Co z Koleją Dużych Prędkości na odcinku Psary- Olkusz- Kraków?
Projekt obejmuje 510 km linii kolejowych i został podzielony na 4 zadania, tj.:
- zadanie 1.: Grodzisk Mazowiecki - Knapówka,
- zadanie 2.: Knapówka - Nakło - Sucha - Katowice,
- zadanie 3.: Knapówka - Nakło - Sucha - Kraków,
- zadanie 4.: Katowice - Zebrzydowice/Zwardoń - granica państwa.
Wykonawca SW przeanalizował opcje prędkościowe, tj. od 160 km/h do 300 km/h, w wyniku analiz podjęto do dalszego studiowania prędkości: dla zadania 1., 2., 3. - 300 km/h, a dla zadania 4. - 160 km/h.
Projekt w zakresie zadania 2. i 3. przewiduje budowę nowej linii kolejowej, odgałęziającej się od linii nr 4 - Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) w rejonie miejscowości Nakło (ok. km 181,000). Zakłada się, że dalej linia będzie poprowadzona jako wspólna dla kierunku Krakowa i Katowic do miejscowości Sucha i tu przewiduje się rozgałęzienie linii w kierunkach Krakowa i Katowic. Zakłada się, że linia w kierunku Krakowa zostanie włączona w modernizowaną linię E30 w rejonie miejscowości Zabierzów. Na linii kolejowej w kierunku Katowic (zadanie 2.) projektowany jest przystanek osobowy Olkusz Południowy w rejonie miejscowości Olkusz.
Stan realizacyjny projektu: zakończono fazę I realizowanego studium wykonalności. Efektem prac jest inwentaryzacja infrastruktury, wybór opcji modernizacyjnych oraz raporty środowiskowe. Obecnie kontynuowane są prace związane z realizacją fazy II. Efektem prac tej fazy będzie dokumentacja geodezyjna do celów projektowych, decyzje środowiskowe, decyzje o ustalenie lokalizacji linii kolejowej w trybie rozdziału 2b ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, projekt wstępny oraz wnioski o dofinansowanie.
W związku z procesem pozyskiwania decyzji administracyjnych będących najbardziej istotnymi elementami realizowanego studium podjęto szereg działań przybliżających ideę budowy linii kolejowej w nowym śladzie, w tym: kampanię informacyjną, spotkania z mieszkańcami i władzami samorządowymi w poszczególnych gminach oraz zainteresowanych instytucji takich jak: zarządców dróg, nadleśnictw, parków narodowych i krajobrazowych. Spotkania te miały na celu zaznajomienie mieszkańców i władz samorządowych z przebiegiem trasy oraz poczynienie niezbędnych uzgodnień w zakresie układów komunikacyjnych (drogowych) pozwalających na wyeliminowanie jak największej ilości ewentualnych konfliktów.
Z uwagi na specyfikę planowanej linii kolejowej, która powinna cechować się odpowiednim układem geometrycznym i pochyleniami (odmiennymi niż dla dróg kołowych) pozwalającymi na osiągnięcie zakładanej prędkości, bierze się pod uwagę wykup gruntów i nieruchomości pod nowy ślad linii kolejowej w zadaniach 2. i 3. Przyjmuje się, iż realizacja odcinka obejmującego zadania 2 i 3 rozpocznie się w systemie projekt, a następnie budowa po zakończeniu studium wykonalności, to jest najwcześniej w następnej perspektywie finansowej 2014-2020.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Andrzej Massel
Warszawa, dnia 19 marca 2012 r"
z interpelacji poselskich.,
Dnia 22 czerwca 2012 r. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej podjęło decyzję o wstrzymaniu prowadzenia dalszych prac studialnych dla następujących zadań ze Studium Wykonalności dla E65-Południe (projekt POIiŚ 7.1-42),:
· Zadania 1 Grodzisk Mazowiecki- Nakło,
· Zadania 2 Nakło – Sucha – Katowice Szopienice Południowe,
· Zadania 3 Nakło – Sucha - Kraków (Zabierzów)
oraz wyłączeniu z Zadania 4 odcinka Bielsko Biała Lipnik – Zwardoń.
Wstrzymanie prac wynikało z faktu, iż planowane na perspektywę finansową 2014-2020 środki finansowe przewidziane na modernizację infrastruktury kolejowej w Polsce są niewystarczające na podjęcie modernizacji całego zakresu wynikającego ze studium dla E-65 Południe.
Ze względu na rosnące potrzeby przewozowe oraz niezadowalający stan odcinka Katowice – Zebrzydowice – granica państwa zdecydowano o realizacji prac na przedmiotowym odcinku. Kontynuacja niniejszego zadania pozwoli na zapewnienie ciągłości CMK ze zmodernizowanym odcinkiem Gdynia – Warszawa, a co za tym idzie udostępnienie przewoźnikom całego korytarza ze średnią prędkością – ok. 160 km/h.
Realizacja projektu pn." Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice" planowana jest w perspektywie 2014-2020 przy współudziale środków z Instrumentu CEF.
Ponadto, w ramach połączenia Krakowa z CMK (alternatywne połączenie) wykonano roboty rewitalizacyjne na liniach: LK 8 (Kraków – Kozłów), LK 64 (Starzyny – Kozłów), LK 570 (Starzyny – Psary).
Na całym odcinku maksymalna prędkość wynosi od 100-120 km/h. W dalszej przyszłości planowane są prace modernizacyjne urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.