dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

107,7 milionów PLN stat wpływów podatkowych rocznie: szacunek strat z powodu likwidacji lokalych portów lotniczych



107,7 milonów PLN stat wpływów podatkowych rocznie: szacunek strat z powodu likwidacji lotnisk pasażerskich w Polsce

 

dane zaokrąglone, obliczono straty z powodu zamknięcia tylko 10 z 15 nieczynnych pasażerskich lokalnych portów lotniczych

Adam Fularz

           
W wielu krajach budowa lotnisk komunikacyjnych nie jest związana z ich rentownością. Wyniki finansowe są istotne, ale podstawowym zadaniem portów lotniczych jest poprawa dostępności komunikacyjnej regionów. Lotniska peryferyjne, prowincjonalne- są po prostu dotowane.
 
W Polsce- w moim odczuciu zupełnie błędnie- za podstawowe kryterium uznaje się rentowność portu lotniczego. Gdyby wg tych kryteriów podchodzić do sieci drogowej czy kolejowej, to w kraju działałoby tylko kilka linii kolejowych i nieliczne drogi płatne. Istnieje metodologia wg której można obliczyć straty podatkowe z powodu likwidacji lokalnych lotnisk: od rocznych kosztów utraconych wpływów podatkowych z powodu że lotnisko nie działa, odejmuje się roczny koszt dotacji. Tak samo można liczyć sensowność likwidacji ok. 9- 10 tys. km torowisk kolei z liczącej ongiś 26,3 tys. km polskiej sieci kolejowej.

Argument ekonomiczny
Dla 11600 pasażerów rocznie w m. Heringsdorf liczono wpływ teoretycznego zamknięcia lotniska na tylko branżę turystyki. Robił to profesjonalny ekonomista. Założono że jedna osoba przyjezdna wydawała dziennie 100 euro. Straty wpływów podatkowych- w dokumencie nazwane jako Steuerausfälle (3 milliony euro) wynosiły sześciokrotność rocznego deficytu lotniska pasażerskiego "das Sechsfache des
Flughafendefizits (0,5 milliona euro)".
Uzasadnienie obliczeń strat- w jęz. niemieckim jest poniżej 
 
Wzorem Danii, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Francji czy Hiszpanii także rząd RP powinien postawić na budowę, a raczej odbudowę małych portów lotniczych wykorzystując kilkadziesiąt powojskowych lotnisk w kraju. Dzięki temu regiony uzyskałyby dostęp do sieci transportowej o parametrach szybkiej kolei. Rozwój lotnictwa w regionach ożywiłby także kolej pasażerską, która - poza wielkimi miastami nie musi się obawiać konkurencji ze strony linii lotniczych. Gdyby także mniejsze miasta uzyskały połączenia lotnicze, kolej chcąc nie chcąc musiałaby zainwestować w szybszy tabor i torowiska dużych prędkości. Tak stało się we Francji czy Hiszpanii.

 
W Polsce panuje pogląd że lotniska pasażerskie muszą być rentowne. Tymczasem subsydiowany port lotniczy działa od 1977 roku w 4-rotysięcznym Babimoście, ok. godzinę drogi autobusem od Zielonej Góry. Obsługuje sporadycznie także loty czarterowe dużymi odrzutowcami, co jest tak rzadkie że aż przyciągnęło tłumek gapiów z pobliskiej wioski, gdy osobiście oglądałem to lotnisko w czasach gdy odprawiano w nim loty czarterowe.  Także na polskiej prowincji, w małych miasteczkach, lotniska mają szansę się utrzymać, jeśli będą dotowane, na równi z przedszkolami czy żłobkami. To taki sam element cywilizacji jak kolej czy drogi- i jeśli ma istnieć na prowincji, powinien być dotowany.
 
Straty dla lokalnych gospodarek polskiej prowincji związane z likwidacją lokalnych i regionalnych portów lotniczych możemy oszacować, na podstawie danych dla portu lotniczego Heringsdorf przytoczonych powyżej i poniżej, na kwotę ok. 107, 7 milionów PLN rocznie, zakładając że tylko 10 z tych lokalnych portów lotniczych działałyby na rynku w takim modelu biznesowym jak port lotniczy Heringsdorf- czyli jako sezonowe lotnisko obsługujące turystów czy jako całoroczne lotnisko zorientowane pod lokalny biznes. 

Adam Fularz, ekonomista transportu, ur. 1979

Lista likwidacji
Od czasów II wojny światowej zlikwidowano więcej portów, niż ich obecnie istnieje. Zlikwidowano następujące porty lotnicze:

Port lotniczy Jelenia Góra 

Połączenia przed II wojną światową do: Gliwic, Berlina, Wrocławia, Cottbus.

