dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Przystanek w śródmieściu Zamościa a sprawa kolei miejskiej w Zielonej Górze


Szanowni Państwo, 

Uprzejmie apeluję o doprowadzenie do reaktywacji jedynego odcinka pozostałej na terenie miasta Zielona Góra przedwojennnej kolei podmiejskiej, na trasie  Zielona Góra Dworzec PKP- Zielona Góra ul. Batorego- Zielona Góra ul. Wojska Polskiego. 

Z tego fragmentu linii pozostał fragment torowiska od al. Zjednoczenia do ul. Wojska Polskiego, gdzie urywa się na wiadukcie nad ul. Wojska Polskiego. 

Podobna sytuacja miała miejsce ostatnio w Zamościu. Tam jednak lokana władza zmienila zdanie. Przystanek kolejowy w śródmieściu miasta powstał już, a pociągi- wróciły do centrum miasta. Mogą kursować autobusy szynowe, w śródmieściu Zamościa powstały co najmniej 2 nowe przystanki. 

Pozostawiony w strasznym stanie odcinek toru jest nadal własnością PKP S.A. Tory już częściowo znikły. Mimo że jest to wiadukt nad główną ulicą miasta. Trzeba było kilku lat by otrzymać w ogóle odpowiedź z urzędu. 

Opisywałem ślady po niedawnej rozbiórce torowisk kolejowych. Indagowani politycy, pytani o przyczyny rozbiórki torowiska do np. lokalnego centrum handlowego, największego w mieście, piszą o 

"aspekcie bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów. Nie było możliwe połączenie torów pod ruch kolejowy bądź drezyn z równoległą ścieżką rowerową biegnącą w osi jednej osi na nasypie kolejowym o szerokości 5 m. Pozostawienie torowiska było możliwe jedynie na wysokości budynku dawnego dworca kolejowego".


Poniżej dołączyłem ostatnie zdjęcia z wizyty w Rewalu, nad Baltykiem, gdzie w polskich warunkach zbudowano równoległy odcinek scieżki i toru kolejowego z przystankami, rozdzielono je pasem trawnika lub barierkami. To samo było możliwe w Ziel. Górze. Niestety, pas terenu o szerokości kilku metrów, który pomieścił zarowno tory jak i ścieżkę rowerową w Rewalu, okazał się być zbybt wąski dla polityków w Zielonej Górze.


Gdyby ledwie kilka lat temu zadecydowano się pozostawić torowisko "miejskiego metra", dziś w ledwie kilka minut dostaliśmyby się rodzajem "naziemnego metra" z dworca PKP czy PKS do Focus Parku, na al. Wojska Polskiego czy na ul. Wiśniową i Ogrodową. Być może w budżecie znalazłoby się kilka mln PLN na podbicie podtorza czy wymianę zużytych szyn na inne, równie staroużyteczne, choćby z wymiany torowiska na miejscowym dworcu PKP. Zadecydowano inaczej. 













zdjęcia mojego autorstwa- gmina Rewal, nowa inwestycja, ścieżka rowerowa i równolgłe do niej- nowy tor

Pisałem w zeszłym tygodniu kilka tekstów do gazet w Polsce Wschodniej. Miasta Polski C mają całkiem podobne problemy jak Zielona Góra. Prezydent Zamościa od lat próbuje się pozbyć torów kolei pasażerskiej na zamojskiej Starówce. Kolej pasażerska już tam nie dociera, ale tory pozostały. Rozmaici miejscowi autorzy zarzucali lokalnej władzy, że się nie zna, że na serio likwiduje coś co w innych krajach jest podstawą transportu zbiorowego. 

Decyzję władz Zamościa niedawno zmieniono. Powstał już przystanek Zamość Peowiaków. Czyli jednak- zmiany nawet w Polsce są możliwe.

Jakiś tydzień temu odwiedziłem też szwajcarską Lozannę. Miasto liczące 129 tys. mieszkańców przerobiło podobną kolej pasażerską wożącą przed laty pasażerów z "dolnej" części miasta do górnej, jak linia kolei podmiejskiej w Ziel. Górze, na nowoczesne, bardzo często kursujące metro automatyczne. To rodzaj taniej w obsłudze, automatycznej, bezobsługowej kolejki miejskiej. Jej wagony kursują bez obsługi i są sterowane automatycznie. Perony od torów oddziela rozsuwana szklana tafla.

Nieco większe Rennes, mające 208 tys. mieszkańców, także zainwestowało w metro automatyczne. Pierwszą linię otwarto w 2002 roku, 12 lat temu, a obecnie kosztem ok. 800 mln PLN powstaje kolejna linia.

W Zielonej Górze od kilkunastu lat niezwykle dziwiłem się ostentacyjnej miejscowej rozrzutności. Stare torowisko w śródmieściu miasta było dla wielu osób jedynie złomem do skasowania. Ktokolwiek mówił inaczej, wydawał się marzycielem- wówczas kolej w całym regionie upadała. Od dwóch lat powstaje na ok. połowie trasy dawnej kolei ścieżka rowerowa- niestety, ktoś poprowadził ją- zamiast obok torowiska, to dokładnie w miejscu dotychczasowego torowiska. Tory zerwano, dopłacając jeszcze do tego -budzącego pewne kontrowersje- przedsięwzięcia.

Po podmiejskiej kolejce, którą opisywałem jeszcze jako nastolatek w pierwszych wydaniach mojego lokalnego portalu internetowego 2 dekady temu, została jeszcze jakaś 1/4 torowiska. Trudno pozbyć się wrażenia że  władze zlikwidowały co do joty ten sam typ infrastruktury, który gdzie indziej- budowany od podstaw, kosztuje około kilkadziesiąt mln PLN za kilometr. Czy aby nie zmarnowano kilkuset mln PLN?

Czy to przypadłość Polski? Może nie do końca. W Olsztynie trwają prace nad wyborem wykonawcy odbudowywanego odcinka linii tramwajowej do tamtejszego Starego Miasta. Tramwaj powraca do miasta po pół wieku. Podobnie ma powstać kolej podmiejska do terminalu odbudowywanego portu lotniczego, zdecydowaną większość linii już wyremontowano. W podzielonogórskim Babimoście podobną bocznicę pod terminal pasażerski portu lotniczego, budowaną przy portach lotniczych w Olsztynie czy Szczecinie kosztem dziesiątków mln PLN, właśnie zlikwidowano jako zbyteczną.

Być może ubóstwo jednych regionów bierze się z niemożności wykorzystania szans, które już mają. Inne regiony- nie mając tych szans prześcigają te regiony kraju, które je miały, i zmarnowały. Czy Zielona Góra swoją szansę na "naziemne metro" po starych torach już na zawsze, definitywnie zmarnowała, pokaże przyszłość. Jako ekonomiście, szkoda mi jedynie tych "setek milionów" jakich -nader rozrzutnie- pozbyto się przy okazji. Jak dotychczas, miejskie kolejki są pod względem prędkości podróży w miastach- dość niedoścignione.

Adam Fularz
Dyplomowany ekonomista, rocznik 1979. Interesuje się ekonomiką miast i regionów. Pochodzi z Zielonej Góry.




























Autor: 09:35

Jest to zastanawiające, co co pozwalamy rozmaitym osobom w tym mieście. W Jaworznie czy Olsztynie trwa budowa lub projektowanie nowych sieci tramwajowych, w Zielonej Górze p. Janusz Kubicki podjął decyzję o rozbiórce tego, co gdzie indziej budowane jest akurat od podstaw kosztem kilkudziesięciu mln PLN za kilometr. 

Załączam ostatnie zdjęcia z wizyty w Rewalu, nad Baltykiem, gdzie w polskich warunkach zbudowano równoległy odcinek scieżki i toru kolejowego z przystankami, rozdzielono je pasem trawnika lub barierkami. To samo było możliwe w Ziel. Górze. 

Jeszcze raz zwracam uwagę, że nie powinniśmy na to pozwalać. Jeśli ktoś ma pomysł, co można zrobić, zwłaszcza że zbliżają się wybory samorządowe, to jestem skłonny wydrukować nawet bezpłatne gazety z takimi opiniami i pomysłami. Wydajemy ok. 100 portali, w tym np. www.zielonogorska.pl, oraz nieco papierowej prasy dla osób starszych wiekiem. 

Jeśli ktoś uważa że doszło do marotrawstwa pubicznego majątku na kwotę ok. 460 mln PLN, a tyle wynoszą koszty odtworzenia, to z chęcią udostępnimy łamy w specjalnym wydaniu papierowym na okazję zmiany tej kontrowersyjnej sytuacji w mieście Zielona Góra. Załączam też tekst powstały po wakacyjnych podróżach, które dały mi do myślenia.

Pozdrawiam,
Adam






























Autor: 09:35

--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
+442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

Niniejsza wiadomość wraz z ew. załącznikami może zawierać informacje prawnie chronione i jest przeznaczona wyłącznie dla adresata. Ujawnianie, kopiowanie lub wykorzystywanie tych informacji przez osoby nieuprawnione jest zabronione. Jeśli nie jesteście Państwo adresatami tej wiadomości lub otrzymaliście ją omyłkowo, prosimy o powiadomienie o tym fakcie nadawcy i usunięcie wszelkich kopii tej wiadomości. 
 
This message with its potential attachments is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material. Any review, dissemination, copying or other use of, or taking of any action in reliance upon, this information by Persons or entitles other than the intended recipient is prohibited. If you received this in error, please contact the sender and delete the material from any computer. Thank you.





--
--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 10:06. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Przystanek w śródmieściu Zamościa a sprawa kolei miejskiej w Zielonej Górze

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery