dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Elektryczna kolej wahadłowa

- czy planowana jest modernizacja linii Nisko-Stalowa Wola- Rozwadów- Tarnobrzeg/ Sandomierz? Przed laty na tej trasie planowano Elektryczną Kolej Wahadłową. Chcielibyśmy odświeżyć ten temat w redakcji.
Proponujemy powrót do tej koncepcji.

W gazecie opisujemy stan prac nad wdrożeniem kolei aglomeracyjnej w mieście Stalowa Wola. Sieć kolejowa przecina miasto, ale nie jest wykorzystywana.
Piszemy o możliwości wdrożenia kursów kolei aglomeracyjnej co 30 minut na trasie Stalowa Wola Rozwadów- Nisko.
Jaka jest opinia PKP PLK na ten temat? Połączenia mogłyby być finansowane przez władze wojewódzkie. Obecnie brak jest taboru (krótkich pojazdów z napędem elektrycznym) do obsługi tej linii. Brak jest też dodatkowych przystanków kolejowych w mieście Stalowa Wola.
Proszę uprzejmie o odpowiedź na propozycję.


Zielona Góra, 21 września 2014 r.

Do:

Urząd Miejski w Stalowej Woli

dotyczy: Dzień bez Samochodu i 12-ta rocznica opublikowania propozycji naziemnego metra w Stalowej Woli

Szanowni Państwo!

Uprzejmie informujemy o przygotowaniach do wydania publikacji o niezrealizowanych planach odtworzenia kolei aglomeracyjnej, jaka ongiś działała wokół Stalowej Woli. Obecnie torowiska są rozbierane- na przykład rozebrano kosztująca kilkadziesiąt mln PLN bocznicę do śródmieścia miasta Nisko (tzw. bocznica do tartaku w centrum miasta).

Z okazji Dnia Bez Samochodu przypominamy, co zniszczyły władze miast Stalowa Wola i Nisko. To władze organizują transport miejski i aglomeracyjny i to władze odpowiadają za zniszczenie systemu transportowego ongiś mającej tutaj powstać aglomeracji.

Z wyrazami szacunku,

Adam Fularz

Prezes Zarządu, Wyd. Merkuriusz Polski, "Wieczorna.pl" sp. z o.o.

Szanowni Czytelnicy,

Budowa kilometra torowiska kolei miejskiej w obszarze zurbanizowanym to wydatek zaczynający się od kwoty 60 mln PLN. Sam pas terenu ma wartośc ok. 50 mln PLN za każdy kilometr w terenie zurbanizowanym.

Od  12 lat zabiegamy o odtworzenie - ongiś tutaj działającej- kolei aglomeracyjnej, mającej w nowym wcieleniu być rodzajem kursującego co 30- 60 minut naziemnego metra.


Zapomniana "aglomeracja staropolska", może znów powstać dzięki tej ciekawej inwestycji. Chcemy, aby w wyborach samorządowych roku 2014 znaleźli się politycy którzy doprowadzą do odbudowy i rewitalizacji sieci kolejowej pomiędzy Stalową Wolą i Niskiem w pierwszej kolejności, wraz z odbudową bocznicy kolejowej do centrum miasta Nisko, która została zdemontowana, przez co stracono ok. 60- 80 mln PLN.

Pow. Tarnobrzeski ponad 100 tys. mieszk., Stalowa Wola - Nisko  to razem ok. 170 tys. wraz z aglomeracją, pow. sandomierski liczy ok. 82 tys mieszkańców. Sądzimy że aglomeracja wytworzy się dopiero gdy komunikacja między jej częściami zostanie oparta o transport zbiorowy- choćby dlatego że sieć drogowa już istnieje w tym regionie, i trudno mówić że aglomeracja już istnieje. Pytany o opinię K. Dobrzański pisał że możliwe jest także wykorzystanie połączeń regionalnych:

"(...) od 12 lat nikt z władz rozwojem kolei w Stalowej Woli się nie interesował, o czym dobitnie świadczą kursy pociągów z Lublina i Rzeszowa kończące bieg w Rozwadowie.(...)

W ogóle uważam że priorytetem powinna być dobrze zorganizowana siatka połączeń regionalnych (Lublin, Rzeszów, Przemyśl, ewentualnie Zamość, Sandomierz i Kielce), która przy okazji znalazłaby zastosowanie w ruchu, powiedzmy, aglomeracyjnym (...)"

Oto pierwotne plany - uaktualnione po kilkunastu latach od publikacji:

Wkrótce Stalowa Wola będzie stała w korku samochodowym. Pomiary ruchu drogowego przeprowadzone już w roku 2000 przez GDDP wykazały iż Średni Dobowy Ruch na drodze łączącej Stalową Wolę i Nisko wyniósł 12050 pojazdów na dobę, czyli jeden pojazd co sześć sekund. Szczególnie obciążony ruchem jest odcinek Stalowa Wola - Tarnobrzeg.

Ruch ten już ponad dekadę temu przekroczył przepustowość istniejącej sieci drogowej pomiędzy obydwoma miastami. Konieczna jest budowa nowej dwupasmowej trasy, która przejmie ten ogromny ruch, kosztującej około 10 mln PLN za kilometr, czyli w sumie około 120 milionów nowych złotych. Lecz są dużo skuteczniejsze, tańsze, energooszczędne i ekonomiczne sposoby rozwiązania tego problemu.

To ogromne natężenie ruchu występuje tylko na odcinku pomiędzy dwoma miastami Niskiem i Stalową Wolą. Zaproponowano wobec tego wprowadzenie w tej relacji systemu szybkiego tramwaju kolejowego wykorzystującego istniejącą infrastrukturę kolejową na terenie miasta. Często kursujący pojazd przejmie dużą część ruchu i pozwoli na zaoszczędzenie kosztów rozbudowy infrastruktury drogowej i będzie też ekonomicznym środkiem transportu dla mieszkańców Stalowej Woli i Niska.

Uwarunkowania ekonomiczne

Stalowa Wola to liczące 64 tys. mieszk. (2008, spadek z 73 tys. mieszk. w 1998 r.) miasto powiatowe w woj. podkarpackim, nad Sanem. Stalowa Wola jest miastem młodopowstałym- z małego przyfabrycznego osiedla założonego wraz z Centralnym Okręgiem Przemysłowym w 1938 roku (COP powstał jako zagłębie przemysłu zbrojeniowego w przededniu II wojny światowej) rozrosła się do rozmiarów dużego miasta, dziś drugiego pod względem ludności w nowo powstałym województwie podkarpackim. Ludność miasta spadła do ok. 64 tys. mieszk. a jeszcze niedawno wynosiła 73 000 osób (1998 rok). W roku 1973 do Stalowej Woli włączono sąsiednie miasto Rozwadów, będące znacznym węzłem kolejowym.

Projekt systemu szynowego dla tego ośrodka miejskiego obejmuje też Nisko- pobliskie miasto, liczące 15,8 tys. mieszkańców (2000). To właśnie na łączącej te oba miasta występuje bardzo duże natężenie ruchu samochodowego.

Koncepcja

Aby przejąć cześć ruchu na sieć szynową, należy tu wprowadzić kursujące z wysoką częstotliwością- co 30 minut „naziemne kolejowe metro"- lekkie pojazdy szynowe. System ten będzie charakteryzował się cechami produktu, jakim jest system kolei miejskiej lub aglomeracyjnej, tzn. wysoka częstotliwość kursowania, wysoka prędkość handlowa, kursy w godzinach 5.00 do 23.00. Jest to praktykowane w RFN, gdzie funkcjonuje 16 takich systemów wykorzystujących tory kolejowe dla transportu miejskiego (Berlin, Hamburg, Monachium, Stuttgart, Norymberga, Heidelberg/Mannheim/Ludwigshafen, Frankfurt nad Menem, Kolonia, Hannover, Zagłębie Ruhry, Lipsk, Drezno, Halle (Saale), Magdeburg, Rostock, Karlsruhe, Zagłębie Saary). Niekiedy wykorzystuje się także tramwaje dwusystemowe, lecz są one dużo droższą i nie zawsze uzasadnioną alternatywą. Obecna technika pozwala także w Polsce na wprowadzenie tego typu połączeń.

W Stalowej Woli wprowadzenie pojazdów komunikacji miejskiej na tory kolejowe jest możliwe, zarówno technicznie jak i ekonomicznie. Nowa technika pojazdów szynowych to umożliwia, np. nowy lub zmodernizowany autobus szynowy dobrze nadaje się do obsługi tej linii.

Konieczne jest także, by powstała unia taryfowa: tzn. bilet na szybki tramwaj był jednakowy jak na autobusy lokalnego przewoźnika ZMKS, oraz by autobusy były skomunikowane z tramwajem i by możliwe były dogodne przesiadki. W celu dopasowania systemu transportowego do struktury urbanizacji powstać muszą liczne nowe przystanki, tak by umożliwić wygodniejsze korzystanie z systemu.

Docelowo proponuje się odbudowę rozebranej bocznicy do śródmieścia miasta Nisko. Kursowałyby na tej trasie początkowo spalinowe autobusy szynowe, dopiero później krótki odcinek do śródmieścia Niska zelektryfikowanoby. Oto propozycja przedłużenia połączenia do centrum miejscowości Nisko. Na części linii brak jest trakcji elektrycznej (zdemontowana bocznica do tartaku w Nisku, która odbudowanoby).

Dzięki nowemu połączeniu o połowę- do około 16-17 minut z obecnych ponad 32 minut jazdy autobusem skróci się czas przejazdu z Rozwadowa do Niska. Zatłoczona sieć drogowa zostanie odciążona, a jakość życia polepszy się z uwagi na zmniejszenie intensywności ruchu kołowego na drogach oraz związanych z tym zanieczyszczeń, hałasu i wypadków.

Zakłada się że w pierwszych latach działalności system przewiezie 750 tysięcy pasażerów rocznie, redukując ruch na pobliskiej drodze o 12-15 procent (dokładna ocena oddziaływania nie jest możliwa). Władzom miasta, w odpowiedzi na zapytanie dotyczące kosztów inwestycji, zalecono zakup nowego taboru- początkowo jednego autobusu szynowego.

 

Fot. Polski pojazd EN-81 używany był podczas próby utworzenia Kieleckiej Kolei Miejskiej i nadaje się do obsługi ruchu w naziemnej kolei miejskiej-  "Metrze Stalowa Wola"

Natężenie ruchu pasażerskiego (ruch miejski, więc konieczna jest wysoka częstotliwość) i gęstość przystanków zaleca wykorzystanie takiego właśnie krótkiego pojazdu. W przypadku tej linii krótki pojazd  pojedzie szybciej (50-80 km/h, dla porównania warszawskie metro osiąga prędkość 60 km/h) od tradycyjnego taboru bez inwestycji w infrastrukturę, ze względu na mniejszy ciężar, także na odcinkach, gdzie obecnie tradycyjne pociągi kursują z prędkością zaledwie 30 km/h.

W celu wdrożenia projektu władzom miasta zaproponowano już 12 lat temu, by zarząd miasta ogłosił przetarg na obsługę linii i jej uruchomienie. W Polsce istnieje kilku licencjonowanych przewoźników kolejowych (operatorów), w woj. podkarpackim jest to m. in. aktywny na południu województwa Connex, za granicą Polski mający renomę bardzo dobrego pasażerskiego przewoźnika kolejowego. Przewoźnikiem kolejowym może też być Zakład Miejskiej Komunikacji Samochodowej w Stalowej Woli, lecz konieczna jest licencja zezwalająca na prowadzenie przewozów.

Z racji na złożony charakter przedsięwzięcia i możliwość jego porażki przy wykorzystaniu obarczonych problemami finansowymi spółek w rodzaju Przewozów Regionalnych, władzom miasta zaproponowano wykorzystanie niezależnego operatora do realizacji tego zadania.

Oto fragmenty map przedstawiających propozycję sprzed 12 lat:

Przyszłość

W przyszłości możliwe jest wprowadzenie elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) w relacjach podmiejskich do Tarnobrzegu (dziś nieliczne połączenia osobowe dziennie) i do Sandomierza, dokąd kursy kolei pasażerskiej zlikwidowano.

Zalecane jest także wydłużenie części kursów do pobliskiego Rudnika lub dla dowozu pracowników do HSW, jeśli istnieje korzystnie usytuowana bocznica kolejowa. W przyszłości możliwe jest wprowadzenie związku biletowego w regionie Stalowej Woli i Tarnobrzega i wprowadzenie skomunikowania naziemnego metra kolejowego z autobusami miejskimi Sandomierza i Tarnobrzegu, gdzie dworce są położone na peryferiach miast. W przyszłości możliwe są linie do Zaklikowa, Kraśnika, Mielca. Możliwe jest nawet, iż zostaną dobudowane dodatkowe odcinki torowisk do centrów sąsiednich miast, gdy taki system okaże się popularny. Przewiduje się, iż system tramwaju kolejowego będzie ważnym środkiem transportu w tworzącej się aglomeracji.

opr. Adam Fularz 2002- 2014


ODPOWIEDŹ:
Planowane inwestycje w latach 2014 – 2023 na  liniach kolejowe nr 68 i 565 na odcinku Lublin - Stalowa Wola Rozwadów, nr 25, 74 i 78 na odcinku Stalowa Wola - Tarnobrzeg/Sandomierz - Ocice/Padew oraz nr 68 na odcinku Stalowa Wola Rozwadów - Przeworsk, zostały ujęte w KPK na listach projektów kolejowych o znaczeniu makroregionalnym.  Ponadto, odcinek Lublin - Stalowa Wola Rozwadów ma zostać zelektryfikowany. Pieniądze na realizację inwestycji w ww. lokalizacjach są zagwarantowane w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014 – 2020 oraz RPO Województwa Podkarpackiego .

 

 

Łukasz Kwasiborski

Wydział prasowy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Centrala

ul. Targowa 74

03-734 Warszawa


Czwartek, 10 stycznia 2013 r. godz. 12:06     /Anna Tomczyk/
Czy Stalową Wolę, Tarnobrzeg i Sandomierz połączy tramwaj?

Być może w przyszłości Stalową Wolę, Tarnobrzeg i Sandomierz połączy linia tramwajowa. To jedno z założeń współpracy między miastami.
Być może w przyszłości Stalową Wolę, Tarnobrzeg i Sandomierz połączy linia tramwajowa. To jedno z założeń współpracy między miastami.
Fot. Kotasik
W ubiegłym roku odbyło się spotkanie władz Stalowej Woli, Tarnobrzega i Sandomierza. Jego tematem była współpraca między miastami na wielu płaszczyznach. Jak dowiedzieliśmy się, wśród założeń pojawił się pomysł połączenia trzech miast linią tramwajową.

Spotkanie odbyło się w Zamku Dzikowskim, a jego gospodarzem był prezes Tarnobrzeskiej Agencji Rozwoju Regionalnego Hubert Czub. Przy jednym stole spotkali się prezydent Stalowej Woli Andrzej Szlęzak, prezydent Tarnobrzega Norbert Mastalerz, burmistrz Sandomierza Jerzy Borowski i przedstawiciele instytucji okołobiznedowych oraz kluczowych podmiotów gospodarczych.

Celem spotkania jak dowiedzieliśmy się, było uzgodnienie i przygotowanie wspólnej, ponadlokalnej inicjatywy zmierzającej do stworzenia wspólnego obszaru gospodarczego opartego na trzech biegunach wzrostu. 

Jak poinformował nas prezydent Szlęzak, miasta będą starały się dojść do porozumienia na wielu płaszczyznach. Chodzi m.in. o komunikacyjne zbliżenie Stalowej Woli, Tarnobrzega i Sandomierza. Pomóc w tym miałaby linia tramwajowa. 

- "To da nam możliwość zwiększenia współpracy gospodarczej i stworzenia jednego organizmu, swego rodzaju trójmiasta" - powiedział w rozmowie z Stalowka.NET Szlęzak.

wg stalowka.net

   Odnosząc się do przekazanego w dniu 15.04.2015 r. materiału "Metro naziemne Stalowa Wola" informuję.
1. Niezrozumiały jest zarzut zniszczenia przez  władze Stalowej Woli dawnego kolejowego systemu transportowego. Wskazane elementy infrastruktury, które zostały zdemontowane położone były poza granicami Miasta Stalowa Wola.
2. Przytoczone pomiary natężenia ruchu między Niskiem i Stalową Wolą  nie uwzględniają najnowszych opracowań w tym zakresie wykonanych w związku opracowywaną przez GDDKiA Koncepcją programową budowy obwodnicy Stalowej Woli i Niska. Przeprowadzony w roku 2010 Generalny Pomiar Ruchu na drodze krajowej nr 77 w punkcie pomiarowym Stalowa Wola wyniósł 10991 pjazdów/dobę, natomiast w punkcie pomiarowym Nisko 15042 poj/dobę. Sporządzona przez biuro projektów Trakt, realizujące Koncepcją programową budowy obwodnicy Stalowej Woli i Niska prognoza ruchu wykazała, że po wybudowaniu obwodnicy natężenie na niej  ruchu przy najbardziej niekorzystnym wariancie ruchowym kształtować się będzie w 2039 r. na poziomie 10 tys. pojazdów na dobę, co uzasadnia budowę obwodnicy jako drogi jednojezdniowej. W ocenie Biura i GDDKiA ruch dla którego uzasadniony jest przekrój dwujezdniowy o dwóch pasach ruchu winien być na poziomie powyżej 18,5 tys. pojazdów/dobę. Na podstawie opracowanych prognoz ruchu wynika, iż ruch na terenie Stalowej Woli w śladzie istniejacej DK 77 po wybudowaniu obwodnicy, wynosić będzie w roku 2039 ( w roku prognozy ) - ok. 3,5 tys. pojazdów /dobę.
3. Porównywanie systemów transportowych i problemów przewozów pasażerskich Stalowej Woli do dużych aglomeracji miejskich w Niemczech jest zupełnie nietrafne.
4. Nawet gdyby rozważać Waszą propozycję, to miasta takiego jak Stalowa Wola nie stać na realizację takiego projektu, nie mówiąc o jego późniejszym utrzymaniu. Nie dość, że utrzymanie istniejącej miejskiej komunikacji autobusowej stanowi duże obciążenie dla budżetu Miasta to sąsiednie gminy, które ona obsługuje nie są zainteresowane w partycypowaniu w kosztach jej eksploatacji.
5. Możliwa byłaby częściowa realizacja Państwa projektu w przypadku podjęcia przez PLK modernizacji linii kolejowej Stalowa Wola ( Rozwadów ) - Przeworsk. Projekt jej modernizacji jest na liście rezerwowej w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. PLK Lublin rozpoczął opracowywanie koncepcji programowej modernizacji linii Stalowa Wola (Rozwadów) -Lublin przy której zasięgana jest opinia Miasta Stalowa Wola. Jeżeli taki projekt będzie dotyczył także linii do Przeworska przekażemy Państwa propozycje do PLK.
6. Nie wiemy  dlaczego przedstawiona koncepcja nie uwzględnia przystanku Stalowa Wola Główna, który przez wiele lat był największym przystankiem w mieście i położony jest najbliżej miasteczka akademickiego oraz terenów przemysłowych po byłej HSW.
 Z poważaniem:

Sylwester Piechota
Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej
Urząd Miasta Stalowa Wola
-- 




--

--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 04:08. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Elektryczna kolej wahadłowa

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery