Patryk Wild: Zamiast Krajowego Programu Kolejowego mogłoby powstać 2200 kilometrów nowych linii kolejowych
Gdyby rząd inaczej zainwestował środki przeznaczone na kolej, w całym kraju mogłoby powstać 2200 km nowych linii kolejowych dostosowanych do prędkości 250 km/h.
Według opracowanego na zlecenie samorządu Wrocławia studium połączenia kolejowego Wrocław Warszawa przez Łódź (Autorzy: dr inż. Andrzej Waltz i mgr inż. Piotr Kiełbowicz) koszt budowy nowego odcinka linii kolejowej Sieradz – Wieruszów oszacowany został (dla standardu 250 km/h) na 1 670 mln zł co (wraz z wykupami, budowlami inżynieryjnymi etc.) daje około 30 mln zł za jeden kilometr linii kolejowej (w terenie o standardowej trudności ). Taki koszt sytuuje inwestycję budowy nowej linii magistralnej mniej więcej pomiędzy kosztem budowy drogi ekspresowej a autostrady.
Za 67 miliardów zł można by więc wybudować 2200 km nowych torów (na 250 km/h). Ale nie potrzebujemy nawet jednej czwartej dwutorowych magistralnych linii o takim standardzie. W Polsce brakuje 2-3 kluczowych i paru uzupełniających łączników sieci oraz centralnego węzła przesiadkowego kraju zintegrowanego z Centralnym Lotniskiem pomiędzy Łodzią a Warszawą. Oczywiście nowe odcinki magistralnych linii kolejowych należ budować już w standardzie na 250 km/h, ale absolutnie nie chodzi tu o zupełnie nowe trasy o długościach rzędu kilkuset kilometrów (jak słynny i moim zdaniem absurdalny Ygrek). Podkreślę jeszcze raz tezę podstawową – aby zbudować wzorcowy system komunikacji kolejowej w skali kraju niezbędne jest kilka łączników sieci nie zawsze o dwutorowym charakterze i modernizacja istniejących (często nawet nieużytkowanych) torów."
Byłaby to z pewnością znacznie bardziej przyszłościowa inwestycja niż - często bezsensowne i pozbawione przyszłości modernizowanie starych szlaków kolejowych o krętym przebiegu, niedostosowanych do współczesnych realiów rynkowych.
Polska kolej być może rozwinęła się znacznei szybciej, gdyby zamiast programu rewitalizacji dawnych linii kolejowych, owe 67 miliardów PLN wydano na budowę od podstaw sieci 2200 km torowisk dostosowanych do prędkości 250 km/h.
Fragment komentarza Patryka Wilda:
"Co można zrobić za 67 miliardów?
Według opracowanego na zlecenie samorządu Wrocławia studium połączenia kolejowego Wrocław Warszawa przez Łódź (Autorzy: dr inż. Andrzej Waltz i mgr inż. Piotr Kiełbowicz) koszt budowy nowego odcinka linii kolejowej Sieradz – Wieruszów oszacowany został (dla standardu 250 km/h) na 1 670 mln zł co (wraz z wykupami, budowlami inżynieryjnymi etc.) daje około 30 mln zł za jeden kilometr linii kolejowej (w terenie o standardowej trudności ). Taki koszt sytuuje inwestycję budowy nowej linii magistralnej mniej więcej pomiędzy kosztem budowy drogi ekspresowej a autostrady.
Za 67 miliardów zł można by więc wybudować 2200 km nowych torów (na 250 km/h). Ale nie potrzebujemy nawet jednej czwartej dwutorowych magistralnych linii o takim standardzie. W Polsce brakuje 2-3 kluczowych i paru uzupełniających łączników sieci oraz centralnego węzła przesiadkowego kraju zintegrowanego z Centralnym Lotniskiem pomiędzy Łodzią a Warszawą. Oczywiście nowe odcinki magistralnych linii kolejowych należ budować już w standardzie na 250 km/h, ale absolutnie nie chodzi tu o zupełnie nowe trasy o długościach rzędu kilkuset kilometrów (jak słynny i moim zdaniem absurdalny Ygrek). Podkreślę jeszcze raz tezę podstawową – aby zbudować wzorcowy system komunikacji kolejowej w skali kraju niezbędne jest kilka łączników sieci nie zawsze o dwutorowym charakterze i modernizacja istniejących (często nawet nieużytkowanych) torów."
wg Patryk Wild, w portalu "Rynek Infrastruktury"
--
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Posted by Telewizja Opera
on 12:06.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0