dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Lis i borsuk w kolejowej fotopułapce




PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Informacja prasowa 6 października 2016 r.

Lis i borsuk w kolejowej fotopułapce

 

Ponad 50 km linii kolejowych i ponad 15 tys. śladów obecności dzikich zwierząt – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sprawdzały wpływ linii kolejowych na zwierzęta w północno- zachodniej Polsce. Zarządca infrastruktury podczas planowania inwestycji dba o skuteczną ochronę środowiska. Szczególnym monitoringiem objęte są linie kolejowe przecinające kluczowe korytarze migracyjne zwierząt oraz rezerwaty przyrody i obszary Natura 2000.

 

Linia kolejowa nie stanowi bariery dla zwierząt

Podczas blisko roku prac w terenie zarejestrowano ślady obecności 18 gatunków dzikich zwierząt, m.in. jelenia europejskiego, sarny, dzika czy lisa. Na badanym obszarze pojawiły się także gatunki chronione: wilk, wydra i bóbr. Dzięki wykorzystaniu fotopułapek udało się zaobserwować, że torowisko bez problemu pokonują także lis czy borsuk – część z nich chętnie wędrowała wzdłuż linii kolejowych.

Z przeprowadzonych badań odcinków linii położonych na północno-zachodnim obszarze kraju wynika, że torowisko nie stanowi fizycznej przeszkody dla wielu gatunków dużych i średnich zwierząt. Przede wszystkim ze względu na niską częstotliwość ruchu pociągów. Zgodnie z badaniami uwzględniającymi dane zgromadzone w całej Europie, linie kolejowe, podobnie jak drogi publiczne o natężeniu ruchu poniżej 1 000 pojazdów dziennie (ok. 40 poc. / godzinę), nie ograniczają możliwości poruszania się zwierząt oraz mogą powodować jedynie losowe i incydentalne kolizje. Zdarzenia nie są zagrożeniem dla populacji gatunków pospolitych, do których należą m.in. dziki, sarny czy jelenie.

 

Ochrona zwierząt

Bezpieczny ruch pociągów oraz bezproblemowa wędrówka zwierząt przez torowisko są ze sobą ściśle powiązane. Liczba zwierząt przekraczających linię kolejową i występujących kolizji, wiedza na temat szlaków migracyjnych to podstawa do planowania działań minimalizujących występujące na kolei zdarzenia ze zwierzętami.

Jak najmniejsza ingerencja w naturalne ukształtowanie terenu pozwala zwierzętom swobodnie wędrować, także przez torowisko. W pobliżu głównych magistrali kraju, gdzie ruch pociągów jest częstszy, PLK stosują dźwiękowe urządzenia ochrony zwierząt - przed przejazdem pociągu emitują naturalne ostrzegawcze głosy zwierząt, które zmniejszają ryzyko wtargnięcia pod przejeżdżający skład. Wzdłuż linii kolejowych zarządzanych przez PLK, działa łącznie 1031 takich urządzeń, zabezpieczają prawie 65 km linii kolejowych. Wybór lokalizacji do montażu UOZ dokonywany jest we współpracy z miejscowymi nadleśnictwami, kołami łowieckimi i dyrekcjami parków. Tam gdzie jest to uzasadnione, PLK budują dolne i górne przejścia dla zwierząt oraz dostosowują obiekty inżynieryjne do pełnienia takich funkcji. W ubiegłym roku w trosce o bezpieczeństwo dużych i średnich zwierząt zbudowano 25 przejść. Na przykład koszt budowy 6 przejść dla średnich zwierząt na modernizowanym odcinku Tarnów – Dębica to ok. 1,3 mln zł.  Małe zwierzęta mogą korzystać od ubiegłego roku z kolejnych 43 udogodnień, by infrastruktura kolejowa nie była przeszkodą w przemieszczaniu się.

 

Przyroda wokół kolei

W bliskim sąsiedztwie linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. znajduje się 359 obszarów Natura 2000, w tym 264 specjalnych obszarów ochrony siedlisk oraz 95 terenów specjalnej ochrony ptaków. Linie kolejowe zarządzane przez PLK przecinają 258 obszarów Natura 2000. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadząc inwestycje dokładają wszelkich starań, by miały one jak najmniejsze oddziaływanie na florę i faunę. Monitoring linii związany z prowadzeniem inwestycji z perspektywy 2014 -2020 potwierdził, że modernizacje linii nie mają znaczącego wpływu na ssaki, płazy, gazy i ptaki oraz na ich szlaki wędrówki.

 

 

Kontakt dla mediów:

Joanna Kubiak

Zespół prasowy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

rzecznik@plk-sa.pl

T: 22 473 30 02

 

 

 

   

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa
Spółka wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie
XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem
KRS 0000037568. NIP 113-23-16-427, REGON 017319027
Kapitał zakładowy 16 684 838 000,00 w całości wpłacony

Zarządzamy państwową infrastrukturą kolejową.
Udostępniamy trasy kolejowe dla przewozów pasażerskich i towarowych.
Utrzymujemy i modernizujemy powierzoną nam sieć linii kolejowych z dbałością o środowisko.

www.plk-sa.pl
www.plk-inwestycje.pl

Wydrukuj wiadomość tylko wtedy, gdy jest to niezbędne




--
--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 05:45. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Lis i borsuk w kolejowej fotopułapce

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery