Uruchomiono nową akcję społeczną na rzecz ożywienia wiejskiego portu lotniczego- widmo w maleńkim Nowym Kramsku koło Zielonej Góry
W sieci internet pojawił się profil "Loty z Babimostu za granicę". Reklamowany, zdobył około 300 fanów. Autor, z zawodu specjalista od finansów, nie wiedzieć czemu wybrał od razu opcję "Loty z Babimostu za granicę". Ja bym zaproponował najpierw nazwę portu lotniczego "Naprawmy lotnisko Babimost", bo jest to bez wątpienia najbardziej zepsute lotnisko w Polsce. Nie obsługuje ani ruchu cargo, ponieważ ma zbyt krótki pas startowy, ani ruchu transatlantyckiego. Ma fatalne skomunikowanie kolejowe- istnieje linia kolejowa bezpośrednio do tego portu, jak i drogowe- brakuje połączenia w klasie autostrady do tego portu lotniczego.
Autor jest zupełnie ślepy na fakt, że dziś już takie cuda jak ożywienie portu lotniczego bez znacznych inwestycji- się nie zdarzają. W Meksyku nie ma na przykład niemalże ani jednego liczącego się portu lotniczego z tak krótkim pasem startowym. Większość portów jest gotowa do obsługi rejsów transatlantyckich. Ostatnio do tego celu przystosowano nawet port lotniczy w Rzeszowie, licząc na loty cargo. To samo powinno stać się w Babimoście. W lokalny kosmodrom lotniczy należy włożyć środków, by zaczął on działać.
Autor kasuje nieprzychylne opinie, nie warto ich na tym profilu nawet zamieszczać. Fejsbuk to niecny system edycyjny, więc nawet nie mogę przywołać szczegółów konwersacji z tą osobą, bo ona te wiadomości, mącące jej pewność siebie, usunęła. Osoba ta uparcie podaje niezbyt prawdziwe informacje. Postanowię je skorygować.
Autor kasuje nieprzychylne opinie, nie warto ich na tym profilu nawet zamieszczać. Fejsbuk to niecny system edycyjny, więc nawet nie mogę przywołać szczegółów konwersacji z tą osobą, bo ona te wiadomości, mącące jej pewność siebie, usunęła. Osoba ta uparcie podaje niezbyt prawdziwe informacje. Postanowię je skorygować.
Fakty:
Port lotniczy ma zbyt króki pas startowy, by obsługiwać loty cargo. Rynek pobliskiego Berlina to ogromny rynek zbytu, wchłania tyle lotniczego cargo co cała Rzeczpospolita Polska. Jest więc o co powalczyć.
Port lotniczy ma zbyt króki pas startowy, by obsługiwać loty cargo. Rynek pobliskiego Berlina to ogromny rynek zbytu, wchłania tyle lotniczego cargo co cała Rzeczpospolita Polska. Jest więc o co powalczyć.
Port lotniczy ma zbyt małą poczekalnię by obsługiwać loty transatlantyckie czy dalekiego zasięgu. Należy znacznie powiększyć poczekalnię. Obecna ma tylko 60 miejsc siedzących i zbudowano ją około 40 lat temu, gdy samoloty transatlantyckie nie były jeszcze tak popularne w obsłudze takich aglomeracji jak Berlin.
Port lotniczy nie ma żadnego skomunikowania z siecią kolejową, na dworzec kolejowy w Babimoście czy Zbąszynku nie kursuje żaden autobus pasażerski, choć nawet już obecnie- mógłby. Być może już obecnie pasażerowie mogliby docierać za pomocą kolei z przesiadką na autobus w celu dojazdu na lotnisko, a nic takiego nie działa.
W likwidacji znajduje się linia kolejowa prowadząca do portu lotniczego. Zarosła obecnie drzewami, jest zaniedbana, i ma zostać zlikwidowana fizycznie, a tory sprzedane na złom. Takie informacje można dostać ze źródeł bliskich kancelariom komorniczym które przejęły majątek.
