dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Odbudowa odcinka kolei do Starego Dworca - stacji Świebodzice- Miasto, jako atrakcji turystycznej oraz dla kolei miejskiej..


Urząd Miejski w Świebodzicach
ul. Rynek 1, 58-160 Świebodzice

Dotyczy:
Odbudowa odcinka kolei do Świebodzic- Miasto  jako atrakcji turystycznej.

graficzną propozycję wykorzystania sieci kolejowej załączono jako plik graficzny.

[dworzec w Świebodzicach]

Najstarszy, ślepo zakończony, dworzec kolejowy w Świebodzicach z 1843 roku. Służył on podróżnym przez pierwsze dziesięć lat istnienia linii, zanim nie przedłużono jej do Wałbrzycha, co wiązało się z powstaniem nowego dworca w innym miejscu.

wg http://www.kolej.one.pl/_fervojoj/BIBLIO/OGOLNE/SWIDNICA/SWIDNICA.HTM




Dworzec Świebodzice -Miasto znajdowałby się jak najbliżej śródmieścia miasta, w pobliżu ul. Strzegomskiej. Najpierw służyłby pociągom turystycznym, odbudowany byłby jako atrakcja turystyczna, a następnie stałby się częścią sieci podwałbrzyskiej kolei podmiejskiej, opisanej w dalszej części listu.

Apelujemy o odtworzenie zaróno historycznego otoczenia dworca w stylu jak na początkowych litografiach, jak też toru i przystanku pasażerskiego. Chcielibyśmy wykorzystać tą stację dla celów powoli powstającej sieci kolei podmiejskich w Wałbrzychu. Kursowałyby tutaj autobusy szynowe, a po elektryfikacji- ezt. Niemniej sama stacja mogłaby zachować swój wygląd z początków kolejnictwa. Stanowiłaby jedną z perełek tutejszej sieci. Do Świebodzic kolej dotarła najpierw tu. Mimo to, nadal można tą stację wykorzystać dla pociągów podmiejskich do Wałbrzycha.






Szanowni Państwo,
Czy gmina miejska Świebodzice miałaby zamiar uczestniczyć w projekcie odbudowy sieci kolejowej regionu? Tutejsza linia do śródmieścia miasta, do dworca Świebodzice- Miasto (Alter Bahnhof Freiburg/Schles.) miała ongiś wysokie atrakcyjne przewozy pasażerskie w relacjach podmiejskich.

Wydawnictwo może Państwu pomóc w celu jej wspólnej reaktywacji- jeśli linia Jedlina Zdrój- Świdnica będzie reaktywowana, to jest szansa pozyskania materiału staroużytecznego. Linia służyłaby pociągom turystycznym, a z czasem byłaby przebudowana do roli miejskiego metra do śródmieścia Wrocławia i Wałbrzycha.

Najbardziej istotny jest pas gruntu pod odtworzenie takiej infrastruktury, lub już istniejąca infrastruktura. Możliwe, że w Świebodzicach zachowało się torowisko.

W przeszłości linia ta była istotną częścią układu komunikacyjnego dawnej aglomeracji, być może, po przedłużeniu do centrum miasta części kursów podmiejskiej kolejki z Wałbrzycha do centrum miejscowości, mogłaby się stać rodzajem kolejki służącej także codziennym dojazdom do pracy.

Proszę Państwa, jako ekonomista informuję iż jest to bardzo istotne aby zbadali Państwo ten temat. Być może można stworzyć wygodny dostęp do infrastruktury komunikacji szynowej między centrami miast etc.

Chcielibyśmy tutaj odtworzyć historyczny, zabytkowy dworzec, dokładnie taki jak na dawnych sztychach. Szukamy też litografii tego dworca.

Pozdrawiam,
Adam

Śwoebodzice, Stary Dworzec











Zachowane odcinki torowisk mogą być wykorzystane do odbudowy reszty torowiska:




Są pełne możliwości odtworzenia toru




Stacja kolejowa położona na wys. 278 m npm. w km 57,541 licząc od PO Grabiszyn i w km 59,589 licząc od stacji Wrocław Główny na linii z Wrocławia do Zgorzelca. Aby jeszcze namieszać to wg niemieckiego kilometraża liczonego od Wrocławia Świebodzkiego, jako historycznego i zasadniczego dworca dla tej linii Świebodzice znajdowały się w km 57,63. Układ torowy zasadniczej stacji Świebodzice tworzy obecnie wielką literę -S- na długości blisko 2 kilometrów, co jest ewenementem w skali kraju. Faktycznie Świebodzice składają się z dwóch stacji: starej z 1843 r., służącej obecnie do obsługi sporadycznego ruchu towarowego i nowej (z końca XIX w.), obsługującej ruch pasażerski i towarowy tranzytowy. Układ torowy jest zagmatwany przez liczne zmiany funkcji stacji w przeciągu ponad 160 lat jej istnienia.

Pierwotnie Świebodzice były stacją czołową, a wjazd na stację od strony Wrocławia odbywał się na wprost i to nie po nasypie którym prowadzi dziś linia w stronę Wałbrzycha, gdyż obecna dwutorowa linia rozpoczyna się już łukiem w km 56,7. Przed ostrym skrętem w lewo widać po lewej z pociągu zarys starotorza które przechodziło obok istniejącego budynku dawnej lokomotywowni.

Obecnie przejazd na starą stację odbywa się torem łącznikowym przy nowym dworcu. Na starej stacji funkcjonującej w latach 1843-53 było kiedyś 7 torów. Przy nowej stacji są aktualnie 4 tory przelotowe, (w tym 2 główne), z 6-ciu jakie były przed 1945 r. Z nowej stacji prowadziły dwie bocznice - do dawnego Prefabetu (potem skład stali Howell, przesypownia cementu Dyckerhoff, teraz hale produkcyjne przeds. Osadowski) i do Dolnośląskiej Fabryki Mebli. Ta druga bocznica jest zlikwidowana. Od stacji odchodziła wąskotorowa bocznica do kopalni piasku w Mokrzeszowie. Na stacji zachował się szereg ciekawych budynków - dwa budynki dworców, nastawnie z końca XIX wieku, dawna lokomotywownia z wieżą ciśnień, być może najstarsze w Polsce magazyny kolejowe (!) - niestety wszystkie te obiekty są bardzo zaniedbane, przez co przedstawiają sobą smutny widok. (moose)


Walim, zdjęcie "wiejskiego tramwaju"



Walim, dolina przemysłowa ze stacją kolejową na starej pocztówce.
Ze zb. Rafała Wiernickiego


Polska obsługa Kolejki Walimskiej w ostatnim dniu jej funkcjonowania.
Ze zb. Rafała Wiernickiego


Szanowni Państwo,
w ramach reaktywacji programu "SKM Polska" po ponad dekadzie przerwy proponujemy Państwu szereg kroków mających na celu stworzenie systemu o nazwie handlowej:

Metro Wałbrzych- Świdnica.

Celem będzie stworzenie opartego o autobusy szynowe systemu transportu powstającej aglomeracji. Docelowo na wspomnianej trasie miałaby się pojawić atrakcyjna stała częstotliwość kursowania pociągów, np. co 20 lub co 30 minut.

Proponowana relacja powstałaby z już kursujących obiegów pociągów, które otrzymałyby dodatkowe przystanki. W przyszłości- może byłby popyt na osobne składy tylko w "miejskiej relacji", choćby w szczycie.

Proponowane nowe przystanki, relacje, początkowo tylko w  miastach:

Świebodzice Miasto  (odbudowa tzw. starego dworca)

Świdnica Kazimierza Odnowiciela
Świdnica Miasto
Świdnica Śląska
Świdnica Przedmieście

i w Wałbrzychu:

Metro Wałbrzych- Koncepcja

Adam Fularz

W 2002 roku zaproponowano władzom Wałbrzycha powrót komunikacji szynowej do tej konurbacji. Władze wyraziły szersze zainteresowanie dopiero w 2003 r., a idea ta została przyjęta z zainteresowaniem. Czy ma ona jednak podstawy ekonomiczne?

Możliwe jest wprowadzenie w konurbacji wałbrzyskiej kolei miejskiej, która wykorzysta torowisko kolejowe pod zarządem PKP PLK na odcinku od stacji Wałbrzych Szczawienko do stacji Wałbrzych Miasto. Ponadto system kolei miejskiej wykorzysta jednotorową bocznicę kolejową ze st. Szczawienko do osiedla Podzamcze. Oba te odcinki zostaly zaznaczone na granatowo na schemacie orientacyjnym.

Od podstaw wybudowane zostaną dwa odcinki torowiska (na schemacie w kolorze różowym) :
-w pierwszej fazie fragment od linii kolejowej PKP do głównego węzła komunikacyjnego Wałbrzycha, placu Grunwaldzkiego (ok. 1 km)
-w okresie późniejszym, przedłużenie linii wzdłuż os.Podzamcze, by ułatwić dostępność do systemu SKM.


Kolej przejęłaby główny potok pasażerski w mieście i kursowałaby z 30- minutową częstotliwością w okresie rozruchu. Częstotliwość wzrosłaby do 15 minut w późniejszym okresie eksploatacji. System kolei miejskiej w tym regionie ma ogromne możliwości rozwoju, na przykład w kierunku Świdnicy lub Boguszowa- Gorce.

Idea powrotu komunikacji szynowej do tej konurbacji narodziła się kilkanaście lat po jej zlikwidowaniu w roku 1966. Przed laty istniała koncepcja budowy konwencjonalnej linii tramwajowej na os. Podzamcze (projekt "Szyna Wałbrzyska"), jednak nie wyszedł on poza fazę studiów. Dziś wydaje się wprost pożądanym wprowadzenie komunikacji szynowej w tej najważniejszej w mieście relacji. Możliwy jest tu tramwaj dwusystemowy bądź pojazd spalinowy w stylu nieodległego od Wałbrzycha niemieckiego miasta Zwickau, tzn. wagon motorowy spełniający wymogi przepisów tramwajowych.

Wykorzystanie pojazdu spalinowego jest zalecane ze względu na brak elektryfikacji bocznicy do os. Podzamcze. W późniejszym okresie czasu możliwe jest wprowadzenie taboru elektrycznego – na przykład nowoczesnych tramwajów dwusystemowych. Wówczas tabor spalinowy obsługiwałby relacje np. do Świdnicy. Zalecanym wydaje się w dzisiejszej sytuacji wprowadzenie połączenia szynowego z wykorzystaniem istniejących szlaków kolejowych w tej konurbacji.

Największe natężenie przewozów komunikacją miejską notuje się na trasie do osiedla Podzamcze. Szczęśliwie się składa, że wciąż możliwe jest wykorzystanie linii kolejowej prowadzącej w rejon os. Podzamcze będącej fragmentem dawnej linii do Szczawna-Zdroju oraz wprowadzenie szynowej komunikacji miejskiej na odcinku od stacji Wałbrzych Szczawienko do stacji Wałbrzych Miasto (ze zmiana kierunku na st. Szczawienko). W dalszej części trasy należy wykorzystać istniejący fragment torów prowadzący w kierunku dawnego dworca kolejowego Śląskiej Kolei Górskiej (obecnie po śladzie tej linii kolejowej poprowadzono arterię o znamiennej nazwie ul. Kolejowa), który znajdował się w miejscu obecnego dworca PKS w bezpośredniej bliskości największego węzła komunikacyjnego Wałbrzycha, placu Grunwaldzkiego.

Konieczna byłaby tu budowa fragmentu nowego torowiska, jednak jest to dość niewielki fragment w porównaniu z budową od zera całej linii, jak kiedyś planowano. Koszt taboru to głównie zakup 3 sztuk pojazdów szynowych (15- 30 mln PLN). Koszt budowy brakującego fragmentu torowiska w pierwszej fazie realizacji projektu (odcinek jednotorowy od linii PKP do placu Grunwaldzkiego) oszacowano jako 6 mln PLN.

Z racji na komercyjny charakter przedsięwzięcia i ogrom komplikacji związanych z uruchomieniem systemu zalecono władzom wykorzystanie do realizacji tego zadania prywatnego lub komunalnego operatora, noszącego przykładową nazwę „Wałbrzyska Kolej Miejska sp. z o.o.".

Adam Fularz, 2004




Chcielibyśmy, by tak jak w Szwajcarii, kolej mogła być systemem transportu aglomeracyjnego dzięki stałym częstotliwościom. Na terenie Świdnicy widzimy atrakcyjną linię kolei miejskiej którą warto włączyć w sieć połączeń pasażerskich regionu, w tym- w sieć planowanych połączeń aglomeracyjnych, z zamiarem rozwoju liczby atrakcyjnych lokalizacji węzłów jej sieci.

Wydawnictwo chciałoby doprowadzić do reaktywacji zbudowanej na terenie miasta sieci kolei zwanych czasem siecią Świdnickiej Miejskiej. Reaktywacja nastąpiłaby  poprzez zmianę tras i relacji niektórych pociągów pasażerskich- autobusów szynowych w relacji Kamieniec- Jaworzyna Śląska czy Jaworzyna Sląska- Świdnica.

Początkowo kilka relacji obsługiwałoby trasę ze zmianą kierunku na docelowej nowej stacji Świdnica- Przedmieście. Następowałaby zmiana kierunku. Wykorzystana zostałaby istniejąca już infrastruktura. Dobudowane byłyby nowe przystanki.



Świdnica Przedmieście – stacja kolejowa z dworcem znajdująca się w Świdnicy w województwie dolnośląskim.

Budynek stacji powstał w 1898 roku i nosił początkowo nazwę Schweidnitz Niederstadt. Po 1945 nazwę zmieniano kilkukrotnie najpierw na Świdnica, potem na Świdnica Dolna i Świdnica Dolne Miasto aż poprzestano na nazwie Świdnica Przedmieście[1].

Ruch pasażerski był stopniowo likwidowany i ograniczany. Już w 1989 nie kursowały pociągi pasażerskie do Jedliny-Zdroju a w 2000 na stacji zaniechano ruchu pasażerskiego w kierunku do stacji Świdnica Miasto. Obecnie na linii przechodzącej przez stację odbywa się ruch towarowy w stronę stacji Świdnica Miasto. W stronę stacji Świdnica Kraszowice, a dalej do Jugowic i Jedliny-Zdroju został wstrzymany ruch wszystkich pociągów, a trasa (Świdnica Przedmieście - Świdnica Kraszowice) formalnie została zlikwidowana. Budynek dworca znajduje się przy ul. Jodłowej. Obecnie jest on adaptowany do innych celów. Od stycznia 2013 zlikwidowano także kasę towarową. Dworzec został zamknięty całkowicie.

wg wikipedii
Linia 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto (km linii: 0,221)

BSicon lBHF.svg
odległość: 1,943 km

Z czasem powstałyby nowe przystanki i nowe punkty obsługiwane w sieci kolei podmiejskich:
Świdnica ul. Śląska,


inne możliwe relacje:
Świdnica Przyjaźni
Grodno, Wałbrzych
(możliwa odbudowa odgałęzienia na Walim)
Sobótka (rekonstrukcja linii), i dalej na Wrocław Główny.

Mapa lokalizacyjna Świdnicy

Być może powstałby jeden czy dwa nowe przystanki. W przyszłości mogłaby tu kursować np. kolej miejska do Wrocławia, Legnicy czy Wałbrzycha.

Pozdrawiam,




--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
+442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

Niniejsza wiadomość wraz z ew. załącznikami może zawierać informacje prawnie chronione i jest przeznaczona wyłącznie dla adresata. Ujawnianie, kopiowanie lub wykorzystywanie tych informacji przez osoby nieuprawnione jest zabronione. Jeśli nie jesteście Państwo adresatami tej wiadomości lub otrzymaliście ją omyłkowo, prosimy o powiadomienie o tym fakcie nadawcy i usunięcie wszelkich kopii tej wiadomości. 
 
This message with its potential attachments is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material. Any review, dissemination, copying or other use of, or taking of any action in reliance upon, this information by Persons or entitles other than the intended recipient is prohibited. If you received this in error, please contact the sender and delete the material from any computer. Thank you.




--
--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 11:42. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Odbudowa odcinka kolei do Starego Dworca - stacji Świebodzice- Miasto, jako atrakcji turystycznej oraz dla kolei miejskiej..

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery