Historia olsztyńskiego portu lotniczego
Po zakończeniu I wojny światowej postanowiono wybudować port lotniczy w pobliżu Olsztyna. Do tego celu wybrano w 1926 r. największy w pobliżu miasta teren o płaskiej powierzchni w pobliżu wsi Dajtki. Lotnisko miało służyć celom wojskowym, a także cywilnym. 1 czerwca 1926 roku rozpoczęły się w sezonie letnim regularne loty pasażerskie Lufthansy do Gdańska. Był poprzednikiem portu lotniczego Szymany.
Port lotniczy Szymany
Port ten obsługiwał region Warmii i Mazur od 1996 do 2003. Jest jedynym portem lotniczym w województwie warmińsko-mazurskim. Lotnisko w Szymanach było wykorzystywane przez niemieckie lotnictwo wojskowe przed i w czasie II wojny światowej, a po jej zakończeniu przez polskie lotnictwo wojskowe. Na początku lat 60. podniesiono parametry lotniska do II klasy wojskowej.
16 stycznia 1996 r. – w związku z malejącym wykorzystywaniem przez wojsko, lotnisko zaczęto wykorzystywać do celów cywilnych. Na mocy postanowienia Sądu Rejonowego w Olsztynie powstaje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością: Porty Lotnicze „Mazury-Szczytno".
Czerwiec 1996 r. – pierwsze lądowanie samolotu Polskich Linii Lotniczych LOT – ATR-72 z pasażerami na pokładzie.
10 października 2001 r. – rozporządzeniem Rady Ministrów lotnisko zostało wpisane na listę lotnisk, na których mogą być wykonywane starty i lądowania w ruchu międzynarodowym /przejście graniczne/.
22 sierpnia 2002 r. – Ministerstwo Obrony Narodowej przekazuje lotnisko Agencji Mienia Wojskowego.
14 maja 2003 r. – Spółka Porty Lotnicze Mazury-Szczytno uzyskuje certyfikat Agenta Obsługi Naziemnej Nr PL-15H/03 w zakresie obsługi pasażerów, obsługi bagażu, obsługi płytowej statków powietrznych, obsługi w zakresie zaopatrywania statków powietrznych w paliwo, transportu naziemnego pomiędzy statkiem powietrznym i dworcem lotniczym.
30 listopada 2003 r. – wojsko opuszcza lotnisko.
2 grudnia 2005 r. – lotnisko zostało wpisane do Rejestru Lotnisk Cywilnych pod numerem 59 jako lotnisko cywilne użytku publicznego kodzie referencyjnym 3C.
27 października 2006 r. – Urząd Lotnictwa Cywilnego certyfikuje część lotniczą lotniska.
Listopad 2008 r. – spółka European Businessa Partners sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie obejmuje 60% udziałów w spółce zarządzającej lotniskiem. Jest to pierwsza prywatyzacja polskiego lotniska regionalnego. Lotnisko powstało w latach 50. XX w. jako obiekt wojskowy. Jego znaczenie wzrosło po usytuowaniu w pobliskich Starych Kiejkutach polskiej szkoły szpiegów, czyli Ośrodka Kształcenia Kadr Wywiadu w Kiejkutach. W 1996 lotnisko zostało przekazane jako zbędne dla potrzeb wojska Agencji Mienia Wojskowego, która wydzierżawiła je spółce Porty Lotnicze „Mazury-Szczytno". Od tego czasu, w latach 1996-2003, w sezonie letnim, odbywały się regularne, cotygodniowe loty z Warszawy i z miast w Niemczech.
tekst ze strony spółki:
Budowę lotniska w Szymanach rozpoczęto w 1933 roku. Na potrzeby inwestycji wyodrębniono wówczas100 hektarowy obszar. Dzięki ulokowaniu lotniska w środku lasu było ono dobrze ukryte i maskowało swoje prawdziwe przeznaczenie. W 1939 r. lotnisko posłużyło agresji na Polskę.
W latach 50-60-tych lotnisko zostało rozbudowane i pełniło rolę lotniska zapasowego dla 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, które stacjonowało w Mińsku Mazowieckim. W tym czasie lotnisko znacznie poszerzono, rozbudowano pas startowy oraz zbudowano murowany budynek laboratorium paliw.
W drugiej połowie lat 70-tych wybudowano wieżę kontroli lotów i budynek zaplecza socjalnego. Na początku lat 90-tych lotnisko stało się wojsku zbędne.
W 1995 roku lotnisko zostało przekazane dyspozycji Agencji Mienia Wojskowego.
15.01.1996 r. wojewoda Warmińsko-Mazurski powołał do życia Spółkę Porty Lotnicze Mazury-Szczytno, która przetrwała do roku 2004.
W latach 2007-2013 przeznaczono 204 mln złotych na rozwój i rozbudowę lotniska. Zakończenie budowy Portu Lotniczego Olsztyn –Mazury nastąpiło pod koniec 2015 roku.
Port Lotniczy Olsztyn-Mazury w Szymanach zajmuje około 322 hektary. Jest to jedyny port lotniczy w województwie Warmińsko-Mazurskim.
21 stycznia 2016 roku samolot rejsowy linii Sprint Air wyruszył w swój pierwszy rejs z lotniska w Szymanach. Samoloty latały do Krakowa i Berlina. Siatkę połączeń rozbudowano o loty do Warszawy, Wrocławia, Monachium, Londynu Luton, a od listopada 2016 r. do Londynu Stansted.
--
W latach 50-60-tych lotnisko zostało rozbudowane i pełniło rolę lotniska zapasowego dla 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, które stacjonowało w Mińsku Mazowieckim. W tym czasie lotnisko znacznie poszerzono, rozbudowano pas startowy oraz zbudowano murowany budynek laboratorium paliw.
W drugiej połowie lat 70-tych wybudowano wieżę kontroli lotów i budynek zaplecza socjalnego. Na początku lat 90-tych lotnisko stało się wojsku zbędne.
W 1995 roku lotnisko zostało przekazane dyspozycji Agencji Mienia Wojskowego.
15.01.1996 r. wojewoda Warmińsko-Mazurski powołał do życia Spółkę Porty Lotnicze Mazury-Szczytno, która przetrwała do roku 2004.
W latach 2007-2013 przeznaczono 204 mln złotych na rozwój i rozbudowę lotniska. Zakończenie budowy Portu Lotniczego Olsztyn –Mazury nastąpiło pod koniec 2015 roku.
Port Lotniczy Olsztyn-Mazury w Szymanach zajmuje około 322 hektary. Jest to jedyny port lotniczy w województwie Warmińsko-Mazurskim.
21 stycznia 2016 roku samolot rejsowy linii Sprint Air wyruszył w swój pierwszy rejs z lotniska w Szymanach. Samoloty latały do Krakowa i Berlina. Siatkę połączeń rozbudowano o loty do Warszawy, Wrocławia, Monachium, Londynu Luton, a od listopada 2016 r. do Londynu Stansted.
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Posted by Telewizja Opera
on 16:03.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0