Czy połączenia kolejowe na Ukraine kiedyś jeszcze ruszą?
Województwo podkarpackie jest wszelkimi sposobami odcięte od sieci kolejowej sąsiednich krajów. Brakuje zwłaszcza połączeń kolejowych z Ukrainą. Istnieje obecnie tylko jedno takie połączenie dziennie, w dodatku bardzo drogie.
Czy możliwe jest wznowienie połączeń kolejowych z Przemyśla do Lwowa przez Medykę? Kolej nie przewozi większych potoków pasażerskich z Polski na Ukrainę, jej udział w ruchu granicznym jest bliski zera. Obecnie na odcinku granicznym kursuje tylko jeden pociąg pasażerski dziennie.
Przewozy Regionalne zamierzają wznowić połączenia kolejowe Przemyśla z Medyką. Już we wrześniu na trasę do Medyki mają wrócić pociągi pasażerskie, po kilkunastu latach przerwy.
Niestety, Medyka to niewielka miejscowość, a bliskość granicy nie wygeneruje takich potoków pasażerskich by możliwe było rentowne obsługiwanie takich połączeń.
Niestety, Medyka to niewielka miejscowość, a bliskość granicy nie wygeneruje takich potoków pasażerskich by możliwe było rentowne obsługiwanie takich połączeń.
Szansą na większy ruch graniczny jest wznowienie połączeń transgranicznych z przesiadką. Obecnie kursuje już jedna para połączeń wykorzystujących system SUW do zmiany szerokości kół. Niestety, połączenie jest bardzo drogie i kursuje tak rzadko, i o tak niedogodnej porze, że korzysta z niego bardzo niewielka ilość pasażerów.
Istnieją trzy szanse na wznowienie połączeń pasażerskich z Ukrainą:
- bezpośrednie pociągi regionalne Lwów- Medyka- Przemyśl po torze szerokim 1520 mm. Na odcinku Przemyśl Gł.- Medyka - granica państwa istnieje tor szeroki. Możliwe jest jego wykorzystanie dla obsługi połączeń regionalnych do Polski.
- przedłużenie istniejącego połączenia normalnotorowego. Wg licznych relacji, istnieje linia normalnotorowa przekraczająca granicę Polski w Medyce, ale jest ona zniszczona i nie dociera do Lwowa. Niemniej, pociąg normalnotorowy mógłby przekraczać granicę Polski, a nie tylko kończyć w nadgranicznej miejscowości. Musianoby zapewne wykorzystać tabor normalnotorowy spalinowy, a więc spalinowy autobus szynowy- szynobus. Kończyłby on kurs na przykład na stacji Mościska już za wschodnią granicą RP- gdzie następowałaby przesiadka na pociąg osobowy do Lwowa. W ten sposób zapełnionoby lukę w ofercie przewozowej na odcinku Medyka- Mościska.
- kończenie biegu przez pociągu szerokotorowe na stacji Medyka i przesiadka wraz z kontrolą graniczną na pociąg osobowy Przewozów Regionalnych do Lwowa.
Od jakiegoś czasu zbierałem informacje na temat istniejącej infrastruktury kolejowej szerokotorowej na odcinku Przemyśl- Medyka- granica państwa. Istnieje szerokotorowa linia kolejowa łącząca Przemyśl ze Lwowem przez Medykę. Niestety, nie jest ona wykorzystana.
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Posted by Telewizja Opera
on 03:26.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0