dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Propozycje woj. lubelskiego do Krajowego Programu Kolejowego

25 lipca tego roku Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa skierowało do konsultacji społecznych projekt zmian Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. Jest to bardzo ważny dokument operacyjny, który służy koordynacji inwestycji kolejowych. Szczególnie inwestycji największych, współfinansowanych w ramach funduszy wspólnotowych z perspektyw 2007-2013 i 2014-2020. Lista zmian w KPK jakie wprowadzono po zakończeniu perspektywy do roku 2013 jest długa i szerzej o niej poczytać możemy m.in. TUTAJ.

Natomiast z samym konsultowanym dokumentem możemy zapoznać się na stronach MIB. Są tam też opisane formy w jakich składać można propozycje zmian jakie chcielibyśmy widzieć w KPK. Warto bowiem podkreślić, że konsultacje społeczne tego dokumentu mają formę otwartą co oznacza, że może w nich wziąć udział każdy! Do czego każdego serdecznie zachęcam pisząc tą właśnie notkę.

Co możemy powiedzieć o projekcie który został przedłożony do konsultacji? Czy lista projektów dla naszego regionu i ich pozycjonowanie są satysfakcjonujące? Moim zdaniem nie. Zabrakło trochę głębszego przemyślenia błędów popełnionych w poprzedniej „siedmiolatce".  Ale przede wszystkim brakuje perspektywicznego myślenia. W zasadzie poza „magistralą wschodnią" z Rzeszowa przez Lublin, Łuków i Siedlce do Białegostoku ciężko doszukać się na liście podstawowej, projektów które faktycznie w sposób wydajny poprawiają pozycje konkurencyjną regionu. Niewątpliwie jest to pochodna traktowania kolei po macoszemu i bez pomysłu, przez nasz samorząd wojewódzki. W końcu to lubelskie RPO jest podstawą listy projektów KPK w naszym regionie. Dziwi jednak, że pomimo upływu lat projekty strategiczne jak łącznice w Zawadzie i Rejowcu wciąż są tylko na listach rezerwowych. Dziwi, że mając do dyspozycji środki wystarczające na rewitalizację wszystkich linii w regionie, promowane są projekty pozbawione sensu jak elektryfikacja odcinka Rejowiec – Zamość.

Dlatego tym bardziej zachęcam do nadsyłania swoich propozycji i prób zainteresowania tematem lokalnych samorządów lub organizacji pozarządowych. Mamy czas do 2 września 2016.

Jakie zmiany najchętniej widzielibyśmy w znowelizowanym KPK? W tabeli poniżej uwagi jakie nasuwają się po wstępnej analizie. Myślę, że dokładnie taką listę propozycji zmian prześlę i ja biorąc udział w konsultacjach społecznych.

1. Część dokumentu, do którego odnosi się uwaga (rozdział, numer strony dokumentu): Załączniki, Nr załącznika Nr KPK: Załącznik nr 3 – Lista projektów RPO objętych KPK do 2023 roku, strona 7. Poz. 35, nr KPK 3036,  Nazwa projektu: Modernizacja linii kolejowej nr 72 Zamość – Hrubieszów Miasto (na odc. Zawada – Zamość), Treść uwagi (propozycja zmian): Rozszerzenie zasięgu terytorialnego projektu i zmiana zakresu rzeczowego. Nazwa projektu po zmianie: Rewitalizacja linii kolejowej nr 72 Zamość – Hrubieszów Miasto. Szacunkowa wartość 125 mln zł, 

Uzasadnienie uwagi:
Rewitalizacja całości linii numer 72 wpisuje się w szereg priorytetów oraz kierunków rozwoju interwencji wyszczególnionych w KPK. Kolejno:
cel 1 Wzmocnienie efektywności transportu kolejowegouzyskanie atrakcyjnego czasu przejazdu pociągów względem ruchu drogowego – Poprzez rewitalizację toru linii numer 72 (bez dogłębnej modernizacji linii) możliwe jest podniesienie v-max z obecnego poziomu 60km/h do 80km/h (prędkość konstrukcyjna linii). Z uwagi na korzystny przebieg linii kolejowej względem drogi krajowej numer 74, rewitalizacja umożliwia otrzymanie konkurencyjnego czasu przejazdu względem transportu drogowego w relacji do centrum głównego ośrodka subregionu (Zamość). Publiczny transport drogowy pokonują trasę Zamość – Hrubieszów w 65 do 75 min. Tabor szynowy przy obecnej prędkości maksymalnej na linii numer 72 może pokonać wyżej wymieniony odcinek w 65min. Po rewitalizacji istnieje możliwość zejścia do poziomu 45min co jest wartością równą czasom przejazd samochodowym transportem indywidualnym.
cel 3 Poprawa jakości w przewozach pasażerskich i towarowych: – poprawa stanu infrastruktury obsługującej kolejowe przejścia graniczne na styku linii
normalno- i szerokotorowych (1435 i 1520 mm) – Linia numer 72 na większym swym odcinku biegnie wzdłuż linii szerokotorowej numer 65 (LHS) – Na stacji granicznej Hrubieszów Towarowy praktycznie nie wykorzystuje się możliwości jakie daje przeładunek towarów. Powodem tego stanu jest brak dobrej jakości infrastruktury przeładunkowej w tym słaba jakość toru łączącego numer 931 między stacjami Hrubieszów LHS i Hrubieszów Miasto. Rewitalizacja toru 931 oraz linii numer 72 wpłynęłaby pozytywnie na handlowe wykorzystanie przejścia granicznego Hrubieszów – Iżów, także poprzez możliwe czasowe odciążanie najmocniej wykorzystywanego odcinka LHS między Hrubieszowem, a Zamościem Bortatyczami.
- poprawa jakości w przewozach pasażerskich i towarowych – Wartym odnotowania jest również fakt, że linia numer 72 jest ważna z punktu widzenia lokalnej gospodarki, gdyż obsługuje szereg największych zakładów przemysłowych (i tym samym pracodawców) w regionie. Są nimi m.in.: Krajowa Spółka Cukrowa oddział Cukrownia „Werbkowice", Südzucker Polska S.A. oddział Cukrownia „Strzyżów", Baza Nawozów Płynnych RSM „Sobianek" w Miączynie. Linia ta jako ważny generator ruchu towarowego w regionie powinna tym samym stać się przedmiotem wzmożonej troski o utrzymanie co najmniej zadowalających parametrów techniczno-ruchowych.
- poprawa połączeń Warszawy z rejonami ważnymi dla obszarów o najniższej dostępności
transportowej – Powiat Hrubieszowski znajduje się wśród terytoriów najbardziej zagrożonych wykluczeniem z powodu niskiej dostępności komunikacyjnej co zostało zauważone zarówno Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju  jak i planach przestrzennych i transportowych szczebla wojewódzkiego . Rewitalizacja linii numer 72 wpisuje się zarówno nurt przeciwdziałania temu zjawisku jak i jest zbieżna z warunkami  wskazami w „Planie Transportowym" Woj. Lubelskiego, jako konieczne do uruchomienia linii R64. Ponadto na etapie planowania sieci połączeń dalekobieżnych służby publicznej w marcu 2016, PKP Intercity S.A. wykazała zainteresowanie uruchomieniem w przyszłości pociągów kategorii IC w relacjach Wrocław – Hrubieszów Miasto i Hrubieszów Miasto – Bydgoszcz. Rewitalizacja linii numer 72 na całej jej długości jest działaniem synergicznym wobec tych zamierzeń.
- Rewitalizacja linii numer 72 na całej długości wpisuje się w nakreślone w KPK założenie minimalizacji wpływu działań inwestycyjnych na sprawną realizację rozkładu jazdy  gdyż tej chwili planowy ruch pasażerski odbywa się tylko na 11km odcinku linii numer 72 pomiędzy stacjami Zawada i Zamość Szopinek. Pozostały odcinek charakteryzuje się zmiennym natężeniem ruchu towarowego co w sposób znaczący ułatwia organizację prac torowych.