Port lotniczy Gliwice

Połączednia przed II wojną światową do Wrocławia, Berlina, Paryża, Istambułu, Szczecina, Brna, Budapesztu.

Port lotniczy Katowice Muchowiec (Katowice- Centrum)

Połączenia do Brna, Wiednia, Warszawy (od 2 stycznia 1929)- przed II wojną swiatową.

Port Lotniczy Elbląg

Połączenia lotnicze przed II wojną światową do Gdańska, Berlina, Królewca, Olsztyna

Port lotniczy Olsztyn Dajtki (Olsztyn- Centrum)

Połączenia lotnicze przed II wojną światową do Gdańska, Berlina. Po II wojnie światowej do Bydgoszczy i Warszawy.

Port Lotniczy Słupsk

Połączenia lotnicze do Berlina, Gdańska, Królewca, Szczecina przed II wojną światową, po drugiej wojnie światowej, od 1975 roku- loty do Warszawy, Katowic, Wrocławia. Loty do Warszawy działały z przerwami do lat 90-tych.

Port lotniczy Szymany- Mazury

Obsługiwał od 1998 roku loty do Warszawy i miast w Niemczech. Jako jedyny port lotniczy z powyższej listy został reaktywowany. Obecnie obsługuje ponad 1000 pasażerów miesięcznie.

Port lotniczy Gubin

Połączenia przed II wojną światową do Szczecina.

Port lotniczy Gdynia

Od kwietnia 1936 połączenia lotnicze do Warszawy. Obecnie w rozbiórce i likwidacji.

Port lotniczy Nysa

Połączenia do Gliwic i Jeleniej Góry przed II wojną światową

Port lotniczy Malbork

Połączenia do Gdańska, Berlina przed II wojną światową

Port Lotniczy Opole

Port obecnie nieczynny, planowano jego reaktywację jako portu pasażerskiego.

Port lotniczy Toruń

Port obecnie nieczynny, planowano jego reaktywację jako portu pasażerskiego.

Port lotniczy Piła

Port lotniczy powstal w 1913 roku. Brak danych n/t kierunków lotów. Planowano jego reaktywację.

Port lotniczy Koszalin

Działał jako pasażerski port lotniczy od 1965 r. W 1979 obsłużył 85 853 pasażerów, a w latach 1986-1991 średnio 50-55 tys. pasażerów. Port lotniczy zamknięto w 1991 roku.

Port lotniczy Świnoujście

Przed II wojną światową połączenia do Szczecina, pradopodobnie także Berlina. Obecnie port lotniczy znajduje się po niemieckiej stronie granicy koło Heringsdorf i działa sezonowo. Nie obsługuje lotów do Polski. W przeszłości obsługiwał loty do Warszawy i miast południa Polski.

Port lotniczy Białystok

30 kwietnia 2015 roku obchodzono w Białymstoku rocznicę 70 lat działalności pasażerskiego portu lotniczego. Port lotniczy juz nie działa, pas startowy o wymiarach 1420 na 50 metrów jest już zniszczony. 

Lotniczy Port Pasażerski Białystok zaczął działalośc krótko po II wojnie światowej, bo już 30 kwietnia 1945 roku. Linie lotnicze LOT utworzyły oddział białostocki i zaczęły obsługę połączenia do Warszawy kursującego w poniedziałki, środy i poiątki używając samolotów Douglas DC-3. Lot z Warszawy do Białegostoku trwał 50 minut. Bilety były drogie. Połączenia szybko wstrzymano. 

"Tuż po wojnie utworzono w Białymstoku Oddział Polskich Linii Lotniczych LOT. 30 kwietnia 1945 r. uruchomiono loty rejsowe. Co tydzień w poniedziałki, środy i piątki lądowały u nas Douglasy DC-3. Lot z Białegostoku do Warszawy trwał 50 minut, a bilet kosztował 400 złotych. Ten interes - jako relikt kapitalizmu - szybko zwinięto."
wg http://epbk.pl/forum/index.php?acti...


 

opr. A. Fularz



UZASADNIENIE STRAT

Dochody i wydatki lotniska oraz jego deficyt

 1160 Tsd. € standen im Jahr 2011 Erlöse in Höhe von 655 Tsd. gegenüber. Die
Differenz in Höhe von 506 Tsd. €

ruch lotniczy

Im Jahr 2012 landeten nach Unterlagen des Flughafens rd. 11 Tsd.
Passagiere mit Linienmaschinen in Heringsdorf

obliczenie wpływów z turystyki

- Zahl der Einreisepassagiere pro Jahr: 11600
- durchschnittliche Aufenthaltsdauer in Tagen: 7
- durchschnittliche Pro-Kopf-Ausgaben pro Tag in € : 100
- daraus ergeben sich jährliche Gesamtausgaben in € : 8120000

straty w przypadku gdyby brak było wpływów z turystów przybywających przez lokalne lotnisko

 Landkreis VorpommernGreifswald
nach den oben dargestellten Berechnungen auf Grund der
entfallenden Ausgaben in Hotels pro Jahr einen Umsatzverlust von
insgesamt rd. 20,9 Millionen € 
 rd. 80% auf die Gemeinde Heringsdorf entfallen,
also rd. 16,9 Millionen € jährlich.

Flughafenbetrieb Gästezahlen Summe
 Wirkung in Millionen € pro Jahr
Ebene des Landkreises 1,947 20,933 22,880
Ebene des Landes 2,123 23,288 25,411
Unter der Annahme,
dass der Anteil Heringsdorfs am Produktionswert des Landkreises
näherungsweise seinem Anteil an der Bevölkerung des Landkreises
entspricht - die Einwohnerzahl des Landkreises beträgt 244 Tsd., die
Heringsdorfs 9,3 Tsd., der Anteil ist 3,8% - lässt sich der Produktionswert
Heringsdorfs auf 297 Millionen € schätzen. Die Wirkung einer
Flughafenschließung (22,9 Millionen) hätte einen Anteil am
Produktionswert Heringsdorfs (297 Millionen) von rd. 7,7%.
(...)
Ergebnis:
Die bei einer Flughafenschließung zu erwartenden jährlichen
Steuerausfälle (3 Millionen) betragen das Sechsfache des
Flughafendefizits (0,5 Millionen). Der dem Landkreis VorpommernGreiswald
entsprechende Anteil am Steuerrückgang (448 Tsd. €) wäre
etwa ebenso groß wie die Deckungslücke des Flughafens. Die
Haushaltssituation des Kreises würde nicht entlastet, für das Land
würde sich die Haushaltslage sogar deutlich verschlechtern.
(...)
1. Eine Schließung des Flughafens und ein Wegfall der mit
Linienmaschinen anreisenden Passagiere hätte für den Landkreis
Vorpommern-Greifswald einen Umsatzrückgang von jährlich 22,9
Millionen € bzw. für das Land Mecklenburg-Vorpommern insgesamt einen
Umsatzrückgang von 25,4 Millionen € zur Folge.
2. Durch den Umsatzrückgang würden sich die Steuereinnahmen des
Landes Mecklenburg-Vorpommern um jährlich rd. 3 Millionen €
verringern, davon entfielen rd. 448 Tsd. auf den Landkreis VorpommernGreifswald,
57 Tsd. auf die Insel Usedom und 17 Tsd. auf Heringsdorf.
3. Der zu erwartende Rückgang der öffentlichen Einnahmen übersteigt die
Differenz zwischen den Ausgaben und Einnahmen des Flughafens (jährlich
minus rd. 0,5 Millionen €) um das Sechsfache. Das zur Entlastung des
defizitären Haushalts des Landkreises und anderer Haushalte
30
Mecklenburg-Vorpommerns verfügbare Volumen öffentlicher
Landesmittel würde sich deutlich verringern. Das angestrebte Ziel einer
Entlastung der Haushaltssituation würde nicht nur nicht erreicht, die
Situation würde sich sogar verschlechtern.
4. Das Volkseinkommen Usedoms beruht zu mehr als der Hälfte auf der
überregionalen Nachfrage nach dem Angebot von Dienstleistungen des
Fremdenverkehrssektors. Würde Usedom von der überregionalen Kaufkraft
abgeschnitten, hätte dies gravierende negative Auswirkungen auch auf das
langfristige Entwicklungspotential seiner Wirtschaft und auf die
Lebensbedingungen der Bevölkerung.
5. Der Fremdenverkehr ist der entscheidende Export-Basis-Sektor der
Region. Er ist ein unverzichtbarer Faktor für das Angebot von
Arbeitsplatzätzen und für die Kompensation der Geburtendefizite durch
Zuwanderungen vor dem Hintergrund der wachsenden Konkurrenz
zwischen Wachstums- und Entleerungsgebieten um junge Arbeitskräfte.
Fazit:
Der ökonomische Nutzen des Flughafens übersteigt den betrieblichen
Aufwand so deutlich, dass man den Flughafen in Betrieb nehmen müsste,
wenn er nicht schon geöffnet wäre.

wg http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf
-
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
+442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.



--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.


--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf

Posted by Telewizja Opera on 06:45. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for 107,7 milionów PLN stat wpływów podatkowych rocznie: szacunek strat z powodu likwidacji lokalych portów lotniczych

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery