Petycja do Rady Miasta i Gminy o port lotniczy Ryki- Ułęż
Wielce szanowni Państwo Radni,
Jako ekonomista transportu uważam że na rynku lotnisk pasażerskich woj. lubelskiego potrzeba jest konkurencja. Obecnie działa tylko jedno lotnisko pasażerskie w tym regionie. Niewielki, sezonowy port lotniczy pasażerski mógłby już niedługo zacząć funkcjonować w Rykach- Ułężu. Infrastruktura już istnieje, ale są pewne braki.
Lotnisko w Ułężu k. Ryk ma niewyremontowany obecnie pas startowy, o wymiarach 1300 m lub 1400 metrów wg informacji zarządcy który lotnisko wykorzzystuje jako tor dla doskonalenia jazdy samochodem. Istnieje możliwość wykorzystania tego obiektu zarówno jako tor do jazzdy samochodem, jak i lotnisko komunikacyjne. Takie dwufunkcyjne rozwiązania są realtywnie często praktykowane, także w Polsce (np. w Kamieniu Śląskim tor samochodowy pełni funkcję lotniska).
Fot. Tor samochodowy w Kamieniu Śląskim nadal pełni funkcję lotniska- jest to obiekt dwufunkcyjny.
Redakcja na swoje pytanie otrzymała odpowiedź że miasto i gmina Ryki nie moze podejmować decyzji co do infrastruktury w rękach prywatnych.
To nie działa w ten sposób. Na świecie większość podobnej infrastruktury jest w rękach prywatnych. Nie przeszkadza to w swiadczeniu usług lotniskowych, w działalności aeroklubów, szkół pilotów etc. W mojej opinii między Lublinem a Warszawą jest miejsce na kolejny port lotniczy. Umożliwi on choćby możliwość dolotu w ten region dla biznesmenów posiadających własne samoloty. Ale w tym celu konieczne jest zainstalowanie urządzeń naprowadzających na lotnisku oraz podstawowa infrastruktura jak np. stacja paliwa lotniczego.
Jest to infrastruktura wystarczająca aby obsługiwać z tego lotniska samoloty general aviation, samoloty sportowe, loty biznesowe a nawet rozkładowe loty pasażerskie, a takie plany już miały miejsce. Dla przykładu na lotnisku w Mannheim pas startowy ma długość 1066 metrów, port obsługuje dwa rejsowe kierunki, loty są dotowane. Typ samolotu używany dla połączeń pasażerskich z lotniska z tak krótkim pasem startowym to Saab 340. Takie samoloty posiada między innymi polski przewoźnik Sprintair S.A.
Wnoszę petycję aby uruchomiono dotowane loty z Ryk do Gdańska w sezonie letnim od czerwca do połowy września, co najmniej 2 razy w tygodniu, w poniedziałki rano i w piątki wieczorem. Czas przelotu na trasie Ryki- Gdańsk wynosiłby około 1 godziny. Loty byłyby dotowane przez władze samorządowe (miejskie i wojewódzkie), jak w przypadku połączenia Zielona Góra- Warszawa które także jest dotowane ze środków publicznych. Kwotę rocznej dotacji szacuję na 1 milion PLN. Rozpisanoby przetarg na obsługe takich połączeń przez przewoźników prywatnych. Uważam że uruchiomienie takiego lotniska jest zasadne. Miasto wielkości Ryk może w mojej opinii mieć obsługujący je port pasażerski. Dotacje zaś nie będą znaczne.
Wnoszę petycję także o to aby możliwie szybko przedłużono pas startowy do przykładowej długości 1440- 1710 metrów (czyli o ok. 40- 310 metrów) co umożliwi bardziej bezpieczną obsługę połączeń lotniczych oraz umożliwi przyjmowanie większych i bardziej ekonomicznych typów samolotów pasażerskich. Spowoduje to spadek cen biletów, wzrost liczby pasażerów i wzrost rentowności połączeń lotniczych rozkładowych do Ryk a także spowoduje zmniejszenie dotacji do utrzymania połączeń lotniczych jak i utrzymania samego lotniska.
Wnoszę także o przystosowanie obecnych budynków w pobliżu portu lotniczego Ułęż do odprawy 33 pasażerów w przylocie i odlocie. Dla początkowo niewielkiej liczby pasażerów nie ma potrzeby budowy terminalu pasażerskiego, można znaleźć pomiesczenia w pobliżu i dostosować je do odprawy niewielkiej liczby pasażerów.
Powojskowe lotnisko Ułęż nieopodal Państwa miasta już istnieje, ale:
- nie ma na nim zbyt wielu pomocy nawigacyjnych. Proponuję wyposażenie portu w terminal pasażerski zdolny do obsługi 33 pasażerów jednorazowo w odlocie, wieżę dla kontrolerów lotów zbudowaną z kontenerów, agregat GPU, stację paliwa lotniczego, NDB lub ILS ew. system GPS.
- pas startowy jest za krótki, należy go przedłużyć o kilkaset metrów aby mogły się odbywac loty pasażerskie rozkładowe bardziej ekonomicznymi samolotami pasażerskimi niż maszynami Saab. Powienien być przedłużony o 250- 300 metrów. Proponuję pas startowy o długości najlepiej 1710 metrów.
- brak jest połączeń pasażerskich które sa ekonomicznie możliwe w sezonie letnim. Połączenia miałyby charakter turystyczny, odbywałyby się tylko latem.
Porty lotnicze z powodzeniem funkcjonują w 27- tysięcznym Szczytnie (Port Lotniczy w wiosce Szymany), w 4-tysięcznym Babimoście i w 23- tysięcznym Goleniowie.
Powtarzanym mitem w mediach tabloidowych i kolorowych jest jakoby lokalne lotniska obsługujące np., 30- 40 tysięcy pasażerów rocznie - były nierentowne. Analizy wykonane dla port lotniczego Świnoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 12 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf ) Utrzymanie małego, regionalnego portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka. Niemniej część ekspertów, zwykle nie mających wykształcenia ekonomicznego, podnosi mit rzekomej nierentowności małych portów lotniczych, wbrew profesjonalnym obliczeniom ekonomistów, takich jak analiza dla portu Heringsdorf, przytoczona powyżej. Owe osoby skupiają się tylko na temacie małych wpływów z ruchu lotniczego w prowincjonalnych portach lotniczych, nie pokrywających kosztów ich utrzymania. Pomijają oni zupełnie błędnie fakt wpływu dodatkowego ruchu turystycznego wygenerowanego przez lotnisko pasażerskie- na lokalną gospodarkę. Ten efekt jest na tyle silny i istotny, że nawet przy niewielkich przewozach pasażerskich przeważa nad stratami generowanymi przez dotacje udzielane przez władze dla zrównoważenia bilansów małych lokalnych i regionalnych portów lotniczych.Straty dla lokalnych gospodarek polskiej prowincji związane z likwidacją lokalnych i regionalnych portów lotniczych możemy oszacować, na podstawie danych dla portu lotniczego Heringsdorf przytoczonych powyżej, na kwotę ok. 130 milionów PLN rocznie, zakładając że wszystkie te lokalne porty lotnicze działałyby na rynku w takim modelu biznesowym jak port lotniczy Heringsdorf- czyli jako sezonowe porty pasażerskie zorientowane pod turystykę.
Czy władze miasta są zainteresowanie uruchomieniem portu lotniczego w Ułężu? Koszty to ok. 10- 15 mln PLN, z czego:
3 mln PLN- terminal pasażerski (tylko jeśli nie można dostosować istniejących pomieszczeń do tej funkcji)
1 mln PLN- montaż NDB
ewentualnie 4 mln PLN- montaż ILS
cena nieznana- system świateł naprowadzania.
Powiązane galerie:
06/10/2011 fot. Tadeusz Kowal
Pozdrawiam,
Zebrane Odpowiedzi:
Szanowny Panie,
w odpowiedzi na Państwa email z dnia 7 grudnia 2017 roku informujemy iż lotnisko w Ułężu jest własnością prywatną. Nie możemy podejmować decyzji co do powstania portu lotniczego gdyż teren nie jest naszą własnością.
Kontakt do właścicieli lotniska: http://www.motopark.net.pl/
Z poważaniem,
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T
+48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.