KDP do Zamościa po torze szerkotorowym?
Opisujemy tematy mocno drażniące lokalną ludność w naszych wydaniach lokalnych. Jednym z nich jest monopol PKP LHS sp. z o.o. Chcielibyśmy, aby po linii LHS, która podobnie jak linia CMK, ma bardzo dobrą geometrię przebiegu torowisk, kursowały pociągi KDP.
Pozdrawiam,
Szanowny Panie,
w odpowiedzi na Pańskie zapytanie, dotyczące możliwości uruchomienia pociągów dużych prędkości na infrastrukturze zarządzanej przez PKP Linię Hutniczą Szerokotorową sp. z o.o. (LHS) informuję, że podstawą prawną obecnego modelu funkcjonowania LHS, polegającym na łączeniu funkcji zarządcy infrastruktury i przewoźnika kolejowego bez obowiązku udostępniania infrastruktury kolejowej wynikają z przepisów art. 5 oraz art. 36 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1594 ze zm.).
Na wstępie należy zauważyć, że zgodnie z art. 36 ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym, do infrastruktury obejmującej linie kolejowe o szerokości innej niż 1435 mm nie stosuje się przepisów art. 29 – 36, a więc dotyczących udostępniania infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za to udostępnianie. LHS to linia o rozstawie szyn 1520 mm, w związku z czym podlega wyłączeniu ze stosowania wskazanych przepisów. Jeden z wyłączonych przepisów (art. 29 ust. 1b) wskazuje, że Przewoźnicy kolejowi są uprawnieni do minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej oraz dostępu na sieci kolejowej do urządzeń związanych z obsługą pociągów, a także do zapewnienia tej obsługi (…). Na tej podstawie można stwierdzić, że na linii zarządzanej przez LHS przewoźnikom kolejowym nie przysługuje prawo do minimalnego dostępu do infrastruktury. Fakt nieudostępniania innym przewoźnikom linii kolejowej nr 65 wynika więc z przepisów ustawy o transporcie kolejowym.
Art. 5 ust. 4 pkt 2 ustawy o transporcie kolejowym wskazuje, że Prezes Urzędu Transportu Kolejowego może w drodze decyzji zezwolić zarządcy na wykonywanie przewozu osób i rzeczy na wyodrębnionej organizacyjnie linii bez wymagania prowadzenia odrębnej rachunkowości, o której mowa w pkt. 1, pod warunkiem nieudostępnienia tej linii przewoźnikom kolejowym. Zapis ten stanowi podstawę decyzji Prezesa UTK z 01.03.2004 r. nr TRL/3/04 zezwalającej na wykonywanie przewozów rzeczy bez wymagania prowadzenia odrębnej rachunkowości w zakresie zarządzania infrastrukturą kolejową oraz wykonywania przewozów kolejowych. Decyzja została wydana w związku z wnioskiem LHS, która wypełniła wszystkie warunki związane z uzyskaniem zdolności do wypełnienia funkcji przewoźnika kolejowego rzeczy.
Pragnę również poinformować, że decyzje dotyczące lokalizacji linii kolejowych dużych prędkości (a więc takich, na których prowadzi się przewozy pasażerskie z prędkością nie mniejszą niż 200 km/h) podejmowane są na szczeblu rządowym i nie należą do właściwości Prezesa UTK (planowanie działań inwestycyjnych czy rozwój polityki przewozowej nie należą do kompetencji Prezesa UTK wymienionych w art. 13 ustawy o transporcie kolejowym). Organ regulacyjny, zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 9 wydaje jedynie decyzje o przyznaniu otwartego dostępu dla pasażerskich przewozów kolejowych (przewozy komercyjne, nie objęte umowami o świadczenie usług publicznych). Zgodnie z art. 28r ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym, może ona być wydana na podstawie wniosku złożonego przez przewoźnika kolejowego. Możliwość uruchomienia pociągów pasażerskich kursujących z prędkością nie mniejszą niż 200km/h jest więc uzależniona nie tylko od parametrów infrastruktury, ale także od istnienia przewoźnika deklarującego chęć uruchomienia takich połączeń. Należy przy tym zauważyć, że uruchomienie KDP wiąże się z koniecznością dostosowania infrastruktury kolejowej do prowadzenia ruchu z prędkością większą lub równą 200 km/h, a więc z ogromnymi nakładami inwestycyjnymi. Polegają one m.in. na zapewnieniu odpowiedniego zasilania w energię elektryczną, przebudowie skrzyżowań z drogami publicznymi z jednopoziomowych na dwupoziomowe, modernizacji urządzeń sterowania ruchem czy obiektów inżynieryjnych. Aby uruchomienie KDP było ekonomicznie uzasadnione, konieczne jest istnienie wystarczających potoków pasażerskich, które są generowane przez największe aglomeracje w kraju.
Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia w zakresie pozycji LHS na rynku kolejowym oraz polityki regulacyjnej Prezesa UTK w zakresie rozwoju KDP uzna Pan za wystarczające.--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.