2. Część dokumentu, do którego odnosi się uwaga (rozdział, numer strony dokumentu): Załączniki , Nr załącznika Nr KPK:  Załącznik nr 3 – Lista projektów RPO objętych KPK do 2023 roku, strona 7. Poz. 35, nr KPK 3035 Nazwa projektu: Odbudowa łącznicy w Rejowcu między liniami 7 i 69 Treść uwagi (propozycja zmian): Przeniesienie projektu z listy rezerwowej na listę podstawową z uwagi na ważny interes społeczny

Uzasadnienie uwagi:

Odbudowa łącznicy w Rejowcu jest inwestycją o znaczeniu strategicznym z punktu widzenia transportu kolejowego w Województwie Lubelskim. Wpisuje się w szereg priorytetów oraz kierunków rozwoju interwencji wyszczególnionych w KPK. Kolejno:
cel 1 Wzmocnienie efektywności transportu kolejowego – uzyskanie atrakcyjnego czasu przejazdu pociągów względem ruchu drogowego
Budowa łącznicy umożliwia skrócenie czasu przejazdu pomiędzy największymi Miastami regionu (Zamość i Lublin) o 10 do 20 min (w zależności od rodzaju taboru). Tym samym uzyskujemy możliwość skrócenia czasu przejazdu trasy Zamość –Lublin o 8% w przypadku SZT lub 14% w przypadku składów wagonowych. Projekt wykazuje synergię z projektem odbudowy łącznicy umożliwiającej pominięcie Zawady.
cel 3 Poprawa jakości w przewozach pasażerskich i towarowych:
Budowa łącznicy umożliwia skrócenie czasu przejazdu pomiędzy największymi Miastami regionu (Zamość i Lublin) o 10 do 20 min (w zależności od rodzaju taboru). Dzięki budowie łącznicy uzyskujemy również zwiększenie przepustowości węzła w Rejowcu.
- poprawa połączeń Warszawy z rejonami ważnymi dla obszarów o najniższej dostępności transportowej
Budowa łącznic w Rejowcu i Zawadzie otwiera możliwości trasowania atrakcyjnych połączeń dalekobieżnych z Zamojszczyzny w kierunku Warszawy, które po ukończeniu modernizacji linii numer 7 na odcinku Lublin – Otwock będą w stanie skutecznie konkurować z połączeniami drogowymi czasem przejazdu na pułapie Nawet 3,5 godziny.
Analogicznie dzięki łącznicy otwiera się możliwość wydłużenia czasu połączeń regionalnych Lublin – Zamość o Hrubieszów i Biłgoraj przy zachowaniu atrakcyjnych czasów przejazdu między południowo-wschodnią częścią Województwa Lubelskiego a Lublinem.
- założenie minimalizacji wpływu działań inwestycyjnych na sprawną realizację rozkładu jazdy
Większa część prac związanych z odbudową łącznicy w Rejowcu może być wykonywana bez wpływu na ruch pociągów po liniach numer 7 i 69.

3. Część dokumentu, do którego odnosi się uwaga (rozdział, numer strony dokumentu): Załączniki , Nr załącznika Nr KPK:  Załącznik nr 3 – Lista projektów RPO objętych KPK do 2023 roku, strona 7. Poz. 33, nr KPK 3033 Nazwa projektu: Odbudowa łącznicy w Zawadzie między liniami 7 i 69 Treść uwagi (propozycja zmian): Przeniesienie projektu z listy rezerwowej na listę podstawową z uwagi na ważny interes społeczny

Uzasadnienie uwagi:

