Sprawa połączeń kolejowych do Buska- Zdroju
składy kolei pasażerskiej? Tory i trakcja nadal są, być może- możnaby
wznowić te połączenia jako kursy weekendowe, na przykład, tylko w piątek,
sobotę i niedzielę?
Przez wiele lat było połączenie Katowice - Busko Zdr. przez CMK,
Włoszczowę, Kielce. Dość popularny pociąg, często korzystały osoby jadące
do Uzdrowiska Busko. Skład rano wyjeżdżał z Katowic, wieczorem powrót.
Problemem Buska jest oddalenie stacji od centrum miasta (...)
W odpowiedzi na poniższy mail ponownie informuję, że obecna umowa o świadczenie usług publicznych zawarta ze spółką Przewozy Regionalne na okres 13.12.2015 – 12.12.2020, nie przewiduje możliwości sfinansowania nowych połączeń w kierunku Buska Zdroju.
W umowie tej organizator kolejowego transportu, czyli Samorząd Województwa ma jednocześnie zastrzeżone prawo do uruchamiania nowych relacji, zwiększenia pracy eksploatacyjnej, łączenia oraz wydłużania relacji na wszystkich liniach komunikacyjnych w regionie.
W Urzędzie Marszałkowskim prowadzone są prace nad przygotowaniem założeń m.in. zagęszczania siatki połączeń i wdrożenia ruchu cyklicznego w strategicznych kierunkach, a także analizy dotyczące możliwości i zasadności ponownego uruchomienia w perspektywie do 2021 roku nowych połączeń kolejowych (uwzględniając m.in. Końskie, Busko Zdrój, Sandomierz i Włoszczowę Północ) i przewidywanych w tych relacjach liczby podróżnych.
Jednak zmiany (w tym ewentualne uruchomienie nowych kierunków) uzależnione będą od możliwości finansowych budżetu województwa, stanu infrastruktury kolejowej, zakończenia inwestycji w tym obszarze realizowanych przez PKP PLK, jak również zdolności taborowych operatora, czyli spółki Przewozy Regionalne do realizacji tych połączeń oraz możliwego popytu na te połączenia (przewidywana liczba pasażerów).
Każdorazowo, decyzje w sprawie rozkładu jazdy na dany rok przygotowywane są przy współudziale i zaangażowaniu operatora - Przewozy Regionalne sp. z o.o. oraz PKP PLK. Tym samym, również i plany dotyczące uruchomienia nowych połączeń, jak i koniecznych do zrealizowania inwestycji kolejowych, wymagają współpracy wymienionych stron, co daje gwarancję podejmowania odpowiedzialnych decyzji. Każda tego typu decyzja musi być podjęta ze znacznym wyprzedzeniem czasowym, by zabezpieczyć pieniądze na obsługę, zapewnić tabor czy zamówić trasy przejazdu.
Obecny stan linii kolejowej nr 73 i infrastruktury towarzyszącej (pasażerskiej - dworce i wiaty, podjazdy dla niepełnosprawnych, przejścia - tory, sieć trakcyjna, perony i dostęp do nich, stan oświetlenia) oraz brak możliwości finansowania, uniemożliwiają reaktywację połączeń kolejowych Kielce - Busko-Zdrój w roku 2017.
Anna Grzela
Zastępca Dyrektora Wojewódzkiego Zarządu Transportu
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Ul. Targowa 18
25-520 Kielce
"Historia buskiej kolei jest bardzo ciekawa, a sięga początków lat 50.
ubiegłego wieku. Wtedy doprowadzono linię od strony Kielc i według
pierwotnych planów miała zostać przedłużona na drugą stronę Wisły. Tyle że
według nader "oryginalnej" koncepcji - przez... środek miasta.
Wykonany został nawet nasyp (do dzisiejszej obwodnicy, ulicy Witosa), zaś
dalej tory miały przecinać aleję Mickiewicza, tuż obok budynku starostwa.
Na szczęście w porę przyszło otrzeźwienie i - także po protestach
mieszkańców - projekt został wyrzucony do kosza."
http://busko.net.pl/
A jak jest teraz z tym nasypem? Dwa-trzy km toru i ślepe zakończenie jak w
stacji (a właściwie przystanku osobowym) Wieliczka Rynek to nie byłby jakiś
wielki ksozt. W sam raz dla Marszałka i RPO.
Coś na temat Buska jest także tutaj na forum:
"2. linia ma bardzo dobre położenie przystanków np. Brzeziny samo centrum
wsi przy wiadukcie, Dębska Wola i Włoszczowice podobnie, Kije najlepiej bo
do Urzędu Gminy może ze 100 m jest; Nida trochę gorzej i w lesie, ale sama
wieś jedna z większych i dłuższych w regionie, a więc potencjał jest;
Szarbków i Grochowiska też nie jest źle"
http://infokolej.pl/printview.
189dbab356732b887b4e532aeb
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.