dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Krajowy Program Kolejowy- fragment raportu z konsultacji publicznych

Raport z konsultacji publicznych
Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia „Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku" 
Warszawa, wrzesień 2016 roku
2
 
Spis treści 1. ZAGADNIENIA OGÓLNE ................................ ................................ ................................ ....... 3
 
1.1. Podstawa prawna ................................ ................................ ................................ ..... 3
1.2. Podmiot odpowiedzialny za przeprowadzenia procesu konsultacji publicznych ......... 3
1.3. Cel konsultacji publicznych ................................ ................................ ....................... 3
1.4. Organizacja procesu konsultacji publicznych ................................ ............................ 3
1.5. Forma zgłaszania uwag ................................ ................................ ............................ 5
2. PODSUMOWANIE KONSULTACJI PUBLICZNYCH ...................................................................... 5
2.1. Ogólne informacje ................................ ................................ ................................ ..... 5
2.2. Wynik i konsultacji ................................ ................................ ................................ ...... 5
2.3. Ogólne odniesienie do najczęściej zgłaszanych uwag ................................ .............. 5
3. WNIOSKI WYNIKAJĄCE Z KONSULTACJI PUBLICZNYCH ........................................................... 8
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3
 
 
 
1. ZAGADNIENIA OGÓLNE 1.1. Podstawa prawna Projekt aktualizacji „Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku" (KPK lub Program) został poddany procesowi konsultacji publicznych zgodnie z art. 6 oraz art. 19a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2014 r. poz. 1649 oraz z 2015 poz. 349). 1.2. Podmiot odpowiedzialny za przeprowadzenia procesu konsultacji publicznych Podmiotem odpowiedzialnym za przeprowadzenie konsultacji publicznych jest organ opracowujący projekt aktualizacji „Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku" – Minister Infrastruktury i Budownictwa, którego obsługę zapewnia Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MIB). W ramach Ministerstwa komórką organizacyjną odpowiedzialną za organizację konsultacji publicznych jest Departament Kolejnictwa. 1.3. Cel konsultacji publicznych Prowadzone konsultacje publiczne miały na celu przedstawienie projektu Programu szerokiemu gronu odbiorców oraz zebranie uwag, komentarzy, postulatów i wniosków. Udostępnienie dokumentu poprzez stronę internetową MlB, jak również zamieszczenie informacji o rozpoczęciu konsultacji dokumentu w gazecie o zasięgu ogólnopolskim, posłużyło zebraniu uwag od przedstawicieli m.in. organizacji branżowych z sektora transportu kolejowego, przedstawicieli władz wojewódzkich, powiatowych i gminnych, przedstawicieli społeczności lokalnych, jak również wszystkich indywidualnych przedstawicieli opinii społecznej. 1.4. Organizacja procesu konsultacji publicznych Proces konsultacji publicznych rozpoczął się 25 lipca 2016 r. poprzez zamieszczenie projektu Programu na stronie internetowej Ministerstwa w Biuletynie Informacji Publicznej oraz publikacji zawiadomienia o rozpoczęciu konsultacji KPK oraz terminie zaplanowanej, otwartej konferencji konsultacyjnej. 26 lipca 2016 r. ogłoszenie o rozpoczęciu konsultacji zostało opublikowane w prasie o zasięgu ogólnopolskim – „Dziennik Gazeta Prawna". Projekt dokumentu został także wyłożony do wglądu w wersji papierowej w siedzibie Ministerstwa z możliwością składania uwag i wniosków do protokołu. Zgodnie z ustawą z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju określającą minimalny okres prowadzenia konsultacji termin zgłaszania uwag został określony na 2 września 2016 roku. Ponadto, w ramach konsultacji Programu 29 sierpnia 2016 roku odbyła się konferencja, podczas której przedstawiono założenia KPK. Spotkanie było także okazją do bezpośredniego przedstawienia uwag i propozycji przez zainteresowane podmioty. Informacja na temat prowadzonych działań konsultacyjnych Programu była również przekazywana w ramach prowadzonej bieżącej polityki informacyjnej Ministerstwa. W dniu rozpoczęcia konsultacji publicznych projekt Programu skierowano również bezpośrednio do następujących partnerów gospodarczych i społecznych: 1. Związek Województw Rzeczypospolitej Polskiej, 2. Urząd Transportu Kolejowego, 3. Instytut Kolejnictwa, 4. Izba Gospodarczą T ransportu Lądowego, 5. Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, 6. Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego, 7. Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego, 8. Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na rzecz Kolei, 9. Związek Pracodawców Kolejowych,
4
 
10. Związkek Niezależnych Przewoźników Kolejowych, 11. Business Centre Club - Związek Pracodawców, 12. Krajowa Izbą Gospodarczą, 13. Railway Business Forum, 14. Fundacja Pro Kolej. 25 lipca 2016 r., projekt aktualizacji KPK został przekazany Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (KWRiST) celem wydania opinii. 22 sierpnia 2016 r. podczas posiedzenia Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej i Środowiska Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego dokument uzyskał opinię wiążącą. Następnie 31 sierpnia 2016 r. podczas posiedzenia plenarnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego dokument został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję. Do 17 sierpnia 2016 r. do projektu uwagi zgłosiły, za pośrednictwem KWRiST, następujące województwa: Dolnośląskie, Kujawsko-Pomorskiego, Lubuskie, Łódzkie, Małopolskie, Opolskie, Podkarpackie, Pomorskie, Świętokrzyskie, Wielkopolskie i Zachodniopomorskie oraz Miasto Gdańsk. Ministerstwo ustosunkowało się do postulatów zgłoszonych przez ww. Marszałków w korespondencji skierowanej 12 i 19  sierpnia 2016 r. drogą e-mailową do KWRiST. Kolejne uwagi w ramach konsultacji publicznych przekazane na dedykowanym formularzu wpłynęły od województw: Lubuskiego, Świętokrzyskiego, Lubelskiego, Opolskiego, Podlaskiego, Warmińsko-Mazurskiego, Śląskiego, Łódzkiego,  Pomorskiego. Stanowisko resortu na przedstawione uwagi zostały zaprezentowane w niniejszym raporcie. 29 sierpnia 2016 r. odbyła się w siedzibie Ministerstwa (ul. Chałubińskiego 4/6 w Warszawie) konferencja, podczas której przedstawiono najważniejsze kwestie związane z pracami nad projektem Programu oraz wysłuchano uczestników spotkania. W konferencji uczestniczyły 33 osoby. Konferencji przewodniczył Pan Tomasz Żuchowski – podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Na zgłaszane postulaty i uwagi pytania odpowiadał również Pan Tomasz Buczyński – Dyrektor Departamentu Kolejnictwa, Pan Ireneusz Merchel – Prezes Zarządu PKP PLK SA oraz Pan Włodzimierz Żmuda – Członek Zarządu PKP PLK SA. Podczas konferencji Pan Ireneusz Merchel przedstawił prezentację na temat głównych założeń oraz zakresu aktualizacji Programu. Konferencja miała formę wysłuchania publicznego, podczas którego zgłoszono uwagi i opinie dotyczące następujących kwestii: • KPK a Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.) – konkurencyjność kolei w odniesieniu do dróg, • Konieczność inwestowania w kolej aglomeracyjną, • Kształt docelowej sieci kolejowej w Polsce, • Konieczność rewitalizacji linii kolejowej nr 97 Sucha Beskidzka – Żywiec,  • Konieczność podjęcia decyzji co do dalszych planów budowy Kolei Dużych Prędkości, • Niezbędność podjęcia dialogu z przewoźnikami kolejowymi,  • Obniżenie możliwości operacyjnych spowodowane prowadzonymi robotami na sieci kolejowej,  • Konieczność kontynuowania programu wymiany rozjazdów, • Istotność realizacji projektu pn. „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz" oraz konieczność zapewnienia finansowania na realizację całej inwestycji,  • Konieczność budowy przejazdu bezkolizyjnego w Ożarowie Mazowieckim,  • Konieczność wykorzystania możliwości jakie niesie za sobą realizacja KPK do kreowania innowacyjnych rozwiązań, • Ujęcie w KPK nakładów na prace przygotowawcze dla projektów, które będą realizowane w kolejnej perspektywie unijnej,  • Konieczność stworzenia nowej strategii międzygałęziowej dla transportu, 
5
 
• Przebieg prac nad aktualizacją Narodowego Planu Wdrożenia ERTMS (European Rail Traffic Management System). Przedstawiciele MIB i PKP PLK SA udzielili w trakcie konferencji odpowiedzi na wszystkie podnoszone kwestie, pytania i postulaty.  1.5. Forma zgłaszania uwag Konsultacje miały charakter otwarty. Każda instytucja, organizacja oraz obywatel zainteresowany problematyką rozwoju infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK SA miał prawo oraz możliwość wyrażenia swojej opinii. Uwagi były zgłaszane w formie dedykowanego formularza kierowanego drogą pocztową oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej, na specjalnie wyznaczony do tego celu adres: kpk@mib.gov.pl. Udostępniono również możliwość wglądu do dokumentu w siedzibie Ministerstwa przy ul. Chałubińskiego 4/6 w Warszawie oraz osobistego składania uwag.  Po zakończeniu konsultacji publicznych wszystkie otrzymane uwagi poddano szczegółowej analizie pod kątem możliwości ich wykorzystania w opiniowanym dokumencie. Niniejszy raport przedstawia podsumowanie procesu konsultacji publicznych w formie zestawienia uwag, komentarzy, postulatów i wniosków, które napłynęły do Ministerstwa do 2 września 2016 r. 2. PODSUMOWANIE KONSULTACJI PUBLICZNYCH 2.1. Ogólne informacje Uwagi do Programu można było zgłaszać do Ministerstwa w terminie od 25 lipca 2016 roku do 2 września 2016 r. Wnioski odnosiły się najczęściej do zakresu rzeczowego Programu w zakresie zmiany lub uzupełnienia listy projektów inwestycyjnych przewidzianych do realizacji do 2023 roku (patrz załącznik 1). Wnioski, uwagi i postulaty, które wpłynęły w toku konsultacji można podzielić na: • uwagi dotyczące zapisów projektu aktualizacji KPK odnoszące się głównie do propozycji zmian na listach projektów czy określenia zakresu rzeczowego poszczególnych zadań, • uwagi dotyczące modyfikacji treści projektu aktualizacji Programu, • uwagi dotyczące ograniczenia zakresu projektu KPK jedynie do zadań jednego zarządcy infrastruktury, • uwagi redakcyjne, • inne uwagi, poza grupami wymienionymi powyżej. Osoby fizyczne oraz organizacje społeczne o zasięgu regionalnym i lokalnym wskazywały na potrzebę uzupełnienia projektu aktualizacji KPK o nowe konkretne projekty inwestycyjne, które do tej pory nie zostały w nim ujęte, jak również zmian na przedstawionej liście inwestycji (przesunięcia danego zadania z listy rezerwowej na listę podstawową). Organizacje transportowe o zasięgu ogólnopolskim zgłaszały bardziej przekrojowe i analityczne zastrzeżenia do projektu konsultowanego dokumentu. Uwagi odnosiły się także do poszczególnych projektów inwestycyjnych. 2.2. Wyniki konsultacji  Uwagi do projektu aktualizacji Programu zgłosiło 11 podmiotów (Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, PKP Energetyka S.A., Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Instytut Kolejnictwa, Railway Business Forum, Arriva RP Sp. z o.o. (jako członek RBF), Strabag Sp. z o.o. (jako członek RBF), Przewozy Regionalne (jako członek IGTL), Urząd Transportu Kolejowego, Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych, Fundacja Pro Kolej) – szczegółowe uwagi zgłaszane przez poszczególne podmioty zostały ujęte w załączniku 3. Uwagi zgłoszone przez osoby prywatne i organizacje zostały ujęte w załącznikach 1 i 2. 2.3. Ogólne odniesienie do najczęściej zgłaszanych uwag Poniżej przedstawiono i odniesiono się do najczęściej pojawiających się kategorii uwag, pytań lub wniosków.
6
 
 Przeniesienie projektów na listę podstawową/rezerwową. Znaczna część uwag dotyczyła postulatów przesunięcia poszczególnych projektów na listę podstawową oraz, dużo rzadziej, na listę rezerwową. W toku aktualizacji KPK przeanalizowano harmonogramy projektów, zdolność PKP PLK SA do realizacji zakładanych zadań oraz istotność projektów ujętych na liście podstawowej. Wynikiem przeprowadzonej analizy jest katalog projektów finansowanych z Funduszu Spójności (załącznik 1 KPK), Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (załącznik 2 KPK), Regionalnych Programów Operacyjnych (załącznik 3 KPK) oraz środków krajowych (załącznik 4 KPK). Katalog projektów w ramach ww. źródeł finansowania wyczerpuje alokację dostępną na projekty kolejowe a co za tym idzie nie ma możliwości przesunięcia na obecnym etapie projektów z list rezerwowych. Należy podkreślić, że dla projektów rezerwowych prowadzone są systematyczne prace przygotowawcze, co pozwoli na wdrożenie ich do realizacji w przypadku wystąpienia oszczędności lub identyfikacji dodatkowych źródeł finansowania. W kontekście projektów finansowanych w ramach RPO podkreślenia wymaga, że dysponentem środków w ramach poszczególnych programów regionalnych są samorządy województw. Listy projektów RPO zostały określone w toku konsultacji pomiędzy PKP PLK SA a dysponentami środków tj. Marszałkami poszczególnych województw. Mając na uwadze powyższe, w przypadku braku postulatu dysponenta środków dot. wprowadzenia nowego zadania na listę projektów KPK MIB oraz PKP PLK SA nie dysponują narzędziami dla realizacji takiego postulatu. Istotną kwestią jest także sposób ujęcia projektów planowanych do zgłoszenia w ramach kolejnego konkursu CEF (Instrument Łącząc Europę). W związku z faktem, że pozostająca w dyspozycji Polski alokacja jest znacząco niższa niż zakładano na etapie pierwotnego Programu konieczne było przyjęcie systemowego podejścia do przedmiotowych projektów. W aktualizacji KPK projekty planowane do zgłoszenia w ramach trzeciego konkursu Instrumentu „Łącząc Europę" (CEF) zostały przesunięte na listę rezerwową. Przesunięcie na listę rezerwową poszczególnych projektów przewidzianych do aplikowania o środki CEF nie oznacza rezygnacji z ich realizacji. Działanie to podyktowane jest przyjęciem przejrzystego i jednolitego podejścia do projektów zgłaszanych do CEF w trybie konkursowym. Decyzje o realizacji projektów w ramach CEF zapadają bowiem na poziomie Komisji Europejskiej, a nie na krajowym, tak jak przy projektach finansowanych w ramach np. Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.  Wprowadzenie nowych pozycji na listy projektów KPK Liczne postulaty dotyczyły wprowadzenia nowych projektów do załączników KPK. W tym zakresie należy podkreślić, że katalog projektów ujęty w załączniku 1 i 2 KPK (Fundusz Spójności i PO PW) jest zamknięty i wynika z listy projektów ujętych w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu (DI). DI stanowi wypełnienie warunku ex-ante, który determinował uruchomienie środków UE w perspektywie 2014-2020. Dokument ten podlegał konsultacjom i został uzgodniony z Komisją Europejską. Mając na uwadze powyższe wprowadzenie nowych projektów do załącznika 1 lub 2 KPK wymagałoby uprzedniej zmiany DI i ponownego uzgodnienia dokumentu z Komisją Europejską. W kontekście postulatów uzupełnienia załącznika 3 (RPO) o nowe projekty należy podkreślić, że listy projektów uzgadniane są z dysponentami środków RPO tj. właściwymi marszałkami. W przypadku braku postulatu samorządu dot. wprowadzenia konkretnego projektu na listę zadań w załączniku 3 MIB i PKP PLK SA nie mają podstaw do podjęcia takich działań. W odniesieniu do załącznika 4 (tzw. projekty krajowe) należy zwrócić uwagę, że katalog projektów determinowany jest alokacją środków krajowych. Obecnie projekty zawarte w załączniku 4 KPK w pełni wykorzystują dostępne środki a co za tym idzie nie ma możliwości wprowadzenia dodatkowych zadań, w szczególności z uwagi na brak funkcjonowania w załączniku 4 KPK listy rezerwowej. W przypadku wystąpienia oszczędności w toku realizacji zadań ujętych w załączniku 4 KPK analizowane będą możliwości uzupełnienia listy projektów o nowe zadania. W wyniku konsultacji MIB podjął decyzję o wprowadzeniu nowego zadania do załącznika 1. Wprowadzony projekt ma charakter multilokalizacyjny i dotyczy wymiany ok. 300 rozjazdów. Koszt projektu został określony na 200 mln zł. Planowane jest finansowanie tego zadania, stanowiącego kontynuację projektu realizowanego w ramach poprzedniej perspektywy finansowej, ze środków POIiŚ. Wprowadzenie przedmiotowego zadania było możliwe w świetle zapisów DI, które obok zdefiniowanych projektów liniowych dopuszczają realizację projektów multilokalizacyjnych.
 
7
 
 Zmiana zakresu i wartości zadań Kolejnym licznym rodzajem postulatów była zmiana (głównie rozszerzenie) zakresu poszczególnych projektów oraz korekta ich wartości (zarówno zwiększenie jak i zmniejszenie). W kontekście zakresu projektów należy podkreślić, że KPK jest dokumentem określającym kierunku interwencji, źródła finansowania oraz katalog projektów. Program stanowi podstaw do zapewnienia finansowania projektów w perspektywie do 2023 r. Mając na uwadze powyższe struktura dokumentu nie przewiduje szczegółowego opisu zakresu ujętych w nim zadań.  Inwestycje kolejowe są prowadzone w oparciu o ostateczne decyzje administracyjne określone przepisami prawa, w tym: decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzję lokalizacyjną oraz decyzję o pozwoleniu na budowę, wydawane przez właściwe organy administracji publicznej po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego. W celu uzyskania stosownych decyzji realizator inwestycji, PKP PLK SA, opracowuje szczegółową dokumentację m.in. w zakresie technicznym, ekonomicznym, wpływu inwestycji na otoczenie. Decyzje dotyczące wyboru wariantu, czy szczegółów zastosowanych rozwiązań technicznych poprzedzone są szczegółową analizą kosztów i korzyści, czy też wpływu inwestycji na środowisko (w tym hałasu). Ponadto, warianty realizacji podlegają ocenie zgodnie z ustawą z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235, z późn. zm.). W odniesieniu do postulatów zmiany wartości zadań należy zaznaczyć, że wskazane w KPK koszty poszczególnych projektów zostały przyjęte na podstawie aktualnego zaawansowania przygotowania projektów. Kwestia wzrostu wartości projektów została szczegółowo opisana w załączniku 5 do KPK. W toku aktualizacji Programu, przy określaniu wartości poszczególnych projektów, brane były pod uwagę wyniki zakończonych lub prowadzonych prac przygotowawczych.  Postulaty dot. rozszerzenia KPK na wszystkich zarządców infrastruktury kolejowej Program jest dokumentem rządowym, stanowiącym podstawę prawną do realizacji inwestycji PKP PLK SA. KPK został opracowany zgodnie z treścią art. 38c ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, który wskazuje, że zadania realizowane przez spółkę PKP PLK SA prowadzone są w ramach zatwierdzanego przez Radę Ministrów programu wieloletniego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Przepis tego artykułu nie pozwala na objęcie w Programie zadań realizowanych przez innych zarządców infrastruktury. Finansowanie zadań na liniach będących w zarządzie innych podmiotów niż PKP PLK SA odbywa się co do zasady ze środków danej jednostki. W ustawie o transporcie kolejowym przewidziano jednakże możliwość dofinansowania zadań na liniach o znaczeniu niepaństwowym z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego i z innych źródeł. Dla tych zadań nie ma potrzeby opracowywania programu wieloletniego. Ponadto należy zaznaczyć, że poza środkami budżetowymi zarządcy infrastruktury mogą ubiegać się o dofinansowanie realizacji zadań ze środków Unii Europejskiej w ramach funduszy dostępnych w perspektywie finansowej 2014-2020.  Uwagi dotyczące wskaźników Ostateczny kształt listy wskaźników jest efektem wieloetapowych prac MIB i PKP PLK SA. Lista uwzględnia wskaźniki, dla których możliwe są wiarygodne szacunki wartości końcowych, ich wykonanie w zasadniczym stopniu jest zależne od PKP PLK SA, a na wartości mają ograniczony wpływ czynniki pozainwestycyjne. Jednocześnie w zakresie zgodności wskaźników w KPK ze wskaźnikami DI należy podkreślić, że są one niższe niż w DI ze względu na fakt, że na etapie opracowywania DI przyjmowano wyższą alokację środków UE i przyjmowano zacznie większą liczbę projektów jako możliwych do realizacji.  Uwagi i opinie dotyczące rozszerzenia zakresu Programu o działania podejmowane w zakresie utrzymania infrastruktury Zakres programu wieloletniego pn. „Krajowy Program Kolejowy do roku 2023" opiera się o wytyczne określone w art. 38c ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. Zgodnie z tym przepisem program zawiera listę wszystkich inwestycji PKP PLK SA realizowanych z wykorzystaniem środków finansowych, których dysponentem jest minister właściwy do spraw transportu, wraz z określeniem łącznego kosztu każdej z tych inwestycji. Dokumentem komplementarnym do KPK będzie program wieloletni pn. „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej
8
 
utrzymania i remontów na lata 2016-2023", który odnosił się będzie do zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów. W opinii resortu infrastruktury i rozwoju nie ma potrzeby powtarzania w KPK danych zawartych w projektowanym programie.  Uwagi i opinie dotyczące niepodejmowania w KPK zagadnień prac badawczo-rozwojowych w kolejnictwie KPK jest programem wieloletnim określającym, zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym zadania inwestycyjnego realizowane przez PKP PLK SA. Dla programów badawczych i infrastruktury naukowej przewidziane są inne instrumenty wsparcia, zarówno krajowe, jak i europejskie. Niemniej MIB przeanalizuje przytaczane w uwagach rozwiązania zagraniczne w tym zakresie i możliwość ich wdrożenia. 3. WNIOSKI WYNIKAJĄCE Z KONSULTACJI PUBLICZNYCH Udział społeczeństwa w procesie decyzyjnym jest istotnym elementem w zakresie rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce. Możliwość zgłoszenia postulatów, uwag i zaprezentowania opinii pozwala na najlepsze poznanie potrzeb społeczności lokalnej, jak również przedsiębiorstw. Ważną rolę w tworzeniu dobrego prawa jest szeroko rozpowszechniona informacja o procesie decyzyjnym. Należy jednakże zauważyć, że zakres potrzeb dotyczących rozwoju infrastruktury kolejowej znacznie przekracza obecne możliwości finansowe państwa. Wyrazem tego jest przyjęty zakres zadań, które są możliwe do zrealizowania do 2023 roku. Wszystkie określone w dokumentach strategicznych inwestycje są niezbędne do stworzenia spójnej sieci linii kolejowej, jednak ograniczeniem w jej szybkim powstaniu są środki funduszowe. Wagę poszczególnych inwestycji dla społeczności lokalnych oraz wpływ, jaki mogą one wywierać na poprawę sytuacji społeczno-gospodarczej pokazuje liczba głosów, jakie wpłynęły do Ministerstwa. Resort docenia zaangażowanie strony społecznej w procesie konsultacji. Wszelkie uwagi, postulaty, opinie zostały szczegółowo przeanalizowane pod kątem możliwości wprowadzenia zmian do aktualizacji Programu przy przyjętych w nim założeniach.
 
 
 
 
 
 
 
 
Załączniki: 1. Uwagi społeczne – ogólne, 2. Uwagi społeczne – dot. projektów, 3. Uwagi branżowe.

--
--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 08:44. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Krajowy Program Kolejowy- fragment raportu z konsultacji publicznych

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery