasażerskich portów lotniczych jest zadziwiająco długa. Ogromna liczba miast miała ongiś pasażerskie porty lotnicze. Te często istnieją, ale są niedostosowane do obsługi ruchu lotniczego, choćby na tak skromną skalę jak w Radomiu.
Od czasów II wojny światowej zlikwidowano więcej portów, niż ich obecnie istnieje. Zlikwidowano następujące porty lotnicze:
Port lotniczy Jelenia Góra
Połączenia przed II wojną światową do: Gliwic, Berlina, Wrocławia, Cottbus.
Port lotniczy Gliwice
Połączednia przed II wojną światową do Wrocławia, Berlina, Paryża, Istambułu, Szczecina, Brna, Budapesztu.
Port lotniczy Katowice Muchowiec (Katowice- Centrum)
Połączenia do Brna, Wiednia, Warszawy (od 2 stycznia 1929)- przed II wojną swiatową.
Port Lotniczy Elbląg
Połączenia lotnicze przed II wojną światową do Gdańska, Berlina, Królewca, Olsztyna
Port lotniczy Olsztyn Dajtki (Olsztyn- Centrum)
Połączenia lotnicze przed II wojną światową do Gdańska, Berlina. Po II wojnie światowej do Bydgoszczy i Warszawy.
Port Lotniczy Słupsk
Połączenia lotnicze do Berlina, Gdańska, Królewca, Szczecina przed II wojną światową, po drugiej wojnie światowej, od 1975 roku- loty do Warszawy, Katowic, Wrocławia. Loty do Warszawy działały z przerwami do lat 90-tych.
Port lotniczy Szymany- Mazury
Obsługiwał od 1998 roku loty do Warszawy i miast w Niemczech. Jako jedyny port lotniczy z powyższej listy ma zostać reaktywowany- już wznowiono część dawniej obsługiwanych kierunków, ale nadal nie powróciły loty sezonowe do miast niemieckich które port obsługiwał w latach 90-tych.
Port lotniczy Gubin
Połączenia przed II wojną światową do Szczecina.
Port lotniczy Gdynia
Od kwietnia 1936 połączenia lotnicze do Warszawy. Obecnie w rozbiórce i likwidacji.
Port lotniczy Nysa
Połączenia do Gliwic i Jeleniej Góry przed II wojną światową
Port lotniczy Malbork
Połączenia do Gdańska, Berlina przed II wojną światową
Port Lotniczy Opole
Port obecnie nieczynny, planowano jego reaktywację jako portu pasażerskiego.
Port lotniczy Piła
Port lotniczy powstal w 1913 roku. Brak danych n/t kierunków lotów. Planowano jego reaktywację.
Port lotniczy Koszalin
Działał jako pasażerski port lotniczy od 1965 r. W 1979 obsłużyło 85 853 pasażerów, a w latach 1986-1991 średnio 50-55 tys. pasażerów. Port lotniczy zamknięto w 1991 roku.
Port lotniczy Świnoujście
Przed II wojną światową połączenia do Szczecina, pradopodobnie także Berlina. Obecnie port lotniczy znajduje się po niemieckiej stronie granicy i działa sezonowo. Nie obsługuje lotów do Polski. W przeszłości obsługiwał loty do Warszawy i miast południa Polski.
Port lotniczy Białystok
30 kwietnia 2015 roku obchodzono w Białymstoku rocznicę 70 lat działalności pasażerskiego portu lotniczego. Port lotniczy już nie działa, pas startowy o wymiarach 1420 na 50 metrów jest już zniszczony.
Lotniczy Port Pasażerski Białystok zaczął działalośc krótko po II wojnie światowej, bo już 30 kwietnia 1945 roku. Linie lotnicze LOT utworzyły oddział białostocki i zaczęły obsługę połączenia do Warszawy kursującego w poniedziałki, środy i poiątki używając samolotów Douglas DC-3. Lot z Warszawy do Białegostoku trwał 50 minut. Bilety były drogie. Połączenia szybko wstrzymano.
"Tuż po wojnie utworzono w Białymstoku Oddział Polskich Linii Lotniczych LOT. 30 kwietnia 1945 r. uruchomiono loty rejsowe. Co tydzień w poniedziałki, środy i piątki lądowały u nas Douglasy DC-3. Lot z Białegostoku do Warszawy trwał 50 minut, a bilet kosztował 400 złotych. Ten interes - jako relikt kapitalizmu - szybko zwinięto."
wg http://epbk.pl/forum/index.php?acti...
opr. A. Fularz
Port lotniczy Jelenia Góra Served flights to: Gliwice, Berlin, Wrocław, Cottbus. Port lotniczy Gliwice Served flights to Wrocław, Berlin, Paris, Istambul, Szczecin, Brno, Budapest. Port lotniczy Katowice Muchowiec (Katowice- Centrum) Flights to Brno, Vienna, Warszawa (since 1929)- closed after 1958. Port Lotniczy Elbląg Flights to Gdańsk, Berlin, Kaliningrad, Olsztyn in the past.Port lotniczy Olsztyn Dajtki (Olsztyn- Centrum) Connections to Gdańsk, Berlin. After WWII flights to Bydgoszcz and Warszawa. Currenlty out of use. Port Lotniczy Słupsk In the past flights to Berlin, Gdańsk, Kaliningrad, Szczecin, since 1975- flights to Warszawa, Katowice, Wrocław. Opened till earlt 90-ties. Port lotniczy Szymany- Mazury Since 1998 offered flights to Warszawa and destinations in Germany. Closed for refurbisment. Port lotniczy Gubin Flights to Szczecin in the past, currently closed. Port lotniczy Gdynia Since April 1936 offered flights to Warszawa. Currently in liquidation. Port lotniczy Nysa Flights to Gliwice and Jelenia Góra prior to WWII Port lotniczy Malbork Flights to Gdańsk, Berlin, currently out of use for passenger traffic Port Lotniczy Opole Currently nt used in passenger traffic. Port lotniczy Piła Created in 1913. Port lotniczy Koszalin Passenger airport since 1965. Closed for passenger service in 1991. Port lotniczy Świnoujście Currently no passenger traffic, airport relocated to Heringsdorf, 10 km from Swinoujscie. Port lotniczy Białystok Flights to Warsaw, defunct since 1945
Airports that served commercial passenger traffic in the past.
--
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Posted by Telewizja Opera
on 15:52.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0