dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Pytania do MIB o port lotniczy Babimost, największy port- widmo w Polsce



- czy MIB zamierza zabrać głos w sprawie największego portu lotniczego- widmo w Polsce, czyli problemów wiejskiego portu lotniczego w Nowym Kramsku koło 4-tysięcznego Babimostu, o ponad godzinę drogi autobusem od Zielonej Góry? Port ten od momentu powstania w 1961 roku pochłonął około miliarda złotych rozmaitych dotacji. Miejscowa ludność nazywa go potocznie kosmodromem.

Jest to obecnie najsłabszy pod względem ruchu pasażerskiego port lotniczy w Polsce, w lipcu 2016 roku osiągnął jedynie  tylko 40 % ilości pasażerów radomskiego lotniska.  W lipcu 2016 Port Lotniczy Zielona Góra odprawił zaledwie 615 pasażerów, czyli: 40.7% tego, co radomskie lotnisko. Sytuacja portu lotniczego się systematycznie pogarsza.

Powody:
- na stronie internetowej w wersji angielskiej są liczne błędy, samo słowo "specyfication" pisze się "specification" w języku angielskim, dodatkowo w tekście są różnorakie błędy techniczne i językowe. W specyfikacji portu nie wymieniono na przykład systemu ILS, którego montaż pochłonął ok. 5 mln PLN. Strona internetowa jest przestarzała.
- nagle zmieniono rozkład lotów i rozkład jazdy autobusów na lotnisko, przez co np. poseł Pudłowski twierdzi że po prostu stał na przystanku i bus na lotnisko po prostu nie przyjechał, a zmiany rozkładu wykonano nagle, z dnia na dzień, i zamieszczono je tylko na stronie internetowej. Busy na lotnisko nie są oznaczone na przystankach, dojazd jest mocno niekorzystny, a końcowy fragment drogi na lotnisko to podróż przez kilka wsi. Wiejską drogę na lotnisko wyremontowano, ale oznaczenia drogowe są kiepskie. Na znakach nie pojawia się napis "Port lotniczy", jedynie mały symbol samolotu.
- w Zielonej Górze brak jest know-how na temat zarządzania portami lotniczymi.
- PPL, obecny zarządca, nie jest zainteresowany choćby powiększeniem poczekalni poprzez dostawienie stałego namiotu, tak aby mogły się odbywać loty tanich linii. Gdy linie czarterowe obsługiwały ten port, dostawiano namiot tymczasowy.
- autobus z/ i do Zielonej Góry jedzie ponad godzinę i wykonuje dodatkowo kurs miejski w mieście po drodze- Sulechowie, gdzie objeżdża całe miasto dookoła.
- linia kolejowa do portu lotniczego mogłaby obsługiwać ruch pasażerski, ale jest nieczynna (rosną na niej drzewa wysokości człowieka), a dodatkowo nie ma jej na rozmaitych planach i mapach. Jest to problem dla polityków lokalnych, ponieważ linia nie jest nigdzie ujęta. Odgałęzia się na stacji Babimost, po czym na torach rośnie małe drzewo. Linia kolejowa kończy się ok. 1500 metrów od terminalu pasażerskiego. Już dziś mogłyby ruszyć pociągi Gorzów- Port Lotniczy gdyby wycięto drzewa porastające tą linię jak i jej przystanki pasażerskie/ stacje. Są aż dwie stacje przy tej nieczynnej dziś linii. Rozmawiałem wczoraj z panią Marszałek Województwa, sprawę linii kolejowej poruszyła na zarządzie województwa, ale chyba bezskutecznie. Nie wiadomo, kto miałby wyciąć drzewa na tej linii, ponieważ linii kolejowej nie naniesiono na mapy i plany.
- w trakcie sporządzania planu transportowego woj. lubuskiego jego autorzy odrzucili wszelkie propozycje, nader licznie składane w ramach konsultacji społecznych, o uwzględnienie połączenia kolejowego do portu lotniczego- linia kolejowa przecież istnieje. Dziś w wielu portach lotniczych od 16 % do 50 % pasażerów dojeżdża na loty pasażerskie koleją. Skróciłoby to czas dojazdu do Zielonej Góry aż trzykrotnie, i umożliwiłoby połączenia do Frankfurtu nad Odra i Gorzowa- wielkich miast w pobliżu lotniska. Złożono kilka takich propozycji.
- port lotniczy jest nadal upaństwowiony, a władzom samorządowym przekazano tylko pas startowy, a nie budynek portu. Jest to ostatni upaństwowiony regionalny port lotniczy w Polsce.
- w powijakach są plany reaktywacji spółki lotniskowej którą jakiś czas temu zawiązano a która od lat jest w uśpieniu.
- samorząd wojewódzki zatrudnia osoby które zajmują się negocjacjami z liniami lotniczymi. Dlaczego tych negocjacji nie poprowadzi warszawska spółka państwowa PPL, obecny zarządca lotniska? Ma przecież lepszy kontakt z przewoźnikami niż urzędnicy w lokalnym urzędzie marszałkowskim w Zielonej Górze.
- 99 % pasażerów z woj. lubuskiego korzysta z portów lotniczych po niemieckiej stronie granicy które rocznie obsługują, wg ich danych- ok. 0,7 miliona pasażerów z województwa lubuskiego.
- zamknięto liczne połączenia lotnicze które ongiś były przez różne okresy czasu obsługiwane:

- | Eurolot | Cracow|Cracow- Balice
  
− | Eurolot | Gdańsk
  
− | LOT | Poznań
  
− | Jetair | Dresden
  
− | Jetair | Bydgoszcz
  
− | Jetair | Gdańsk
  
− | Skyway Charters | Las Palmas
  
− | Charter | Antalya
  
− | Charter | Tenerife
  
− | Charter | Mallorca
  
− | Charter | Korfu
  
− | Charter | Rhodos
  
− | Charter | Kos
  
− | Charter | Agadir
  
− | Charter | Dubrovnik

- jako dziecko leciałem z tego portu lotniczego czarterem do Burgas w Bułgarii, tego połączenia także już nie ma. Lotnisko lepiej działało w latach 70-tych i 80-tych niż obecnie. Dlaczego?
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 04:07. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Pytania do MIB o port lotniczy Babimost, największy port- widmo w Polsce

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery