Wniosek o dokończenie wieloletnich prób uruchomienia lotniska pasażerskiego w Toruniu
--
Uruchommy port lotniczy Toruń poprzez włączenie go w sieć regionalnych lotnisk dotowanych!
Akcja społeczna redakcji
do Radnych i władz UM w Toruniu
Szanowni Państwo,
Przez lata rozbudowano małe lotnisko pod Toruniem, które miało być nawet portem pasażerskim lotów wewnątrzkrajowych z uwagi na możliwą do uzyskania długość pasa (ok. 1400 metrów). Możliwe jest po prostu przełużenie pasa startowego jaki tutaj pobudowano. Jako że aż żal tych pieniędzy które szereg inwestorów tutaj utopiło, wnoszę o wykorzystanie obiektu lotniska w Toruniu jako portu pasażerskiego jedynie sezonowego oraz jako cywinego lotniska typu General Aviation. Powstałoby lotnisko krajowe na wzór tego w Babimoście - z niewielkim ruchem pasażerskim nawet w okresie pandemicznym (loty byłyby dotowane na odcinku Warszawa- Bydgoszcz (międzylądownie)- Toruń (międzylądownie)- Warszawa np. przez kujawsko-pomorski Urząd Marszałkowski). Obecnie loty dotuje się z pominięciem międzylądowania w Toruniu, które w sezonie letnim miałoby ekonomiczny sens. Terenem lotniska zarządza lotniczy zarząd miejscowego aeroklubu. Nie wiadomo czy planuje się zadanie dokończenia budowy lotniska jakie snuto od lat. Nie wiem, jakie są najnowsze plany władz.
Uważam że port lotniczy przy starówce w Toruniu, jeśli będzie wznowiony w tymczasowej formie przystosowania terminalu przy obecnym lotnisku sportowym, ma szansę utrzymać się także w pandemii. W moim mieście jest to możliwe, mimo braku podobnej atrakcyjności turystycznej. Loty organizowanoy prawdopodonie na identycznej zasadzie jak w przypadku mojego miasta: obecną umowę z przewoźnikiem lotniczym uzupełnionoby o zapis mówiący o możliwości wykonywania międzylądowania w Toruniu w przypadku części lotów w okresie letnim na trasie Warszawa- Toruń- Bydgoszcz.
Od lat prowadzę w Toruniu portal internetowej gazety i niestrudzenie przypominam o pomyśle wskrzeszenia lotniska. Przed laty wynajęto mnie do napisania teksu nt wskrzeszenia innego lotniska. Przeanalizowałem temat i uważam że w pobliżu atracji turystycznej- a taką jest toruńska starówka- jest szansa na utrzymanie się sezonowego portu lotniczego czynnego w sezonie letnim jako port lotniczy zorientowany pod ruch stricte turystyczny do kompleksu turystycznego pobliskiego Starego i Nowego Miasta oraz do okolicy. Jednocześnie nie widzę wielkich szans na port międzynarodowy, nawet jeśli możliwa po rozbudowie długość pasów startowych na to pozwalałaby.
Uważam że ruch turystyczny w sezonie na starówkę toruńską jest na tyle silny i istotny, że wystarczy na co najmniej 3 rotacje tygodniowo w porze letniej- na przykład w piątki, soboty i niedziele: pod ruch stricte weekendowy. Proponuję aby port ruszył już na majówkę 2022 lub na sezon letni 2022. Przedłuiżonoby pas startowy dla lotów krajowych. Dodanoby radiolatarnię NBD jeśli jeszcze jej nie ma. Ogrodzonoby i dostosowanonoby do roli terminalu pasażerskiego jakiś budynek na lotnisku poprzez ddodanie jakiegoś namiotu. Jako że port lotniczy szykowano tutaj przez kilkanaście lat, zgromadzono szereg rozmaitej infrastruktury.
Warto te prace i zamierzenia- tymczasowo jedynie dokończyć i wykorzystać pod usługę o charakterze sezonowym. Zrezygnowanoby początkowo z systemu ILS jeśli jeszcze na tym lotnisku go nie zainstalowano. W zasadzie znaczną część prac już wykonano, przez lata siląc się na uruchomienie tutaj lotniska. W przypadku podobnego lotniska pasażerskiego w Nowym Kramsku na ul. Szkolnej 23 przy Babimoście, wg obliczeń redakcji- wpakowano ponad miliard złotych kosztów i dotacji w rozbudowę wiejskiego lotniska do przyjmowania lotów krajowych a nawet boeingów i airbusów. W Toruniu zaś niemal cała infrastruktura pasa istnieje, został on wyspoinowany, konieczne jest jego przedłużene i dostosowanie do funkcji lotniska wewnątrzkrajowego, jakie- w moim mieście działa także w czasie pandemii.
Pozdrawiam,
Adam
Dołączam dokumentację skierowaną do UM:
Apeluję o wydłużenie drogi startowej do 1440 metrów, budowę drogi kołowania i płyty postojowej, przebudowa i modernizacja budynku portu lotniczego. Umożliwi to przyjmowanie samolotów typu ATR 42, ATR 72, Jak-40, C-130 Hercules, BAe 146, Cessna Citation, Falcon 2000, Bombardier BD700 itp.
Z listu do UM:
Lotnisko w Toruniu jest lotniskiem użytku wyłącznego wg klasyfikacji Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Aby mogło obsługiwać loty pasażerskie, powinno stać się lotniskiem o ograniczonej certyfikacji z dopuszczeniem do obsługi 10 tysięcy pasażerów rocznie, wzorem lotniska w Mielcu koło Tarnowa. Tymczasem ma obecnie inny status prawny i loty pasażerskie nie są mozliwe prawnie.
Nie ma potrzeby budowy nowego pasa startowego czy terminalu odprawy pasażerów- to wszystko już jest. Dla oprawy 33 pasażerów na samolot wystarczy zaadaptować istniejące budynki aeroklubowe, i wydzielić niewielki terminal pasażerski w już istniejących budynkach. Wiele małych portów lotniczych zaczynało właśnie w ten sposób. Istnieje także pas startowy. Przydałyby się także urzędzenia nawigacyjne (DVOR/ DME) które mogłaby zaistalować Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
Polityka władz miasta zaowocowała wieloletnią dyskusją w lokalnych mediach, czy warto jest budować port lotniczy. W tej sprawie zbadano poparcie ludności, które wynosi 80 % ankietowanych. Niestety, mimo znacznego poparcia ludności władze miasta nie zrobiły nic w tym kierunku, natomiast pytana o zdanie rzeczniczka władz miasta odpowaida że lotnisko juz jest... w Bydgoszczy.
Władze miasta Torunia dopłacają do lotniska w innym mieście kwoty, za które mogłoby funkcjonować w Toruniu pełnoprawne, niewielkie lotnisko obsługujące loty pasażerskie. Władze miasta, zamiast rozwijać majątek miasta Toruń, wybrały drogę finansowania portu lotniczego w Bydgoszczy, wbew woli mieszkańców miasta, którym, jak pokazują wyniki badań opinii publicznej, zależy na własnym porcie lotniczym w Toruniu.
Rzeczniczka miasta tłumaczy że ze względu na to że lotnisko znajduje się w użytkowaniu wieczystym Aeroklubu Pomorskiego, brak jest możliwości prowadzenia inwestycji na tym terenie przez gmine. Jest to nieprawda- władze miasta mogą zawiązać spółkę z Aeroklubem albo wręcz podpisać umowę na podstawie której dokonają niezbednych inwestycji. W taki sposób udało się ożywić podobne powojskowe lotnisko w Zielonej Górze. Także lotnisko w Radomiu nie jest własnością władz miasta, lecz wojska. Także w Białystoku władze miasta nie maja powodów by nie inwestować publicznych środków w lotnisko aeroklubowe, które ma się stać portem pasażerskim. Tylko w Toruniu jest to niemożliwe, i to od dekady.
W ostatnich latach wiele się pozmieniało na polskim rynku lotniczym- na przykład Aoeroklub Polski powołał spółkę która zajmuje się doradztwem samorządom nad przekształcaniem lokalnych lotnisk aeroklubowych w lokalne porty pasażerskie o ograniczonej certyfikacji. Nie ma przeszkód formalnych, prawnych i organizacyjnych aby sezonowe loty pasażerskie z Krakowa do Bydgoszczy- były przekierowane do Torunia. Linia ta jest dotowana ze środków województwa kujawsko - pomorskiego, nie ma więc przeciwwskazań, by 33- miejscowe samoloty Saab kursowały w relacji Toruń- Kraków.
Istniejąca długośc pasa startowego jest wystarczająca by obsłuzyć takie loty krajowe, a ewentualne przedłużenie pasa startowego nie jest aż tak drogie.
Skoro miasto Toruń stać na dopłaty do lotniska w Bydgoszczy, dlaczego władze miasta nie chcą postawić na własny port lotniczy na bazie lotniska aeroklubowego? Gdyby to lotnisko stało się portem lotniczym o ograniczonej certyfikacji, wówczas mogłoby w sezonie obsługiwać loty pasażerskie Kraków- Toruń, które obecnie są realizowane w relacji Kraków- Bydgoszcz i są i tak dofinansowywane z pieniędzy samorządu województwa.
W Pardubicach - niewielkim czeskim mieście gdzie działa port lotniczy, na terminal pasażerski zaadoptowano stary hangar lotniczy. Jako że lotnisko rozwinęło się i obsługuje 120 tys. pasażerów rocznie, pasażerowie nie mieszczą się i muszą oczekiwać przed terminalem- hangarem.
środa, 1 lipca 2015
Pytania o port lotniczy w Toruniu
Szanowny Panie,
odpowiadając na Pana pytanie: w Toruniu znajduje się lotnisko
cywilno-sportowe o powierzchni 297 ha. Grunty, na których się
znajduje, należą do gminy i Skarbu Państwa i są w użytkowaniu
wieczystym Aeroklubu Pomorskiego, co powoduje brak możliwości
prowadzenia inwestycji na tym terenie przez gminę.
Należy podkreślić, że w odległości 50 i 150 km od Torunia znajdują się
dwa miasta, w których są międzynarodowe lotniska: Bydgoszcz i Gdańsk.
Do portu w Bydgoszczy można dotrzeć z centrum Torunia w 30 minut.
Lotnisko oferuje regularne połączenia międzynarodowe z Frankfurtem,
Birmingham, Bristolem, Dublinem, Düsseldorfem, Londynem, Liverpoolem a
także krajowe z Warszawą, Łodzią, Poznaniem, Zieloną Górą i Krakowem.
Gmina Miasta Toruń posiada udziały w lotnisku w Bydgoszczy wynoszące
0.05%, co czyni ją jego współwłaścicielem. Miasto uruchomiło
specjalne połączenie autobusowe z Torunia na lotnisko w Bydgoszczy.
Przejazd autobusem dla posiadaczy ważnych na dzień przejazdu biletów
lotniczych jest bezpłatny. Kolejne lotnisko znajduje się 150 km od
Torunia – w Gdańsku i można komfortowo i szybko dotrzeć na nie
autostradą A1.
Z uwagi na bliskość i wielkość tych lotnisk nie ma uzasadnienia
ekonomicznego, aby w Toruniu powstało kolejne podobne lotnisko.
Pozdrawiam,
Aleksandra Iżycka
--
rzecznik prasowy
Prezydenta Miasta Toruniaul. Wały Gen. Sikorskiego 8
87-100 Toruń
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
"Torunianie chcą latać
Toruń potrzebuje lotniska. Tak powiedziało 80 proc. mieszkańców miasta i regionu przepytanych przez naukowców z UMK.
Pomysł utworzenia międzynarodowego portu lotniczego w Toruniu cieszy się dużym poparciem społecznym - mówi Rafał Haffer z Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania UMK. Haffer był koordynatorem badania na temat przyszłości lotniska na Bielanach, które trwało trzy tygodnie i zakończyło się dziesięć dni temu. Wczoraj dokonał wstępnych podsumowań.
Sondaż prowadzony był dwiema drogami - internetową i pocztową. Na pytania dotyczące tego, jak duże jest zapotrzebowanie na usługi lotnicze oraz przyszłości lotniska w Toruniu odpowiedziało łącznie 3658 osób - głównie mieszkańców naszego miasta i regionu oraz kierownictwo 101 lokalnych przedsiębiorstw. Wynik badania jest jednoznaczny: aż 80 proc. respondentów indywidualnych oraz 73 proc. przedstawicieli firm wskazało, że w Toruniu potrzebne jest lotnisko pasażerskie.
Badanie przeprowadzono na zlecenie amerykańsko-irlandzkiego konsorcjum Howard Aviation, które chce rozbudować obiekt na Bielanach.
Raport z badań koordynowanych przez Haffera wraz ze szczegółowymi wynikami trafi na biurko kierownictwa firmy, prezydenta Torunia Michała Zaleskiego, włodarzy miasta i aeroklubu na przełomie maja i czerwca. Ma odpowiedzieć m.in. na pytania: czy i gdzie lataliśmy w zeszłym roku, czy planujemy podróż lotniczą w najbliższym czasie oraz gdzie chcemy się wybrać statkiem powietrznym.
- W oparciu o wyniki raportu i szereg dodatkowych analiz przygotowywanych przez firmę konsultingową, inwestor podejmie ostateczne decyzje dotyczące planowanego przedsięwzięcia - mówi Haffer.
Rozmowy magistratu z Howard Aviation trwają od zeszłego roku. 12 kwietnia br. Zaleski oraz amerykańscy inwestorzy i władze aeroklubu podpisały list intencyjny w sprawie zawiązania spółki, która zmodernizuje i ożywi lotnisko."
Źródło: Gazeta Wyborcza Toruń
Pytanie do UM z dn. 29 sty 2016
Szanowny Panie, co z planami portu lotniczego w Toruniu? Przypomnę je:
Wg pasazer.com: "Samorządy prześcigają się w koncepcjach reaktywacji lokalnych lotnisk. Kolejnym jest samorząd Torunia i jego projekt reaktywacji lotniska na toruńskich Bielanach.Niejednokrotnie na łamach naszego portalu poruszaliśmy tematykę przystosowania lotnisk aeroklubowych do obsługi regularnego ruchu pasażerskiego. Nie tak dawno prasa informowała o staraniach władz Koszalina, pisaliśmy także o bardzo ambitnych planach spółki Port Lotniczy Lublin-Niedźwiada. Tym razem samorząd Torunia, którego Stare Miasto wpisane jest na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO, postanowił zadbać o zwiększenie międzynarodowego ruchu turystycznego w oparciu o lotnisko aeroklubowe na Bielanach. Władze Torunia przekonują, iż uruchomienie lotniska pochłonie około 30 milionów złotych, a będzie polegało na wydłużeniu istniejącego betonowego pasa startowego o 500 metrów i zbudowaniu budynku dworca lotniczego oraz zainstalowaniu niezbędnych przyrządów nawigacyjnych. Toruńscy samorzadowcy chcą, aby na Bielanach lądowały samoloty regionalnych linii lotniczych, ale także nie wykluczają ruchu przewoźników niskokosztowych większymi maszynami. Atutami toruńskiego portu lotniczego mają być, oprócz zabytkowego starego miasta, także uzdrowiska w Ciechocinku i Inowrocławiu (do których chętnie przyjeżdżają turyści zza Odry), świetna lokalizacja (około 10 minut drogi od centrum miasta), a także ruch generowany przez prężnie rozwijający się Uniwersytet Mikołaja Kopernika.(...)
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
Szanowny Panie,
Przypominam, że takie pytanie pojawiło się z Pańskiej strony w ubiegłym roku. Prezydent Torunia Michał Zaleski przesłał do Pana list w tej sprawie 16 listopada 2016 roku. Od tamtej pory nasze stanowisko nie uległo zmianie.
--
Pozdrawiam serdecznie,
Anna Kulbicka-Tondel
Rzecznik Prasowy
Prezydenta Miasta Torunia
Odpowiedzi UM
Szanowny Panie,
W nawiązaniu do Pańskiego zapytania dotyczącego ewentualnej budowy pasażerskiego portu lotniczego w Toruniu, wyjaśniam:
W Toruniu znajduje się lotnisko cywilno-sportowe o powierzchni 297 ha. Grunty, na których jest położone należą do gminy i Skarbu Państwa i są w użytkowaniu wieczystym Aeroklubu Pomorskiego. Z tego powodu gmina nie ma możliwości prowadzenia inwestycji na tym terenie.
Warto przypomnieć, że w odległości 50 i 170 km od Torunia znajdują się dwa międzynarodowe lotniska: w Bydgoszczy i Gdańsku.
Port w Bydgoszczy, do którego dojazd z centrum Torunia zajmuje ok. 40 minut, oferuje rejsowe połączenia z Frankfurtem, Düsseldorfem, Birmingham, Glasgow, Dublinem i Londynem, a także czarterowe do m.in. Dubrovnika i Heraklionu. Gmina Miasta Toruń jest współwłaścicielem tego lotniska - posiada 0,05% udziału i uruchomiła specjalne połączenie autobusowe z Torunia na lotnisko w Bydgoszczy. Przejazd autobusem dla posiadaczy ważnych na dzień przejazdu biletów lotniczych jest bezpłatny.
Port w Gdańsku, do którego można komfortowo i szybko - w ok. 90 minut - dotrzeć autostradą A1, oferuje połączenia z lotniskami m.in. we Frankfurcie, Monachium, Berlinie, Brukseli, Mediolanie, Londynie, Sztokholmie, Oslo, Kopenhadze, Warszawie i Krakowie.
Z uwagi na bliskość i wielkość tych lotnisk nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla budowy w Toruniu portu o podobnym charakterze.
Pozdrawiam,
Sylwia Derengowska
Referat Informacji
Wydział Komunikacji Społecznej i Informacji
Urząd Miasta Torunia
Wały gen. Sikorskiego 8
87-100 Toruń
Pytanie w odpowiedzi:
Szanowna Pani,
Kto stwierdził że nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla budowy w Toruniu portu o podobnym charakterze? Pani? Przypomnę że w Danii, która ma obszar wielkości woj. kujawsko- pomorskiego, działają 33 porty lotnicze.
Proszę o odpowiedź.
Pozdrawiam,
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Dzień dobry,
w pociągach KM zwierzęta są zawsze mile widzianymi pasażerami. W 2013 roku Spółka KM wprowadziła stałą ofertę nieodpłatnego przewozu zwierząt.
W tym roku Koleje Mazowieckie będą pomagać bezdomnym psom i kotom, które są podopiecznymi warszawskiego Schroniska na Paluchu.
W załączniku przesyłam komunikat oraz podziękowanie.
Życzę spokojnego dnia!
Pozdrawiam,
Daria Uchman
Specjalistka
Biuro Rzecznika Prasowego
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
tel. 22 47 - 37 - 664
tel. kom. 506-947-393
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
ul. Lubelska 26
03-802 Warszawa
www.mazowieckie.com.pl
Numer KRS: 0000222735, Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy,
XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.
Kapitał zakładowy: 481 909 000,00 zł
NIP: 1132520369, REGON: 015876404.
P Czy musisz drukować tę wiadomość? Pomyśl o środowisku.
______________________
Wiadomość i jakiekolwiek pliki przesłane wraz z nią, są poufne i przeznaczone wyłącznie do użytku osób i jednostek, do których wiadomość została adresowana. Jeśli wiadomość została otrzymana pomyłkowo, prosimy zawiadomić administratora systemu. Ta wiadomość zawiera informacje poufne i jest przeznaczona wyłącznie dla wymienionej osoby. Jeśli nie jesteś wymienionym adresatem tej wiadomości, nie powinieneś jej rozpowszechniać, rozsyłać ani kopiować. Prosimy o natychmiastowe powiadomienie, za pośrednictwem poczty elektronicznej, nadawcy o pomyłkowym otrzymaniu tej wiadomości i usunięcie jej z komputera. Jeśli nie jesteś zamierzonym odbiorcą tej wiadomości, informujemy, że jej ujawnianie, kopiowanie, przesyłanie lub podejmowanie jakichkolwiek działań w związku z treścią tej wiadomości jest surowo zabronione.
This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the system manager. This message contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited.
Komunikat KPRM z dn. 2 lutego 2021 r
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym, przedłożony przez ministra infrastruktury.
Projekt dostosowuje polskie prawo do przepisów UE związanych z interoperacyjnością systemu kolei oraz bezpieczeństwem kolejowym w Unii Europejskiej. Zmianie ulegną dokumenty związane z bezpieczeństwem, wydawane przewoźnikom kolejowym, aby umożliwiać im dostęp do infrastruktury kolejowej po spełnieniu określonych warunków.
Najważniejsze rozwiązania
· Zmieni się procedura homologacji pojazdów kolejowych. Zamiast dotychczasowego zezwolenia na dopuszczenia do eksploatacji pojazdu kolejowego wydawanego przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, Agencja Kolejowa Unii Europejskiej będzie wydawała wnioskodawcy zezwolenie na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu.
· Agencja Kolejowa Unii Europejskiej będzie działała jako tzw. „One Stop Shop" – punkt kompleksowej obsługi, który poprzez platformę informatyczną będzie umożliwiał wnioskodawcy zdalne składanie wniosków (np. o wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu, jednolity certyfikat bezpieczeństwa) i przesyłanie dokumentów.
· Znacząco zmieni się rola Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, jeśli chodzi o wydawanie zezwoleń technicznych. Prezes UTK będzie odpowiedzialny za dopuszczanie do eksploatacji niektórych urządzeń stałych (infrastruktury kolejowej). Ponadto, będzie mógł – zamiast Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (gdy taką wolę wyrazi wnioskodawca) – wydawać zezwolenie na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu. Będzie to jednak dotyczyć tylko sytuacji, gdy obszar użytkowania tego pojazdu jest ograniczony do terytorium Polski.
· Jeśli chodzi o dokumenty dotyczące bezpieczeństwa systemu kolei, to w miejsce dotychczasowych certyfikatów bezpieczeństwa w dwóch częściach – A i B, wydawanych przez tzw. krajowe organy ds. bezpieczeństwa – wprowadzono jednolity certyfikat bezpieczeństwa wydawany przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej lub Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (gdy taką wolę wyrazi wnioskodawca i tylko dla działalności w Polsce).
· Zmieniono wymagania dotyczące systemów zarządzania bezpieczeństwem, tworzonych przez przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury.
· Przewoźnicy kolejowi będą mieli obowiązek zapewnienia pomocy rodzinom ofiar śmiertelnych wypadków oraz osobom ciężko rannym i ich rodzinom. Zgodnie z nowym rozwiązaniem, przewoźnik będzie udzielał poszkodowanym informacji dotyczących procedur dochodzenia roszczeń w ramach przepisów unijnych. Jednocześnie – na własny koszt – przewoźnik kolejowy będzie musiał zapewnić wsparcie psychologiczne.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie 3 miesiące od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach.
wg KPRM
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Dzień dobry,
Dziś oficjalnie zaprezentowano 8 bramek do automatycznej kontroli granicznej. To bardzo ważna inwestycja, ponieważ dzięki bramkom kontrola przebiega szybciej i ruch jest płynniejszy. Wrocławski Port Lotniczy jako drugie regionalne lotnisko w Polsce zainstalowało je zarówno w hali odlotów, jak i przylotów. Warto wiedzieć, jak działają i kto może z nich korzystać.
W oficjalnej prezentacji udział wzięli:
• Jarosław Obremski – wojewoda dolnośląski,
• płk Tomasz Michalski – komendant Nadodrzańskiego Oddziału Straży Granicznej,
• Dariusz Kuś – prezes Portu Lotniczego Wrocław.
Więcej informacji w załączeniu. W razie pytań, pozostaję do dyspozycji.
Zdjęcia (fot. Maciej Lulko) dostępne pod linkiem: https://drive.prexpert.cloud/photo/share/4tjKufm7#!List
Aby pobrać całą galerię zdjęć, kliknij w ikonkę POBIERZ, która znajduje się na niebieskim pasku (prawy górny róg).
Pozdrawiam serdecznie,
Adriana Kondratowicz
PR EXPERT
+48 502 332 358
akondratowicz@prexpert.com.pl
Wrocław, 3 lutego 2021 r.
Informacja prasowa
Nowa inwestycja na wrocławskim lotnisku
W Porcie Lotniczym Wrocław oficjalnie zaprezentowano dziś bramki do automatycznej kontroli dokumentów podróżnych w strefie Non Schengen. Wrocławskie lotnisko jako drugie regionalne lotnisko w Polsce zainstalowało je zarówno w hali odlotów, jak i przylotów. Dzięki tej inwestycji pasażerowie szybciej przejdą kontrolę na granicy.
Nowe bramki do automatycznej kontroli granicznej znajdują się w halach odlotów i przylotów – po 4 w każdej hali. – Bardzo się cieszę, że dzięki rządowym funduszom bramki biometryczne do automatycznej kontroli granicznej zostały zamontowane na wrocławskim lotnisku. Jest to ważna inwestycja, która zwiększy komfort podróżujących, unowocześni i ulepszy proces odprawy granicznej, a także wesprze Straż Graniczną w realizacji jednego z jej podstawowych zadań – mówi obecny na prezentacji wojewoda dolnośląski Jarosław Obremski.
Z kolei płk Tomasz Michalski, komendant Nadodrzańskiego Oddziału Straży Granicznej, dodaje: – Cieszymy się bardzo, że funkcjonariusze Straży Granicznej na wrocławskim lotnisku mogą nadzorować i obserwować proces kontroli granicznej przy wykorzystaniu bramek do automatycznej kontroli dokumentów podróżnych. Jestem przekonany, że nowe wyposażenie wpłynie na usprawnienie i przyśpieszenie procesu kontroli granicznej. Bramki automatycznie weryfikują dane zawarte w chipie biometrycznym paszportu z wizerunkiem twarzy podróżnego. Dzięki temu wykluczona jest możliwość posłużenia się podrobionym, przerobionym lub cudzym dokumentem. Ponadto bramki są połączone z bazami danych, które obsługuje Straż Graniczna, a to z kolei pozwala m.in. wykryć, czy podróżny nie stanowi zagrożenia dla bezpieczeństwa wewnętrznego i porządku publicznego.
– Dzięki bramkom przejście graniczne ma teraz większą przepustowość. To kolejna inwestycja, która zwiększa atrakcyjność naszego terminala. Z roku na rok staje się on coraz bardziej przyjazny i nowoczesny. Możemy śmiało powiedzieć, że jesteśmy w pełni gotowi na powrót ruchu do normalności – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.
Kto i jak może korzystać z bramek?
Kontrola graniczna w Porcie Lotniczym Wrocław obowiązuje podróżnych wylatujących lub przylatujących z krajów spoza strefy Schengen. Bramki do automatycznej kontroli są ustawione przy wejściu i wyjściu ze strefy Non Schengen. Z bramek mogą korzystać pełnoletni obywatele UE, EOG i Szwajcarii posiadający dokument biometryczny: paszport lub dowód osobisty. – Tylko z takiego dokumentu mogą być odczytane dane przez urządzenie skanujące – wyjaśnia Przemysław Marcinkowski, dyrektor ds. infrastruktury w Porcie Lotniczym Wrocław. Bramka obsługuje osoby o wzroście pomiędzy 120 a 220 cm.
Automatyczna kontrola graniczna przebiega w następujący sposób: należy podejść do bramki, otworzyć dokument na stronie ze zdjęciem, przyłożyć go do czytnika i chwilę przytrzymać. Po automatycznej weryfikacji danych otwiera się bramka, przez którą trzeba wejść do środka, gdzie następuje skanowanie twarzy w celu potwierdzenia tożsamości. Aby zeskanować twarz, należy stanąć w wyznaczonym miejscu (oznaczonym na podłodze symbolem stóp), zdjąć nakrycie głowy, okulary i maseczkę. Jeżeli wszystko się zgadza, można wyjść ze strefy automatycznej kontroli.
Bramki do automatycznej kontroli granicznej działają na kilku lotniskach w Polsce, ale tylko na Chopina w Warszawie, we Wrocławiu i w Poznaniu są w obu halach. – Na innych lotniskach bramki są albo w hali przylotów, albo w hali odlotów. Port Lotniczy Wrocław zainstalował je w obu halach, podobnie jak zrobiono to w Warszawie na lotnisku Chopina oraz na lotnisku w Poznaniu – zauważa Przemysław Marcinkowski.
Testy i bezpieczeństwo na lotnisku
Bramki to nie jedyna nowość, jaką Port Lotniczy Wrocław wprowadził w ostatnich miesiącach. Od 30 stycznia pasażerowie przylatujący do Wrocławia ze strefy Non Schengen mogą wykonać na wrocławskim lotnisku szybki test antygenowy tuż po przylocie. Punkt diagnostyczny badań na obecność COVID-19 znajduje się przed stanowiskami kontroli granicznej, a więc przed przekroczeniem granicy Państwa Polskiego. Koszt wykonania testu to 200 zł, czas oczekiwania na wynik – około 15 minut. Negatywny wynik testu umożliwia zwolnienie z 10-dniowej kwarantanny. Punkt działa po każdym przylocie samolotu ze strefy Non Schengen, także w godzinach nocnych. To ogromne ułatwienie dla pasażerów wracających do Wrocławia z Wielkiej Brytanii czy Ukrainy, a także dla osób podróżujących lotami czarterowymi np. wracających z Zanzibaru.
Dodatkowo od listopada na parkingu przed terminalem działa punkt do wykonywania testów na obecność wirusa SARS-CoV-2. Znacznie wcześniej wprowadzono specjalne zasady korzystania z terminala w ramach bezpiecznej obsługi pasażerów. Przed wejściem do terminala przeprowadzany jest pomiar temperatury, a po wejściu obowiązuje nakaz zasłaniania ust i nosa, a także zasada zachowania dystansu. W terminalu rozmieszczone są dozowniki z płynem do dezynfekcji. Zalecana jest regularna dezynfekcja rąk. Pasażerowie są na bieżąco informowani, jak bezpiecznie korzystać z terminala. Informacje są m.in. wyświetlane na ekranach, a ponadto udzielają ich pracownicy Portu Lotniczego Wrocław.
Szanowni Państwo, przypominamy o zmianie organizacji ruchu na linii nr 8 Warszawa – Radom. Organizacja ruchu od 8 lutego br. będzie wyglądała następująco:
- Na odcinek Warka – Dobieszyn wraca ruch pociągów. Z uwagi na to, że czynny będzie tylko jeden tor i mimo że spora część połączeń na tym odcinku będzie obsługiwana przez pociągi , pozostanie też część połączeń obsługiwanych przez ZKA.
- Wciąż zamknięty dla ruchu pociągów pozostanie odcinek między Radomiem i Dobieszynem, w związku z czym na trasie nadal będzie kursować ZKA.
Szczegóły znajdują się w tabelach z rozkładem jazdy: https://www.mazowieckie.com.pl/pl/rozklad-jazdy-pociagow-km-wazny-w-dniach-13-xii-13-iii
W tablicach rozkładu jazdy na czerwono zaznaczono te połączenia, które nadal będą obsługiwane przez ZKA.
Pozdrawiam
Jolanta Maliszewska
Biuro Rzecznika Prasowego
„Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o.
Tel. 22 47 37 664, kom. 603 609 857
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
ul. Lubelska 26
03-802 Warszawa
www.mazowieckie.com.pl
Numer KRS: 0000222735, Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy,
XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.
Kapitał zakładowy: 481 909 000,00 zł
NIP: 1132520369, REGON: 015876404.
P Czy musisz drukować tę wiadomość? Pomyśl o środowisku.
______________________
Wiadomość i jakiekolwiek pliki przesłane wraz z nią, są poufne i przeznaczone wyłącznie do użytku osób i jednostek, do których wiadomość została adresowana. Jeśli wiadomość została otrzymana pomyłkowo, prosimy zawiadomić administratora systemu. Ta wiadomość zawiera informacje poufne i jest przeznaczona wyłącznie dla wymienionej osoby. Jeśli nie jesteś wymienionym adresatem tej wiadomości, nie powinieneś jej rozpowszechniać, rozsyłać ani kopiować. Prosimy o natychmiastowe powiadomienie, za pośrednictwem poczty elektronicznej, nadawcy o pomyłkowym otrzymaniu tej wiadomości i usunięcie jej z komputera. Jeśli nie jesteś zamierzonym odbiorcą tej wiadomości, informujemy, że jej ujawnianie, kopiowanie, przesyłanie lub podejmowanie jakichkolwiek działań w związku z treścią tej wiadomości jest surowo zabronione.
This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the system manager. This message contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited.
Szanowni Państwo,
z przyczyn niezależnych nastąpiła zmiana godziny jutrzejszego briefingu w Porcie Lotniczym Wrocław. Przepraszamy za niedogodności i zapraszamy – jutro o godz. 15.00. Zbiórka przy punkcie info w hali ogólnodostępnej wrocławskiego lotniska o godz. 14.45. Prosimy o zabranie dokumentu tożsamości.
Pozdrawiam,
Ada Kondratowicz
PR Expert
+48 502 33 23 58
----------------------------------------------------------------
W imieniu
Wojewody Dolnośląskiego, Nadodrzańskiego Oddziału Straży Granicznej oraz Portu Lotniczego Wrocław
zapraszamy na
oficjalną prezentację bramek do automatycznej kontroli granicznej
w Porcie Lotniczym Wrocław.
Bramki do automatycznej kontroli granicznej to nowa, ważna inwestycja na wrocławskim lotnisku. Port Lotniczy Wrocław jako drugie po Warszawie lotnisko w Polsce zainstalowało bramki zarówno w hali odlotów, jak i przylotów.
Plan briefingu prasowego
Spotkanie prasowe, w którym udział wezmą:
- Jarosław Obremski – Wojewoda Dolnośląski,
- Płk SG Tomasz Michalski – Komendant Nadodrzańskiego Oddziału Straży Granicznej,
- Dariusz Kuś – Prezes Portu Lotniczego Wrocław.
Data: 3 lutego 2021 r. (środa), godz. 15.00
Miejsce: hala odlotów w Porcie Lotniczym Wrocław
Ważne: z uwagi na konieczność przejścia przez kontrolę bezpieczeństwa prosimy o przybycie na miejsce o godz. 14.45 i zabranie ze sobą dokumentu tożsamości. W terminalu obowiązuje nakaz zasłaniania ust i nosa.
Uwaga: samochód można zostawić na parkingu A, B, C lub VIP. Po spotkaniu przekażemy bilety wyjazdowe.
Więcej informacji:
Adriana Kondratowicz +48 502 322 358, Dawid Bartkowski +48 512 036 303
do Zarząd miasta Mielec
Szanowni Państwo,
Od jakiegoś czasu korespondujemy z władzami miasta Mielec, czy warto dostosować port lotniczy w Mielcu dla tanich linii. Przebudowa wiązałaby się z powiększeniem terminalu pasażerskiego lub budową zupełnie nowego terminalu.
Proponowano zmianę nazwy na port lotniczy Sandomierz w Mielcu. W pobliżu zjanduje się duże miasto Tarnów, gdzie brak jest innego portu lotniczego niż ten w Mielcu.
Proszę o informację, co Państwo sądzą o możliwości użytkowania drugiego portu lotniczego koło Sandomierza jako lotniska czynnego dla pasażerów w porze letniej. Sugestie opublikujemy.
Przyjmował on już samoloty Boeing, a nawet znacznie większe maszyny. Główny pas startowy ma 45 m szerokości i 2500 m długości. Można z niego wykonywać loty niehandlowe i handlowe oraz loty krajowe i międzynarodowe.
Port ma stosowne licencje, ale tylko do ilości 10 tys. pasażerów rocznie, z uwagi na niewielki terminal. Po przebudowie portu istnieje możl. zwiększenia limitów ruchu pasażerskiego.
W odpowiedzi otrzymałem zanaczony na czerwono fragment tekstu i spieszę zauważyc że ja również sprawdzałem parametry i dopuszczenia tego lotniska pasażerskiego pod kaem wykonywania regularnych operacji rozkładowych statków powietrznych, czyli np. rozkładowch połączeń 'linii "LOT" i tym podobnych na proponowanej linii lotniczej Warszawa - Rzeszów- Sandomierz (Mielec). Zatrudnia ono tyle samo pracowników co port otniczy Epinal we Francji, który kilkunastoma pracownikami obsugiwał loty planowe. W moim mieście także istnieje podobne niewielkie lotnisko pasażerskie Babimost.
Z mojego miasta do Warszawy przez lata podróżowało się z międzyklądowaniem w Poznaniu. Wnoszę że w przypadku Mielca będzie to między-lądowanie w Lublinie czy Rzeszowie.
Pytanie
Wnoszę pytanie o odniesienie się do propozycji uruchomienia mikro-hubu w Rzeszowie, w ramach testów, na podstawie modyfikacji już istniejącej siatki połączeń.
Wnoszę pytanie czy aby nie warto uruchomić lokalnego systemu piasty (hub), systemu lotniczych przesiadek w Rzeszowie? Koszty szacuję na kilka mln PLN rocznie. U nas przez kilka czy kilkanaście lat działalności lotniska tak wyglądała obsługa połączeń lotniczych.
Możnaby było niektóre późnowieczorne loty linii lotniczych Lot z Warszawy do Rzeszowa- przedłużyć w wybrane dni na lokalne lotnisko do:
Mielca- jako port lotniczy dla turystycznego Sandomierza.
Na tym lotniskach dobudowanoby niewielkie terminale pasażerskie- one obsługiwałyby loty pasażerskie rozkładowe sezonowe do Warszawy przez Rzeszów.
Bilety lotnicze na odcinki z Rzeszowa do lotnisk lokalnych regionu byłyby dotowane przez władze samorządowe i bardzo tanie. Podróżni z innych samolotów do Rzeszowa mogliby z nich tanio skorzystać. System ten funkcjonowałby podobnie jak system wewnątrzkrajowych lotów pasażerskich na Łotwie. Późnowieczorne połączenia skomunikowałyby lotnisko w Rzeszowie z Mielcem i umożliwiałoby lepsze obłożenie ostatnich lotów do Rzeszowa.
Uruchomionoby planowe loty rejsowe pasażerskie w sezonie letnim:
Warszawa- Rzeszów- Mielec lub Sandomierz w zależności od nazwy lotniska w przypadku reaktywacji istniejącej tu kiedyś oferty lotów pasażerskich.
Staranoby się by w perspektywie kilku lat było możliwe przesiąść się w Rzeszowie na loty do Mielca co najmniej trzy razy w tygodniu w godzinach późnowieczornych.
Tak przez lata było możliwe dotrzeć do mojego miasta z Poznania. Samolot przez wiele lat kursował z Zielonej Góry do Poznania (60 km lotu) i potem dopiero leciał w kierunku Warszawy.
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wniosek w sprawie wykorzystania bocznic pofabrycznych na os. Batorego w Ziel. Górze w celu obsługi tego osiedla koleją
Akcja społeczna Agencji Prasowej Merkuriusz Polski
Zielonogórska akcja na rzecz odbudowy zabytków atrakcyjnych turystycznie
Newsletter #52
Pięćdziesiąta druga propozycja przebudowy miasta w taki sposób by było bardziej atrakcyjne turystycznie
Wniosek w sprawie wykorzystania bocznic pofabrycznych na os. Batorego w Ziel. Górze w celu obsługi tego osiedla koleją
Wniosek o budowę nowego peronu od strony ulicy Towarowej na dworcu Zielona Góra Główna.
Szanowni Państwo,
Ostatnio w czasie spaceru przy ulicy Obywatelskiej i Harcerskiej natrafiłem na ślad bocznicy do skupu złomu przy ulicy Ludowej. Odchodziła ona od głównego toru ciągnącego się brzegiem skarpy doliny potoku Gęśnik w Zielonej Górze.
Wnoszę do MI aby zbadano czy istnieje możliwość:
-technicznej możliwości odtworzenia dawnego przebiegu bocznicy celem wytrasowania części składów pociągów regionalnych w trakcji spalinowej - początkowo w okresie letnim- poprzez bocznice przemysłowe miasta Zielona Góra jako oferty turystycznej. Czy można jakiś sposób przywrócić dawną bocznicę przemysłową jako kolej podmiejską?
-początkowo w okresie letnim oferowanoby "kursy wycieczkowe" kolejami przemysłowymi na terenie miasta. Napawionoby bocznicę do ulicy Ludowej i do składnicy złomu.
- docelowo połączonoby bocznicę składnicy złomu przy ulicy Ludowej, z torowiskami dworca kolejowego i nowopowstałym peronem kolejowym od ulicy Towarowej na dworcu głównym. Torowiska te przegradzają płoty i parkany. Odtworzonoby połączenie tych torowisk i zealizowanoby budowę nowego peronu od strony ulicy Towarowej na dworcu Zielona Góra Główna dla obsługi tego połączenia.
-docelowo oferowanoby kilka razy dziennie (np. w ramach kursów Zielona Góra- Sulechów- Zbąszynek- Gorzów) przejazd szynobusem z nowego peronu dworca PKP przez CH Auchan i przez tą dzielnicę z postojem handlowym na nowym przystanku Zielona Góra os. Batorego. W przyszłości możnaby dodać przystanek kolejowy przy CH Auchan. Linia ta dalej łączy się z LK Nadodrzanka, ale przebudowanoby rozjazdy i system sterowania. W ten sposób- poprzez wykorzystanie istniejących bocznic- kolej dotarłaby bliżej skupisk ludzkich w północnej części miasta.
List z UMWL: Szanowny Panie,
odpowiadając na Pana postulat w sprawie wykorzystania bocznic pofabrycznych na
os. Batorego w Zielonej Górze w celu obsługi tego osiedla koleją, niniejszym
informuję, że zasadniczo nie ma możliwości trasowania pociągów pasażerski po
bocznicach służących do obsługi zakładów przemysłowych.
Ponadto, wg. naszej wiedzy, przedmiotowa bocznica prowadząca do dawnego
„Zastalu" jest od kilku lat nieeksploatowana z uwagi na zaprzestanie produkcji
wagonów. Pozostałe odgałęzienia od tej bocznicy nie istnieją fizycznie.
Reasumując, nie planujemy wykorzystania tej nieczynnej infrastruktury
do prowadzenia planowego ruchu pasażerskiego.
-- Pozdrawiam
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
--