Rozebrane mogą zostać elementy tymczasowych przystanków pasażerskich. Linia kolejowa do portu lotniczego w Zielonej Górze ma znacznie gorszą przyszłość niż podobna nieużywana w ruchu pasażerskim linia do portu lotniczego Babimost.
O założycielu inicjatywy "Loty z Babimostu za granicę"
Notka biograficzna założyciela strony
Michał Zienkiewicz - matematyk finansowy z wykształcenia, z zamiłowania pilot z licencją turystyczną PPL(A). Z racji pracy zawodowej obecnie dzieli czas po równo między Anglię i Zieloną Górę. Konieczność podróżowania do Anglii przez Berlin sprawiła, że bliżej zainteresował się sprawą lotniska w Babimoście, operacyjnie przygotowanego na przyjmowanie samolotów "kodu C", czyli Boeingów 737, Airbusów 320 i podobnych.
Lata spędzone w Anglii nauczyły go, jak działa prawdziwa, "oddolna" demokracja, nazywana czasem "grassroot democracy", przez analogię do korzonków trawy, bez których nie byłoby ogrodu. Wielokrotnie pisał do swojego lokalnego MP (posła do Izby Gmin) w konkretnych sprawach, i zdarzało się, że zbieg wielu podobnych listów od wyborców powodował podjęcie jakichś działań. Prowadząc tę stronę, będzie zachęcał do podobnego postępowania, wierząc, że może ono przynieść realne efekty.
Dotychczasowe osiągnięcia w sprawie Babimostu:
- Wizyta na lotnisku (w tym części "airside") w celu zapoznania się z jego infrastrukturą
- Dwugodzinne spotkanie z panem Maciejem Królem w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego
- Dwugodzinne spotkanie z panem Maciejem Królem w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego
Fakty i mity
Zapraszamy do zastanowienia się i dyskusji, które z poniższych stwierdzeń na temat małego ruchu w Babimoście są prawdziwe, a które nie:
1. Lotnisko w Babimoście jest położone zbyt blisko innych lotnisk, aby się rozwijać.
Naszym zdaniem: MIT. W Europie jest wiele przykładów grup blisko leżących lotnisk, z których każde zaczyna w czymś się specjalizować. Przykład Londynu (Heathrow, Gatwick, Stansted, Luton, City, Southend) lub Warszawy (Okęcie, Modlin, Radom) będzie nieadekwatny z uwagi na skalę, ale weźmy choćby Sztokholm, grupę Florencja-Bologna-Piza, a z własnego podwórka Bydgoszcz z Gdańskiem - czas przejazdu między dwoma ostatnimi to niecałe 2 godziny. Wydaje się, że to, co różnicuje pasażerów pod kątem maksymalnego dojazdu do lotniska, to częstotliwość podróżowania. Do połączenia czarterowego raz na rok dojedziemy i 250 kilometrów, jeśli oferta jest tego warta. W przypadku regularnych dojazdów i wylotów np. służbowych, dojazd powyżej 1.5 godziny robi się dotkliwy. Być może oznacza to, że Babimost powinien wyspecjalizować się w niewielu regularnych połączeniach pasażerskich, uzupełniających (nie powalającą na kolana) ofertę Poznania, i dużej ilości czarterów w sezonach wakacyjnych. Oraz ukraść Berlinowi cały nocny ruch cargo!
2. W sprawie powolnego rozwoju Babimostu ukryte jest drugie dno.
Naszym zdaniem: PRAWDA. Jeśli drugie dno zdefiniujemy tak, że co innego mówi się oficjalnie, a co innego jest faktyczną przyczyną, to istnieją podstawy, aby przypuszczać, że rozwój lotniska hamowany jest między innymi przez nieprzychylnych samorządowców z podregionu gorzowskiego. Jednak jeśli tak jest, to musimy pamiętać, że niczego nie osiągniemy, wytykając się nawzajem palcami. Tylko rzeczowe wyliczenie faktycznych korzyści i spokojne przekonywanie nieprzekonanych może pomóc.
3. Poważną przeszkodą na drodze do rozwoju Babimostu jest brak bezpośredniego dojazdu koleją.
Naszym zdaniem: MIT. Tu już bez wahania można podać przykład lotniska Londyn Luton, które od 12 lat pęka w szwach. Przejazd wahadłowym autobusem ze stacji Luton Airport Parkway trwa jakieś 5 minut, a sam autobus również pęka w szwach. Luton rozwija się dzięki swojemu modelowi biznesu, a nie z uwagi na dojazd. Lotnisko w Gdańsku do niedawna nie miało połączenia kolejowego, a port lotniczy rozwijał się w ogromnym tempie. W Babimoście o wiele pilniejsze są inwestycje w terminal i (w mniejszym stopniu, bo sporo już jest) infrastrukturę operacyjną - oświetlenie pasa i dróg kołowania, pomoce radionawigacyjne itp. Kiedy Ryanair prowadził rozmowy o połączeniach do Londynu, jako pierwszy warunek postawił instalację ILS - systemu radiowego naprowadzania przy lądowaniu - a o jakimkolwiek dojeździe do terminala nie było w ogóle mowy.
4. Lubuskie to zbyt słabo zaludniony region, aby opłacało się stąd uruchamiać regularne połączenia lotnicze.
Naszym zdaniem: MIT. Gęstość zaludnienia to nie wszystko. Ważna jest także zamożność i skłonność do przemieszczania się. Lubuskie leży bardzo blisko Niemiec i wiele osób dojeżdża tam do pracy. W czasie naszych cotygodniowych podróży do Anglii sami spotkaliśmy latających regularnie do: Anglii, Szkocji, Irlandii, Niemiec, Austrii, Holandii i Francji. Aż się prosi, żeby otworzyć firmę air taxi!
5. Niedbała prezentacja lotniska m.in. poprzez stronę internetową, odstrasza potencjalnych przewoźników.
Naszym zdaniem: MIT. Serio, pokażcie nam przewoźnika lotniczego z międzynarodowym certyfikatem AOC, który po informacje operacyjne o nowych lotniskach sięga do ich stron internetowych. Po pierwsze - linia lotnicza tych informacji nawet nie widzi, ponieważ rynek optymalizacji połączeń zdominowany jest przez jedną globalną firmę ASM, która reprezentuje lotniska przed liniami i organizuje konferencje rozkładowe kilka razy do roku. Uwaga - wybieramy się na kolejną, już w kwietniu 2017! Po drugie - firma ASM raczej nie zrobi niczego sama z siebie, bez inicjatywy ze strony lotniska. A zatem - strona spółki lotniskowej, mimo że z błędami, jest całkowicie niegroźna dla sprawy, którą się tutaj zajmujemy.
Ciąg dalszy nastąpi...
Ciąg dalszy nastąpi...
Komentarze internautów których łaskawie jej administrator nie usunął i mu pasowały:
Ilona Ja Bardzo fajnie ujęte i wg mnie lotnisko w Babimoscie ma całkiem niezłe i położenie i zageszczenie ludzi wokół, którzy korzystali by regularnie korzystali z jego uslug.
Kolej? Wcale nie jest konieczna, mając "pod nosem" lotnisko, dojazd na nie to najmni...Ver mais
3 · 24/8 às 8:20
..
Tomasz Elvis Łuczak
Tomasz Elvis Łuczak To ciekawe, generalnie w promieniu 100
Km mieszka ok
1.000.000 ludzi , wiec potencjał mysle jest. Wszystko zależy od promocji i dobrej oferty. Jeśli...Ver mais
Km mieszka ok
1.000.000 ludzi , wiec potencjał mysle jest. Wszystko zależy od promocji i dobrej oferty. Jeśli...Ver mais
1 · 14 h
..
Dawid Norbert
Dawid Norbert Babimost vs Londyn.... Babimost vs Warszawa, kto wymyśla tę bzdury? Chyba pracownicy lotniska z nudów.
8 h
..
Loty z Babimostu za granicę
Loty z Babimostu za granicę Wszystko jest napisane w notce biograficznej założyciela strony. Moja praca nie mogłaby być bardziej odległa od lotnictwa, latam dla przyjemności. A poza tym może Pan konkretniej? Co rozumie Pan przez "vs" w kontekście skomentowanego posta i dlaczego nazywa Pan to bzdurą?
- Otwarcie konta w ASM Global w celu udziału w konferencji Routes Europe 2017 (Belfast, Irlandia Północna, 23-25 kwietnia 2017)
- Otwarcie konta w ASM Global w celu udziału w konferencji Routes Europe 2017 (Belfast, Irlandia Północna, 23-25 kwietnia 2017)
W czasie pobytu w Anglii zawarł znajomość z pilotem pełniącym rolę Chief Training Captain linii Ryanair - nie miało to związku z linią, a z lataniem małymi samolotami, jednak może zaprocentować w przyszłości. Zna także kapitanów i pierwszych oficerów linii Wizzair i PLL "Lot".
Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost jest jedynym regionalnym portem lotniczym w Polsce bez rozkładowego połączenia z zagranicą, a także bez regularnej obecności przewoźników czarterowych. W ostatnich latach, nakładem o wiele większych środków, niż byłyby konieczne w przypadku Babimostu, niemal od zera powstały porty lotnicze w Radomiu, Szymanach i Lublinie. Każdy z tych trzech projektów był na początku poddawany w wątpliwość, lotnisko w Radomiu doczekało się rekordowej ilości memów w internecie, a mimo to z każdego z tych lotnisk można obecnie dolecieć na przykład do Londynu bez konieczności przesiadek.
Lotnisko w Babimoście nie ma tyle szczęścia, co owe trzy lotniska, które je przegoniły w rozwoju. Zlokalizowane w południowej części województwa z dwoma ośrodkami władzy, nie jest zbyt popularne zwłaszcza w północnym podregionie gorzowskim. Rzecz jasna, zawsze trzeba zadawać pytania o sensowność wydawania publicznych pieniędzy, jednak wydaje się, że niechęć do jakichkolwiek wydatków na regionalne lotnisko jest częściowo podsycana przez rywalizację pomiędzy Gorzowem i Zieloną Górą.
Sporo osób wydaje się nie zauważać, że lotnisko w Babimoście nie wymaga wielkich inwestycji, a jego część operacyjna już w tej chwili jest gotowa na przyjęcie samolotu wielkości Boeinga 737 lub Airbusa 320. Nie wymaga nakładów 70, 205 czy ponad 420 milionów złotych, jak odpowiednio porty lootnicze w Radomiu, Szymanach i Lublinie (podawany koszt tego ostatniego różni się w zależności od źródła informacji). Port Lotniczy Zielona Góra tymczasowo obsługiwał loty czarterowe przekierowane z Poznania z powodu remontu pasa startowego w 2015 roku. Całoroczna obsługa samolotów średniej wielkości (jeden przylot i odlot naraz) wymagałaby nieznacznej rozbudowy terminala pasażerskiego.
Z uwagi na to, że jedną z poważniejszych barier na drodze do rozwoju Babimostu wydaje się średnio uzasadniona niechęć mieszkańców województwa (a przez to także ich reprezentantów w samorządzie), zdecydowałem się założyć tę stronę, aby skupić wokół sprawy osoby zainteresowane lotniczym połączeniem Lubuskiego z zachodnią Europą. Docelowo chciałbym zebrać podpisy osób zainteresowanych lotniskiem i przedłożyć listę podpisów w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego.
Na koniec cytat z internetu z opinią jednego z blogerów na temat niepowodzeń lotniska w Babimoście – oceńcie sami, czy trafną:
„Wszelkie plany ożywienia tego portu lotniczego się nie powiodły. Czemu? W mojej opinii zawiodły media. W Polsce nie ma kompetentnych mediów które mogłyby profesjonalnie opisać port lotniczy, i wskazać jak go naprawić. Zamiast tego media kpiły z pracowników portu obługujących po jednym samolocie dziennie na zmianie, pokazywały lokalnych polityków- przerażonych i wymownie przełykających ślinę na samo pytanie o tutejszy port lotniczy, jak gdyby dziennikarze mieli ich zaraz zarżnąć."
Zamiast tego media kpiły z pracowników portu obługujących po jednym samolocie dziennie na zmianie, pokazywały lokalnych polityków- przerażonych i wymownie przełykających ślinę na samo pytanie o tutejszy port lotniczy, jak gdyby dziennikarze mieli ich zaraz zarżnąć."
Gosto Partilhar
.
.
Ordem cronológica
97Tu, Damian Hajduk e 95 outras pessoas
.
17 partilhas
Comentários
Danuta Karwicka-Krawczyk
Danuta Karwicka-Krawczyk Mieszkam na granicy pomiędzy lubskim i wielkopolską jestem zwolenniczką lotniska w Babimoście i bardzo chętnie podpisze taką petycje
2 · 22/8 às 20:30
..
Loty z Babimostu za granicę
Loty z Babimostu za granicę Dziękuję za deklarację. Strona w powijakach i lista/petycja nabiera dopiero kształtu, ale wizytę w Urzędzie Marszałkowskim już jedną złożyłem. Proszę śledzić tę stronę.
22/8 às 21:03
..
Danuta Karwicka-Krawczyk
Danuta Karwicka-Krawczyk Obiecuje że napewno będe śledzić stronkę i trzymam kciuki.
3 · 22/8 às 21:38
..
Krzysztof Cieślikowski
Krzysztof Cieślikowski najdziwniejsze jest to że zamiast rozwijac lokalny rynek a tym samym reklaowac nasz region nikomu na tym nie zależy dramaturgi dodaje fakt że nie daj może sie dobrze rozwinąć i co wtedy....a no wtedy tylko sobie pogratulowac odwagi i mysle nie tak duże...Ver mais
23/8 às 10:24
..
Loty z Babimostu za granicę
Loty z Babimostu za granicę Strona nie przyniesie zmian, ale ludzie mogą. Bez presji każdego, kto polubił stronę, na jego reprezentantów w samorządzie itp., nie ma co marzyć, że Facebook sam coś załatwi. Więcej sugestii i próśb o pomoc już niebawem na naszej stronie.
1 · 23/8 às 10:30
..
Grzegorz Jakubowski
Grzegorz Jakubowski Z lotniskiem jest tak samo ja z budową S3. Wmawiano że ruch będzie znikomy i lobbowano za przebiegiem omijającym w znacznej części Lubuskie . Wielki Brat z Wielkopolski nie pozwoli na rozwój lotniska . Po nieudanej blokadzie budowy S3 są bardziej zdeterminowani do obrony swoich interesów ( np. brak zjazdu z A2 w okolicach Gronowa )
2 · 23/8 às 10:51 · Editado
..
Ver mais 1 resposta
..
Loty z Babimostu za granicę
Loty z Babimostu za granicę Jeśli blokada S3 była nieudana (nie znam sprawy), to nasza w tym głowa, żeby identycznie "wyszło im" z Babimostem, prawda?
3 · 24/8 às 1:18
..
Rafal Gulajew
Rafal Gulajew Jestem za .mieszkam koło GW ale męczą mnie podróże z berlina lub Poznania
2 · 23/8 às 13:22
..
Kamila Konieczyk
Kamila Konieczyk Jestem z Wami Emoji smile:)
24/8 às 9:20
..
Loty z Babimostu za granicę
Loty z Babimostu za granicę Mamy nadzieję, że nie tylko wirtualnie, a np. również wtedy, gdy zorganizujemy spotkanie przed Urzędem Marszałkowskim albo grilla przed terminalem Emoji smile:)
24/8 às 10:32
..
Krzysztof Kwiatek
Krzysztof Kwiatek Niestety to lotnisko dla Gorzowa jest po prostu zbędne ,nie dlatego że są animozje z Zieloną Górą ale dlatego iż Gorzów leży w trójkącie Szczecin,Poznań ,Berlin , Do tych miast (lotnisk) mamy zdecydowanie lepszy dojazd i dzięki większej siatce połączeń...Ver mais
1 · 24/8 às 20:32
..
Loty z Babimostu za granicę
Loty z Babimostu za granicę W poście, który Pan skomentował, nie ma implikacji, czyli tego "bo", o którym Pan pisze. Jest tylko obserwacja, gdzie lotnisko jest bardziej popularne, a gdzie mniej.
24/8 às 23:42
..
Marek Wiśniewski
Marek Wiśniewski Fajnie mieć lotnisko. Tylko, że dla każdego jest ono daleko. I z ZG i GW. A samo województwo słabiutkie gospodarczo.
24/8 às 21:15
..
Ver respostas anteriores
..
Loty z Babimostu za granicę
Loty z Babimostu za granicę Czy my już zatraciliśmy zdolność dyskutowania bez używania słów "bzdura" i "śmieszny" w co drugim zdaniu? Argument Pani Marty dotyczy dojazdu, a nie generowanego przez lotnisko ruchu.
2 · 6 h
..
Ver mais respostas
..
..
Marcel Rymiszewski
Marcel Rymiszewski jakie 737 i a 320 ?! Droga startowa jest przygotowana na przyjęcie nawet 747
24/8 às 22:07
..
Loty z Babimostu za granicę
Loty z Babimostu za granicę Czy Pana podniesiony głos - "?!" - bierze się z tego, że powyżej napisaliśmy nieprawdę?
Ontem às 0:12
..
Agata Tresenberg
Agata Tresenberg Nie zrzucajmy wszystkiego na niechec sasiednich miast, po prostu lokowanie tego lotniska w Babimoscie bylo kiepskim pomyslem, moim zdaniem jest zbyt oddalone od Zielonej Gory. Przy wiekszym ruchu dojazd zajmie mi nawet godzine, gdzie na Schoenenfeld do...Ver mais
Ontem às 9:15
..
Loty z Babimostu za granicę
Loty z Babimostu za granicę Dziękuję Pani za komentarz. Uporządkujmy pojęcia. Po pierwsze, ulokowanie lotniska w Babimoście było doskonałym pomysłem - dla takich zastosowań, dla jakich je lokowano, czyli dla wojska. Być może istnieją teoretycznie lepsze miejsca na port lotniczy, ...Ver mais
3 · Ontem às 10:30 · Editado
..
Ver mais respostas
..
..
Lukasos Matadoros
Lukasos Matadoros Do likwidacji, nie róbmy sobie jaj. Jeszcze wspominanie o lotnisku w Radomiu to chyba żart.
Ontem às 13:38 · Editado
..
Loty z Babimostu za granicę
Loty z Babimostu za granicę Pewnie, że żart. Cała strona jest dla picu.
Ontem às 15:42
..
Rafael Broja
Rafael Broja Jestem za!!!!
Ontem às 20:51
..
Przemysław Majewski
Przemysław Majewski Takze uwazam ze nie nalezy wszystkiego zwalac na niechec gorzowskiej czesci wojewodztwa do FZ. Takie tlumaczenie jest pojsciem na latwizne. Dla mnie inwestowanie wojewodzkich pieniedzy w to lotnisko jest na chwile obecna zbedne. Jest wiele innych spraw...Ver mais
1 · Ontem às 22:06
..
Loty z Babimostu za granicę
Loty z Babimostu za granicę Dziękuję Panu za komentarz. Do Pańskich argumentów, i innych podobnych, odniosę się "hurtowo", w przygotowywanym właśnie poście na stronę.
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Posted by Telewizja Opera
on 14:22.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0