Odbudowa łącznicy w Zawadzie jest inwestycją o znaczeniu strategicznym z punktu widzenia transportu kolejowego w Województwie Lubelskim. Wpisuje się w szereg priorytetów oraz kierunków rozwoju interwencji wyszczególnionych w KPK. Kolejno:
cel 1 Wzmocnienie efektywności transportu kolejowego – uzyskanie atrakcyjnego czasu przejazdu pociągów względem ruchu drogowego
Budowa łącznicy umożliwia skrócenie czasu przejazdu pomiędzy największymi Miastami regionu (Zamość i Lublin) o 10 do 20 min (w zależności od rodzaju taboru). Tym samym uzyskujemy możliwość skrócenia czasu przejazdu trasy Zamość –Lublin o 8% w przypadku SZT lub 14% w przypadku składów wagonowych. Projekt wykazuje synergię z projektem odbudowy łącznicy umożliwiającej pominięcie Rejowca.
cel 3 Poprawa jakości w przewozach pasażerskich i towarowych:
Budowa łącznicy umożliwia skrócenie czasu przejazdu pomiędzy największymi Miastami regionu (Zamość i Lublin) o 10 do 20 min (w zależności od rodzaju taboru). Dzięki budowie łącznicy uzyskujemy również zwiększenie przepustowości węzła w Zawadzie.
- poprawa połączeń Warszawy z rejonami ważnymi dla obszarów o najniższej dostępności transportowej
Budowa łącznic w Rejowcu i Zawadzie otwiera możliwości trasowania atrakcyjnych połączeń dalekobieżnych z Zamojszczyzny w kierunku Warszawy, które po ukończeniu modernizacji linii numer 7 na odcinku Lublin – Otwock będą w stanie skutecznie konkurować z połączeniami drogowymi czasem przejazdu na pułapie Nawe 3,5 godziny w relacji Zamość – Warszawa.
Analogicznie dzięki łącznicy otwiera się możliwość wydłużenia czasu połączeń regionalnych Lublin – Zamość o Hrubieszów i Biłgoraj przy zachowaniu atrakcyjnych czasów przejazdu między południowo-wschodnią częścią województwa a Lublinem.
- założenie minimalizacji wpływu działań inwestycyjnych na sprawną realizację rozkładu jazdy – Większa część prac związanych z odbudową łącznicy w Rejowcu może być wykonywana bez wpływu na ruch pociągów po liniach numer 72 i 69.

4. Część dokumentu, do którego odnosi się uwaga (rozdział, numer strony dokumentu): 7. Efekty i rezultaty KPK, Cel 1 Wzmocnienie efektywności transportu kolejowego, strona 35, Nr załącznika Nr KPK:  - Nazwa projektu:Treść uwagi (propozycja zmian): Dodanie wskaźnika realizacji celu 1 o wskaźnik 2. Poprawa stosunku czasu przejazdu koleją do czasu przejazdu transportem drogowym między głównymi ośrodkami regionalnymi i subregionalnymi oraz ważniejszymi elementami sieci osadniczej

Uzasadnienie uwagi:

Wskaźnik ma na celu aprecjację wartości projektów o największej efektywności w procesie poprawy pozycji transportu klejowego i jego atrakcyjności w przewozie towarów i osób. Obecnie istnieje zagrożenie spychania wartościowych projektów o stosunkowo niewielkich kosztach na dalsze pozycję list. Ich miejsce zajmować mogą projekty charakteryzujące się dużą absorpcją środków lecz minimalnym finalnym efektem prac modernizacyjnych. Głównym celem funduszy strukturalnych w sektorze kolejowym nie powinno być jedynie odtwarzanie istniejącej infrastruktury kolejowej, lecz również dostosowywanie jej do potrzeb sieci osadniczej i kształtowanych przez nią potoków podróżnych. Wskaźnik ten ma również na celu spojrzenie na ocenę projektów kolejowych przez pryzmat ich konkretnych rezultatów (jak ma to miejsce w przypadku inwestycji drogowych) a nie traktowania modernizacji szlaku kolejowego jako celu samego w sobie.


wg lubelskakolej.net

--

Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 11:09. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Propozycje woj. lubelskiego do Krajowego Programu Kolejowego

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery