ULC odpowiada na pytanie o lotnisko Krywlany w Białymstoku
Jakie jest PCN nawierzchni planowanego lotniska? Czy władz miasta nie wprowadzono w błąd? Skoro w przyszłości pas startowy ma zostać wg deklaracji samorządowców przedłużony do 1950 metrów (o 150 metrów z jednej strony i 450 z drugiej) to dlaczego PCN ma być tak niskie? Przecież ten pas trzeba będzie wg mojej wiedzy skuć i wykonać kolejny. To kosztuje. Znam w Polsce inwestycje gdzie skuwano stare pasy startowe i robiono nowe z innym PCN.
Redakcja dowiedziała się poprzednio w odniesieniu do PCN: "Przewiduje się drogę startową o wymiarach 1350 m x 30 m.
Zakłada się wariantowo klasyfikację nawierzchni przyjętą dla samolotu referencyjnego - PCN=14 oraz klasyfikację nawierzchni dla samolotu o większych parametrach w celu zapewnienia nośności dla drogi startowej po ewentualnej rozbudowie – PCN=24."
Odpowiedź ULC:
Szanowny Panie,
W związku z przesłanym zapytaniem dotyczącym rozbudowy lotniska Białystok Krywlany (EPBK) uprzejmie informuję, że w świetle przepisów ustawy Prawo lotnicze Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego nie posiada kompetencji do uzgadnia projektów technicznych (budowlanych). W związku z powyższym do Urzędu Lotnictwa Cywilnego nie był przesłany (przez inwestora ani przez zarządzającego lotniskiem) tego rodzaju projekt dla przedmiotowej inwestycji. Urząd Lotnictwa Cywilnego nie posiada wiedzy w zakresie rozwiązań konstrukcyjnych, w tym parametrów wytrzymałościowych projektowanej nawierzchni lotniskowej na przedmiotowym lotnisku (za co odpowiada projektant danego elementu lotniska).
Jednocześnie informuję, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art. 61 ust. 1 ustawy Prawo lotnicze, na wniosek zarządzającego lotniskiem Białystok Krywlany (EPBK), wydał zezwolenie na rozbudowę tego lotniska m.in. budowę nowej, nieprzyrządowej drogi startowej o nawierzchni sztucznej i kodzie referencyjnym 3C, długości 1350 m, szerokości 30 m. Powyższe parametry odnoszą się do przyszłych możliwości eksploatacyjnych tego lotniska (po rozbudowie), które może w przyszłości przyjmować samoloty o parametrach „mieszczących" się w zakresie kodu 3C.
Z informacji otrzymanych od zarządzającego lotniskiem Białystok Krywlany (EPBK), w aktualnej dokumentacji projektowej związanej z rozbudową lotniska, inwestor określił minimalny wskaźnik nośności nawierzchni dla omawianej drogi startowej, na poziome 24 (PCN-24).
Wybudowanie planowanej drogi startowej o wskaźniku PCN-24 nie zamyka możliwości dalszego wzrostu jej wytrzymałości, np. poprzez ułożenie kolejnej warstwy konstrukcyjnej nawierzchni lotniskowej. Istniejąca nawierzchnia byłaby traktowana jako podbudowa, co może znacznie ułatwić ewentualny dalszy wzrost eksploatacyjnych możliwości tego lotniska przy jednoczesnym obniżeniu kosztów ewentualnej modernizacji lotniska. Zasygnalizowane w pytaniu wyburzanie czy likwidacja już istniejących nawierzchni lotniskowych jest działaniem niezrozumiałym, zarówno pod względem ekonomii jak również rozwiązań technicznych rozbudowy lotniska.
Pozdrawiam
Marta Chylińska
Biuro prasowe, Biuro Prezesa ULC
Press office, President's Bureau
Urząd Lotnictwa Cywilnego/ Civil Aviation Authority
ul. M. Flisa 2, 02-247 Warszawa/ 2 M. Flisa Street, 02-247 Warsaw, Poland
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.