dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Ministerstwo wyjaśnia tajniki działania polskiego rynku kolejowego


Panie Redaktorze,

 

rynek kolejowy dla pasażerskich przewozów dalekobieżnych pozostaje otwarty na konkurencję na dotychczasowych zasadach. Projekty aktów prawnych podlegają zmianom, m.in. po przeprowadzeniu konsultacji społecznych. Umowy o świadczenie usług publicznych obejmują pakiet tras, zarówno nierentownych, jak i rentownych. Jest to rozwiązanie powszechnie stosowane i zgodne z prawodawstwem polskim i unijnym. Dochody osiągane na liniach rentownych pomniejszają stratę przedsiębiorstwa kolejowego wynikającą z obsługi tras nierentownych. Dopuszczenie do nieregulowanej konkurencji w zakresie pasażerskich przewozów kolejowych spowoduje, że przewoźnicy będą realizować wyłącznie przewozy przynoszące zyski.  To w konsekwencji doprowadzi do konieczności zwiększenia subsydiów dla operatorów realizujących usługi publiczne lub ograniczenia obsługi tras nierentownych. W takiej sytuacji dojdzie do rozwoju konkurencji, jednak koszty zostaną pokryte z budżetów organizatorów, czyli zostaną przerzucone na społeczeństwo. W ocenie MIB takie podejście jest niedopuszczalne. Projektowany mechanizm ochrony równowagi ekonomicznej świadczenia usług publicznych nie zamyka rynku, lecz likwiduje sztywne ograniczenia procentowe i niejasną przesłankę odmowy dopuszczenia przewoźnika do rynku. Przesłanka ta to zakłócenie regularności przewozów pasażerskich, z uwzględnieniem natężenia ruchu na linii kolejowej oraz potrzeb podróżnych. Zmiany dają większą elastyczność działania prezesowi UTK, który może podjąć rozstrzygnięcie odpowiednie do konkretnej sytuacji.

 

 

Z pozdrowieniami,

 

Zespół prasowy

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa


była to odpowiedź na pytanie:
czy MIB potwierdza że rząd PIS zamyka dostęp do rynku kolejowego dla przewozów pasażerskich dalekobieżnych?
- kto postulował takie zmiany na etapie konsultacji społecznych? Jakie grupy popierały ograniczenie walki konkurencyjnej przewoźników?
-kiedy i gdzie prowadzono konsultacje? Dlaczego nie ogłoszono ich publicznie? Czy konsultacje odbyły się za zamkniętymi drzwiami- tylko dla związków zawodowych?

Z prasy:
Elementem krytykowanym jest zaostrzenie warunków dostępu do rynku przewozów pasażerskich, który MIB dopisał już po zebraniu uwag w konsultacjach społecznych. Chodzi o możliwość uruchamiania nowych połączeń pasażerskich o charakterze komercyjnym. 

Według przepisów, do świadczenia takich usług od nowego roku niezbędna będzie akceptacja prezesa UTK (na rynku towarowym do zamówienia trasy wystarczy, że przewoźnik spełnia kryteria bezpieczeństwa). 

Zgoda taka zostanie jednak wydana, jeżeli nowy przewoźnik nie naruszy „równowagi ekonomicznej" działalności przewoźnika, który już świadczy usługi przewozów pasażerskich w oparciu o umowę z organizatorem przewozów, czyli operatora dotowanego. 

- W praktyce nowa ustawa konserwować będzie obecny podział rynku i tym samym interesy PKP Intercity - mówi Jakub Majewski. - Mamy więc też do czynienia z paradoksem, że ustawodawca chce chronić przewozy dotowane z budżetu państwa przed operatorami, którzy wykonaliby je na własny rachunek. 

Jak podkreśla, ten przepis zaostrzono w nowelizacji, bowiem poprzednio nie można było odmówić przewoźnikowi zgody na uruchomienie nowego połączenia, jeżeli jego działalność nie naruszała regularności oraz nie wymuszała podwyższenia o ponad 10 proc. rekompensaty dla przewoźnika zasiedziałego. 

W nowym brzmieniu zgodę dla nowego przewoźnika można będzie wydać tylko wtedy, gdy nie będzie zagrożenia, że jego działalność spowoduje „inne niż nieistotne obniżenie przychodów" w przewozach dotowanych. 

- Miękkie sformułowanie i uznaniowość decyzji oznacza, że tylnymi drzwiami zamknie się w Polsce dostęp do rynku przewozów dalekobieżnych i do jego rozwoju - podkreśla prezes Fundacji Pro Kolej. - A stoi to też w rażącej sprzeczności z IV pakietem kolejowym UE i deklaracjami, że Polska będzie rozwijać rynek przewozów pasażerskich. 


--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski


--

Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 02:35. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Ministerstwo wyjaśnia tajniki działania polskiego rynku kolejowego

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery