O powodach likwidacji sieci kolejowej w Polsce
Czasem opisujemy polityke infrastrukturalną. Skończylem nieco kierunków, także podyplomowych, i to co dzieje się np. w Warszawie (budowa II linii metra w przebiegu dublującym inną linię), jest nader dziwne w świetle nauki.
Dla przykładu- dość dobrze znam procesy planowania inwestycji transportowych, i sądzę że nie jest możliwa zgodnie z tymi zasadami budowa linii metra równolegle o kilkaset metrów do istniejącej, mało wykorzystanej przedwojennej podziemnej linii kolejowej posiadającej aż 4 tory, ale niemalże pozbawionej przystanków w centrum miasta.
W RFN, w Berlinie, istnieje podobna linia (Stadtbahn) i nie została ona dotychczas zdublowna przez metro, ba, dodano na niej liczne stacje pośrednie w ścislym centrum. Gdyby zaplanować tą inwestycję zgodnie ze sztuką planowania inwestycji transportowych, wówczas zapewne wykorzystanoby już istniejącą infrastrukturę- umożliwia ona ruch pociągów co 90 sekund, który obecnie nie ma miejsca z uwagi na archaiczne urządzenia sterowania ruchem. Zaś II linia metra miałaby bardziej rentowny przebieg, nie dublujący już istniejących linii w sposób tak całkowity.
Gdy próbowałem sprawę wyjaśnić listownie, przesłano mi w odpowiedzi jakiś niezwykle długi formularz skargi unijnej.
Podobnych przykładów jest cała masa- w każdym z miast są podobne przykłady. Między Gorzowem a Szczecinem rozebrano jedyną linię kolejową, by w jej miejsce zbudować autostradę. Pod obwodnicę Lubska, dziś wyludnionego i opuszczonego przez młode pokolenia, rozebrano torowiska i nasypy szybkiej kolei Berlin- Wrocław- Górny Śląsk (przed wojną vmax= 160 km/h, czas przejazdu Berlin- Wrocław 2:39 h, 14 poł/ dziennie), a w Sudetach nawet lokalna ludność nie rozumie powodów rozbiórki przebiegającego przez Polskę odcinka torowiska na trasie ekspresowej Berlin- Wiedeń.
Co można zrobić aby tego typu problemów uniknąć? Jak sądzimy, w podobny, nieoszczędny sposób wydatkowano wiele miliardów PLN. Nie rozumiem, kto na tym zyskuje? Linię kolei podziemnej wszak można było wybudować w lekko innym przebiegu, by aż tak przesadnie nie dublować infrastruktury. Rozbiórkę ok. 5-10 tys. km torowisk zwykle dotowano ze środków publicznych. Rozebrano wiele linii z powodu ich zużycia, a nie z powodów ich nieopłacalności ekonomicznej, a ten program rozbiórkowy, największy w historii UE, trwa do dziś.
Infrastruktura kolejowa w Polsce jest niemalże w całości zmonopolizowana, choć w sąsiednich krajach jest wielu zarządców torowisk kolei pasażerskich. Może to być powodem likwidacji linii kolejowych, w tym głównych linii magistralnych.
--
--
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Posted by Telewizja Opera
on 08:14.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0